Gyurkity Péter
Üzletileg sikeres, de népszerűtlen a Red Hat
Napjainkban a Red Hat disztribútor népszerűsége a Linux felhasználók körében a Microsoftéval vetekszik. Ezt a nem túl előkelő pozíciót a vállalat legutóbbi lépései váltották ki.
Az elmúlt év végén Matthew Szulik vezérigazgató kijelentette, hogy az otthoni felhasználók számára a Windows a legmegfelelőbb operációs rendszer, és a Red Hat ezzel egyidőben megszüntette a Linux termékvonalat is. Mindenki számára egyértelművé vált, hogy a cég a jövőben kizárólag a vállalati felhasználókra kíván koncentrálni, felhasználók tömegei értettek egyet abban, hogy a cég "a Linux árulója", valamint hogy "a Red Hat lesz a következő Microsoft."
Való igaz, hogy a vállalat igen szerencsétlenül kezelte a kérdést. A Red Hat 9 vásárlók a szoftver 2003 áprilisi kiadásától 2004. április 30-ig, azaz mindössze egy éven át élveztek hivatalos terméktámogatást, és vállalati ügyfeleik háborogtak is a szokványos három éves periódus csökkentése miatt. A zúgolódást egy új, teljesen ingyenes disztribúció - a Feodora - megjelenése sem csillapíthatta le. Természetesen a vállalat arra számított, hogy üzleti ügyfeleik a Red Hat Enterprise Linux disztribúcióra váltanak, de az érintettek felháborodása miatt ez a folyamat csak vontatottan haladt előre.
Persze már korábban, 1999-ben is tapasztalható volt egyfajta ellenérzés a Red Hat növekvő piaci részesedésével szemben, és közvetve a balsorsú UnitedLinux konzorcium is a Red Hat korlátozása végett jött létre. A Red Hat számos hibát követett el, lépéseikkel rengeteg ügyfelüket kényszerítettek - az azok által amúgy korábban nem tervezett - váltásra és sokáig úgy tűnhetett, hogy nem is tervezik újabb asztali disztribúció megjelentetését.
Mindenesetre a lépés maga szükséges volt, mivel a vállalat elsősorban a csúcstechnológiájú, üzleti alapon nyugvó disztribúció tervét támogatta, ezért nem volt más választásuk, meg kellett szüntetni a két vonal versengését. Mostanára nyilvánvalóvá vált, hogy a lépés sikeres volt. Az elmúlt negyedév a vállalat történetének eddigi legeredményesebb időszaka, az eladott példányok száma 87 ezer darabbal nőtt.
Ez a fő oka a Red Hat és a Sun közötti ellenséges viszonynak is, mert habár a Sun sokkal nagyobb cég, de jelenleg stagnál, ugyanakkor a Red Hat él és virul, komoly versenyt támasztva a szerver piacon. Talán ez az üzleti siker a forrása a Linux fanatikusok ellenérzéseinek is. A gondolat, hogy a Linux lassan de biztosan üzleti alapúvá, sikeressé és elterjedté válik, sokak számára nem túl vonzó idea. Azok számára viszont, akik szívesen látnak egy megbízható és jól használható vállalati Linuxot, ez a folyamat nem a világvége.
Az elmúlt év végén Matthew Szulik vezérigazgató kijelentette, hogy az otthoni felhasználók számára a Windows a legmegfelelőbb operációs rendszer, és a Red Hat ezzel egyidőben megszüntette a Linux termékvonalat is. Mindenki számára egyértelművé vált, hogy a cég a jövőben kizárólag a vállalati felhasználókra kíván koncentrálni, felhasználók tömegei értettek egyet abban, hogy a cég "a Linux árulója", valamint hogy "a Red Hat lesz a következő Microsoft."
Való igaz, hogy a vállalat igen szerencsétlenül kezelte a kérdést. A Red Hat 9 vásárlók a szoftver 2003 áprilisi kiadásától 2004. április 30-ig, azaz mindössze egy éven át élveztek hivatalos terméktámogatást, és vállalati ügyfeleik háborogtak is a szokványos három éves periódus csökkentése miatt. A zúgolódást egy új, teljesen ingyenes disztribúció - a Feodora - megjelenése sem csillapíthatta le. Természetesen a vállalat arra számított, hogy üzleti ügyfeleik a Red Hat Enterprise Linux disztribúcióra váltanak, de az érintettek felháborodása miatt ez a folyamat csak vontatottan haladt előre.
Persze már korábban, 1999-ben is tapasztalható volt egyfajta ellenérzés a Red Hat növekvő piaci részesedésével szemben, és közvetve a balsorsú UnitedLinux konzorcium is a Red Hat korlátozása végett jött létre. A Red Hat számos hibát követett el, lépéseikkel rengeteg ügyfelüket kényszerítettek - az azok által amúgy korábban nem tervezett - váltásra és sokáig úgy tűnhetett, hogy nem is tervezik újabb asztali disztribúció megjelentetését.
Mindenesetre a lépés maga szükséges volt, mivel a vállalat elsősorban a csúcstechnológiájú, üzleti alapon nyugvó disztribúció tervét támogatta, ezért nem volt más választásuk, meg kellett szüntetni a két vonal versengését. Mostanára nyilvánvalóvá vált, hogy a lépés sikeres volt. Az elmúlt negyedév a vállalat történetének eddigi legeredményesebb időszaka, az eladott példányok száma 87 ezer darabbal nőtt.
Ez a fő oka a Red Hat és a Sun közötti ellenséges viszonynak is, mert habár a Sun sokkal nagyobb cég, de jelenleg stagnál, ugyanakkor a Red Hat él és virul, komoly versenyt támasztva a szerver piacon. Talán ez az üzleti siker a forrása a Linux fanatikusok ellenérzéseinek is. A gondolat, hogy a Linux lassan de biztosan üzleti alapúvá, sikeressé és elterjedté válik, sokak számára nem túl vonzó idea. Azok számára viszont, akik szívesen látnak egy megbízható és jól használható vállalati Linuxot, ez a folyamat nem a világvége.