25
  • bdzsana
    #25
    hát ezt is rosszul tudod mert ahhoz hogy elkezdjék felszámlázni neked tljesíteni kell a tresholdokat ami unity pro licensel $1.000.000 dollár anélkül 200.000 az utolsó 12 hónapban. Ha ez nincs meg akkor nem számláznak

    "Nem darabonként, hanem telepítésenként, akár évekkel az utolsó vásárlás után.."

    tehát akkor ez hogy a pcsába teljesülne?
  • duke
    #24
    Ettol vannak ugy elajulva ?


    Felirtak a jatszoteren hogy ki hasznalta a jatekmotorukat ? Es most behajtjak az ovisokon ?
  • Gabbbbbbbbbbbb
    #23
    Nem darabonként, hanem telepítésenként, akár évekkel az utolsó vásárlás után..
  • bdzsana
    #22
    "(esetleg kitalálnak egy új fizetési sémát, haszon%"

    Pontosan ettől félek, mert az idióták csak fel akarnak ülni a dráma vasútra de számolni azt már nem tudnak.
    Fizetős PC játékokban ezerszer jobb darabonként 0.1-0.02 dollárt fizetni mint 5% royaltyt mint Unrealnél. Mert az még egy 5 dolláros játéknál is magasabb. Ingyenes modellnél meg ha az ő reklám mediátorját használjuk, akkor teljesen ki lehet nullázni a feet, hozzáteszem azt hazsnálja ma is a játékok döntő többsége.

    Erre a hiszti miatt majd jól áttálnak royaltyra is mindenkinek rosszabb lesz. Arra kéne fókuszálni ami valóban aggályos, hogy visszamenőlegesen ne legyen érvényben.
  • bdzsana
    #21
    Oké csakhogy a Unityt senki nem vette meg, a Unity bérbe adja neked az enginet a subscription modellen keresztül, így jogilag van lehetősége ezen változtatni.
  • bdzsana
    #20
    Feloroltál minden téves információt amit a közösségi médiák felkaptak. Nem nem adták előre a részvényeiket. A szokásos cashout volt amit az előtt is csináltak.
    A the cult of the lamb is már rég bejelentette hogy kamu volt az egész.
  • Vanek úr
    #19
    Mivel már nem lehet módosítani az előző hozzászólást, így maradok az új hozzászólásnál. Szóval...
    Sajnos a bíróságra ugyan el lehet menni, de csak időhúzásnak lesz jó (a perköltséggel számolva kérdés, megéri-e). A megoldás az lehet, amit a "The Cult of the Lamb" készítői is írtak: vedd meg idén, mert jövőre már nem lesz többé beszerezhető (abbahagyják az eladását). Meg sok fejlesztő jelezte, hogy vagy azonnal, vagy rövid időn belül átvált másik motorra.
    Mondjuk a Unity vezetői csinálták jól: a bejelentés előtt eladták a részvényeiket, mert tudták, hogy esni fog az értékük (példája a bennfentes kereskedelemnek). :-) Nem lennék meglepve, ha rövid időn belül a részvényesek visszahívnák az egész vezetőséget. :-)
  • Vanek úr
    #18
    Csak az egyes ponthoz szólnék hozzá.
    Az is visszamenőlegesség, hogy a 'régi' játékoknál is felszámolja ezt a pénzt, hiszen a liszenszben, amit ahhoz a játékhoz megvett (használt) a játék készítője, abban ilyen kitételű pénzfizetés nem szerepelt. Vagyis tulajdonképp élő szerződést módosítanának, amit egy oldalúan nem lehet (simán támadható bíróságon).
    Amit el tudok képzelni, hogy január 1-től amilyen új játékra liszenszelnék az engine-t, abban már lesz ilyen fizetési feltétel. Abba nem köthet bele senki. De élő szerződéseket nem hiszem, hogy megpróbálna megváltoztatni (vagy ha megpróbálná, akkor nem hiszem, hogy ezt ne támadnák meg egy bíróságon).
  • Dodo55
    #17
    "levesz 13 dollárt belőle mert a Steam az isten Gabe-el az élen"
    Hát azért Garry Newman eredetileg úgy lett valaki, hogy csinált ennek a Gabe-nek valami Half-Life 2 nevű játékához egy modot, ami aztán elég nagyot szólt... Valahol szerintem ezért lehet benne ennyi elfogultság.

