Berta Sándor
Egyre nagyobb gond az állandó elérhetőség
A német Szövetségi Munkavédelmi és Munkaegészségügyi Hivatal (BAuA) megbízásából végzett tanulmányban két szakember megállapította, hogy az állandó elérhetőség miatt nő a dolgozók leterheltsége, stresszesebbek, valamint több a konfliktus is.
Barbara Pangert a freiburgi Albert Ludwigs Egyetem Pszichológiai Intézetének Gazdaságpszichológiai Részlegén dolgozik. Ő és dr. Heinz Schüpbach professzor, az Északnyugat-Svájci Szakfőiskolához tartozó Alkalmazott Pszichológiai Főiskola igazgatója 23 nemzetközi tanulmányt értékeltek ki. A két szakember szerint egyértelműen az új kommunikációs megoldások (notebookok, okostelefonok) elterjedésének köszönhető, hogy az emberek a munkahelyükön és a munkaidejükön kívül is egyre gyakrabban vannak kapcsolatban a munkaadóikkal.
Az eddigi tanulmányok kielemzése alapján kiderült: az alkalmazottak 25 százaléka olvas egy vagy több alkalommal a munkaidején kívül is e-maileket, 16 százalékukat pedig fel is hívják, míg 15 százalékuk a szabadidejében is végez különböző feladatokat cége számára. A dolgozók 65 százaléka mondta azt, hogy nem zavarják az ilyen elektronikus levelek, míg a telefonok 49 százalékuk számára nem okoznak gondot. A jelenség pozitív és negatív dolgokat egyaránt eredményez: előbbi kategóriába tartozik a rugalmas munkaidő, az idő szabad beosztása, utóbbiba a pihenés megszakítása és az, hogy nem tervezhetik meg a szabadidejüket.
Az állandó elérhetőség azt eredményezi, hogy egyre több munkatársat érinti a kiégés, nő a stresszterhelés, az emberek nem tudnak kikapcsolni. Emellett több a konfliktus a munka és a szabadidő kapcsán, hiszen a magánélet háttérbe szorul.
Barbara Pangert a freiburgi Albert Ludwigs Egyetem Pszichológiai Intézetének Gazdaságpszichológiai Részlegén dolgozik. Ő és dr. Heinz Schüpbach professzor, az Északnyugat-Svájci Szakfőiskolához tartozó Alkalmazott Pszichológiai Főiskola igazgatója 23 nemzetközi tanulmányt értékeltek ki. A két szakember szerint egyértelműen az új kommunikációs megoldások (notebookok, okostelefonok) elterjedésének köszönhető, hogy az emberek a munkahelyükön és a munkaidejükön kívül is egyre gyakrabban vannak kapcsolatban a munkaadóikkal.
Az eddigi tanulmányok kielemzése alapján kiderült: az alkalmazottak 25 százaléka olvas egy vagy több alkalommal a munkaidején kívül is e-maileket, 16 százalékukat pedig fel is hívják, míg 15 százalékuk a szabadidejében is végez különböző feladatokat cége számára. A dolgozók 65 százaléka mondta azt, hogy nem zavarják az ilyen elektronikus levelek, míg a telefonok 49 százalékuk számára nem okoznak gondot. A jelenség pozitív és negatív dolgokat egyaránt eredményez: előbbi kategóriába tartozik a rugalmas munkaidő, az idő szabad beosztása, utóbbiba a pihenés megszakítása és az, hogy nem tervezhetik meg a szabadidejüket.
Az állandó elérhetőség azt eredményezi, hogy egyre több munkatársat érinti a kiégés, nő a stresszterhelés, az emberek nem tudnak kikapcsolni. Emellett több a konfliktus a munka és a szabadidő kapcsán, hiszen a magánélet háttérbe szorul.