Berta Sándor
Leállhat Európában a Google Hírek
A médiacégek pénzt akarnak látni a híreiket megosztó honlapból, de az amerikai cég inkább kivonulással fenyegetőzik.
Amennyiben megvalósulnak az Európai Bizottság tervei, akkor komoly változások következhetnek be az online piacon. A testület egy teljesen új szabályozást vezetne be, amely azt eredményezné, hogy a Google kénytelen lenne licencdíjat fizetni a különböző linkek és átvett tartalmak után. A vita lényege a finanszírozás: a tartalmak létrehozása folyamatosan nagyon magas összegbe kerül, míg egy hírgyűjtő szájt létrehozása egyszeri költség, utána ha az eléggé látogatott és bejáratott, csak számolnia kell a reklámokból befolyó pénzt a tulajdonosnak. Ha pedig valamely a portálon szereplő médiavállalkozás részesedést szeretne ebből látni, elég kitiltással - és ezzel együtt forgalomcsökkenéssel - fenyegetni, másrészt arra hivatkozni, hogy ezek csak linkek, az pedig nem jogdíjköteles.
Kb. két évtizede áll fenn a jelenlegi állapot, azonban mára odáig fajult a helyzet, hogy az online reklámpénzek több mint fele a Facebook és a Google kasszájába kerül, azaz előbb-utóbb előfordulhat, hogy nem lesz független újságírói tartalom, amire linkeljenek. (Ez a Facebookot kevésbé érinti, hiszen felhasználói saját maguk is publikálnak.) A magyar piacon viszont nagyon látszik, hogy két részre szakadt, egyrészt vannak az állami pénzből élő propagandakiadványok (pl. Magyar Idők, Ripost és egyéb kormányszócsövek), illetve a piacról élő szektor, melynek legnagyobb szereplői mind támogatásért kuncsorognak olvasóiktól (HVG, Index, 444, stb.)
Ebben a helyzetben próbál segíteni a médiacégeken az EU, de a Google továbbra is mereven elzárkózik a finanszírozásban való szerepvállalástól arra hivatkozva, hogy a News oldalon nincsenek reklámok és a szájt léte önmagában segítség a tartalomgyártóknak. A tervezet szorosan kapcsolódik a vitatott európai uniós szerzői jogi reformhoz, amely kártérítést biztosít az újság- és a lapkiadóknak még akkor is, ha a cikkeikből csak egy rendkívül rövid részt idéz valamelyik internetes platform. Az amerikai cég egy hasonló törvény miatt 2014-ben már leállította a Google News szolgáltatását Spanyolországban, amennyiben tehát az új szabályt bevezetné az Európai Bizottság, akkor az az egész kontinensen negatívan érinthetné a társaságot. Mindezt megerősítette Richard Gingras, a Google hírszolgáltatásért felelős alelnöke is.
A menedzser hangsúlyozta, hogy a vállalat nagy aggodalommal figyeli a jelenlegi tervezetet és az azzal kapcsolatos fejleményeket. Gingras leszögezte, hogy nem tudnak addig döntést hozni, amíg nem látták a végleges jogszabályt, ugyanakkor egyáltalán nem örülnek ennek az európai folyamatnak, és jelenleg arra törekednek, hogy együttdolgozzanak az érintettekkel.
A spanyolországi jogszabályt azután hozták meg, hogy a lapkiadók és a Google éveken át harcoltak egymással. A törvény előírja, hogy a linkeket és a részleteket közlő szolgáltatások utaljanak át egy meghatározott díjat a spanyol napilapok szövetségének. Az Európai Bizottság a spanyol jogszabály alapján akarja kidolgozni az európai uniós előírásokat. A tervezetről jelenleg is vitatkozik egymással az Európai Parlament, az Európai Bizottság és az egyes tagországok. Azt még nem lehet tudni, hogy a lapkiadók vagy a Google lobbitevékenysége bizonyul-e erősebbnek.
Amennyiben megvalósulnak az Európai Bizottság tervei, akkor komoly változások következhetnek be az online piacon. A testület egy teljesen új szabályozást vezetne be, amely azt eredményezné, hogy a Google kénytelen lenne licencdíjat fizetni a különböző linkek és átvett tartalmak után. A vita lényege a finanszírozás: a tartalmak létrehozása folyamatosan nagyon magas összegbe kerül, míg egy hírgyűjtő szájt létrehozása egyszeri költség, utána ha az eléggé látogatott és bejáratott, csak számolnia kell a reklámokból befolyó pénzt a tulajdonosnak. Ha pedig valamely a portálon szereplő médiavállalkozás részesedést szeretne ebből látni, elég kitiltással - és ezzel együtt forgalomcsökkenéssel - fenyegetni, másrészt arra hivatkozni, hogy ezek csak linkek, az pedig nem jogdíjköteles.
Kb. két évtizede áll fenn a jelenlegi állapot, azonban mára odáig fajult a helyzet, hogy az online reklámpénzek több mint fele a Facebook és a Google kasszájába kerül, azaz előbb-utóbb előfordulhat, hogy nem lesz független újságírói tartalom, amire linkeljenek. (Ez a Facebookot kevésbé érinti, hiszen felhasználói saját maguk is publikálnak.) A magyar piacon viszont nagyon látszik, hogy két részre szakadt, egyrészt vannak az állami pénzből élő propagandakiadványok (pl. Magyar Idők, Ripost és egyéb kormányszócsövek), illetve a piacról élő szektor, melynek legnagyobb szereplői mind támogatásért kuncsorognak olvasóiktól (HVG, Index, 444, stb.)
Ebben a helyzetben próbál segíteni a médiacégeken az EU, de a Google továbbra is mereven elzárkózik a finanszírozásban való szerepvállalástól arra hivatkozva, hogy a News oldalon nincsenek reklámok és a szájt léte önmagában segítség a tartalomgyártóknak. A tervezet szorosan kapcsolódik a vitatott európai uniós szerzői jogi reformhoz, amely kártérítést biztosít az újság- és a lapkiadóknak még akkor is, ha a cikkeikből csak egy rendkívül rövid részt idéz valamelyik internetes platform. Az amerikai cég egy hasonló törvény miatt 2014-ben már leállította a Google News szolgáltatását Spanyolországban, amennyiben tehát az új szabályt bevezetné az Európai Bizottság, akkor az az egész kontinensen negatívan érinthetné a társaságot. Mindezt megerősítette Richard Gingras, a Google hírszolgáltatásért felelős alelnöke is.
A menedzser hangsúlyozta, hogy a vállalat nagy aggodalommal figyeli a jelenlegi tervezetet és az azzal kapcsolatos fejleményeket. Gingras leszögezte, hogy nem tudnak addig döntést hozni, amíg nem látták a végleges jogszabályt, ugyanakkor egyáltalán nem örülnek ennek az európai folyamatnak, és jelenleg arra törekednek, hogy együttdolgozzanak az érintettekkel.
A spanyolországi jogszabályt azután hozták meg, hogy a lapkiadók és a Google éveken át harcoltak egymással. A törvény előírja, hogy a linkeket és a részleteket közlő szolgáltatások utaljanak át egy meghatározott díjat a spanyol napilapok szövetségének. Az Európai Bizottság a spanyol jogszabály alapján akarja kidolgozni az európai uniós előírásokat. A tervezetről jelenleg is vitatkozik egymással az Európai Parlament, az Európai Bizottság és az egyes tagországok. Azt még nem lehet tudni, hogy a lapkiadók vagy a Google lobbitevékenysége bizonyul-e erősebbnek.