25
-
kvp #25 "Ok azzok legyen Éberségi , szted ha ezt az ötletet bevezetnék, akkor melyik tulajdonos vagy gyártó engedné meg, hogy egy uj 10-20 vagy 50 millios kocsit csak ugy kifurkáklj azért, hogy egy nem a gyártó által készitett cuccot utolagosan beszereljenek , ami nincs a rendszerbe se rendesen beintegrálva."
Uj autoba alapbol kotelezo lenne, a mar forgalomban levoknel pedig az elso muszaki vizsgan (4 eves koraban). A kifurkalas tortenhet gyarto altal biztositott keszlettel is, ez gyari kiegeszitonek szamitana, amit a szakszerviz szerelhet csak be. A regi autokat kellene csak utolagosan felszerelni vagy kivonni a forgalombol.
"ÉS egyáltalán , hogy oldanád meg az éberségi kapcsolot, ahhoz szted nem kelene elengedni a kormányt, hogy megnyomja?"
Kamerakep elemzes eseten nem kell nyomkodni, egyebkent meg a kormanykerekre (a kormanyoszlopra) kell elhelyezni, ahogy az osszes tobbi kapcsolot is. Ez nem olyan bonyolult dolog, a legtobb modern flottas autoban mar gyari opcio az ilyen hardver. Es igen, elakadasjelzovel megall, mert mi van ha elajult (vagy elaludt) a sofor? Megvarjuk amit teleibetalal valamit?
Ket friss pelda miert kellene:
https://index.hu/belfold/2022/10/01/magyar-kozut-baleset-energiaelnyelo-dunakeszi-szigetszentmiklos/
-
#24 na igen és mit mutat ez a statisztika? azt hogy naponta 9 ember sérül meg és amit mondtam, hogy nincs hozzá az arány társitva, mennyi millio auto és vezető is használ kocsit egy nap? abbol 9 statisztikailag semmi. persz akivel elöfordul annak ez is sok, de most itt nem arrol van szó, a statisztiuka meg arrol nem szol, hogy ebböl a kilenycbol menyni auto volt felszerelve vezetéstámogató rendszerrel és hogy volt e használva.
Meg az sem mindegy, hogy a statisztikát , hogy állitják össze és mit akarnak belöle kihozni, mert ahogy irtam a több millio vezetés/9 baleset per nap , az valami 0.00001% környéke, de ha a statisztikát ugy állitják össze, hogy 1000 sérüléssel járo balesetbol 9 halálos volt akkor máris nagyobb az arány és rá lehet fogni, hogy ez milyen nagy probléma, vagy ha még lejjebb megyek akkor mondhatják, hogy a 9 halálos balesetbol 3 volt vezetés támogató rendszerrel is felszerelve , akkor itt már több mint 30%rol beszélunk. És aki olvassa a cikket neki csak ez marad meg, hoyg 30% éds, hoyg az milyen rossz arány.
Ok azzok legyen Éberségi , szted ha ezt az ötletet bevezetnék, akkor melyik tulajdonos vagy gyártó engedné meg, hogy egy uj 10-20 vagy 50 millios kocsit csak ugy kifurkáklj azért, hogy egy nem a gyártó által készitett cuccot utolagosan beszereljenek , ami nincs a rendszerbe se rendesen beintegrálva .
És ha voltál már muszaki vizsgán akkor tudhatnád, hogy a szakik nem épp hight tech IT zsenik, hogy tudják, hogy épp melyiok autonál hogyan reagál a vezérlö szöftvere egy utolagos beépitésre.
ÉS egyáltalán , hogy oldanád meg az éberségi kapcsolot, ahhoz szted nem kelene elengedni a kormányt, hogy megnyomja? vagy nem okozna balesetet, ha épp el van foglalva egy bonyolult forgalmi helyzetbe és épp indexelne vagy váltana és kanyarodna, de közben ,emeg cipog a cuccosod, hogy rá kell nyomni,mert ha nem akkor leáll a kocsi ? az auto az nem egy kötött pályás jármu mint a vonat, hogy nem jön mogotted és szembe semmi és keresztbe sem, van idöd ilyenekre mert kormányozni sem nagyon kell.
csak egy pár példa ami eszembe jutott, hogy mennyire nem vagy képben a dolgokkal.
DE ha esetleg kimuzdulnál a forgalomba, bár ahogy irtad, nem vagy nagy rutinos , igy inkább jobb is ha nem , akkor tudnád az ilyen dolgokat . -
kvp #23 "Mutassz egy statisztikát amin tisztán az volt a baleset kiválto oka , hogy valaki evett ivott a kocsiba?"
https://www.thebarnesfirm.com/how-common-are-car-accidents-due-to-eating-while-driving/
"Az meg megint csak egy fél info , hogy a teszlák hibáznak állandoan,. az állando az tudod mit jelent, hogy ahényszor ugyan azt megcsinálod akkor 100%ban hibázik."
