Berta Sándor
500 kilogramm terhet szállíthat egy új drón
A fejlesztők 2017 óta dolgoznak a Trogon nevű robotrepülőgép megalkotásán.
Markus Trenker, a Bécsújhelyi Gazdasági és Műszaki Szakfőiskola munkatársa és csapata által épített merevszárnyú drón döntően különbözik a helikopterszerű technológiát használó általános pilóta nélküli légi járművektől. A projekt puszta számadatai több mint lenyűgözőek: a Trogon akár 350 kilométer/órás sebességgel több száz kilogramm hasznos terhet is képes lesz akár 1500 kilométeren keresztül szállítani. "A merevszárnyú drónoknál a szárny termel felhajtóerőt. Így magasabbra, gyorsabban és messzebbre tudunk repülni, és nagyobb rakományokat is szállíthatunk" - emelte ki Trenker.
A robotrepülőgép tervezésekor olyan külső tényezőket is figyelembe vettek, mint az erős széllökések. A felszálláshoz a Trogonnak nem kell más, mint egy sík felület - a weikersdorfi szűzrepülés esetében egy rét. "A modell nem kiépített területen képes felszállni és leszállni, amíg van egy darab sík talaj. Ez különösen akkor fontos, ha az árukat például katasztrófa sújtotta területekre kell szállítani" - mutatott rá a szakember egy olyan előnyre, amely a tervezett céloknál nagy szerepet játszik.
Az első felszállás, amelyet az egész szűzrepüléshez hasonlóan távirányítással irányítottak, tökéletesen sikerült a premieren. A levegőbe emelkedve a Trogon elegánsan vitorlázott a levegőben. A fedélzeti kamerával felszerelt modell minden elképzelhető stresszteszten átment. Néhány próba, gyors, szűk fordulók, a repülési magasság hirtelen megváltoztatására irányuló manőverek és egy-egy széllökés után a pilóta nélküli légi jármű ismét a kiindulási ponton landolt. "Természetesen ez nagy pillanat számunkra. Ha az ember sokáig bütyköl egy koncepcióval, modelleket számol és prototípust épít, a szűzrepülés már érzelmi esemény. Nagyon elégedettek vagyunk az eredménnyel, és örülünk, hogy a Trogon mindent tud, amit elvártunk tőle" - összegezte a dolgokat Trenker pozitívan.
A fejlesztő úgy vélte, hogy a Trogon igazi forradalmat hozhat az áruszállításban. "A kialakításnak köszönhetően nehéz terhek szállítása is lehetséges nagyon nagy távolságokra. A testet úgy terveztük meg, hogy a Trogon könnyedén képes legyen 500 kilogramm súlyú terhet szállítani akár 1500 kilométeres távolságra." Arra a kérdésre, hogy a jövőben hogyan és ki fogja ellenőrizni az ilyen járatokat, többféle lehetőség kínálkozik. Elképzelhető lenne például, hogy bizonyos pontokat előre beprogramoznak GPS-en keresztül - a Trogon ezután teljesen automatikusan átrepülne felettük. "Egy másik lehetőség az lenne, hogy egy pilóta irányítja távolról a drónt a fedélzeti kamera segítségével. Az ellenőrzés tekintetében minden lehetőségünk megvan - hogy végül melyik valósul meg, az csak a jövőbeli jogi helyzettől függ" - hangsúlyozta Trenker.
Markus Trenker, a Bécsújhelyi Gazdasági és Műszaki Szakfőiskola munkatársa és csapata által épített merevszárnyú drón döntően különbözik a helikopterszerű technológiát használó általános pilóta nélküli légi járművektől. A projekt puszta számadatai több mint lenyűgözőek: a Trogon akár 350 kilométer/órás sebességgel több száz kilogramm hasznos terhet is képes lesz akár 1500 kilométeren keresztül szállítani. "A merevszárnyú drónoknál a szárny termel felhajtóerőt. Így magasabbra, gyorsabban és messzebbre tudunk repülni, és nagyobb rakományokat is szállíthatunk" - emelte ki Trenker.
A robotrepülőgép tervezésekor olyan külső tényezőket is figyelembe vettek, mint az erős széllökések. A felszálláshoz a Trogonnak nem kell más, mint egy sík felület - a weikersdorfi szűzrepülés esetében egy rét. "A modell nem kiépített területen képes felszállni és leszállni, amíg van egy darab sík talaj. Ez különösen akkor fontos, ha az árukat például katasztrófa sújtotta területekre kell szállítani" - mutatott rá a szakember egy olyan előnyre, amely a tervezett céloknál nagy szerepet játszik.
Az első felszállás, amelyet az egész szűzrepüléshez hasonlóan távirányítással irányítottak, tökéletesen sikerült a premieren. A levegőbe emelkedve a Trogon elegánsan vitorlázott a levegőben. A fedélzeti kamerával felszerelt modell minden elképzelhető stresszteszten átment. Néhány próba, gyors, szűk fordulók, a repülési magasság hirtelen megváltoztatására irányuló manőverek és egy-egy széllökés után a pilóta nélküli légi jármű ismét a kiindulási ponton landolt. "Természetesen ez nagy pillanat számunkra. Ha az ember sokáig bütyköl egy koncepcióval, modelleket számol és prototípust épít, a szűzrepülés már érzelmi esemény. Nagyon elégedettek vagyunk az eredménnyel, és örülünk, hogy a Trogon mindent tud, amit elvártunk tőle" - összegezte a dolgokat Trenker pozitívan.
A fejlesztő úgy vélte, hogy a Trogon igazi forradalmat hozhat az áruszállításban. "A kialakításnak köszönhetően nehéz terhek szállítása is lehetséges nagyon nagy távolságokra. A testet úgy terveztük meg, hogy a Trogon könnyedén képes legyen 500 kilogramm súlyú terhet szállítani akár 1500 kilométeres távolságra." Arra a kérdésre, hogy a jövőben hogyan és ki fogja ellenőrizni az ilyen járatokat, többféle lehetőség kínálkozik. Elképzelhető lenne például, hogy bizonyos pontokat előre beprogramoznak GPS-en keresztül - a Trogon ezután teljesen automatikusan átrepülne felettük. "Egy másik lehetőség az lenne, hogy egy pilóta irányítja távolról a drónt a fedélzeti kamera segítségével. Az ellenőrzés tekintetében minden lehetőségünk megvan - hogy végül melyik valósul meg, az csak a jövőbeli jogi helyzettől függ" - hangsúlyozta Trenker.