    Meg hát Gabe azért mégis csak Gabe, a számítástechnika történelmének egy élő hús-vér darabja, John Riccitiellonak viszont csak azért tudom a nevét, mert fél perce utánamentem a Wikipedia-n, plusz ott mindenki meg is győződhet róla, hogy tényleg sokkal inkább egy lélektelennek tűnő üzletember múltja van, mint sem egy fanatikus alkotó - vezető karakter lenne. Már pedig ilyen magas körökben pont a legjobban igaz, hogy szinte kizárólag a piac hangulata határozza meg az üzleti eredményeket, abban pedig nagyon is benne van, hogy ki milyen karaktert testesít meg.

    #14: "Valószínűleg a használt store-ok analitikájával lehet a letöltést majd jelenteni feléjük, mert az per user."
    Itt viszont akkor náluk lehet a megoldás kulcsa, mert eldönthetik akkor, hogy kívánnak -e részesei lenni az ügy morális visszhangjának, vagy inkább kiállnak amellett, hogy az üzleti feltételeket illik előre tisztázni és azokat lehetőleg a szerződés teljes fennállásának idejére megtartani...
    Utoljára szerkesztette: Dodo55, 2023.09.15. 23:41:11
  • Gabbbbbbbbbbbb
    #16
    >.Godot mint free opensource engine még nem elég jó még

    Nyilván Unity-hez képest még elég gyenge, de azért Quake motornál fényévekkel gyorsabban össze lehet vele hozni egy játékot. Ahogyan írtam, fel fog gyorsulni a fejlődés, mert a sok új fejlesztő egy része biztosan hozzá fog tenni a kódbázishoz. Nem lesz az, hogy van egy Unity bug, amit mindenki ismer és csak szenvednek miatta, hanem inkább repül majd a Git commit ..

    >és semmi garancia nincs rá hogy miután akkorák lesznek mint a Unity nem lesz ott is valami price mert egyébként fentarthatatlan lenne akkora skálában már.

    FOSS szépsége pontosan az, hogy nem lesz fenntarthatósági probléma. Abban a pillanatban, amint a fejlesztőknél elgurul a gyógyszer, már fork-olják is és megy tovább minden, mint az ezelőtt. (Audacity-vel és RHEL-el is pontosan ez történt) Asset store-t, meg esetleg reklám motort lehet csinálni hozzá, de az egy más dolog, maga a fejlesztés nem lesz veszélyben.

    ----
    Persze így aludva egyet a dologra, szerintem az a legvalószínűbb, hogy kidurrantják a covid ködös CEO-t és utána csinálnak egy olyan ToS-t, amiben félreérthetetlenül benne van az, hogy ilyen dolgot Unity a jövőben nem csinálhat. (esetleg kitalálnak egy új fizetési sémát, haszon%, vagy Unity adó fix összeg egy bizonyos eladott példányszám után stb..)
    És ezt követően minden visszatér a régi kerékvágásba. Illetve csak majdnem, mert azért lesznek sokan, akik sosem bíznak meg újra bennük, mondjuk 10% és már ez a szám is kritikus tömeg lehet, hogy a Godot gépezet hosszútávon földbe döngölje őket.
    Utoljára szerkesztette: Gabbbbbbbbbbbb, 2023.09.15. 12:31:15
  • MerlinW
    #15
    Tehát, az normális, hogy egy 4-5 fős csapat csinál egy játékot 1 alatt, ~$500k-ból. Steam levon 30%-ot, Epic levon 12%-ot, és ha eladnak 400 ezer példányt akkor még fizessen a csapat $40k+-t? Nem az.

    Egyébként a megoldás egyszerű, rá kell dobni a Unity "adót" a játék árára. +2 dollár és probléma megoldva a jövő. A visszamenőleges dolgot meg el kell felejteni, azt majd elintézik az ügyvédek.

    Egyébként az Apple és a Microsoft is fog lépéseket tenni. A MS a Gamepass miatt, az Apple meg azért mert exkluzív partnerséget kötött a Unity-vel az Apple VR miatt. Ha nem fejleszt senki Unity-re, az Apple VR semmit sem fog érni. Tehát az alma oda fog csapni az asztalra hamarosan.
    Utoljára szerkesztette: MerlinW, 2023.09.15. 11:50:28
  • bdzsana
    #14
    1.) Azt nem tudom, mert ügyvéd nem vagyok, de a visszamenőlegesség is csak úgy működik, hogy a meglévő játkokra is de csak a jövőbeli letöltésekre. Van egysejtésem, hogy ezt azért átnézték előtte jogilag, devan esély rá hogy visszavonják mert ez az egyik legtöbbet kritizált pontja.