Eleg ha akkor hibazik ha az ember erintett. Sajnos a hivatalos teszteken is megbuktak, pl. nem latjak tul jol a gyerekeket. Ugyan nem lenne szabad meret szerint kulonbseget tenni, de valoszinuleg igy probaltak csokkenteni a fantom fekezesek szamat.
"Ja hogy nagyon még nincs is mivel, mert még a tesla szinte az egyetlen autogyár aki ilyen szinten automatizált?"
Ez a problema. Ma az utakon futo legtobb auto buta. Csak az ember iranyitja, igy ha az mast csinal -barmi mast-, akkor baleset lehet belole es sokszor lesz is. Ezert kellene egyelore nagyon szigoruan betartatni az osszes szabalyt es tovabb szigoritani a meglevokon. A vezetes egy privilegium, nem alapjog.
"ÉS meséld el miért jobb olcsobb és gyorsabban kifejleszthető a te általad flvázolt "emberségi megoldás". "
EBERSEGI es mar leteznek ezek a megoldasok vonatok eseten es jo ideje opcionalisak a flottas kamionokban. Csak kotelezove kellene tenni minden jarmube, akar utolag is beepittetve a muszaki vizsgak soran. A lenyeg, hogy leteznek, uzembiztosak es idealis esetben betartatjak az osszes szabalyt a soforokkel, plusz kihagas eseten feldobjak a cegnel. A "ceg" szemelyautok esetben az allam lenne. Ugyanazon modositas reszekent lehetne beepiteni, mint az alkoholszint szenzort es a gps-es (EU-ban majd egyszer gallileos) nyomovetot es automatikus sebesseg limitert. Csak egy kis doboz, amit radugnak a kocsira, utasteri es dashcam a gps/gsm antennaval egy dobozban kozepre a visszapillantohoz, 112-es segelykero gomb az elakadasjelzo melle es mar mehet is a vizsgara. Aki ezeket nem keri, az tovabbra is hasznalhatna a jarmuvet, csak kozutra nem mehetne fel vele. Plusz a rendszer a hasznalatfuggo utdijat is beszedhetne automatikusan es lehetove tenne a geofencing alkalmazasat is.
Szerencsere ezeket nem kellett nekem kitalalnom, mert az EU mar torvenyt alkotott a rendszer bevezeteserol, csak a jarvany es a haboru (meg a bizottsag benazasa) miatt csuszik... -
#22 na mindegy , látszik, hogy valamit valahol olvastál a témában ,de nem ehhez kapcsolodoan és azt probálod osztani mindenkinek zéro tapasztalat nélkül.
Nekem közel 5 éve van HUD-os autom és nincs spéci bevonat a szélvédömön , a peugeotnál van egy kis muanyag lapka amin visszatükrözödik a muszerfalban épitett kijelző képe, de minden más automban tudtommal nincs spéci üveg csak a HUD miatt.
Eléggé visszatükrözödik az anélkül is.
Csak tegyél egy fehér lapot a müszerfalra és látni fogod a szélvédön .
ÉS de ott tartunk már ,hogy ezek a funkciok már használhatóak ,nem kisérleti stádiumban vannak igen rájuk fér még a fejlesztés, de már bizonyos korlátozássokkal használhatoak.
Mutassz egy statisztikát amin tisztán az volt a baleset kiválto oka , hogy valaki evett ivott a kocsiba?
Az meg megint csak egy fél info , hogy a teszlák hibáznak állandoan,. az állando az tudod mit jelent, hogy ahényszor ugyan azt megcsinálod akkor 100%ban hibázik.
Na az , hogy a Tesláknál olvasol cikkeket , hogy baleseteztek az nem az összes és azért hir, mert egyrészt a konkurencia probálja lejáratni, kettő, ujdonság és minden negativ dolgot egyből felkap z ujság, de ezek félinformáciok, ahogy az árak is, mert sose mutatják be az arányokat és nem hasonlitják össze hasonlo autok azonos tesztjeivel sem.
Ja hogy nagyon még nincs is mivel, mert még a tesla szinte az egyetlen autogyár aki ilyen szinten automatizált?
DE saját legyártott darabszámához és a megtett kilométerekhez képest nem tobb arányaiban a hibázás mint a többi kocsi esetében.
Vagy azt is a kocsi rovására számolod ha a vezető balfasz vagy épp vagánykodik gyorsan hajt és abbol balesetezik?
Nem olyanra kell ráfogni , hgogy a kocsi rossz aki nem ugy használja ahogy az elö van irva.Csak ugye el kéne olvasni a leirást és azt be is kell tartani.
A legtöben itt mindig arra hivatkoztok ami ki van sarkitva és megszehgi a szabájokat, olyankor persze, hogy nem ugy teljesit egy adott technika.
ÉS meséld el miért jobb olcsobb és gyorsabban kifejleszthető a te általad flvázolt "emberségi megoldás". még egy autoban sincs ilyen ellenben a mostani amugy nem olyan rossz vezetés támogato rendszerekkel amin már csak finomitani kell.
