Berta Sándor
A digitalizálás árnyoldala - hiány van félvezetőkből
A technikai fejlődés miatt nem csupán a gyártóipar számít arra, hogy a következő években hiány lesz különböző komponensekből.
A szinte minden területet érintő digitalizálásnak van egy komoly hátránya: már az idén soha nem látott mértékben hiány alakult ki félvezetőkből és más elektronikus alkatrészekből. Az ágazati forrásoktól kiszivárgott információk alapján az elmúlt hónapokban először fordult elő, hogy kevés volt például kondenzátorokból és más elemekből. Amint azt Christoph Stoppok, az Electronic Components and Systems (ECEI) nevű szakmai szövetség ügyvezetője elmondta, a jelenség leginkább az autógyártókat és az automatizálási ipart érintette. Az alkatrészhiány hosszabb szállítási időket és magasabb árakat eredményez, s egyelőre még nem várható a kialakult helyzet normalizálódása.
A szakember hozzátette, hogy a mostani esetben az a rendkívüli, hogy immár az olyan úgynevezett passzív elemekből is kevés van, mint például a többrétegű kerámiakondenzátorok és az ellenállások. A hiány két okból alakult ki: az egyik a konjunktúra, míg a másik, hogy az ipari termékekben egyre több funkciót szabályoznak elektronikus úton.
Az autókban a fedélzeti számítógépek mellett a motorvezérlésben és a vezetőket segítő rendszerekben, de akár a kényelmi funkciókat biztosító megoldásokban, például az ülésfűtésben is nagyon sok elektronikusan vezérelt áramkörre van szükség. Az Audi aktuális modelljeiben például több mint száz hálózatba kötött vezérlőeszköz található. Egy teljesen felszerelt prémium kategóriás gépkocsiban akár 10 000 félvezető is lehet és azok nagy része passzív elem. A mostani helyzet az Audit nem érintette, de ez csak annak köszönhető, hogy időben sikerült felkészülnie a folyamatra. A BMW szintén úgy ítélte meg, hogy bár a helyzet nem rózsás, de még kezelhető. Nem véletlen az sem, hogy mindkét gyártó kiemelten jó kapcsolatra törekszik a beszállítókkal.
Abban egyetértettek a szakemberek, hogy egyre nagyobb kereslet lesz szenzorokra, mind a járművek, mind az egészségügy vagy az ipar esetében. A digitalizálás a következő években tovább folytatódik, s a folyamatban egyre hangsúlyosabb lesz az automatizálás és a robotika szerepe. A szenzor- és a félvezetőgyártókra, például az Osramra, illetve az Infineonra tehát továbbra is komoly nyomás fog nehezedni.
A szinte minden területet érintő digitalizálásnak van egy komoly hátránya: már az idén soha nem látott mértékben hiány alakult ki félvezetőkből és más elektronikus alkatrészekből. Az ágazati forrásoktól kiszivárgott információk alapján az elmúlt hónapokban először fordult elő, hogy kevés volt például kondenzátorokból és más elemekből. Amint azt Christoph Stoppok, az Electronic Components and Systems (ECEI) nevű szakmai szövetség ügyvezetője elmondta, a jelenség leginkább az autógyártókat és az automatizálási ipart érintette. Az alkatrészhiány hosszabb szállítási időket és magasabb árakat eredményez, s egyelőre még nem várható a kialakult helyzet normalizálódása.
A szakember hozzátette, hogy a mostani esetben az a rendkívüli, hogy immár az olyan úgynevezett passzív elemekből is kevés van, mint például a többrétegű kerámiakondenzátorok és az ellenállások. A hiány két okból alakult ki: az egyik a konjunktúra, míg a másik, hogy az ipari termékekben egyre több funkciót szabályoznak elektronikus úton.
Az autókban a fedélzeti számítógépek mellett a motorvezérlésben és a vezetőket segítő rendszerekben, de akár a kényelmi funkciókat biztosító megoldásokban, például az ülésfűtésben is nagyon sok elektronikusan vezérelt áramkörre van szükség. Az Audi aktuális modelljeiben például több mint száz hálózatba kötött vezérlőeszköz található. Egy teljesen felszerelt prémium kategóriás gépkocsiban akár 10 000 félvezető is lehet és azok nagy része passzív elem. A mostani helyzet az Audit nem érintette, de ez csak annak köszönhető, hogy időben sikerült felkészülnie a folyamatra. A BMW szintén úgy ítélte meg, hogy bár a helyzet nem rózsás, de még kezelhető. Nem véletlen az sem, hogy mindkét gyártó kiemelten jó kapcsolatra törekszik a beszállítókkal.
Abban egyetértettek a szakemberek, hogy egyre nagyobb kereslet lesz szenzorokra, mind a járművek, mind az egészségügy vagy az ipar esetében. A digitalizálás a következő években tovább folytatódik, s a folyamatban egyre hangsúlyosabb lesz az automatizálás és a robotika szerepe. A szenzor- és a félvezetőgyártókra, például az Osramra, illetve az Infineonra tehát továbbra is komoly nyomás fog nehezedni.