SG.hu

Botrány tört ki, mert a Disney MI-vel készítette az új Marvel sorozat bevezetőjét

A művészek fel vannak háborodva, mert a Secret Invasion nyitó képsorait a Method Studios nevű VFX cég mesterséges intelligencia segítségével tervezte.

A Disney+-on megjelent sorozat meglepően nagy visszhangot váltott ki, és nem azért, mert alapötlete szerint alakváltó idegenek szivárogtak be a Földre, hanem mert megerősítést nyert, hogy a bevezető jelenet mesterséges intelligencia által generált. A "Secret Invasion" rendezője, Ali Selim elismerte a dolgot, de nem árulta el, hogy pontosan mit használtak. A művészek egyre inkább aggódnak amiatt, hogy az MI-alkotások nemcsak a munkájukat fogják lejáratni, hanem a megélhetésüket is veszélyeztetik. A generatív MI valódi emberek által készített képek millióit használja fel, hogy létrehozzon egy olyan dolgot, amelynek elkészítése valaha valakinek órákba, napokba, hónapokba vagy akár évekbe telt.

Különösen amiatt bírálják a Marvelt, mert egy roppant gazdag stúdióról van szó. Bár a mesterséges intelligencia már más Disney-tartalmakban is szerepet játszott, például Harrison Ford öregedését ezzel javították ki az új "Indiana Jones" filmben, de ez az első alkalom, hogy egy Marvel tévésorozat használja a technológiát. Sok művész a Twitteren fejezte ki csalódottságát, köztük Jeff Simpson, aki a "Titkos invázió" vizuális koncepcióművészeként dolgozott. "Lesújtott a dolog, úgy vélem, hogy az MI etikátlan, veszélyes és kizárólag a művészek karrierjének felszámolására tervezték. Majdnem fél évet töltöttem a műsorral, és fantasztikus élmény volt a legcsodálatosabb emberekkel együtt dolgozni, akikkel valaha találkoztam."


A nyitójelenetet készítő Method Studios kénytelen volt közleményben védekezni. "Az MI csak egy eszköz a művészeink által használt sok közül. Egyetlen művész munkáját sem váltotta fel, ehelyett kiegészítette és segítette kreatív munkatársainkat." A Method kifejtette, hogy a karakterek tulajdonságainak és mozgásának megalkotásához meglévő és egyedi MI-eszközöket használtak, de a nyitófilm teljes elkészítésében a művészeti részleg, az animátorok, a kompozitőrök és más művészek hagyományos munkája is szerepet játszott. Közleményük szerint a technológia szükséges volt a túlvilági és idegenszerű megjelenés megvalósításához.

Mivel egy ilyen nagyszabású sorozat tervezése valószínűleg már 2021-ben vagy 2022 elején megkezdődött, szinte biztosan nem az írósztrájk vagy egy költségcsökkentő intézkedés miatt fordultak a mesterséges intelligencia felé. Persze az a kérdés nyitott marad, hogy a Method olyan generatív MI-eszközöket használt-e, amelyet magát is művészek munkáival tréningeztek anélkül, hogy kifizették vagy jóváhagyták volna őket. Ahogy az is, hogy milyen művészeti formákat kellene engedélyezni, amelyek generatív mesterséges intelligenciát használnak, ha egyáltalán vannak ilyenek? (Mert ugye ezeket ma már minden versenyen tiltják.) Az rendben van, ha a végeredmény nem használ generált képeket, vagy az is kizsákmányoló, ha a koncepció fázisában használják? Vannak etikailag képzett generatív modellek, amelyek használhatóak, vagy ilyenkor az egész alkotás kompromittálódik?


Ezek vicces kérdéseknek hangzanak, de még tényleg nincs rájuk válasz. Talán megoldás lehet, ha nem próbálják leplezni, ha valami mesterséges intelligencia által generált. A Secret Invasionban az egész megjelenés szándékosan úgy van megtervezve, hogy irreális legyen. Az ábrázolásnak láthatóan nem az a célja, hogy helyettesítse az "igazi" művészetet, hanem hogy megmutassa, hogy az maga is egy gyenge és hátborzongató utánzat. A sorozatban a csillagokat és a tájakat mesterséges intelligencia által előállított torz képekkel helyettesítik. Ez egy művészi döntés, egy olyan stílus, amely passzol a sorozat témájához. Szintén nagyon pozitív élmény a sorozat stáblistája, amelyen rengeteg, több száz művész szerepel. A Marvel valószínűleg a világ egyik legnagyobb művészeti munkaadója vagy megrendelője - a Disney-t is beleszámítva biztosan.

