Szekeres Viktor

Félvilág - Gyilkosság a Monarchiában

Tovább szárnyal a magyar film, hiszen miután az elmúlt másfél évben legalább féltucat remekül sikerült hazai alkotást láthattunk, megérkezett a Félvilág is.

Hogy tetszett a Félvilág?
  • Tetszett, jó film.
  • Közepes lett.
  • Gyengén sikerült.
  • Még nem láttam.
Szász Attila már tavalyelőtt bizonyította, hogy érdemes rá odafigyelni, hiszen ő rendezte a remekül sikerült A berni követet, melynek érdekessége, hogy tévéfilm volt, nem került mozis forgalmazásba. Így természetesen nem szakíthatott hatalmas bevételeket, cserébe viszont sokkal több nézőhöz jutott el, mint sok, moziban bemutatásra kerülő alkotás az első körben. Új munkája, melyet ismét Köbli Norbert jegyzett íróként, ugyancsak tévéfilmnek készült, és a Duna tavaly be is mutatta. Azonban a nagyszerű visszajelzéseknek köszönhetően a Félhomály a mozikba is eljutott.


A Félvilág története az I. világháború kitörése előtt játszódik nem sokkal, és egy Mágnás Elza nevű úrinő utolsó napjait dolgozza fel - ezt onnan tudjuk, hogy az első jelenetben megtalálják egy, a Dunán csordogáló ládában a holttestét. A halálig vezető események négy nappal korábban kezdődnek, amikor egy új cselédlányt alkalmaz a komornájával együtt élő, alkalmi gazdag szeretőt tartó Elza.

Kezdjük azzal, hogy a Félhomály remek korrajz, illetve annak tűnik. Nagyon igényes produkcióról van szó, melynek majd minden porcikája a századeleji hangulatot sugározza. Mindezt ráadásul úgy, hogy már akkor vibrálni kezd a némiképp Édes Annás feszültség a levegőben, amikor még semmi sem utal arra, hogy komolyabb konfliktusra kerül sor. (Persze a holttest megtalálása miatt az ember tudja, hogy valami történni fog, de anélkül is áthatja őt a balsejtelem.)


Annak ellenére, hogy a film egy gyilkosság történetét meséli el, és talán még érdekes kérdés is lehet eleinte az, hogy ki a tettes, valójában egy percig sem érezteti velünk, hogy egy rejtélyközpontú krimi lenne, inkább egy súlyos, az adott korszak nagyszerű lenyomatát megmutató bűnügyi történetként, illetve lélektani drámaként csapódhat le bennünk.

Bármennyire is törődik a Félvilág a karaktereivel (a kiemelt szereplőket alakító színészek nagyon jók), pont a történet egyik kulcsmomentuma nincs jól megalapozva, köszönhetően annak, hogy Elza kapcsolata az egyik karakterrel olyannyira csak skicc szintjén van ábrázolva, hogy a néző képtelen érzelmileg úgy reagálni a film végi egyik történésre, ahogy azt kéne. És annak ellenére, hogy a végkimenetelre mindez végülis nincs közvetlen hatással, mindenképp keserű szájízt hagyhat a szánkban - ehelyütt lehet, hogy jól jött volna a filmnek egy mozibarátabb játékidő.


Kifejezetten jó film lett a Félvilág. Semmiképp sem kiemelkedő, mint Szász előző munkája, de nagyon erős alakításainak és atmoszférikus rendezésének köszönhetően az ember hajlamos eltekinteni hibáitól. Főleg az volt nagy öröm, de persze A berni követ után ez nem meglepő, hogy a film szinte mindvégig mentes volt minden olyan manírtól, amik miatt régen magyarosnak bélyegezték meg a hazai alkotásokat. Mind a belső, mind a külső jelenetek filmes hatást árasztottak magukból, jó döntés volt a mozis premier lehetőségének megadása, bár azzal valószínűleg a forgalmazó is tisztában volt, hogy a tévés bemutatót követően nem ezzel a filmmel fognak nézettségi rekordokat dönteni.

Ja, és annak, aki nem annyira jártas a hazai történelemben, jeleznénk, hogy a Félvilág története megtörtént eseményeken alapszik, a karakterek és helyszínek egy része valóban létezett, mint ahogy a szörnyű gyilkosság is megtörtént, más kérdés, hogy másképpen, és más közreműködésével - érdemes lehet utánaolvasni a történéseknek. Ráadásul a furcsa bűnügyről tavaly a Kiscelli Múzeumban kiállítást is rendeztek.

Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Félvilág
színes, magyar filmdráma, 88 perc, 2015
16 éven aluliak számára nem ajánlott

rendező: Szász Attila
forgatókönyvíró: Köbli Norbert
operatőr: Nagy András
zene: Parádi Gergely
producer: Mink Tamás

szereplők:
Kovács Patrícia (Mágnás Elza)
Gryllus Dorka (Rózsi)
Döbrösi Laura (Kató)
Kulka János (Max Schmidt)
Sándor Péter (Gergely)

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Vargagy #10
    Ezek szerint nem, de akkor miért nem jelent meg a hozzászólás? Borzasztó egyszerűt kérdeztem: Tulajdonképpen mi a film címe: Félvilág vagy Félhomály.
  • Vargagy #9
    Ki vagyok tiltva a fórumról? 3 napja írtam egy hozzászólást ehhez a cikkhez, de azóta sem jelent meg :-(
  • SlickAdam #8
    +1
  • zetortraktor #7
    Íme, az ember, aki fiatal színésznős interjúkat néz egész nap, és utána a fiatal színésznők filmjeit.

    Igen, ez ritka nagy baromság, de pont abból látszik, hogy segget csinálsz a szádból, amit mondasz. Mert ha még lenne is fogalmad mondjuk a fiatal magyar színésznőkről, arról végképp nincs fogalmad, hogy milyenek valójában. Még akkor sem, ha egész álló nap bulvárt nézel (mert ehhez nem elég csak Blikket olvasni), hiszen a fiatal színésznők, főleg itthon, eleve nem szerepelnek a bulvárban.

    Dettó ez a helyzet a nem magyarokkal. Persze ha tudod, hogy mondjuk milyen Lovas Rozi, Hannah Marks vagy Jessica Sula személyisége, akkor nem szóltam.

    (A 10-20 millióból pedig az látszik, hogy mennyire a múltban élsz. Mikor keres ma egy nő, főleg egy fiatal színésznő ennyit?!)
  • Angelus1991ster #6
    Döbrösi Laura a példa rá, hogy van Isten! Gyönyörű lányt csak is ő teremthette.
    SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!
    Oké ez elég beteges tőlem, de egy tünde a lány.
  • Ender Wiggin #5
    "picit mintha minden szerepében Kovács Patrícia lenne és nem az a karakter, akit éppen alakít"

    Hát ez az! A fiatal színészek 90% (legyen magyar vagy külföldi) pontosan ennyit tud. Saját magát alakítani. Ugyanúgy gesztikulál vagy beszél egy interjú alatt is, mint, mikor "színészkedik". És hollywoodban ilyenért 10-20 milliókat meg oszkárt is adnak...
  • ElNano #4
    Elhiszem, hogy ez egy érdekes film lehet, de sajnos ez a nő számomra valami hihetetlen módon taszító, egyszerűen irritál.
  • Tinman #3
    Kár, pedig Kulka hozza a szokásos pro szintet, Gryllus nekem soha nem volt a kedvencem, most se lett az, de elismerésre méltón alakít.

    Kovács Patrícia egy érdekes kérdés. Megértem, aki nem kedveli, megértem aki szereti, én valahol a kettő között vagyok. Nem tartom rossz színésznőnek, de nekem az a bajom vele, hogy picit mintha minden szerepében Kovács Patrícia lenne és nem az a karakter, akit éppen alakít. Persze a karakterek, akiket megformál hatnak rá, de továbbra is kissé túl K. Patríciás az eredmény... talán túl erős a személyisége.

    Döbrösi Laura meg kb. minden filmben amiben játszik ügyeskedik... nem pro, nem tökéletes, de jó úton halad.

    A filmnek pedig van egy igazán egyedi hangulata... nyugodt szívvel ajánlom bárkinek, aki képes előítéletek nélkül leülni egy hazai film elé.

    Ja és nézzétek meg az Aranyélet (8 részes) hazai sorozatot, mert az is remekre sikeredett.
  • ElNano #2
    Ez a nő ezzel a teljesen debil fogyatékos, vizenyős nézésével valami iszonyat. Egyértelműen elriaszt a film megtekintésétől, pár másodperc is elég belőle egy képen, nem hogy egy egész filmen át elviseljem...
    Utoljára szerkesztette: ElNano, 2016.03.05. 20:26:34
  • Tinman #1
    Nekem nagyon bejött. Simán dobnék rá egy 7.5/10-et, ami abs. nem rossz.