Arrol nem is beszélve, hogy a gyártók nem is akarják, hogy javuljanak a kocsik csak akkor ha uj szériát is veszel, mert ahogy kihjön a gyárből el lehet rá feleteni, hogy hibajavitást vagy szoftveres funkciobövitést kapj a megvásárolt kocsidra. a tesla kivételével . MAx kapsz térkép frissitést, de bugok javitását vagy az érzékelök finomitására nem kapsz frissitést egy már legyártott kocsira. nincs is olyan felüölete egy gyártonak sem, hoyg legalább bugreportot tudj beküldeni, hogy igy javitsák az esetleg azonos rendszerrel kijövö uj fejlesztést.
-
kvp #21 "ÉS még mindig nem tudom, hogy honnan veszed, hogy a HUD az drága. egyáltalán tudod ,hogy muködik?"
Igen, egy felig atereszto uvegre vetitett kep. Na most ha ez a szelvedo, akkor a szelvedot kell bevonni megfelelo modon, hogy hatrafele mutassa a folfele vetitett kepet. Ha egy masik (kisebb) uveg van a kijelzo fole (es a szelvedo moge) teve, akkor pedig arra van szukseg. Plusz alul egy kvazi projector-kent mukodo kijelzore, ami a kepet adja. Ennel biztosan olcsobb egy kis hagyomanyos kijelzot berakni a kormanyoszlop fole.
"Annyira nem egyedi ezek a funkciok, hogy ha jol tudom, akkor 2025tol már csak olyan autot adhatnak el amelyek tartalmazzák ezeket az alap funkciokat."
Tudom, hogy ez a jovo, de egyelore meg nem tartunk ott. Rengeteg baleset van abbol, hogy az emberek isznak-esznek-telefonalnak a sima, max. tempomattal ellatott autojukban. De meg a felig onvezeto Teslak is hibaznak allandoan, ami azt jelenti, hogy autopalyan tobbnyire jol mukodnek, de ha megall valaki a belso savban (mondjuk muszaki hiba miatt), akkor nem biztos, hogy allora fog fekezni mogotte. (es persze ugyis belerohan a sorba az ember mogott jovo egyik emberi sofor, a buta autojaval, mert csak egy uditot nyitott ki eppen, ugyse lesz belole baj) Szoval ez a vegyes uzem arra jo, hogy a rendorok nem igazan tudjak megallitani az embereket, mert mi van ha mukodik a savtarto es a veszfek a kocsiban. Aztan van amikor nem, mert nincs is.
Ez az a hiba, amit csak akkor lehet kikuszobolni, ha minden autoban lesz legalabb limitalt onvezetesi kepesseg es azt kotelezo is lesz hasznalni minden korulmenyek kozott:
https://www.inforabakoz.hu/hirek/olvas/megallt-a-belso-savban-az-autopalyan-nem-uszta-meg-2022-09-07-145128
Vagy alternativakent tenyleg kellene az altalam leirt ebersegi megoldas (ugyancsak kotelezoen minden jarmube) es akkor kevesebb ilyen eset lenne, fuggetlenul attol mennyire onvezeto a jarmu. -
#20 Erre jelenleg egyetlen auto sem kepes. Jelenleg a legjobb szoftver is egyszeruen bele fog menni a balesetbe es az utkozes elott 1-2 masodperccel at fogja adni a vezetest a sofornek, hogy a gyarto ceg elkerulje a pert. Amig nem lesznek kepesek az ulesben ulo sofor nelkul uzemelni, addig jelenleg minden automata rendszert ugy kell kezelni, hogy barmikor magatol rahuzhatja a kormanyt a szembejovo kamionra vagy fekezes nelkul atmehet a potkocsija alatt. (a szenzor annal a Teslanal is atfert ami megtette, csak nem szoltak az MI-nek, hogy a kocsi magassabb es az utaster felso resze es az utasok mar nem fernek at, ezt azota elvileg javitottak) Szoval nem, ha kell felugyelo sofor az ulesbe, akkor meg jobban oda kell figyelni felautomata modban, mert a sofor eppen a gyarto helyett debug-olja a szoftvert.
Látom, hogy még nem vezettél ilyen autot hosszu távon, én gyakorlatban nem egyszer használtam igy és autopályán igen is képes a sávban tartani a kocsit és a követési távolságot betartani akkor is amikor lassit vagy gyorsit elötted valaki és a vészfék rendszer is müködik vagy jelzést ad idöben ,hogy legyen idöd reagálni.
ÉS arra az idöre mig a falakont kinyitom , meg a szenyorol a szalvétát leszedem vagy egy csoikit megbontok addig teljesen megoldja a feladatát. egy ujabb auto meg még jobb ebben , nem azt mondom, hogy nem lehetne rajta javitani, de az is hulyeség, hogy egyetlen auto sem képes rá ahogy te állitottad.
Annyira nem egyedi ezek a funkciok, hogy ha jol tudom, akkor 2025tol már csak olyan autot adhatnak el amelyek tartalmazzák ezeket az alap funkciokat.