De az is tény, hogy a hasznosítás kérdései nincsenek megválaszolva. Nem is feltétlen a megélhetésükért alkotó művészekről van szó, hanem azokról, akik döntéseket hoznak róluk. Egy generatív modell nem tud létrehozni egy ilyen nyitójelenetet, ahhoz kell forgatókönyv, vázlat, generálás, finomhangolás, animáció stb., melyek mindegyikét szakemberek készítették. De ettől még nagyon is valós az az aggodalom, hogy a pénzéhes producerek és menedzserek akkor is a mesterséges intelligencia használata mellett döntenek, ha az nem azt teszi, amit gondolnak - minden bizonnyal még az etikai megfontolások ellenére is. A technológia ijesztő lehet, de az azt használó emberek sokkal, de sokkal ijesztőbbek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Gabbbbbbbbbbbb #14
    Mi az a lélek? Létezik-e ilyen egyáltalán? (vallásos válasz nem érdekel)

    Én nem tudom megválaszolni ezeket a kérdéseket. Viszont, ha milliónyi 'lélek' által generált tartalmon neveled a generatív AI-t, akkor a végeredmény miért ne lehetne ...

  • noland #13
    Hát igen, félreérthető voltál. Amúgy nem kell mindenáron vitatkozni, csak ha a belsődből ez következik ;)
    Már párszor kifejtettem ezt itt és és máshol is, de a művészetet nem lehet csak úgy kiváltani, mert emberi termék és szükséglet, az is volt és az is marad. Igen, a lélekből jön, de a szellem realizálja az egységet a természettel. Ebben a realizálásban (technikailag) a gépek nagyon jók, de mindig forrás nélküliek maradnak, vagyis lelketlenek. És nem az a megoldás, hogy akkor a művészet definíciónkat ahogy elképzeled ide-oda tologatjuk. Mint ahogy a portréfestészetet sem degradálta a fotográfia megjelenése, attól Mona Lisa pl. és a többi műalkotás maradtak.
    A megoldás ennél jóval rögösebb, az embernek a "szemét" kell pallérozni annak érdekében, hogy zsigerből felismerjék a valódi művészetet. Mellesleg azt gondolom, hogy a sok rossz művész miatt nem lehet azt a pár jó művészt és a művészetetket megítélni, mert minden művészet egyéni út, változás, mozgás, amiben a gépek megint csak deficitesek. A küzdelem itt megint csak önmagunkban van.
  • ENVE #12
    Szerintem te nem értetted, hogy mire utaltam. Ha egy AI olyat tud készíteni, hogy az képes kiváltani bármilyen téren az emberi "művészetet", akkor a művészetről alkotott definiciónkal van baj, vagy pedig azok a művészek rendkívül pocsékok. A művészetnek éppen az lenne a lényege, hogy a "lélekből" jön, gép nem képes csak utánozni, de a művész mindig előtte kéne, hogy járjon. Ha ez nem sikerül, és elveszti a csatát e téren az ember az AI ellen, akkor nyugodtan kijelenthetjük, hogy nem is kár érte.
  • noland #11
    Klasszikus értelemben semilyenről, ebben igazad van. De mivel az emberek döntik el mi a művészet ezután ez is lehet az, sajnos.
  • ENVE #10
    Ha az ember nem képes a művészet terén meghaladni az AI-t, akkor milyen művészetről beszélünk?
  • brian_bp #9
    Egyébként az Ant man kvantumánia is erősen merített az AI eszközökből
  • brian_bp #8
    Ez történik akkor is amikor művészek művészeket másolnak.
  • bdzsana #5
    leegyszerűsítve ha a mai modell pontossága 0.85 akkor az egymásra épülő generálás ennek a hatványozása, de ahogy ez a szám javul egyre kevésbé lesz probléma.
  • zola2000 #6
    Itt is botrány tört ki
    https://www.cined.com/netflix-uses-ai-to-generate-anime-short-film-reactions-follow/
    de ez van, olcsóbb és gyorsabb
  • zola2000 #5
    Gépromboló mozgalom 2.