    2.) Először azt mondták hogy ujrainstallálás is számít, aztán visszavonták. Valószínűleg a használt store-ok analitikájával lehet a letöltést majd jelenteni feléjük, mert az per user.
  • wraithLord
    #13
    Egy transznemű tiktokkerrel csinált új reklámot, hogy bevonzza a fiatalokat. Az eddigi célcsoport (idősebbek) meg emiatt felháborodott, különösen a déli államokban, és nem veszi a sört.
    Viszont megmagyarázták, hogy amúgy is kezdett szarul állni a bevétel, muszáj volt valamivel újítani.
  • militavia
    #12
    1. Nem. Az, hogy visszamenőlegesen csinálnák.

    2. Miféle szerződés mondja ki, hogy ezt engedélyezi n+1 felület? Vagy ha pl. leszedem magamnak (GOG) és felrakom n+1-szer, akkor gondolják majd adok hozzáférést ezeknek?
  • bdzsana
    #11
    1.) Jogilag egyáltalán nem nonszensz. Ez nem olyan mint a Photoshop ahol egy tool-al csinálsz egy képet a semmiből, és a végeredményről senki nem tudja megmondani hogy melyik toolal csináltad. Mert Unityval nem a semmiből csinálsz egy játékot, hanem a Unity Runtime-on felül csinálsz egy játékot, ami a Unity tulajdona. Ez tartalmazza a render, fizika engine stb stb dolgokat és ezen felül van a te játékod.
    Az hogy egy technológiát vagy valamilyen kódot ilyen módon licenszelnek egyáltalán nem egy új találmány. Ez egy létező dolog, semmi akadálya nincs jogilag. Az egyetlen problémát amit látok az talán a meglévő és jelenleg is fejlesztés alatt lévő játékok bevonása a történetbe.

    2.) Miért nonszensz technikailag? Mert a letöltéseket nem tudja rendesen trackelni? Miért ha royalty van azt tudja? Azt is a fejlesztőknek kell bevallani.


    Utoljára szerkesztette: bdzsana, 2023.09.15. 10:51:27
  • militavia
    #10
    Nem ment át az üzenet. Minden egyes telepítésnél zsét kér.

    1. Jogilag nonszensz.
    2. Technikailag is.
  • bdzsana
    #9
    Az Unreal Engine PC prémium játékokra még drágább, mobilos freemiumra meg nem igazán alkalmas.Godot mint free opensource engine még nem elég jó még és semmi garancia nincs rá hogy miután akkorák lesznek mint a Unity nem lesz ott is valami price mert egyébként fentarthatatlan lenne akkora skálában már.

    A visszamenőleges azt jelenti, hogy nem a meglévő letöltések után kell fizetni hanem a meglévő játékoknak 2024 január 1.-től. Amit szerintem egyébként vissza fognak vonni.

    Azon kívül nem olyan rossz deal ez. Free licencel semmit nem kell fizetned amíg nem éred el a 200.000 letölést (lifetime) és a $200.000 dollárt az előző 12hónapban ami resetelődik évente és mind kettő per játék. Ha veszel Pro licencet ez évi $1.000.000/game-re nő amíg nem kell fizetni.
    Ez a f2p top grossing mobil játékokat fogja súlytani legjobban. Kicsit szerintem túl tolják a drámát.

    Ott van pl. a Rust fejlesztője. 40 dolláros játékkal. Az csöppent sem zavarja hogy darabonként a Steam (ami csak egy store) levesz 13 dollárt belőle mert a Steam az isten Gabe-el az élen. De ha a Unity kér $0.1 darabonként akkor ő a mocskos EA devil CEO-s greedy cég. Amikor a unitynak rengeteg irodája van ezernyi fejlesztővel akik kutatnak, fejlesztenek, karbantartanak és 18 éves karierrjük során folyamatosan szinte vagy teljesen ingyen szolgálták azokat akik most őket szidják miközben ők meg a csőd szélén táncoltak és talán 1 nyereséges negyedévük volt a 18 év alatt. CSak a befektetők pénzéből tudtak fentmaradni. Most annyi történt, hogy a befektetők szeretnének már valami pénzt is látni ennyi idő után és nem kérnek olyan marha sokat.
    Persze van pár felháborító dolog a kihirdetett árazásban amit szinte bizto vagyok hogy a következő hetekben majd pontosítanak.


