SG.hu

Szilárdtest akkumulátorok tömegtermelésébe kezd a Toyota és az Idemitsu

A Toyota szerint egy szilárdtest-akkumulátorral működő elektromos autó hatótávolsága 1200 km, töltési ideje pedig mindössze 10 perc.

A Toyota Motor és az Idemitsu Kosan szövetséget kötött az elektromos járművekhez szánt, teljesen szilárdtest-akkumulátorok kifejlesztésére és tömeggyártására - közölték a vállalatok. Előbbi cég a világ legnagyobb forgalmú autógyártója, és stratégiai kérdésnek tartja a nagy teljesítményű akkumulátorok bevezetését a jövőbeli elektromos járművek hatótávolságának növelése és költségeinek csökkentése érdekében. A Toyota eddig nagyon óvatos volt a tisztán akkumulátorral működő elektromos járművek bevezetésében, de úgy véli olyan technológiai áttörés történt, amely orvosolja a szilárdtest-akkumulátorok tartóssági problémáit és közölte, hogy eszközöket fejleszt az ilyen akkumulátorok tömeggyártására. Az Idemitsu és a Toyota mai nyilatkozata szerint a következő generációs akkumulátorok kereskedelmi forgalomba hozatalára 2027-28-ban kerül sor, majd ezt követően indul a teljes körű tömeggyártás.

A szilárdtest-akkumulátorok szilárd elektrolitok vékony rétegeit használják, amelyek lítiumionokat szállítanak az elektródák között. Több energiát képesek tárolni, mint a jelenlegi folyékony elektrolit akkumulátorok, és az autógyártók és az elemzők arra számítanak, hogy felgyorsítják az elektromos autókra való átállást. Az autógyártók és a technológiai vállalatok prototípusokba már szereltek szilárdtest-akkumulátorcellákat, de eddig nem tudták tömeggyártásra alkalmassá tenni őket. Nehéz olyan szilárd elektrolitot tervezni, amely stabil és kémiailag inert, ugyanakkor jó ionvezető az elektródák között. Az ilyen akkumulátorok ráadásul hajlamosak a repedezésre és drágák - és valószínűleg még évekig azok is maradnak. Jelenleg olyan kis elektronikai eszközökben használják ezeket, mint a pacemakerek és az intelligens órák. A Toyota nem részletezte a tervek várható költségeit vagy a szükséges beruházásokat.

A világ legkelendőbb elektromos járműve a Tesla Model Y, ennek lítium-ion akkumulátorral szerelt nagy hatótávolságú változata az amerikai szabványok alapján körülbelül 530 km-t tud megtenni. A Toyota azt mondta, hogy szilárdtest-akkumulátorának töltési ideje várhatóan 10 perc vagy annál kevesebb lesz. Összehasonlításképpen, a Tesla Supercharger-hálózata - a legnagyobb kapacitású ilyen jellegű töltőegység - 15 perc alatt 321 km töltési sebességgel egyenértékű. Ott van még a biztonság is: a folyékony lítium-ion akkumulátorok elektrolitja magas hőmérsékleten illékony és gyúlékony, ami azt jelenti, hogy fennáll a tűz vagy a vegyi szivárgás veszélye.


A Toyota közölte, hogy az új modellek költségeinek csökkentése érdekében egy külön elektromos jármű-platformot is fejleszt, valamint egy erősen automatizált összeszerelősort, amely megszüntetné az autógyártást több mint 100 év, azaz Henry Ford óta meghatározó futószalagrendszert. A Toyota "önjáró" összeszerelősorán a gyártás alatt álló autók maguktól hajtanának végig a folyamaton. A gyártási költségek csökkentése érdekében átveszik a Tesla által bevezetett innovációt, az un. "giga öntést", amely hatalmas alumíniumöntő gépeket használ a járművek összetettségének csökkentése érdekében.

A Toyota 2022-ben közel 10,5 millió járművet értékesített, ebből alig egy százalék az elektromos, piaci értéke pedig mintegy 254 milliárd dollár. Ezzel szemben a Tesla egynyolcad annyi járművet értékesített, mégis 791 milliárd dollár körüli értéken áll, ami a Tesla növekedési potenciáljába vetett befektetői hitet tükrözi. Az Idemitsu Japán második legnagyobb olajfinomítója, de a cég az elektromos járművekbe szánt akkumulátorok ellátási láncában terjeszkedik. Ez év elején 15%-ra növelték részesedésüket az ausztrál lítiumfejlesztő Delta Lithiumban, mert érzékelik, hogy az autógyártók világszerte a járműflották villamosítására törekednek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #18
    "akkor olyan 150kV és 360A kellene 10 percig. Ha jól gondolom, de javítsd ki ha tévedek"

    Az elektromossag nem igy mukodik. A teljesitmeny a feszultseg es az aram szorzata, tehat a 25 kV maradna, csak az amperek adodnak ossze. Egyebkent igy mukodnek a sima otthoni elosztok is. Egy atlag europai szobai eloszto 16 A-t es 240V-ot bir el. A feszulseg adott (kb. 230V), igy minel tobb keszuleket dugunk bele egyszerre, annal nagyobb aramra van szukseg, de a feszulseget nem kell novelni. Nagyvasutnal is ugyanez a helyzet, a felsovezetekben mindig 25 kV van, csak minel tobb mozdonyt teszunk ala, annal tobb aramra van szuseg.

