Ötvös Tibor

Star Wars: A Birodalom végnapjai - Harmadik rész

A LucasArts számtalan klasszikus és kultikus alkotással bírt, ám 2004-től olyan változások kezdődtek meg a cégen belül, mely végül az egész Birodalom eladásához és a játékfejlesztői ág bezárásához vezetett. Mi most egy négy részes sorozatban vesszük át, mi is történt a 10 év alatt.

Szóval ott hagytuk abba, hogy a LucasArts rengeteg olyan Star Wars program fejlesztését állította le, melyek szinte biztosan sikert arattak volna, ha megfelelő kezekbe kerül. Ezen kudarcokhoz azonban kellett a vezetőség alkalmatlansága is és az, hogy mekkora gondok uralkodtak a kiadónál jól példázza a Star Wars: Battlefront III hosszas vergődése is.

A TimeSplitters sorozattal hírnevet szerző Free Radical csapatát találta alkalmasnak a vezetőség a trilógia lezárásához. "Megbízható csapatnak tartottak minket az iparban, ha akciójáték fejlesztéséről volt szó" - emlékezett vissza David Doak, a Free Radical alapítója. "Soha előtte nem vállaltunk még 'bérmunkát', mindig szerettük a saját ötleteinket megvalósítani. Ugyanakkor mindig sok bizonytalansággal kellett szembenéznünk, így egy ilyen felkérés nagyon jól hangzott."

Ezzel együtt a csapat egy igen impozáns tervet tett le a LucasArts asztalára, melyben a bolygó felszínén való lövöldözéstől kezdve a lépegetők irányításán át kirepülhettünk az űrbe is, mindezt töltés nélkül, ugyanazon a pályán és becsatlakozhattunk egy másik csatába. "Ezzel el is vetettük a katasztrófa magjait" - tette hozzá Doak. A Free Radical közel két évig dolgozott a projekten, közben pedig a Battlefront IV-hez is elkezdték gyártani a különböző terveket, ugyanakkor még a harmadik résszel sem tartottak sehol.

Ebből a LucasArts azonban semmit nem vett észre. "Kaptuk ezeket a kódokat, melyek lenyűgözőek voltak" - árulta el egy korábbi alkalmazott. "A felszínről az űrbe való feljutás teljesen működött. Vezetni egy hajót, majd futkoshatunk a gépen, hogy végül egy kabinban meneküljünk el és érjünk földet egy bolygón. Szent Isten! Azt gondoltuk, hogy a Battlefront III a fejére állítja az egész ipart. A Free Radical megtett mindent, amit akart. Még maga Jim Ward is örült és kérdezgette, hogy 'Akkor jövő hónapban megjelenhet, igaz?' Ekkor 2007-et írtunk. Ez persze csak vicc volt, hiszen a Fracture és a The Force Unleashed fejlesztési gondjai után minden nagyon simán haladt és nem gondoltuk, hogy a 2008-as megjelenéssel gond lehet."



A gondok azonban 2008 elején megérkeztek. A Free Radical elkezdte elérni a határokat és kénytelenek voltak folyamatosan visszalépni a korábbi céljaiktól. Már nem 100 fős multis meccsekről volt szó, hanem 50-ről, csökkentek a szóló kampányok is. Mindez normális az iparban, ám a LucasArts egyes emberei gyanakodni kezdtek. "A Free Radical a Haze-n is dolgozott és egyre többen gondoltuk azt, hogy az ott megkövetelt határidők tartása miatt elkezdték elhanyagolni a Battlefrontot. Megpróbáltuk betenni a saját producereinket, ám még az épületbe sem engedtek be. A kapcsolat elkezdett rohadni."

Ekkor Jim Ward is távozott, a helyébe érkező Darrell Rodriguez pedig úgy döntött, kicsit megszorongatja a Free Radicalt. Ezzel azonban az amúgy sem rózsás viszony teljesen elmérgesedett. A bajokat pedig csak tetőzte, hogy a kiadó ragaszkodott a határidőkhöz, ráadásul a fizetéseket is befagyasztották. "A LucasArts fél évig nem adott pénzt, mire mi elkezdtük elhanyagolni a kért változtatásokat" - emlékezett vissza Doak.

Bosszúból a Free Radical alkalmazottak készítettek egy videót, melyben viccet csináltak a LucasArtsból és az egész Star Wars franchiseból. Mikor Darrell meglátta ezt, követelte az eltávolítását, ám süket fülekre talált. Ezzel pedig bekerült az utolsó szög is az együttműködés koporsójába. A LucasArts ott állt egy félkész termékkel és nagyon közeledett a határidő. Így elkezdtek kapkodni. Megbízták a SOCOM fejlesztőit, a Slant Sixet, hogy folytassák és legyen csak letölthető formában elérhető a program. Azonban ezen "kapcsolat" is hasonló véget ért, a LucasArts ugyanis már nem akart kockáztatni.

