Berta Sándor

Mutasd az avatárod, megmondom ki vagy

A felhasználók számára az avatárok lehetővé teszik, hogy viszonylag ismeretlenül mozogjanak a virtuális világban, azonban több kutató azon dolgozik, hogy ez már ne sokáig legyen így.

A BBC arról írt, hogy kutatók olyan technikákat akarnak kifejleszteni, amelyek a virtuális figurák kinézetéből és viselkedéséből következtetni tudnak a tulajdonos személyiségére és személyazonosságára. Ezek a megoldások különösen akkor lehetnek hasznosak, ha az avatárokat olyan területen használják, ahol nem lehet betekinteni a hozzáférési adatokba. Mindez biztonsági szempontokból is fontos lehet, ráadásul a valódi és virtuális világ növekvő összefonódása miatt a marketing célokból való azonosítás lehetősége sem elhanyagolható.

Az avatárok elterjedése elsősorban a World of Warcraftnak és a Second Lifenak volt köszönhető, mindkét játék több tizmillió emberrel ismertette meg a fogalmat. A növekvő felhasználói számnak köszönhetően azonban egyre fontosabbá válik az avatárok és tulajdonosaik azonosítása. Roman Yampolskiy, a Louisville-i Egyetem kutatója szerint már az érdekes lehet a reklámipar számára, hogy az adott avatár mögött egy férfi vagy egy nő bújik-e meg. De még hasznosabb lenne azt beazonosítani, ha eltérő helyeken lévő különböző avatárokat ugyanazon személy irányít.


A technológia azonban nem csak ilyen célokra lenne használható, hanem hatékony segítséget jelenthetne az online bűncselekmények felderítésekor is. Amennyiben valakinek a hozzáférését egy hacker megszerezné, akkor a rendszer megállapíthatná a viselkedéséből, a végrehajtott cselekedetekből, a kommunikációjából hogy az avatárt nem az eredeti tulajdonos, hanem egy másik, jogosulatlan személy használja. Természetesen a virtuális figurák arcai alapján nagyon nehéz következtetni a valódi tulajdonos kilétére, ezért a kutató és kollégái jelenleg még csak adatbázisokat hoznak létre, amelyek a kulcsvariációkat tartalmazzák. "Ez egy alapvető munka, hiszen még mindig csak adatokat gyűjtünk. De eddig nagyon sikeresek voltunk" - közölte a szakember.

Lehet, hogy a közeljövőben ezen információk alapján megmondható lesz, hogy ki bújik meg egy avatár mögött, addig azonban még sok időnek kell eltelnie.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • JuronValor #32
    Vagy bagoly mondja verébnek?
  • Doktor Kotász #31
    Ne örüljél, mert te vagy a fölső sor közepe! :-D
  • merai #30
    Amúgy ezt brit kutatók találták ki ?
  • Hugo Chavez #29
  • Hugo Chavez #28
    Tök mindegy kinek mi az avatara.
    Az a lényeg, hogy kummentel e a neten vagy nem kummentel.
    Mert ha kummentel, akkor már eleve veszélyes a fennálló hatalomra, mert a gondolkodó, érdeklődő 2-3%-ba tartozik.

    Szóval, ha valaki azt hiszi, hogy majd olyan avatart választ ami kisnyuszi és így jól átb.szta az ügynököket, az nagyot téved.
  • B0nFire #27
    Nekem az egyik helyen egy nagy tányér paszulyleves az avatarom, amit még ráadásul nem is ehetek, csak első felindulásból az jutott az eszembe.

    Ilyenkor mi van? Kikövetkeztetik belőle, hogy sok paszulyt eszem? No, akkor igencsak nagyot koppannak.
  • thsanyi5 #26
    Szerintem nem hülyeség. Bár arra kíváncsi lennék, hogyan von le egy program következtetéseket egy avatar alapján amin meg se tudja határozni, hogy mi/ki látható. Pl én olyanokat szeretek használni amiket egy-egy animéből vettem. Lehetnek viccesek számomra vagy úgy érzem "hmm ez faszásan néz ki". Legyen az ok bármi amiért kiraktam. Aki nem ismeri fel a karaktert, hogy mondja meg bármi tulajdonságomat az alapján? Még azt se tudja levonni milyen stílust szeretek adott esetben. Maximum azt megmondja, hogy szeretem a rajzolt dolgokat. Mindent meg mégse lehet megtanítani a programnak. Akkor a világ összes filmjét/játékát stb ismernie kéne. Nem beszélve arról, hogy valaki egy dinnyét rak ki avatarnak akkor abból mi következik? Lehet, hogy az volt az alapértelmezett kép valamelyik fórumon..... ¢¢
  • Csirke4 #25
    Az, hogy valakinek 40 féle karaktere van nem jelenti azt, hogy másképp is viselkedik. Pl hogyan viszonyul a többi emberhez, hogyan beszél a többi emberrel különböző szituációban meg rengeteg olyan viselkedési forma van amiket valószínűleg meg lehet találni az összes karakterénél a játékstílusban. Hogy mást ne mondjak (ez valós eset) valószínű nem fog valaki hirtelen megtanulni svédül az egyik kariján.
  • TommeyIkya #24
    Miért nem számít normálisnak játékokkal játszani? :)
  • VvD #23
    Ááá, ezzel a képpel szereztél bár kellemes percet.
    De sztem néhányba betaláltál, a programozónál pl felvisítottam én is a röhögéstől (meg a magamra ismeréstől) :)