SG.hu

Hiába a sok magyar akkumulátorgyár, nem lesz hozzá nyersanyag

Európát az a veszély fenyegeti, hogy elveszíti a globális akkumulátor-ipari központtá válásért folytatott versenyt, mivel a nyersanyagokhoz való hozzáférés továbbra is komoly akadály - áll az Európai Számvevőszék (ECA) most közzétett jelentésében. Jelenleg Kína felel a globális akkumulátorgyártási kapacitás 76%-ért.

A jelentés arra figyelmeztet, hogy az Európai Unió nem tudja teljesíteni az éghajlatvédelmi célokat, mivel ezek az erőfeszítések nagymértékben függenek a kobaltól a nikkelen át a lítiumig terjedő fémek koktéljából álló akkumulátorokkal működő elektromos járművek elterjedésétől. Az Európai Számvevőszék - az EU független külső könyvvizsgálója - szerint 2021-ben a régióban nyilvántartásba vett új autók közül majdnem minden ötödik elektromos meghajtású volt. A kereslet meredeken nő, 2030-ig várhatóan mintegy 30 millió nulla károsanyag-kibocsátású jármű kerül az európai utakra, és 2035-re betiltják az új benzin- és dízelüzemű autók értékesítését. Az EU stratégiája azonban nem vette figyelembe, hogy a kontinens képes-e kielégíteni ezt a meredeken növekvő akkumulátor-keresletet.

"Az EU arra törekszik, hogy gazdasági szuverenitásának biztosítása érdekében vezető akkumulátor-gyártóvá váljon, de erre nem jók az esélyei" - mondta Annemie Turtelboom, a Számvevőszék vezetője. "Fennáll annak a kockázata, hogy az EU vagy nem teljesíti a 2035-re kitűzött kibocsátási célokat, vagy pedig importált akkumulátorok révén éri el azt el." Ez viszont Turtelbloom szerint drágíthatja az Európában gyártott elektromos járműveket, mivel az autógyártók a harmadik országok által felszámított költségeknek vannak kitéve. "A jelentésben arra figyelmeztetünk, hogy az elektromos autók megfizethetetlenné válhatnak az európai polgárok számára, mivel nem az EU kezében van az árak meghatározása" - mondta.

Az EU nyersanyagellátása erősen koncentrálódik néhány országban, és ez a geopolitikai kockázat hiányt okozhat. Öt kulcsfontosságú alapanyag esetében az EU importfüggősége átlagosan 78%-os - közölte az Európai Számvevőszék. "Az EU nem kerülhet ugyanabba a függő helyzetbe az akkumulátoroknál, mint az Oroszországból származó földgáz esetében" - mondta Turtelboom. A jelentés szerint a nyers lítium 87%-a Ausztráliából, a mangán 80%-a Dél-Afrikából és Gabonból, a nyers kobalt 68%-a a Kongói Demokratikus Köztársaságból, a nyers természetes grafit 40%-a pedig Kínából származik. Az európai kitermelés beindítása nagyon sokáig tart. Portugáliában van a kontinens legnagyobb lítiumkészlete, de a bányászat csak valamikor 2026-ban kezdődik majd meg. Finomított lítium tekintetében az EU teljes mértékben behozatalra szorul, az elmúlt két évben a lítium ára 870%-kal, a nikkelé pedig több mint 70%-kal emelkedett.


Az EU részben a kritikus nyersanyagok hiányának kezelésére szigorú újrafeldolgozási célokat határozott meg az akkumulátorokra vonatkozóan, azzal a céllal, hogy az importált nyersanyagokat az európai ellátási láncban tartsa. A jogszabály értelmében az új akkumulátoroknak meghatározott százalékban újrahasznosított anyagokat kell tartalmazniuk: 16% kobaltot, 85% ólmot, 6% lítiumot és 6% nikkelt. Az elektromos járművek akkumulátorai esetében a gyűjtési arányt 100%-ban határozták meg. A döntéshozók azt remélik, hogy az új szabályok csökkentik az importált új nyersanyagok iránti igényt.

