SG.hu

A szüfrazsett - Szavazati jogot a nőknek!

1912-ben még könnyen börtönbe kerülhettek azok a nők Angliában, akik az egyenjogúság eszméjért harcoltak.

A filmművészet sodrásában számos női szerepkörrel, a gyengébbik nem soraiból kikerülő, érdekes karakterrel ismerkedhettünk meg az évtizedek folyamán. Édesanyák, feleségek, szeretők, harcos amazonok, örömlányok, és még lehetne sorolni. A női egyenjogúság kérdéskörét fő konfliktusaként azonban meglehetősen kevés mozgókép teszi meg, de sebaj, mert idén megérkezett Sarah Gavron, aki leforgatta a huszadik század elején végbement londoni egyenlőségi mozgalom magjának filmes adaptációját.


Maud Watts (Carey Mulligan) a korai huszadik század Londonjában él. A 24 éves nő egy mosodában dolgozik, egészségkárosító körülmények között, kevés pénzért, miközben neveli kisfiát, és ápolja házasságát is. Sokáig nem foglalkozik a körülötte kibontakozó, egyre népesebb tábort maga mögött tudó mozgalommal, viszont néhány, környezetében elhelyezkedő erős női személyiség hatására, szinte szándékolatlanul belesodródik a női szavazati jogért folyó küzdelembe. Élete pillanatok alatt összeomlik, és ettől bár szenved, jól tudja hogy az ügy, amiért harcol, megéri az áldozatot.

A szüfrazsett eléggé koncentráltan igyekszik érzelmekben dús módon bemutatni a nők kontextusbeli helyzetét, és ennek némiképp egyensúlytalanság lesz a végeredménye, ám mégsem beszélhetünk valamifajta extrém mértékű feminizmusról. A forgatókönyv a férfiak szemszöget is megkísérli bemutatni, bár a szükségesnél jóval kevesebb ráfordítással. Akadnak szimpatikus alakok az erősebbik nem képviselői közül, csak őket mintha direkt háttérbe szorítaná a szkript.


A felvetett morális kérdések érdekesek: vajon indokolt-e az erőszakos fellépés, mások életének veszélyeztetése a választójog kivívása érdekében? A férfiak tényleg csak a háború nyelvéből értenek? És ezért tart ott a világ, ahol? Érdekes megfigyelni, ahogy a történetvezetés hátterében az alkotók szinte lépten-nyomon utalnak napjaink konfliktusaira is, amelyeknek adott esetben talán közük sincs a nemek közti egyenlőtlenség problematikájához. Alapvetően tehát jól felépített sztoriról beszélhetünk, de sajnos még sincsen benne annyi, hogy valós események korrekt, szolgaian előadott dokumentációjánál sokkal több legyen, ráadásul a játékidő eléggé túl van nyújtva, a finálét megelőzően akad egy jó unalmas negyed óra.

A képi világgal akadnak problémák. A készítők úgy igyekeznek a nyomasztó, dilemmáktól, és szenvedésektől sújtott hangulatot érzékeltetni, hogy szürke színárnyalatokba öltöztetik a jeleneteket, ám ezek egy ponton túl unalmasabbá teszik a cselekményt. Sarah Gavron rendezése nem rossz, bár érezhető, hogy az akciójelenetek nem igazán mennek neki. Ezekben a dinamikusabb képsorokban rengeteg fárasztó kamerarángatással, valamint összevissza vágással találkozunk. A játékidő második felében viszont sikerül néhány alkalommal jó keményet rúgni. Érzelmi csúcspontok és ütős finálébeli képek is akadnak, majd természetesen a záró tanulság levonása is egyértelmű.


Színészi játékok szempontjából nem lehet sok okunk panaszra. Carey Mulligan parádézik a főszerepben. Remekül azonosul az események sodrásába önmaga számára is váratlanul kerülő, gyönge, de mégis kitartó nő szerepében. Feltűnik még Helena Bonham Carter, aki korrekt, hiteles produktumot prezentál, valamint tiszteletét teszi Meryl Streep is, nehogy véletlenül megbukjon a film a pénztáraknál. Férfi fronton Brendan Gleeson-re emlékezhetünk igazán a stáblista lepergését követően.

A szüfrazsett korrekt dráma, átlagosabbnak mondható igaz történeten alapuló filmecske, aminek vannak emlékezetes jelenetei, és érződik mögötte az alkotói lelkesedés, robbantani viszont nem képes.
Klikk ide!
Klikk a poszterre a nagyobb változathoz
A szüfrazsett (Suffragette)
színes, feliratos, angol filmdráma, 106 perc, 2014 (12)

rendező: Sarah Gavron
forgatókönyvíró: Abi Morgan
operatőr: Eduard Grau
zene: Alexandre Desplat
producer: Alison Owen
vágó: Barney Pilling

Maud - Carey Mulligan
Edith New - Helena Bonham Carter
Emmeline Pankhurst - Meryl Streep
Steed - Brendan Gleeson
Violet Cambridge - Anne-Marie Duff
Alice - Romola Garai
Sonny - Ben Whishaw

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • jkedzs #20
    pontosan. keltik a zajt minden fronton.
  • ostoros #19
    Mellesleg napjainkban a feminista téma nem más, mint egy orbitális terelés, amely a munkások bérezéséről, és egyéb társadalmi igazságtalanságokról szándékosan eltereli a figyelmet egy olyan irányba, amely a nagytőke érdekeit nem veszélyezteti.
  • ostoros #18
    Hazugság. Az ábrád nem ér szart sem, mert nem végzettség, hanem munkakör alapján kellene összehasonlítani.