Miközben egyik oldalon ment a vesződés a Battlefront III-mal, a másik oldalon a kiadó a legsikeresebb időszakát élte. A The Force Unleashed kirobbanó sikert aratott, minden idők leggyorsabban fogyó Star Wars alkotása lett és nagyjából 7 milliós végeladásnál állt meg. Ez azonban újabb változásokat hozott magával a kiadónál. Elméletileg Starkiller első kalandja és az Indiana Jones játék is 2007-ben jelent volna meg, ám a siker hatására átírták az ütemtervet.

"A 2007-es megjelenés a két alkotásra nézve lehetetlen célnak tűnt" - árulta el egy korábbi alkalmazott. "Láttuk, hogy erre semmi esély, de a cégnél nagyon nyomták a dolgot. Őrült módjára vették fel az embereket. A cél az volt, hogy mindkét projekten 100-100 ember dolgozzon, ám a mennyiség nem azonos a minőséggel." Egy alkalmazott, ha sikerrel hozott be egy embert a csapatba kapott egy X360-t és ha az új alkalmazott fél év után is ott volt, komoly pénzösszeget utaltak el neki.

Az Indiana Jones projektről nagyjából a fél csapat átment a The Force Unleashed táborába, ám még így is nagyon nagy gondok voltak a munkálatok során és nem lehetett tartani a 2007-es megjelenést, a régész kalandja pedig átcsúszott 2008-ra. Utóbbi fejlesztése is tovább tartott, ám a projektre az utolsó csapást egy külsős cég hozta.

A Naughty Dog és a Sony Computer Entertainment kiadta az Uncharted első részét, mellyel szinte minden olyasmit megvalósítottak, amin a LucasArts is dolgozott. "Még soha nem láttam ennyi letört srácot, mint abban a teremben, ahol a Naughty Dog játékát néztük, hiszen pont azt láttuk, amit mi is meg akartunk valósítani. Indynek is volt egy víztárolós pályája, mint az Unchartedben... mi is a dzsungelbe helyeztük a történet nagy részét és az akció közbeni kameraváltást is megcsináltuk már."

Az ezt követő megbeszélés eredményeképpen végül az Indiana Jones játék PS3-as és X360-as változatát nem fejezték be, mindössze a Wii-re készített Indiana Jones and 
the Staff of Kings látott napvilágot. A következő részben pedig befejezzük a sorozatot és eljutunk a Force Unleashed II-től a Disneyvel kötött egyezségig.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Vol Jin #6
    Szerintem az a sith lovag, aki az első képen lerántja a csillagrombolót az nem élné túl a tettét, mert a repeszek eltalálnák, ha mégsem, a csillagromboló elcsúszna odáig, de ha mégsem, a detonáció biztos kicsinálná. Amúgy durva a kép.
  • Ender Wiggin #5
    Lucas csak az elsőt írta. Donald F. Glut és James Kahn írta a másik kettőt. De a Jedi már nagyon a forgatókönyv egy változatára épülő novellizáció volt, kevéssé hasonlított egy regényhez.
  • KopaszIsten #4
    Nem Lukas írta a SW regénysorozatot? Ő csak rendezte volna a belőle készült (első) trilógiát?

    Tinédzserként olvastam a könyveket is (IV-VI), de már nem emlékszem biztosan, hogy ki volt feltüntetve íróként, de meg merem kockáztatni, hogy Lyukas úr. :)

    Nem tudom milyen üzletember volt -nem lehetett rossz, mert jól megszedte magát-, de a cikksorozat alapján kicsinyesnek és korlátoltnak tűnik. :S
  • AzraelArchangel #3
    Megint egyetértek az előttem szólóval! A disney viszont egyre inkább azt érzem, hogy a vég kezdete...
  • NEXUS6 #2
    A cikksorozatból az derül ki számomra, hogy - annak ellenére, hogy Lukas értett a regényíráshoz, mert zseniális sci-fi-t hozott össze...

    Őöööö ki is? Lucas egyetlen regényt sem írt!
    Maradjunk annyiban, hogy voltak ötletei. Rendezőként meg elég gyengécske volt. Üzletembernek viszont csillagos 5-ös.
  • KopaszIsten #1
    "Szóval ott hagytuk abba, hogy a LucasArts rengeteg olyan Star Wars program fejlesztését állította le, melyek szinte biztosan sikert arattak volna, ha megfelelő kezekbe kerül. Ezen kudarcokhoz azonban kellett a vezetőség alkalmatlansága is"

    A cikksorozatból az derül ki számomra, hogy - annak ellenére, hogy Lukas értett a regényíráshoz, mert zseniális sci-fi-t hozott össze - a játékkészítéshez - bocs a megfogalmazásért, de - hülye volt. Főleg az előző cikkben sok minden ezt támasztja alá.
    Kár érte. :(