Berta Sándor

Alagutakban dolgozó robotok veszik át a svájci áruszállítást

Az alpesi országban autonóm teherszállításra szolgáló földalatti alagútrendszer épül, a munkák augusztusban kezdődnek el.

Az RTS televízió arról számolt be, hogy földalatti teherforgalmi alagúthálózatot építenek Genf és St. Gallen között. Az építkezés hivatalosan augusztus elsején kezdődik el - erről a Svájci Szövetségi Tanács döntött.

Az új projekt a Cargo sous terrain - CST nevet viseli és gyorsan bővülni fog. Az új hálózathoz a tervek szerint már 2031-ben csatlakozni fognak a nagyobb svájci városok és csomópontok, így Winterthur, Luzern, Bázel, Thun, Bern és Lausanne. A szakemberek a programmal a meglévő közúti és vasúti útvonalakat akarják tehermentesíteni. Az új rendszer nem egy egyszerű közúti alagút lesz, hanem egy olyan építmény, amelyben az elektromos járművek autonóm módon fognak haladni. Az alagúthálózat háromsávos lesz és a járművek csak 30 kilométer/órás sebességgel közlekedhetnek majd, igaz, éjjel-nappal.

Az első szakasz mintegy 70 kilométer hosszú lesz és Härkingen-Niederbippet fogja összekötni Zürich városával. Ez a rész az elképzelések alapján 2031-re készül el. A projekt kezdeményezői szerint a hálózat összesen 500 kilométer hosszú lesz, a fennmaradó 430 kilométert pedig 2045-ig építik meg. A magánprojekt teljes költsége várhatóan 30 és 35 milliárd svájci frank között lesz. A Cargo sous terrain finanszírozói meglehetősen tőkeerősek, ott van közöttük a svájci posta, a svájci vasút, a Swisscom távközlési szolgáltató, biztosítók és egyéb nagyvállalatok.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #3
    "Egy városkiterjedésű csőpostahálózattal is kísérletezhetnének, abban is lenne ráció."

    A meretkorlatok es a g terheles miatt nem eletkepes. Regen voltak ilyen rendszerek, de mara joreszt megszuntek, mivel tul durvan bant a rakomannyal, uzeneteket meg ma mar nem igy tovabbitunk.

    A vasut azert lenne egyszerubb es jobb, mert nagyobb tavolsagokra, nagyobb sebessegek eseten hatekonyabb mint a gumikerekes megoldasok. Tehat egy tobbszintu rendszer lenne a nyero. A kis belogatott monorail rendszer (sinbol taplalva) az apro termekekhez, kis tavolsagokra, az onjaro gumikerekes robotok kozepes tavolsagokra es mindkettot berakodni az onjaro tehervonatokba a nagyobb tavolsagokra. A kulcs a tavolsag fuggvenyeben a megfelelo technologia kivalasztasa es ezek kombinalasa. A kis fuggesztett monorail dobozokat nem igazan koltseghatekony tobb szaz kilometeren at jaratni, mert lassabb is lesz mint a tehervonat es a kis jarmuvek amortizacioja is joval magassabb lesz.
  • Tetsuo #2
    Gondolom azért nem vasút, mert tovább akarják fejleszteni illetve tesztelni a rendszert. Nem az lehetett a cél, amit most megépítettek.
    A MailRail érdekes. Egy városkiterjedésű csőpostahálózattal is kísérletezhetnének, abban is lenne ráció.
  • kvp #1
    Ez egy az egyben a Musk fele cargo Hyperloop es a boring company fele tunnel kombinacioja, beleertve az eleresre szolgalo lifteket es a forgalom kezeleset. Egyebkent annyira nem uj, pontosan igy mukodott a londoni Post office railway is. (lasd: MailRail)

    A tervezett sebesseg egyebkent eleg lassu, de folyamatos forgalom eseten megerheti. Nekem picit furcsa, hogy 70 km-es tavon nem hasznalnak inkabb onjaro teljes meretu vasuti kocsikat, 30 helyett 120 km/h-as sebesseggel es rakodjak fel azokra a kisebb robotokat.