Gyurkity Péter
Ismét repült az óriás léghajó
A teherszállításra kifejlesztett léghajó a baleset után sikeresen tért vissza.
Még tavaly augusztusban írtunk arról, hogy az Airlander 10 névre keresztelt léghajó megsérült a tesztrepülés végén, amikor a landolás kicsit durvára sikerült és az előre bukó hatalmas jármű nagy sebessége miatt a pilótafülke megrongálódott. Személyi sérülés nem történt, a cég pedig most az első sikeres repülésen is túl van.
A Hybrid Air Vehicles számolt be a visszatérésről, amelynek során szigorú követelményeknek (előírásoknak) kellett megfelelniük. A hivatalos vizsgálat igazolta, hogy a horgonykötél valóban elektromos vezetékben akadt el, ez járult hozzá a balesethez, a mostani tesztnél pedig legfeljebb 1300 méteres magasságot engedélyeztek, azzal a további kikötéssel, hogy a cardingtoni reptér közelében kell maradniuk, a távolság ugyanis nem lehet 24 km-nél nagyobb. Ezt a cég amúgy sem akarta túlfeszíteni, a csaknem 3 órán át tartó repülés pedig sikerrel zárult, ezúttal semmilyen galiba nem történt.
A biztonságot azzal igyekeztek megnövelni, hogy a pilótafülke két oldalán egy-egy méretes, felfújható lábat helyeztek el, amelyek a személyzetet és a fülkét hivatottak megóvni a landolás során. Erre sem volt azonban szükség, mivel a leszállás puhára sikerült, a repülés során pedig további értékes adatokat gyűjtöttek. Az Airlander 10 a maga 92 méteres hosszával egyébként a legnagyobb repülő alkalmatosság, ez a tervek szerint 6 km magasságban, legfeljebb 150 km/h-s sebességgel közlekedhet majd, mégpedig 10 tonna hasznos teherrel, ami többek között a gyéren lakott területeken (így például Kanada északi tájain) jön majd jól. A cég eközben a londoni tőzsdén is szeretne megjelenni, az elkövetkező hetekben pedig további tesztekre kerül majd sor, hogy még pontosabban felmérjék a repülési tulajdonságokat.
Amennyiben a típus a mindennapokban is beválik, a következő évtized elején egy még nagyobb, akár 50 tonna terhet is magával cipelő változatot is kifejlesztenének.
Még tavaly augusztusban írtunk arról, hogy az Airlander 10 névre keresztelt léghajó megsérült a tesztrepülés végén, amikor a landolás kicsit durvára sikerült és az előre bukó hatalmas jármű nagy sebessége miatt a pilótafülke megrongálódott. Személyi sérülés nem történt, a cég pedig most az első sikeres repülésen is túl van.
A Hybrid Air Vehicles számolt be a visszatérésről, amelynek során szigorú követelményeknek (előírásoknak) kellett megfelelniük. A hivatalos vizsgálat igazolta, hogy a horgonykötél valóban elektromos vezetékben akadt el, ez járult hozzá a balesethez, a mostani tesztnél pedig legfeljebb 1300 méteres magasságot engedélyeztek, azzal a további kikötéssel, hogy a cardingtoni reptér közelében kell maradniuk, a távolság ugyanis nem lehet 24 km-nél nagyobb. Ezt a cég amúgy sem akarta túlfeszíteni, a csaknem 3 órán át tartó repülés pedig sikerrel zárult, ezúttal semmilyen galiba nem történt.
A biztonságot azzal igyekeztek megnövelni, hogy a pilótafülke két oldalán egy-egy méretes, felfújható lábat helyeztek el, amelyek a személyzetet és a fülkét hivatottak megóvni a landolás során. Erre sem volt azonban szükség, mivel a leszállás puhára sikerült, a repülés során pedig további értékes adatokat gyűjtöttek. Az Airlander 10 a maga 92 méteres hosszával egyébként a legnagyobb repülő alkalmatosság, ez a tervek szerint 6 km magasságban, legfeljebb 150 km/h-s sebességgel közlekedhet majd, mégpedig 10 tonna hasznos teherrel, ami többek között a gyéren lakott területeken (így például Kanada északi tájain) jön majd jól. A cég eközben a londoni tőzsdén is szeretne megjelenni, az elkövetkező hetekben pedig további tesztekre kerül majd sor, hogy még pontosabban felmérjék a repülési tulajdonságokat.
Amennyiben a típus a mindennapokban is beválik, a következő évtized elején egy még nagyobb, akár 50 tonna terhet is magával cipelő változatot is kifejlesztenének.