SG.hu

Az önvezető autók már 2026-ban az Egyesült Királyság útjain lehetnek

Mark Harper közlekedési miniszter szerint a járművek javíthatják a közúti biztonságot és a személyes szabadságot, mivel az autonóm autók fokozott ellenőrzésnek vannak kitéve.

Az autonóm járművek már 2026-ban megjelenhetnek az Egyesült Királyság útjain - mondta a közlekedési miniszter, aki szerint az ország a következő évtizedben akár 42 milliárd fontot is megszerezhet a nemzetközi önvezető piacból. "Ez a technológia létezik, működik, és mi a megfelelő jogszabályok bevezetésén dolgozunk, hogy az emberek teljes mértékben megbízhassanak a technológia biztonságában" - mondta Mark Harper a BBC-nek. Arra a kérdésre, hogy 2026-ban az emberek utazhatnak-e majd önvezető járművekkel "a kezüket a kormányról levéve, az e-maileket intézve", Harper így válaszolt: "Igen, azt hiszem, hogy a vállalatok arra számítanak, hogy 2026-ban elkezdjük látni ennek a technológiának a bevezetését".

A Top Gear egykori műsorvezetőjének, James Maynek arra a kérdésére, hogy a kormány miért támogatja az autonóm vezetés fejlesztését, Harper közölte, hogy több oka van. "Úgy gondolom, hogy ez valóban javítani fogja a közúti biztonságot. Nagy-Britanniában már most is nagyon jó a közlekedésbiztonság, de még mindig évente több ezer ember hal meg az utakon. Ezen lehetne javítani. Másrészt nagy gazdasági lehetőséget jelent Nagy-Britannia számára, hogy nagy globális részesedést szerezzen ezen a piacon. A végső dolog pedig az, hogy rengeteg olyan ember van, akinek jelenleg nincs lehetősége arra a szabadságra, amit sokan közülünk természetesnek veszünk. Vannak például fogyatékkal élők, tanulási nehézségekkel küzdő emberek, akiknek nincs meg ugyanaz a szabadságuk, mint amit a vezetés nyújt mindannyiunknak. Ez potenciálisan egy teljesen új világot nyit meg a személyes szabadság, a munkába járás előtt, lehetőségük lesz arra, hogy ne kelljen másokra támaszkodniuk."

Az automatizált járművek használatát szabályozó törvényjavaslat a Lordok Háza előtt van. Kritikusok biztonsági aggályokra hivatkoztak és azzal érveltek, hogy a javasolt jogszabály nem áll készen az autonóm és a hagyományos járművek átmeneti időszakára, az iparági szereplők szerint azonban a törvényjavaslat növekedési lehetőséget kínál a hazai ipar számára. A törvényjavaslat vitája során Lord Naseby elmondta, hogy november 10-ig a kaliforniai gépjárműügyi minisztérium 673 autonóm járművel történt ütközésről kapott jelentést. "Nos, ha a biztonság az elsődleges ebben a jogszabályban, akkor ez nem túl jó kezdet, nem igaz?" - mondta.

Tavaly a kormány ígéretet tett arra, hogy 2025-re engedélyezi az első önvezető autók közlekedését a brit utakon. Áprilisban a kormány újabb lépést hagyott jóvá az önvezető autók felé vezető úton, amikor az első olyan önvezető rendszert engedélyezték a brit autópályákon, ahol a sofőrök levehetik a kezüket a kormányról. Lord Davies of Gower szerint 2035-re az Egyesült Királyság akár 42 milliárd fontot is bezsebelhet a nemzetközi önvezető piacból. "Már tudjuk, hogy a technológia működik" - mondta Harper a BBC-nek, hozzátéve, hogy látta, hogy Kaliforniában már használják, ott az automatizált technológiát már engedélyezték a közutakon való használatra.

