10725198101090741028.jpg

-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!


[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
  • [NST]Cifu
    #67049
    Én kb. ezt írtam neki:

    1.: A PAK-FA-ból per pillanat Oroszország 250 darabot rendelne. Ez bizony messze nem elég a meglévő MiG-29, MiG-31, illetve a Szu-27 család kiváltására. Példának okáért 253db MiG-29Sz/SzMT/UB/UBT van jelenleg a légierő kötelékében...

    2.: A radarok érzékelési távolsága önmagában nem értelmezhető, ehhez kell egy un. radar-keresztmetszet is (radar-cross section, röviden RCS). Egy nagy méretű utasszállító gép radarkeresztmetszete akár több tíz négyzetméter is lehet, míg egy átlagos (nem lopakodó) vadászgép RCS értéke szemből 3 négyzetméter, a lopakodó gépeknek pedig jellemzően század vagy akár ezred négyzetméter. Szóval az, hogy 400km-ről észlelhet valamit, az szép, de szinte biztos, hogy ez egy maximális észlelési érték, nagy méretű célokra. Még a földi telepítésű (több méterszer több méteres (magyarul hatékonyabb)) radarrendszerek sem képesek egy lopakodó gépet 400km-ről észlelni. Egy vadászgépre telepített radar pedig mindig kisebb, és így gyengébb teljesítményű lesz. Az AN/APG-77 (az F-22A radarja) a becslések szerint olyan 160-180km-ről lehet képes egy négyzetméteres RCS értékkel bíró célpontot felderíteni. Egy átlagos korábbi (un. 4. generációs, mint az F-15C vagy F-16C/D) vadászgép radarja erre 60-90km-ről lenne képes. Hangsúlyoznám a becslés szót, még az "elavult", de rendszerben lévő radarok pontos észlelési értékeit sem hozzák nyilvánosságra, leginkább a pilóták elbeszéléseiből lehet következtetni ezekre.

    3.: Az F-35 egy többfeladatú gép, az USAF légifölény célokra első sorban az F-22A Raptort szánta és szánja (ezért morcosak amiatt, mert 187 példány után leállították a gyártását). Tehát egy élvonalbeli légifölény orosz géphez egy élvonalbeli amerikai légifölény gépet kellene mérni. Így pedig hirtelen sokkal kiegyenlítettebb a dolog (sebesség, hatótáv, stb. terén).

    4.: A géppuska terminológia a magyar szaknyelvben 20mm alatti űrméretű fegyvereknél használatos, így a 25mm-es GAU-22/A tehát gépágyú. ;)

    5.: Az eredeti ütemterv szerint is a Block 4-es szoftverben kapta volna meg az F-35A (az egyetlen változat, amelynek beépített gépágyúja van) a gépágyúhoz tartozó szoftverkódot. Tény, hogy a gép ez előtt rendszerbe fog állni (a mostani remények szerint jövőre), de ha e mellé tennénk, hogy vajon a PAK-FA hány fegyver integrálásával rendelkezik, akkor feltehetően a válasz az, hogy kevesebbel, mint az F-35... (magyarul azért ha emiatt ütjük az F-35-öst, akkor bizony a PAK-FA-t még jobban kellene).

    6.: A berakott kép egy szép propaganda anyag. Dél-Korea egyetlen egy darabot sem vesz a PAK-FA-ból, oroszország indulni akart a Dél-Koreai F-X phase III. vadászgép tenderen, de végül nem küldték be a pályázatukat ( http://www.koreatimes.co.kr/www/news/nation/2012/01/113_103661.html ). 2014-ben döntés is született arról, hogy 40 darab F-35A-t vásárolnak ( http://www.lockheedmartin.com/us/news/press-releases/2014/september/0924-aero-south-korea-f-35.html )

    7.: Az F-35A esetében számtalan információ "szürke", vagyis lehet tudni, hogy mi az állapot, de részleteket alig (mint például hogy mennyire hatékony a radarja, vagy pontosan mit tud az EOTS rendszere), ezek az állami felügyeleti szervek információból derülnek ki (mint a GAO jelentések), míg az orosz gépről leginkább semmit sem tudni. Hivatalos információk alig-alig elérhetőek, és azok is látványosan felületesek (pl. a PAK-FA szupercirkálás képességének kérdése terén, az F-22A tudvalevőleg képes a szupercirkálása, egy jelentés szerint Mach 1.7 sebességgel legalább, az F-35A nem képes a szupercirkálása).