ÉS még mindig nem tudom, hogy honnan veszed, hogy a HUD az drága. egyáltalán tudod ,hogy muködik ? és ha még igazad is van ,hogy az OLED nem világit, de mivel a legtöbb kocsibvan nem OLED van a középkijelzőn , ezért az LCD-nél a fekete is világit, még akkor is ha átvált éjszakai képernyore vagy fekete háttérszinre. -
kvp #19 "Szoval ha menet kozben kisut a nap, az autopalyan es meleg van, akkor felre kell allnom hogy megnyomjak egy gombot?"
Nem, a legkondit az auto fedelzeti rendszere kellene, hogy bekapcsolja, a jo elore beallitott utasteri homerseklet alapjan. Csak meg kell adni, hogy hany fok alatt futson es hany fok felett hutson, a tobbi automatikus. Termosztatnak hivjak es nem mai talalmany. (sok olcso autobol kisporoltak anno, ma mar azert elvarhato lenne)
"Ha beparasodik az uveg, akkor kilometereket vezessek paras ablakkal a pihenoig, csak hogy megnyomjak egy gombot?"
A paramentesites kapcsolojanak az ablaktorlo mellett lenne a helye, valahol a kormanyoszlopon (ha nem automatikus mindketto). Ez egy kritkus funkcio, amit nem szabad menuben keresni menet kozben. Az, hogy milyen modon paramentesit a jarmu, mar a fedelzeti rendszer dolga, azert illene tudnia, hogy mit kell fujnia es hova.
"Meg gondolom este sem vezettél még uj kocsit ami tele van kijelzővel, mert akkor tudnád, hogy minden egyes fényforrás ami az utastérben van az rontja a kilátást az utra, mert a szemed nem szokik hozzá rendesen a sötéthez."
Automatikus fenyero allitasnak hivjak es normal esetben mukodik, igy mindig a kornyezeti fenyekhez allitja a kijelzo fenyerejet es a kontrasztot is. (oled-es kijelzokkel ez meg jobb, ott a kikapcsolt pixelek meg picit sem vilagitanak es sotet tema eseten a kijelzo egy led-es vilagitasu hagyomanyos muszerfalkent latszik)
"Sokkal jobb az ha amikor egy hosszu utnál addig mig kinyitod az uditöt és a szenyot megeszed addig egyre magabiztosabban tartja a megfelelo sávot és kerüli el a ráfutást."
Erre jelenleg egyetlen auto sem kepes. Jelenleg a legjobb szoftver is egyszeruen bele fog menni a balesetbe es az utkozes elott 1-2 masodperccel at fogja adni a vezetest a sofornek, hogy a gyarto ceg elkerulje a pert. Amig nem lesznek kepesek az ulesben ulo sofor nelkul uzemelni, addig jelenleg minden automata rendszert ugy kell kezelni, hogy barmikor magatol rahuzhatja a kormanyt a szembejovo kamionra vagy fekezes nelkul atmehet a potkocsija alatt. (a szenzor annal a Teslanal is atfert ami megtette, csak nem szoltak az MI-nek, hogy a kocsi magassabb es az utaster felso resze es az utasok mar nem fernek at, ezt azota elvileg javitottak) Szoval nem, ha kell felugyelo sofor az ulesbe, akkor meg jobban oda kell figyelni felautomata modban, mert a sofor eppen a gyarto helyett debug-olja a szoftvert.
" miért? Ezeket a funkciotkat csak is állo helyzetben kellene nézegetni."
Mert a szoftver hagyja. Egesz pontosan a torvenyi szabalyozas lehetove teszi a gyartoknak, hogy a szoftver hagyja. Ezert irtam, hogy szigorubb szabalyozas kellene. Sokkal. Ha jol latom ebben egyetertunk.
"Na ezem miatt kell manapság a nagy kijelzü és nem azért mert a kocsi vezetéséhez szukség lenne rá."
Pontosan. Ezert irtam, hogy menet kozben nem lenne szabad hagyni, hogy a sofor altal is lathato kijelzok erintese mukodjon. A nagy erintokijelzore csak a beallitasokhoz van szukseg. Legyen az kivant hofok, celallomas vagy a dallamkurt hangmintaja. Erre a celra viszont tokeletes a nagy tablet kozepen. Elindulas utan viszont csak passzivan a navigaciot kellene, hogy mutassa. A HUD jo otlet lenne, de draga. A kormanyoszlop fole helyezett kis (nem erintos) kijelzo is boven eleg helyette. -
#18 ez az irásod teljesen tisztán megmutatta, hogy tényleg semmi fogalmad nincs a dolgokrol.
És ugy nyilatkozol, hogy saját bevallásodbol is csak nagyon ritkán vezetsz és nem is saját autot.
De vannak akik több 1000km-t vezetnek le saját autoval.
Az , hogy van a kocsiba kijelző az még egyáltalán nem kell azt jelentse, hogy mindenáron nyomogatni és figyelni is kelljen.
A HUD sem növelné meg anynival a költségét a kocsiba szerelésnél, föleg ha a középsö kijelzöt meg megszuntetnék vagy legalább a funkcionalitását modositanák.