De ez az újrahasznosítási stratégia csak évtizedek múlva lesz képes csökkenteni a harmadik országoktól való függőséget, vagyis jóval a nulla kibocsátású járművekre való átállás 2035-ös határideje után lesz hatékony. "Ez nem egy csodafegyver. Az újrahasznosítás megkezdéséhez elegendő újrahasznosítható anyagra van szükség" - mondta Turtelbloom. Az Európai Számvevőszék szerint az EU költséghatékonyság terén sem áll jól, ami részben a magas energiaáraknak köszönhető, és az állami támogatásokon is érdemes lenne dolgozni, mert azok koordinálatlanok, ami átfedésekhez vezet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Csaba161 #10

    A lényeg egészen más!!!!

    Az EU-s törvények szerint a tönkrement akkukat abban az országban kell megsemmisíteni, ahol legyártották...
  • kvp #8
    "És ki fog itt dolgozni, újabb 10ezer filippínó?"

    A gepsorok. Nem veletlen vettek meg a kinaiak a KUKA ceget, ok keszitik a gyartosorokat a vilag nagyresze szamara. Kicsit zajos, kicsit sok aramot fogyaszt, de nem kell hozza annyi munkas (csak felepiteni).

    Mivel nallunk csak elektroda-, vezetek-, doboz- gyartas es osszeszereles lesz, ezert ezek a tenyleges kemiatol nagyjabol fuggetlenek, mivel azt a kinaiak hozzak. A technologia atallitasa joreszt igy csak a kinai vegyi uzemekben jelent majd feladatot.
  • zola2000 #8
    És ki fog itt dolgozni, újabb 10ezer filippínó? Ezzel a kormány idehoz több tízezer idegen kultúrájú bevándorlót, ami mint 2015 óta tudjuk a Soros terv része :)
  • end3 #7
    Nem kell hülyének nézni a kínait, megoldottak ők már az elmúlt 50 évben sok mindent. - A világhatalmi-birodalmi problémákat is meg fogják oldani. (Mellette a gyártáshoz szükséges alapanyagok kérdését is.)

    - Biztosabb vagyok ebben, mint a "művelt nyugat" csodás hatalmi-maffia és "demokrácia"-megoldásaiban. - Megjegyzem, használnak ők is kínait, minden téren.
  • duke #6
    Rohognek a fidieszen, ha a sok ezer milliardos allami tamogatasbol fellepitett akkumlatorgyarak uresen allnanak.
  • nlght #5
    Mindenki a lítiumról beszél pedig már a következő években bejöhet 2-3 újabb fajta akksi tech. Itt egy kis infó a Tesla köv. generációjáról, de van egy másik fajta fejlesztés ami ígéretes, de szembemegy a Tesla fejlesztésével.
  • tom_pika #4
    "nulla károsanyag-kibocsátású jármű"

    Micsoda hazug megvezetés ez!!
  • kvp #3
    "vagy a Magyar kormányhoz kerülnek a gyárak"

    Az EU-hoz, ugyanis a magyar kormanynak nincs oka ra, hogy elvegye a Kinai Nepkoztarsasag (es cegei) tulajdonat. Viszont igen, sajnos ebben az esetben leallna az osszes kinai gyar itthon es az EU tobbi tagallamaban is. Mondjuk ez lenne a legkisebb bajunk, mert BRICS es a veluk szovetseges orszagok (Afrika es Del-Amerika nagyresze) mar a fold lakossaganak es a termeszeti eroforrainak a tulnyomo tobbsege. Tehat a nyugati vilag altalanos blokadja valojaban tobbet artana a nyugati szovetsegnek mint a Fold tobbi reszenek.
  • Gabbbbbbbbbbbb #2
    Leírom neked, hogyha véletlen elfelejtetted volna, hogy Magyarország is EU. Amennyiben, amit leírsz tényleg megtörténik, mert sajnos tényleg van némi esély rá, akkor vagy egyszerűen leáll a gyártás és más semmi nem történik, vagy a Magyar kormányhoz kerülnek a gyárak, ami szinte egy és ugyanaz, mivel nyersanyag nélkül senki sem fog tudni ott gyártani.
  • kvp #1
    A magyar gyarak nagyresze kinai tulajdonban lesz. Na most ha masnak nem is, de Kinanak lesz nyersanyaga. Az egyetlen veszely az, hogy az EU belemegy egy gazdasgi es/vagy katonai blokadba Kinaval szemben. Ekkor ugyanaz tortenhet a magyarorszagi kinai gyarakkal, ami az orosz olajiparral az EU teruleten belul, tehat az EU elkobozza oket.