    Utoljára szerkesztette: bdzsana, 2023.09.15. 09:33:15
  • militavia
    #8
    Mi történt velük?
  • Gabbbbbbbbbbbb
    #7
    Pont az a lényege Unity-nek és társainak, hogy a tartalomra lehessen koncentrálni, mert a Quake motorral bizony vért kell izzadni.

    Szerintem Godot lesz az új indie game befutó és a fejlesztése is drámaian fel fog gyorsulni. Hosszútávon -szinte- mindenki nyer.
  • Caro
    #6
    Használjanak quake 3 engine-t, az már ingyenes marad forever, és inkább koncentráljanak a tartalomra ;)
  • Gabbbbbbbbbbbb
    #5
    (Le vagyok maradva az U Engine témában..)

    Itt a lényeg:
    https://gist.github.com/runevision/1c0d6a856dda1461577cf7f84574253a
    Kvp-nek lesz igaza, a régi TOS túl felhasználóbarát volt..
    CEO covid ködje fájni fog!
    Utoljára szerkesztette: Gabbbbbbbbbbbb, 2023.09.14. 22:09:59
  • Gabbbbbbbbbbbb
    #4
    >ez nem megengedett

    Ez attól függ,mi szerepelt a Unity licencben X éve.

    Bár mondjuk elég megvalósíthatatlannak tűnik a dolog. Apple azt mondja nekik, hogy nem adják oda ezt az infót, akkor mit csinálnak? Egyébként sem vagyok benne biztos, hogy követhető a dolog. Gondolom GoG-ban is van Unity-s játék, ha annak valaki letölti a telepítőjét, akkor honnan a rákból tudja utána bárki követni, hogy milyen platformra, hányszor telepíti fel azt, főleg, ha a gémer interaktív tűzfallal fel sem engedi az internetre a jogtiszta single player játékát?

    Viccnek is rossz az egész.

    ----------
    >Unreal Engine 5

    Hát szerintem még az is vitatható, hogy mennyire állnak versenyben egymással.
    Utána kéne néznem, hogy elmúlt 4 évben merre haladt a Unity..
    Utoljára szerkesztette: Gabbbbbbbbbbbb, 2023.09.14. 21:33:04
  • kvp
    #3
    Nos visszamenoleg nem nagyon fog menni a dijbeszedes, mert egy kapitalista liberalis demokraciaban ez nem megengedett. Egyetlen dolgot tehetnek, egy adott datum utan megjelent uj jatekok eseten vezetik be a szabalyozast. Ezzel persze az osszes a jovoben az o motorjukkal kiadott ingyenes jatekot azonnal ellehetetlenitik, plusz mivel a motorban nincs online ellenorzes, ezert igazabol csak a nagy online jatek aruhazak forgalma alapjan szedhetnek dijakat, mar amennyiben az adatokat egyaltalan kiadjak nekik.

    A legjobb eset amit elerhetnek vele, hogy a jovoben senki nem hasznalja a motorjukat, a legrosszabb pedig, hogy a forgalmazok elkezdik tomegesen torolni a kinalatukbol az ezzel a motorral keszult jatekokat, hogy megelozzek a jogi problemakat. Visszamenoleges penzbevet nem varhato, mert az osszes nagy kiadot (microsoft, valve, stb.) hatranyosan erintene, tehat megeri nekik a teljes jogi csapatukat raszabaditani a cegre. Plusz ugyebar a nyugati jog nem enged meg utolagos szerzodesmodositast, tehat eleve vesztes helyzetbol indulnak.
  • Kissssss0 #2
    (lassú taps)

    ha ez nem direkt csinálják akkor csak gratulálni tudok nekik, ekkora marketing pofára esést egyedül csak a bud light tudott produkálni ebben az évben.
  • Sequoyah
    #1
    Meresz dolog elidegeniteni a klienseket pont akkor amikor a konkurencia (Unreal Engine 5) nagyon eros.
    Vagy ugy erzik veszitetek is, es lehuzzak az utolso bort arrol akirol tudnak?