Gyurkity Péter

Ismét repült az óriás léghajó

A teherszállításra kifejlesztett léghajó a baleset után sikeresen tért vissza.

Még tavaly augusztusban írtunk arról, hogy az Airlander 10 névre keresztelt léghajó megsérült a tesztrepülés végén, amikor a landolás kicsit durvára sikerült és az előre bukó hatalmas jármű nagy sebessége miatt a pilótafülke megrongálódott. Személyi sérülés nem történt, a cég pedig most az első sikeres repülésen is túl van.

A Hybrid Air Vehicles számolt be a visszatérésről, amelynek során szigorú követelményeknek (előírásoknak) kellett megfelelniük. A hivatalos vizsgálat igazolta, hogy a horgonykötél valóban elektromos vezetékben akadt el, ez járult hozzá a balesethez, a mostani tesztnél pedig legfeljebb 1300 méteres magasságot engedélyeztek, azzal a további kikötéssel, hogy a cardingtoni reptér közelében kell maradniuk, a távolság ugyanis nem lehet 24 km-nél nagyobb. Ezt a cég amúgy sem akarta túlfeszíteni, a csaknem 3 órán át tartó repülés pedig sikerrel zárult, ezúttal semmilyen galiba nem történt.


A biztonságot azzal igyekeztek megnövelni, hogy a pilótafülke két oldalán egy-egy méretes, felfújható lábat helyeztek el, amelyek a személyzetet és a fülkét hivatottak megóvni a landolás során. Erre sem volt azonban szükség, mivel a leszállás puhára sikerült, a repülés során pedig további értékes adatokat gyűjtöttek. Az Airlander 10 a maga 92 méteres hosszával egyébként a legnagyobb repülő alkalmatosság, ez a tervek szerint 6 km magasságban, legfeljebb 150 km/h-s sebességgel közlekedhet majd, mégpedig 10 tonna hasznos teherrel, ami többek között a gyéren lakott területeken (így például Kanada északi tájain) jön majd jól. A cég eközben a londoni tőzsdén is szeretne megjelenni, az elkövetkező hetekben pedig további tesztekre kerül majd sor, hogy még pontosabban felmérjék a repülési tulajdonságokat.

Amennyiben a típus a mindennapokban is beválik, a következő évtized elején egy még nagyobb, akár 50 tonna terhet is magával cipelő változatot is kifejlesztenének.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Ender Wiggin #2
    Ahol nincs út, talán. Amúgy egy kamion teherbírása sokkal nagyobb, mint egy léghajóé, nem is beszélve arról, hogy olcsóbb is (25 millió dollár egy kicisit húzós) és az időjárás sem befolyásolja nagy mértékben...
  • Kara kán #1
    Nemrég láttam egy ismeretterjesztő filmet, amelyben teherautósofőrök kőolajipari berendezéseket szállítanak Alaszka befagyott folyóin különböző helyek között. Egy ilyen teherszállító léghajó könnyebben elboldogulna ott.