    Utoljára szerkesztette: ostoros, 2015.12.02. 17:39:48
  • ostoros #17
    Budi ülőke?
    https://www.youtube.com/watch?v=qmCSY1AUCVY
  • ostoros #16
    Ennek a filmnek és a feminizmus első hullámának semmi köze a jelenleg futó harmadik hullámhoz.
    Az ugyanis már egy beteges irányba fordult a mostani liberalizmus egy jó részével egyetemben.
    Feminizmus, férfierőszak, nemi szerepek - A kulturális baloldaliság
    http://www.youtube.com/watch?v=2ZF7MK5Idho
  • UUUU #15
    Mára már oda jutottunk, hogy már az is baj, ha egy férfi nem hajtja le maga után a WC ülőkét, hogy a nő letudjon ülni utána, mintha a nőnek nem lenne keze ehhez.
  • jkedzs #14
    elkényeztetett, agymosott kislányok sorálmaival ne foglalkozzunk már.
    az élet tele van igazságtalanságokkal, deal with it.

    attól, hogy a zavarodottak a férfiak ellen mennek, attól egy társadalomnak sem lesz jobb. és a benne élő nőknek sem.

    a nyugati "felvilágosult" fehér társadalmak konkrétan kinyírják magukat napjainkban, de ti a nők felfújt problémáit fontosabbnak tartjátok...
    maradjunk annyiban, hogy ha kicsivel szarabb lesz itt Európában az élet, ez lesz a legutolsó szempont mindenkinek. egyesek nagyon ráérnek keverni a szart...
  • zola2000 #13
    Illetve sokszor azért keres jobban a férfi munkás mert tényleg jobban dolgozunk, úgyértem nézd meg a fodrászokat, szakácsokat, a többsége nő, és nézd meg a komoly mesterfodrászokat, mesterszakácsokat hirtelen igencsak megnő a férfiak aránya.
  • Akva #12
    "Jennifer Lawrance - akinek személyes érdekérvényesítő képességét gondolom nem vitatja senki - nemrég írt tiltakozó levelet a filmstúdiójának, miután a Sony hackerei által kiderült számára, hogy jóval kevesebbet kap, mint férfi kollégái."

    Az a baj, hogy a feminizmus mindig a szóra sem érdemes felső osztályokkal foglalkozik, akik általában így is, úgy is jobban élnek, mint amit megérdemelnek, és nem az a baj, hogy a nő kevesebbet keres, hanem az, hogy a nő is meg a férfi is túl sokat keres. Leszarom, ha egy vezérigazgató nő "csak" 800 ezret keres, a férfi kollégája meg kilencszázezret,

    A közmunkások egyenlő bért kapnak, és ők vannak többen.

    De azonos munkakörben gyári munkánál sem tapasztaltam, hogy észrevehető különbség lenne a férfi és a nő fizetése között.
  • Cat #11
    "Napjaink legnagyobb női filmsztárja, Jennifer Lawrance - ezen jót derültem."
    Teljesen mindegy, hogy te derülsz vagy nem, akkor is jelenleg a legjobban fizetett női színésznő. A lényeg ott van, hogy még ő is hátrányban van a férfiakkal szemben.

    "pornóforgatáson sokkal többet kapnak a nők, mint a férfiak"
    Ez is tévedés. Kovi interjúban olvastam, hogy a férfiak jóval többet kapnak, mert nagyon nehéz olyan férfit találni, aki akkor, úgy, és oda megy el, amikor a rendező akarja. (Ehhez képest a nőknek "csak" szét kell tenniük a lábukat és nagyokat sóhajtozni, nem mellesleg baromira fáj nekik.)

    "Az egyenlő bérek terén azért van több tényező is."
    Nyilván igazad van, és még az általam bemásolt táblázatban is látszik, hogy a legjobb Belgiumban is csak 87 százalékot ér el a fizetésük. Az viszont kimagyarázhatatlan, hogy Magyarországon messze látványosan jóval kevesebbet keresnek a férfiaknál.

    A kacarászóknak pedig megemlíteném, hogy hiába nem érint Téged a probléma, anyukádat biztosan érintette, és a lányodat is (ha lesz) biztosan érinteni fogja. Már csak miatta is érdemes ezen elgondolkodni.
    Utoljára szerkesztette: Cat, 2015.11.30. 00:56:52