Mivel a kormány igyekszik felvenni a versenyt a Szilícium-völgy ígéretével, mely szerint forradalmasítják a vezetést, az autonóm járművek az elmúlt hónapokban fokozott ellenőrzésnek voltak kitéve. A General Motors tulajdonában lévő Cruise alapítója novemberben lemondott, miután a vezető nélküli autókat gyártó vállalat biztonsági incidenseket követően elvesztette működési engedélyét. A múlt hónapban egy bíró "ésszerű bizonyítékot" talált arra, hogy Elon Musk és a Tesla más vezetői tudták, hogy a vállalat önvezető technológiája hibás, de ennek ellenére engedélyezték az autók vezetését.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #2
    Ha kiszurik azokat a cegeket akik csalnak, tehat tavolrol emberekkel vezettetik a jarmuveket es azokat akik direkt vakmerore (veszelyesre) programoztak a szoftveruket, akkor maradnak a viszonylag uzembiztos jarmuvek. Ezek biztosan lassabbak lesznek mint az emberek, mert tenylegesen az utviszonyoknak megfelelo sebesseggel haladnak csak, tehat pl. varosban, szuk utcaban, parkolo autok kozott max. 5 km/h-val. Viszont ha az embereket is lelassitjak (torvenyekkel es autokba epitett szoftverrel) ezen jarmuvek sebessegere, akkor semmi akadaly nem allhat a hasznalatuk elott, sot semmi ertelme nem lesz annak, hogy varosi es autoutas kornyezetben ember vezessen egy jarmuvet. (a kertek alatt, a foldeken es a versenypalyakon persze semmi ertelme automatizalni es az elso ket helyen nem is lenne konnyu, a harmadik meg maganterulet, kvazi egy jatszoter)

    Egyebkent minden egyes szoftver okozta baleset eseten tanulunk a szoftver hibaibol es javitjak a fejlesztok. Onnantol az adott szoftver mar nem fogja meg egyszer elkovetni ugyanazt a hibat, tehat egyre jobb lesz es az osszes peldanya megtanulja egyszerre. Emberes soforok eseten minden egyes uj sofort ujra es ujra be kell tanitani, kvazi 0-rol.

    Anno az ipari foradalom es a gyartosorok lenyege is ez volt. Egy manufakturaban dolgozo mester akarmilyen jo volt, csak egymaga tudott eloallitani barmit es csak tanitassal tudta tovabbadni a tudasat. Egy gyartosor ha egyszer megepitik jora, akarhany peldanyban lemasolhato es generaciokon at kepes ugyanazt a minoseget gyartani, ha kell napi 24 oraban. Ugyanezt a konzisztens javulast varhatjuk az onvezeto szoftverek eseten is, mindig a legjobb valtozat fejlodik tovabb, tehat minden uj szoftver generacioval egyre jobb sofor lesz minden jarmu, amig utol nem eri (vagy le nem korozi) a legjobb emberi soforoket is.

    ps: A legtobb problema es baleset abbol adodik, hogy a fejlesztocegek vagy direkt nem kezelik a hatareseteket (mert nincs ra penzuk/emberi eroforrasuk) vagy direkt tul batorra (vakmerore) programozzak a kocsikat, hogy tartani tudjak a tempot az ugyancsak vakmero emberi soforokkel. Ha mindket problemaval leszamolnak torvenyi szabalyozas segitsegevel, akkor nagy mertekben javithato lesz a mar most sem annyira rossz baleseti statisztika. Ahogy anno az autok miatt is valtoztak az anno meg a lovaskocsikra keszult szabalyok, ugy az onvezeto jarmuvek miatt is valtozniuk kell kis mertekben es ahogy az autok megjelenese miatt tiltottak ki a lovaskocsikat az autopalyakrol, ugy az onvezeto jarmuvek miatt is lehet ki kell majd tiltani az emberes soforoket sok helyrol. Cserebe viszont kapunk egy megbizhatobb es a dugok elkerulesevel osszessegeben rovidebb utazasi idoket biztosito rendszert.
  • RJoco #1
    Könnyű dobálózni a balesetek számával.
    Azzal már sokkal nehezebb, hogy hány balesetre nem került sor vagy hány baleset történt volna, ha ember ül a volánnál.
    Ott a nagyon jó példa, ahol az illető elcsapta a gyalogost. Az, hogy az önvezető autónak nem volt szerencséje és alá került, pech. Ha mind a két autó önvezető lett volna, akkor ez elméletileg nem fordult volna elő. Erre vajon miért nem figyel senki?
    Az átmenet mindenképp nehéz lesz. És van min dolgozni még. Csak remélni lehet, hogy egyesek kitartanak a technológia mellett és ez lesz a jövő.