Mert a középsö kijelzö az hasznos ha épp a GPS térképet mutatja, DE..
A GPS célpontjját az indulás elött kell beállitani azt nem kötelező nyomkodni menet közben és nem is kell folyamatosan figyelni. az android autoba van is ilyen funkcio, hogy a kijelző kikapcsolása addig amig nem történik valami változás az utirányban.
Tehát ha mész az autopályán 100km-t akkor addig nem kell nézni a kijelzőt mig a legközelebbi lehajtoig nem érsz.
Meg gondolom este sem vezettél még uj kocsit ami tele van kijelzővel, mert akkor tudnád, hogy minden egyes fényforrás ami az utastérben van az rontja a kilátást az utra, mert a szemed nem szokik hozzá rendesen a sötéthez.
Ez pont elég, hogy ne vegyél észre egy ut szélén állo embert vagy állatot, akadályt.
A légkondira is ugyan ez a helyzet, mert ahogy irtam, hogy ha egy jo autoban automata klima van akkor a beállitott höfököt tartja télen nyáron. és ha már mész egy ideje akkor nem szabadna bepárásodni sem mert ez a dolga, hoyg az utasteret felfutse és a párát kiszurje, az elinduláskor meg ugy is maxra hajtja amig el nem éri a kivánt höfököt, minek azt tekergetni, mindenki tudja magárol, hogy milyen hömérsékleten érzi jol magát és 22 fokon téken nyáron nem kell tekergetni semmit sem.
Az is huilyeség, hogy meg kellene állitani a kocsit ha elengedem a kormányt vagy nem figyelek oda, pont ez lenne a lényege az automatizálásnak, hogy egyre jobban kisegitse a vezetöt egészen addig mig már nem kell , hogy vezesse a kocsit.
Ahhoz meg az kell , hogy hozzászokjon az ember,
És az egyáltalán nem jó, ha lépten nyomon megállitja a kocsit. aztán meg pár év mulva az uj onvezetö kocsinál meg már nem is kell hozzányulnia.
Sokkal jobb az ha amikor egy hosszu utnál addig mig kinyitod az uditöt és a szenyot megeszed addig egyre magabiztosabban tartja a megfelelo sávot és kerüli el a ráfutást.
Visszatérve az érintökijelzőkre, csak nézz meg egy mostani autos tesztet, mit csinálnak a tesztelök, vezetés közbe mutogatják, hogy mekkora a kocsi átlagfogyasztása , hogyan rugozik meg milyen szinekben játszik az utastér. miért?
Ezeket a funkciotkat csak is állo helyzetben kellene nézegetni.
Egy mai modern kocsiban , szinte már csak az index és a kormányzás lenne a fö funkciok. se világitáskapcsolo nem szukséges szé-pen teszi a dolgát az automata, az eső érzékelös lapátok is , a kormányon meg elfér az adaptiv tempomat kapcsoloja és a hangerő gombok .
A HUD-n meg megjelenithető a sebesség és a GPS navigácio , söt még a rádio csatorna váltásokat is .
Semmi szukség a képernyot tapizni menet közben.
A mai marketing az ami ezt a veszélyes dolgot népszerüsiti és az autobiztonsági felugyelet meg nem tesz semmit sem ellne.
Mert mig a mobilozást bunteti, addig szabadon engedélyezi, azt, hogy a kocsi kijelzöjén hivást kezdeményezz és fogadj, ha van internet kapcsolat mert miért ne lenne már manapság , akkor csipog a kijelzön minden és minden kis figyelmeztetés, hogy üzenetet kaptál, likolták a beirásodat, uj videot tettek fel azok akiket követsz. YT videokat nézhetsz stb...
Na ezem miatt kell manapság a nagy kijelzü és nem azért mert a kocsi vezetéséhez szukség lenne rá. -
rebekakocsis #17 Te nem vagy teljesen százas.... -
Sequoyah #16 Szoval ha menet kozben kisut a nap, az autopalyan es meleg van, akkor felre kell allnom hogy megnyomjak egy gombot?
Ha beparasodik az uveg, akkor kilometereket vezessek paras ablakkal a pihenoig, csak hogy megnyomjak egy gombot?
Vezettel mar valaha autot messzebbre mint a legkozelebbi bolt? Teljesen irrealisztikus amit elvarsz. Es nagyon nagy kulonbseg van a vezetes kozbeni sms-ezes es a legkondi elinditasa kozott. Utobbi a jarmu hasznalatanak a resze, es ha jol van tervezve az interfesz, akkor nem kell levenni a szemed az utrol maximum egy pillanatra. -
kvp #15 Az egy kezzel kormanyzas nem szabalysertes, mert kezi valtos kocsit mashogy nem is lehet vezetni, mert autopalya kivetelevel gyakorlatilag az egyik kez szinte mindig a valton van, de veszelyes ha kozben massal foglalkozunk, pl. egy csorgo telefont veszunk fel es teszunk kihangositora vagy a legkondit tekergetjuk (vagy ujabban tapizzuk). Siman atsodrodhat az ember a masik savba csak egy kicsivel, aztan mar el is csapta a szembejovot. A problema, hogy ezert aztan tobbnyire nem tiltjak el az autovezetestol.
