Ötvös Tibor
A játékosokat védi a fogyasztóvédelmi törvény változtatása - Angliában
A brit fogyasztóvédelmi törvény változásával komoly védelmet élveznek a játékvásárlók.
Bizonyára sokak számára okozott már kellemetlen pillanatokat egy-egy, megjelenéskor nem igazán működő alkotás. Elég csak a PC-s tábornak a Batman: Arkham Knight, a SimCity vagy az Assassin's Creed: Unity premierjére gondolni, hogy ökölbe szoruljon az ember keze. Eddig maximum annyit tehettünk, hogy a hivatalos fórumokon jeleztük, gond van és vártuk a javítást és a kiadó "jóindulatában" bízva az esetleges ajándék játékot. Október 1-től azonban változott a helyzet, legalábbis Nagy-Britannia területén.
A Fogyasztóvédelmi törvény új változata ugyanis megadja a jogot a vásárlónak arra, hogy ha hibás a program vagy nem a leírásnak megfelelő tartalmat kapjuk, akkor részben vagy teljes egészében visszaigényelhetjük a vételárat. Ez persze jelen esetben a digitális tartalmakra vonatkozik elsősorban, a dobozos változatnál már eddig is kaptunk bizonyos védelmet. Ráadásul a törvény kiterjed a használt játékokra is, ha azokat egy forgalmazón keresztül szerezzük be.
A javítást pedig "ésszerű határidőn belül" kell elvégezni, ellenkező esetben a teljes összeg visszajár. És hogy mi az az ésszerű határidő? A törvény ezt is kifejti. "Egy drága, összetett darab esetében egy ilyen javítás kicsit tovább tarthat. Azonban ha a digitális tartalom speciális indokkal lett megvásárolva, például ha egy felhasználó többet fizetett csak azért, hogy korábban férjen hozzá egy több játékos által is játszható alkotáshoz, de a szerver leállt és így a felhasználó nem kapta meg a megígért szolgáltatást, akkor a javítás vagy az ajándék játék illetve csere nem lehetséges és így a felhasználó visszakövetelheti a teljes vételárat."
Ha tehát a csere vagy a javítás nem kivitelezhető, akkor legkésőbb 14 napon belül vissza kell kapnia a teljes vételárat. Ez a törvény egyébként a forgalmazóra vonatkozik és nem a kiadóra, így ha például a Steam oldalán szedünk le egy játékot (mondjuk a Batman: Arkham Knight), akkor nem a Warner Bros. felel érte hanem a Valve. A törvény figyelembe veszi az ingyenes alkotásokat is. Ebben az esetben egésze addig a pillanatig, amíg nem fizetünk ki összeget egy tartalomért igazából el kell viselnünk a gondokat. Ha azonban vásároltunk bármit (mondjuk egy új területet tartalmazó csomagot) és ez bizonyítottan nem működik, akkor a fentiek ránk is vonatkoznak.
Sajnos ezek a változtatások a magyar területre még nem vonatkoznak, de nagyon reméljük, hogy a hazai törvényalkotók is figyelik a nemzetközi történéseket és hamarosan mi is kapunk valami hasonló törvénymódosítást.
Bizonyára sokak számára okozott már kellemetlen pillanatokat egy-egy, megjelenéskor nem igazán működő alkotás. Elég csak a PC-s tábornak a Batman: Arkham Knight, a SimCity vagy az Assassin's Creed: Unity premierjére gondolni, hogy ökölbe szoruljon az ember keze. Eddig maximum annyit tehettünk, hogy a hivatalos fórumokon jeleztük, gond van és vártuk a javítást és a kiadó "jóindulatában" bízva az esetleges ajándék játékot. Október 1-től azonban változott a helyzet, legalábbis Nagy-Britannia területén.
A Fogyasztóvédelmi törvény új változata ugyanis megadja a jogot a vásárlónak arra, hogy ha hibás a program vagy nem a leírásnak megfelelő tartalmat kapjuk, akkor részben vagy teljes egészében visszaigényelhetjük a vételárat. Ez persze jelen esetben a digitális tartalmakra vonatkozik elsősorban, a dobozos változatnál már eddig is kaptunk bizonyos védelmet. Ráadásul a törvény kiterjed a használt játékokra is, ha azokat egy forgalmazón keresztül szerezzük be.
A javítást pedig "ésszerű határidőn belül" kell elvégezni, ellenkező esetben a teljes összeg visszajár. És hogy mi az az ésszerű határidő? A törvény ezt is kifejti. "Egy drága, összetett darab esetében egy ilyen javítás kicsit tovább tarthat. Azonban ha a digitális tartalom speciális indokkal lett megvásárolva, például ha egy felhasználó többet fizetett csak azért, hogy korábban férjen hozzá egy több játékos által is játszható alkotáshoz, de a szerver leállt és így a felhasználó nem kapta meg a megígért szolgáltatást, akkor a javítás vagy az ajándék játék illetve csere nem lehetséges és így a felhasználó visszakövetelheti a teljes vételárat."
Ha tehát a csere vagy a javítás nem kivitelezhető, akkor legkésőbb 14 napon belül vissza kell kapnia a teljes vételárat. Ez a törvény egyébként a forgalmazóra vonatkozik és nem a kiadóra, így ha például a Steam oldalán szedünk le egy játékot (mondjuk a Batman: Arkham Knight), akkor nem a Warner Bros. felel érte hanem a Valve. A törvény figyelembe veszi az ingyenes alkotásokat is. Ebben az esetben egésze addig a pillanatig, amíg nem fizetünk ki összeget egy tartalomért igazából el kell viselnünk a gondokat. Ha azonban vásároltunk bármit (mondjuk egy új területet tartalmazó csomagot) és ez bizonyítottan nem működik, akkor a fentiek ránk is vonatkoznak.
Sajnos ezek a változtatások a magyar területre még nem vonatkoznak, de nagyon reméljük, hogy a hazai törvényalkotók is figyelik a nemzetközi történéseket és hamarosan mi is kapunk valami hasonló törvénymódosítást.