MTI

A Szépség, nem pedig a Ször­nye­teg a friss fel­dol­­gozás főszereplője

Christophe Gans, a Silent Hill - A halott város, a Farkasok szövetsége és a Könnyező harcos filmek világhírű rendezője Gabrielle-Suzanne Barbot de Villeneuve 1740-es meséje, A Szépség és a Szörnyeteg legújabb feldolgozását készítette el Léa Seydoux és Vincent Cassel főszereplésével.

A film hazai premierjét május 27-én tartották meg a rendező, valamint a filmben a jósnőt alakító Myriam Charleins részvételével Budapesten. A francia rendező az egyik leggyakrabban feldolgozott mesét vitte filmre. Ő maga ötévesen látta először Jean Cocteau 1946-ban készült legendás filmjét Jean Marais-val a főszerepben, azóta is ez az egyik kedvenc alkotása. Legfontosabb újdonsága ennek a feldolgozásának, hogy a Szépség történetére helyezi a hangsúlyt. "Cocteau verziójával akartam párbeszédet folytatni, amelyre franciaként nagyon büszke vagyok. Nem meghaladni szándékozom, hanem kiegészíteni az ő feldolgozását, amelyben a Szörnyeteg volt a főszereplő" - mondta a rendező.


"Én gyerekeknek készítettem ezt az érzékekre ható filmet, amelyben a hangok, a díszletek, a félelmetes és a humoros dolgok keveredése nagyon fontos szerepet kap. Ugyanakkor a szülők sem fognak unatkozni reményeim szerint, ők olyan dolgokat láthatnak meg benne, amelyeket a gyerekek nem feltétlenül vesznek észre" - fogalmazott a rendező.

Christophe Gans verziójában a néző részletesen megismerheti a Szépség és apja, a jómódú tengeri kereskedő viszonyát. A férfi egyedül nevelte fel gyermekeit, miután felesége a szüléskor meghalt. A lány bűntudatot érez anyja halála miatt és átvenné a szerepét: kész törődni apjával és a testvéreivel, valamint a háztartást vezetni. Végül a sors akaratából úgy dönt, hogy feláldozza magát az apjáért. Ez az áldozatvállalás a szerelmet hozza el számára egy szörnyeteg képében megjelenő herceg alakjában.


A Szörnyeteg szerepét Vincent Cassel alakítja. "Vincent régi barátom. Olyan, mint egy arrogáns kamasz fiú, szeszélyes. Időnként nagyon fárasztó tud lenni, de közben kicsit olyan, mint a Kékszakállú herceg, nem akar a sármos, mesebeli hős lenni" - mondta Gans. Vincent Cassel szerint éppen az volt a kihívás a szerepben, hogy nem jóképű herceget kellett alakítania. A felkérést egyébként még a forgatókönyv elolvasása előtt elvállalta, amikor megtudta, hogy ismét Christophe Gansszal dolgozhat együtt és büszke arra, hogy a rendező az ő ötleteit (például a Szépség és a Szörnyeteg csókjelentét a jégen) beépítette a forgatókönyvbe.


"A Herceget eleinte csak a hatalom érdekli. A hatalomvágya miatt veszti el azt a nőt, akit szeret és ezért meg kell fizetnie. Évszázadokon át bűnhődik, azt gondolja, hogy őt már senki nem fogja szeretni, s csak akkor kaphat meg egy nőt, ha azt bezárja és a hatalma alatt tartja. De utóbb megérti: ahhoz, hogy ismét ember lehessen, a szeretett nőnek meg kell hagynia a szabadságát, ezért cserébe pedig elnyeri a nő szerelmét. Ez végül is egy megváltástörténet" - mondta a filmsztár Párizsban.

"El kell fogadni a másik ember egyéniségét, a különbségeket, nem szabad a szabadságától őt megfosztani. De azért azt sem szabad elfelejteni, hogy itt egy metaforáról, egy tündérmeséről van szó, amely gyereknek készült" - mondta Vincent Cassel. A színész nem véletlenül lányaival, a 8 éves Devával és a 3 éves Léonie-val együtt nézte meg a filmet. "Tudni akartam, hogy bírják-e végig. Még a 3 éves is végigülte!" - jegyezte meg.