Szoval az autovezetes veszelyes uzem, csak kicsit mellenyul az ember es mar ossze is torte a kocsit, magat, meg mindent ami eppen szembe jott. Magam reszerol tipikusan az vagyok aki csak akkor ul autoba ha nagyon muszaly, pl. teherszallitas miatt. Egy gyakorlatlan, vasarnapi vezeto egy fillerekert berelt, plafonig megrakott furgonban az egyik legveszelyesebb az uton. Szoval ha szigoritast emlitek, akkor igen, magambol indulok ki...
A modern elektromos hajtasok es okos autok viszont lehetove teszik, hogy ne kelljen a valtot piszkalni, raadasul kaphatnak ebersegi rendszert. Ez figyelni tudja, hogy a sofor a szemet az uton, a kezeit pedig a kormanyon tartja-e. Ha 100%-osan automata modban megy a jarmu, akkor ez nem szukseges, de ha manualisan vezetik vagy barmikor egy masopercen belul vissza kell venni az iranyitast, akkor kritikus, hogy ne egyen, ne igyon, ne nezzen felre es ne piszkalja a vezeteshez nem szukseges dolgokat (legyen az az auto beallitasa vagy telefon). Ennek a legbiztosabb modja, ha menet kozben a kezet mindig a kormanyon tartja, mert akkor biztos nem nyul semmi masert, meg veletlenul sem.
E melle jonne meg az ebersegi, ahol idonkent hangjelzesre kell reagalni adott idon belul, bar ez helyettesitheto modernebb megoldassal amikor egy belteri kamera figyeli a sofor figyelmet. A feldelzeti MI ekkor eleg konnyen ki tudja szurni, ha elalmosodott vagy mast probal csinalni.
Egyebkent az autopalyas tempomatos, mast csinalos esetek miatt van az, hogy a belso savban par percen belul, de meg a leallosavban is 5-10 percen belul fekezes nelkul utik el a megallt autot. Ezek a soforok is ugy gondoljak, hogy lehet kozben mast csinalni, mert autopalya es ugyse jon szembe semmi. Aztan neha megis. -
rebekakocsis #14 Ehhez sem értesz, mi? Jogsid sincs, fogadni merem. Vagy, ha igen, vezess már le néhány száz km-re autópályán, vagy egy kicsit nagyvárosi dugóban. Hülyeséget beszélsz már megint. Mióta szabálysértés 1 kézzel fogni a kormányt? -
kvp #13 A legtobb ember rendszeresen sms-ezik vagy facebook-ozik menet kozben is. Attol meg nem lenne szabad. Ha valaki az egyebkent termosztatos, automatikus legkondit akarja allitgatni, akkor elotte fekezze allora a jarmuvet, mielott az ut helyett a homersekletre vagy barmilyen mas, a vezeteshez nem feltetlen szukseges dologra kezd figyelni. Ebbe beletartozik az ivas, eves es egyeb az egyik kez hasznalatat igenylo muveletek. Ezert is irtam, hogy mindket kezet a kormanyon kellene tartani es ennek hianyat azonnal eszlelnie kellene a jarmunek, figyelmeztetnie a sofort, majd ha nem kap valaszt, akkor elakadasjelzovel es kigurulassal, allora fekezni a jarmuvet. (plusz ha eleg intelligens a jarmu, akkor naplozhatna az esemenyt a belter fotojaval a kozlekedesi hatosag rendszerere, mivel lehet, hogy orvosi veszhelyzet lepett fel, ha nem akkor meg szabalysertes) -
Sequoyah #12 Legkondit egyaltalan nem csak allo helyzetben kell hasznalni. Legtobb ember rendszeresen allitgatja menet kozben is. -
kvp #11 "Tablet helyett lenne kisebb tablet részletes beállításokkal (amihez nem lenne szükséges vezetés közben hozzáérni) plusz száz gomb a fontosabb funkcióknak."
A nagy tableten jobban latni a terkepet, tehat a nagy kijelzo az igazabol csak elony. Gombok tekinteteben pedig szerintem ami nem fer el a kormanyoszlopon, azt nem kellene menet kozben piszkalni, tehat siman mehet a szerviz menube.
Magam reszerol egyebkent azt tartom jonak, hogy navigacio a kozepso nagy erintos panelre, muszerfal a kormanykerek moge, nem erintos kijelzore, minden fizikai kezeloszerv pedig a kormanyoszlopra keruljon. A beallitasok, pl. legkondi pedig csak allo helyzetben vagy vezeto nelkuli 100% autonom modban legyen elerheto. Ez azt jelenti, hogy gyakorlatilag mozgas kozben zarna az erintokijelzo mukodeset es ha a sofor leveszi a kezet a kormanyrol, akkor megallitana a jarmuvet. (kifutassal, elakadasjelzovel) Egy szelvedos HUD jobb lenne, de annyival dragabb es bonyolultabb, hogy nem igazan eri meg hasznalni.
