Berta Sándor
EU - folyamatosan felügyelhetők lesznek a vásárlók?
Az európai uniós rendelet hiányosságai miatt a felhasználók akár állandó videós megfigyelés alá is kerülhetnek.
Az EU intézetei jelenleg az úgynevezett ePrivacy-előírás reformjáról tárgyalnak. Már jelenleg is lehetőség van arra, hogy egyes embereket az okostelefonjaikon keresztül azonosítsanak például az egyes üzletekben való vásárlások során. Elég, ha telefonjukon be van kapcsolva a WiFi, és hálózatot keres, mert ez alapján egyedileg eltárolható. Így lehetővé válhat a vásárlási szokások feltérképezése, illetve a személyre szabott reklámok megjelenítése a számukra. Mindez a jövőben a mindennapok részévé válhat, ugyanis a tervezet európai uniós rendelet ennek a gyakorlatnak nem szab majd határt.
Az Európai Bizottság aktuális tervezetében többek között nincsenek az offline követés elleni védekezési vagy panasztételi lehetőségek. A fogyasztóknak csupán felhívnák a figyelmüket arra, hogy egy videókkal ellenőrzött területre érkeztek. Az sincs tisztázva, hogy a figyelmeztetéseket hogyan kellene kialakítani ahhoz, hogy a felhasználók világosan megértsék azokat. Azoknak a fogyasztóknak, akik nem akarják, hogy még vásárlás közben is megfigyeljék őket vagy a vásárlási szokásaikat, esetleg személyre szabott reklámajánlatokat kapjanak, csak annyi lehetőségük lenne, hogy az üzletekbe való belépés előtt kikapcsolják a hálózatot a telefonjukon.
Az ePrivacy-rendelet aktuális tervezete ebből a szempontból nem védi megfelelően a felhasználókat - Klaus Müller, a Német Fogyasztóvédelmi Központok Szövetségének (VZBV) vezetője. A VZBV nem véletlenül karolta fel a témát, a szervezet felméréséből ugyanis kiderült, hogy a német vásárlók nagyon kritikusan viszonyulnak a kérdéshez. 54 százalékuk követelte az offline követések teljes betiltását és csak 34 százalékuk tudná bizonyos feltételek mellett elfogadni a gyakorlatot. A megkérdezettek 68 százaléka pedig azt nyilatkozta, hogy az adataikat csak akkor használhatná fel bárki is, ha ehhez előzetesen kifejezetten hozzájárultak.
Müller kiemelte, hogy a javasolt szabályozások teljes mértékben elfogadhatatlanok. A rendelettervezetről az Európai Parlament jelentéskészítője is véleményt nyilvánított és szintén azt javasolta, hogy szigorítsanak a szabályokon. A jelenlegi tervek alapján az új előírás jövő májusban léphet hatályba. A kérdés már csak az, hogy a rendeletet változatlan formában vezetik-e be vagy a fogyasztóvédők észrevételei nyitott fülekre találnak.
Az EU intézetei jelenleg az úgynevezett ePrivacy-előírás reformjáról tárgyalnak. Már jelenleg is lehetőség van arra, hogy egyes embereket az okostelefonjaikon keresztül azonosítsanak például az egyes üzletekben való vásárlások során. Elég, ha telefonjukon be van kapcsolva a WiFi, és hálózatot keres, mert ez alapján egyedileg eltárolható. Így lehetővé válhat a vásárlási szokások feltérképezése, illetve a személyre szabott reklámok megjelenítése a számukra. Mindez a jövőben a mindennapok részévé válhat, ugyanis a tervezet európai uniós rendelet ennek a gyakorlatnak nem szab majd határt.
Az Európai Bizottság aktuális tervezetében többek között nincsenek az offline követés elleni védekezési vagy panasztételi lehetőségek. A fogyasztóknak csupán felhívnák a figyelmüket arra, hogy egy videókkal ellenőrzött területre érkeztek. Az sincs tisztázva, hogy a figyelmeztetéseket hogyan kellene kialakítani ahhoz, hogy a felhasználók világosan megértsék azokat. Azoknak a fogyasztóknak, akik nem akarják, hogy még vásárlás közben is megfigyeljék őket vagy a vásárlási szokásaikat, esetleg személyre szabott reklámajánlatokat kapjanak, csak annyi lehetőségük lenne, hogy az üzletekbe való belépés előtt kikapcsolják a hálózatot a telefonjukon.
Az ePrivacy-rendelet aktuális tervezete ebből a szempontból nem védi megfelelően a felhasználókat - Klaus Müller, a Német Fogyasztóvédelmi Központok Szövetségének (VZBV) vezetője. A VZBV nem véletlenül karolta fel a témát, a szervezet felméréséből ugyanis kiderült, hogy a német vásárlók nagyon kritikusan viszonyulnak a kérdéshez. 54 százalékuk követelte az offline követések teljes betiltását és csak 34 százalékuk tudná bizonyos feltételek mellett elfogadni a gyakorlatot. A megkérdezettek 68 százaléka pedig azt nyilatkozta, hogy az adataikat csak akkor használhatná fel bárki is, ha ehhez előzetesen kifejezetten hozzájárultak.
Müller kiemelte, hogy a javasolt szabályozások teljes mértékben elfogadhatatlanok. A rendelettervezetről az Európai Parlament jelentéskészítője is véleményt nyilvánított és szintén azt javasolta, hogy szigorítsanak a szabályokon. A jelenlegi tervek alapján az új előírás jövő májusban léphet hatályba. A kérdés már csak az, hogy a rendeletet változatlan formában vezetik-e be vagy a fogyasztóvédők észrevételei nyitott fülekre találnak.