    "Milyen kábellel fogják elhozni ezt a kútig? Lesz itt gond rendesen az infrastruktúrával."

    Tehat 6 tolto eseten 25 kV, 60 amper. 6 nagyon gyos tolto eseten 25 kV 360 amper. Ez meg mindig kevesebb mint amit egy teljes railjet vonat igenyel, amikor elindul az allomasrol es azt is megoldottak, hogy menjen, sot akar tobb vonat is mozoghat egyszerre. Szoval a nagyvasuti feszulsegek es aramok kezelese mar tobb mint szaz eve megoldott es ugyanezt biztositani az autos toltoknek pont ugyanolyan feladat mint a vasutnak. Egyebkent az egeszhez szukseges transzformator technologia magyar talalmany 1885-bol es azota sem nagyon valtozott...
  • Macropus Rufus #17
    "25 kV-os toltes eseten 10 A-t egy oraig, 10 perces toltes eseten 60 A-t 10 percig."
    aaaz igen. Ez nem semmi. És ez csak 1db töltő lenne ami 10 percig megy... szép.
    Ahová járok tankolni ott 6 oszlop van. Ha ott elektromos kocsikat lehetne tölteni és mind a 6 oszlopon áll 1-1 autó, akkor olyan 150kV és 360A kellene 10 percig. Ha jól gondolom, de javítsd ki ha tévedek ;)
    Milyen kábellel fogják elhozni ezt a kútig? Lesz itt gond rendesen az infrastruktúrával.
  • inkvisitor1978 #16
    Nyugi, a fideszes lenyúlók addigra már a maldív szigeteken pihennek a pénzből, a gyerekeik meg nem a környéken fognak lakni.
  • Tetsuo #15
    50 milliárd meg az éves profitja a legnagyobb autógyártóként. Elvileg ledolgozható...
  • M2 #13
    Örülök, hogy segíthettem neked kicsit megérteni az országot.
  • kvp #12
    "Gondolom mire hazánkban megépül a rengeteg akkumulátor gyár ,beindul a szilárd test aksik tömegtermelése is, itt fogunk állni rengeteg immár korszerűtlen akkumulátor gyártó kapacitással ami senkinek nem fog kelleni......"

    A szilardtest aksik is ugyanolyan modon gyarthatoak mint a hagyomanyosabb lifepo aksik, sot a magyarorszagi gyartokapacitast nem is erinti. Itthon elektrodakat, burkolatot es csomagolast gyartanak majd, plusz osszeszereles lesz. Ha kicserelik a kemiat es az elektrolitot, attol meg a dobozolasa es a rez elektrodak ugyanazok maradnak es osszerakni is ugyanugy kell majd. Az esetlegesen valtozo technologia Kinaban es Japanban marad, azt nem viszik szivesen kulfoldre. A Tesla aksik kemiaja is Japanban (Panasonic) es Kinaban (CATL) keszul. Szoval nekunk pont mindegy lesz ha atallnak mas kemiara.

    Egyebkent az egesz olyan mint a fuzios technologia. A 60-as evekben mar csak 10 evre volt. A 90-es evekben is 10 evre volt es jelenleg is 10 evre van. Erre lehet varni, de kozben is kellene valami, arra a rovid 60-70-80 evre amig az uj technologia hasznalhato lesz.

    Megjegyzem, hogy Magyarorszag pont elorebb all a zold atallasban mint pl. Nemetorszag, sot ha nem gancsoltak volna el Paks 2-ot, akkor mar utolertuk volna a franciakat. Mar csak egy tenyleg problemas pont maradt, az elavult jarmuallomany okozta szennyezes es ez ellen csak ugy lehet tenni, ha Europa atall az elektromos jarmuvekre. Minel hamarabb lesz mindenhol nyugaton modern flotta, annal hamarabb fognak itthon is megjelenni. Raadasul a kinaiak hajlandoak olcso (tenyleg filleres, par millios) elektromos jarmuveket is gyartani itt nallunk, mint amilyen anno a magyar Suzuki volt. Es akkor majdnem mindenkinek jutna modern, nem szennyezo auto, amit lehetne tolteni az uj paksi, szendioxidkibocsatas mentes arambol.

    ps: Paks 2 eseten a vegen kenytelenek leszunk japan vagy kinai nuklearis technologiat vasarolni. (a kinai minoseget nem emlegetnem, a japan pedig civil celra hasznositott amerikai katonai technologiara epul, jelentos biztonsagi komponensek nelkul)
  • Tetsuo #11
    Pénecolás? Nem hallottam még. A kifejezésről ezt találtam: a "talmudi gyülölet okádékának egyik alkotóeleme".
    Szóval szerintetek magyar jelenség, mert egy senkiházi írt róla az internet sötét bugyrában, ellenben zsidókat nem lehet jellemezni reálisan, mert az antiszemitizmus...
    A kettős mércéd is egy afféle alkotóelem.
  • M2 #10
    Te nem Magyarországon élsz?

    https://sarnyai.hu/szemelyes/penecolas-tradicio-es-kultura
    Utoljára szerkesztette: M2, 2023.10.16. 22:48:10
  • Tetsuo #9
    Ez mitől magyaros? Pirospaprikával van hintve?
  • M2 #8
    Ilyen alapon akkor sose csináljunk semmit, mert minek. Pont ebből a magyaros lélektanból próbálnak kiszabadulni. Kár hogy akkora tolvajok.