"Egyetlen dolog miatt terjedet el: olcsóbb, mint műszerfalat tervezni és készíteni."
Jelentosen olcsobb, gyorsabban fejlesztheto es konnyebben bovitheto uj funkciokkal. Sajnos pl. ezert hagyta el a Tesla az olcsobb autoiban a sofor kijelzojet es rakta pl. a sebesseget is a kozepkonzolra, mert annyival is kevesebb alkatresz kell a kocsiba. Mostanra odaig jutottak, hogy mar menetiranykapcsolo sincs nemelyik autoban, azt is szoftver, illetve par elrejtett tartalek erinto gomb helyettesiti. (az utobbi kijelzo serules eseten kell a parkba, uresbe, elore es hatremenetbe, valamit vontatasi modba rakashoz, mivel egyebkent mar kezifek kar/pedal sincs) -
Sequoyah #10 Ha annyira el vagyok tevedve, akkor miert ismeteled meg azt amit en mondtam, mintha a te otleted lenne?:D
"...teljes erteku erintkokijelzovel rendelkezik, de a fontos funkcioknak van sajat gombjuk"
Utoljára szerkesztette: Sequoyah, 2022.09.26. 22:27:16 -
#9 Te el vagy tévedve. Nem az érintőkijelző vs. gombos kijelző a téma, hanem az érintőkijelző vs. dedikált gombok.
Tablet helyett lenne kisebb tablet részletes beállításokkal (amihez nem lenne szükséges vezetés közben hozzáérni) plusz száz gomb a fontosabb funkcióknak. -
#8 Dehogy. Ezeket erőltetik, mint az elektromos hajtást. Az emberek megvezethetőek nagyon könnyen, ócska marketinggel. Először megvezetik őket, majd megkérdezik és erre hivatkoznak.
Egyetlen dolog miatt terjedet el: olcsóbb, mint műszerfalat tervezni és készíteni. -
Sequoyah #7 Vezettem tobbfele autot is huzamosabb ideig. Nyilvan volt erinto kijelzo nelkuli autom, bereltem teljes erintokepernyoset gomb nelkul, es a mostani autom egy "hibrid", ami teljes erteku erintkokijelzovel rendelkezik, de a fontos funkcioknak van sajat gombjuk.
Ez utobbi messze a legjobb. Gombokkal tekeregni a menuben funkciok utan kutakodva rettento idegesito, es elvonja a figyelmet a vezetestol, szoval kell az erinto. De a gyakran hasznalt funkcioknak kell dedikalt gomb is.
A masik autonk (Mazda), ugyan rendelkezik nagy kijelzovel, de az nem erintos (nem is ertem hogy gondoltak). Es nagyon elvonja a figyelmet a vezetesrol a vezerlese, sokkal konnyebb lenne ha erintos lenne. -
kvp #6 "ha igaz lenne amit mondtál, akkor nem lenne a kijelzo ugy pozivionálva, hogy avezető felé nézzen, az anyosulésről eléggé nehézkes a kezelése és ha még kezeli is, akkor is elvonja a figyelmet, mert ott nyulkál a perifériás látásodban."
A navigacio tipikusan olyan amit a vezeto szeretne nezni. Attol meg nem kell menet kozben a menukben turkalni. A hud viszont sokkal dragabb lenne mint egy off the shelf touchscreen, ami gyakorlatilag egy filleres tablet aksi nelkul.
"Persze nem gondolták végig, csak az van a fejükben, hogy képernyőt bökdösni jó."
Egyebkent tenyleg jo, mert sokkal egyertelmubb, hogy mi mit allit. Nem veletlen, hogy mar az uj KISS motorvonatokban is atalltak az erintokijelzore, a FLIRT 1-esek gombsoraval szemben. Vicces lenne, ha egy modern autoban a lassumeneti tajekoztato hang profiljat vagy a teljesitmenygorbet is egy hagyomanyos nyomogombos muszerfalon kellene beallitani. Vagy kozponti szoftvert frissiteni a 90-es evek tipikus autoradios interface-en at vezerelve. :-D
"Én azt érzem minden egyes autonál , hogy olyan valaki tervezi öket aki életében nem vezetett vagy nem a funkcionalitást nézi, hanem csak a trendiséget és a stilust és sokkal hátrébb került a funkcionalitás a sorban."
A trendiseget lehet eladni. Aki a funkcionalitast nezi, az taxikat gyart. Viszont szinte mindenki arra var mar, hogy az autoja a kovetkezo szoftverfrissites utan mar onvezeto lesz, igy igazabol nem arra tervezik oket, hogy az egyik elso ulesben ulo utas vezessen tartosan. -
Myers #5 Azért vannak ezek a nagy érintőképernyők, mert a népeknek ez kell. A VW ID tervezése előtt megszondáztatták az embereket, és ez jött ki. Persze nem gondolták végig, csak az van a fejükben, hogy képernyőt bökdösni jó. Aztán meg szívnak a kocsiban.