Vincent Cassel nem volt hajlandó maszkot viselni a forgatáson, a Szörnyeteg arca ezért digitális technikával számítógépen készült, amelyet utólag vetítettek rá a színész arcára. A szerelmi történeten kívül az embernek a természethez való viszonya érdekelte leginkább a rendezőt. A mese eredete a görög és római mitológiáig nyúlik vissza, elsősorban Ovidius Átváltozások című művéhez, amelyben a természet isteni eredetű. A mese ma ismert változatát elegyítette az eredeti mitológiai történettel, amelyet Gabrielle-Suzanne de Villeneuve jegyzett le 1740-ben.

Az embernek a természeti környezetéhez és az állatokhoz való viszonya a Herceg-Szörnyeteg történetben jelenik meg a filmben. "A Hercegnek a természethez fűződő rossz viszonyát akartam előtérbe helyezni. Addig vadászik az állatokra, míg végül a feleségét is megöli, aki aztán a fákban istenné válik" - hangsúlyozta a rendező. A különleges effektetekkel készült filmet - amelyen tíz infografikai cég hatszáz specialistája dolgozott - a világ egyik legrégebbi filmstúdiójában, a berlini Babelsbergben forgatta a francia stáb. A rajzfilmekre emlékeztető képi világot az apró részletekig kidolgozott francia klasszicista festészet ihlette, amelyre az ókori mitológia is nagy hatással volt. Mindezek mellett a japán animációs filmekből ismerős óriások, természeti istenek és különleges figurák is feltűnnek a vásznon.


A rendező a színészek által kiváltott érzelmi hatást tartja a film igazi értékének. "A Szépséget alakító Léa Seydoux játéka nélkül a filmem csak egy szép és érdekes tárgy lenne, semmi több". A határozott és önálló lány figuráját a 29 éves színésznő számára írta Christophe Gans, akinek szerepálma volt egy hercegnő megformálása. A Szépség és a Szörnyeteg világpremierjét a 64. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon, a Berlinalén tartották.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #5
    Egyetértek. Ezért sem lehetséges, hogy ilyen "rendező", mint Christophe Gans labdába rúghat.
  • cylonflatus #4
    Jézusom, V.Cassel kezében az a számszeríj olyan hatást kelt mint amit gyerekként láttam bazári vásárokban azok a rettenetes fröccsöntött rémségek (műa. kardok, patronos cowboy pisztoly, dugós puska, valaki emlékszik még ezekre?)
  • Wittgen #3
    Igen, az eddigi filmjei nálam is garanciát jelentenek, sokat nyom a latba, hogy megnézzem moziban, plusz még a látványvilág is jól néz ki, mozgóképen biztos gyönyörű lesz.
  • Józsibácsi #2
    Christophe Gans a garancia számomra arra hogy - bár a cím illetve a lerágott sztori önmagában ásításra és legyintésre ösztökélne - mégis azt mondom, hogy biztos hogy jó film lesz... Hiszen Gans abszolút azok közé az extrém akció-művész rendezők közé tartozik, akik maximalista módon a minőségre mennek, mennyiség helyett. Ritkán csinál filmeket, de azok nem mindennapiak és nagyon jók. Farkasok Szövetsége, nálam alfa és omega, akárhányszor szívesen újra nézem. De a Crying Freeman is korrekt kis cucc... Zack Snyder és Demian Lichtenstein mellett ő a harmadik, akiket igazi csemegének tartok.... Azért persze egy kicsit lehetne produktívabb....
  • Inquisitor #1
    "Ő maga ötévesen látta először Jean Cocteau 1946-ban készült legendás filmjét Jean Marais-val a főszerepben, azóta is ez az egyik kedvenc alkotása."

    Hááát, kíváncsi vagyok erre az új verzióra, de tény, hogy a 46-os feldolgozásnál nem volt még jobb. Szebb, drágább, gyerekesebb volt, de jobb nem.