Valamint a szalonban a kocsiban ücsörögve remekül lehet vakítani a parasztot, hogy ez ennyi mindent tud. -
#4 ha igaz lenne amit mondtál, akkor nem lenne a kijelzo ugy pozivionálva, hogy avezető felé nézzen, az anyosulésről eléggé nehézkes a kezelése és ha még kezeli is, akkor is elvonja a figyelmet, mert ott nyulkál a perifériás látásodban .
Arról nem is beszélve, hogy jelentös részeében egyedül vezeti mindenki az autót, tehát eleve felesleges egy utasra specifikált funkciora ekkora hangsulyt fektettni ha csak a vezető ul a kocsiban.
A HUD meg nem anynira drága mint amennyiért eladják, mert ugyan ugy egy kijelző van betéve a muszerfalba csak épp a szélvédön tükrözödik vissza.
És már most is kivetiti az utvonalat a szélvédöre szoval az sem probléma. Tapasztalatbol mondom 5 éve használok ilyen autot.
Én azt érzem minden egyes autonál , hogy olyan valaki tervezi öket aki életében nem vezetett vagy nem a funkcionalitást nézi, hanem csak a trendiséget és a stilust és sokkal hátrébb került a funkcionalitás a sorban. -
#3 41:26
Utoljára szerkesztette: ximix, 2022.09.25. 11:17:57 -
kvp #2 Az alapelv az, hogy az erintokijelzot menet kozben csak max. az utas nyomkodja, az osszes vezetes kozben elerendo funkcio a kormanyoszlopon van. Ket okbol raknak nagy kijelzot a jarmuvekbe. Egyreszt sokkal olcsobb egy erintokijelzo mint 1001 vezerlo, masreszt ez sokkal flexibilisebb, konnyebben modosithat vagy bovitheto. A masik fo ok, hogy a kijelzok menet kozben reszben a terkepes navigaciot mutatjak vagy az utasok szorakoztatasara szolgalnak. A jobb autokban ez kette van valasztva es a vezetonek szolo muszerfal kulon, gyakran nem is erintos kijelzon van a szerviz menuk es a szorakoztato elektronika kijelzojetol. A sofor ilyenkor a kis kijelzot nezi vezetes kozben a menetadatok (pl. sebesseg) megtekintesehez, mig a nagy kijelzot csak allo helyzetben kezeli. Az elso ulesen levo utas ekkor a teljes kijelzot hasznalhatja szorakozasi celbol. Persze jo lenne egy hud ami a szelvedore vetiti amit kell (akar az utvonalat is rarajzolhatna az utra egy zold vonallal), de ez jelentosen dragabb es egyedibb lenne mint egy vagy tobb lcd kijelzo, marpedig a koltsegcsokkentes lenyege, hogy minel tobb tomeggyartott altalanos celu alkatreszt hasznaljanak fel es erintokijelzobol sokkal tobb keszul mint autobol. -
#1 Egyetértek vele. Teljesen felesleges enyni és ekkora kijelzők a kocsoba és föleg olyan funkciok amiket otthon vagy az irodában is használ az ember vagy amikor van ideje biztonságosan a felületre koncentrálni, de a vezetés közben az nem az.
A kocsiinál a HUD-ra kellene inkább koncentrálni, hogy a vezetönek minél kevesebb ideig keljen az utrol levenni a szemét és a kezelöszerveket a kormáynra pakolni vagy fizikai gombokkal valahol a közelébe ahol könnyen eléri és izommemoriábol is oda tud nyulni anélkül, hogy ránézne.
Ezt akár milyen fejlett is a softver nem lehet megtenni, mert minden alkalommal oda kell nézni, hogy hol van az aktiválo gomb amire rá kell nyomni és nem lehet kitapogatni.
A kocsikban ma amik bele vannak pakjolva az csak vagaánykodásnak és a mutogatáshoz jo, mert a menük 70%át a megvétel és az elso beállitások után soha többet nem nyomkodja az ember.
Ezek a funcioknak amikor elindul a kocsi elérhetetlennek kellene , hogy legyen, mert vezetés közbe semmi keresnivaloja senkinek olyan dolgokba ami a kocsi személyre szabása és különbözö statiszutikai adatok mutatása.
Manapság a légkondi hoszabályzását se nagyon értem ,hogy miért olyan fontos, hogy kapjon bármilyen gombot is. mert az automata légkondinál beállitott érték amit indulás elött beállitáasz azt tartani fogja, télen nyáron. ha kell meleget ha kell hideget befujva.
Már a fényszoro kapcsolo se lenne muszáj, mert automatán kapcsol ha sotétedik és kitakarja az elötted vagy szembe jövöket és a mellettuk lévo területen meg használja a refit.
az eso érzékelös törlölapát is.
Igy ezek a rendszereket kellene továbbfejleszteni, hogy még megbizhatobbak és még pontosabb aktiválásuak legyenek akkor amikor kell, nem a feleszleges csicsákra rámenni.
Persze ez könnyebb valos fejelsztés nélkül leprogramozni az amugy is tárolt adatokbol csa egy grafikát tervezni hozzá.