22
  • NEXUS6
    #22
    A fogyasztói társadalom oldaláról a problémának csak az egyik oldala a garancia, jótállás kérdése. Ez a felhasználó szempontjából közelít egy olyan problémát, ami ennél sokkal szélesebben is értelmezhető. A másik nagyobb oldal ugye a környezeti kérdés.
    Ez utóbbira azt mondja a méregzöld, hogy tessék kevesebbet fogyasztani, használjunk sokkal hosszabb élettartamú termékeket és ezt ez a kezdeményezés is támogatná. Ez azonban csak a probléma legprimitívebb megközelítése. A rövid fogyasztási ciklus önmagában nem baj, hiszen az új termékek vélhetően energiatakarékosabbak és kisebb környezeti terhelést is jelentenek, mindenkinek érdeke lenne ezekre minél hamarabb áttérni.
    A probléma nem a termékek élettartamával van elsősorban környezeti szempontból, hanem azok újrahasznosíthatóságával. Sajnos több területen nincs olyan szigorúan értelmezett előírás erre vonatkozóan, és gyakorlatilag a fogyasztókra hárítják a teljes felelősséget.
    Pl. elektronikai hulladék kérdése. Azokat ott kéne megfelelő szakértelemmel újrahasznosítani, ahol előállítják (és nem mondjuk Afrikába exportálni, hogy ott olajoshordókban égessék szét az alaplapot a fémekért). Nos akkor rögtön nem is lenne olyan olcsó a kínai kütyü, mint mostanában és talán akkor az európai elektronikai ipar is újra labdába rúghatna és el kezdhetnénk komolyabb környezeti kérdésekkel is foglalkozni, mint a Gréta-féle klímahisztéria.
  • kvp
    #21
    Ha egy ceg kibujik a garancia alol, akkor az ertekesito bolton fogjak leverni a termek arat. Egy ido utan nem fognak olyan termeket forgalmazni, amin bukik a bolt. A boltok csodje ellen pedig azzal lehet reszben vedekezni, hogy olyan cegtol kell vasarolni, ami eleg nagy multi, igy kisebb az eselye az eltunesenek a garanciaidoszakon belul.

    A kinai webshopos rendeleseket meg ugy nez ki, hogy az EU meg a hataron ki fogja szurni a jovoben, tehat egyszeruen nem fog megjonni a csomag, mert nem jut at a vamon.
  • lammaer
    #20
    Nagyértékű tartós fogyasztási cikket nem veszek eleve noném kínai webshopból :P
  • PLaci #19
    A kínai ráírja, hogy 10 év, majd 1,5 év után új céget alapít, és bukod a garanciát.
  • lammaer
    #18
    "Szoval szep az otlet, de max. annyi fog tortenni, hogy a gyartok kenytelenek lesznek rairini a termek tenyleges elettartalmat a termekre, mint garancia ido"

    Ez már önmagában előrelépés, mert igy azért az embernek van valami a kezében amivel tud kalkulálni, össze tudja hasonlíani a nagy márkák poteniális előnyeit az esetleg silányabb minőségű termékekkel. (ahogy te is írtad).
    Vagy épp pont kiderül hogy a nagy márkák ebből a szempontból semmivel se jobbak.


    Szóval ez mindenképpen jó lépés. Aztán lehet majd továbbmenni, és előírni hogy bizonyos nagyértékő termékkategóriákban mi a minimum elvárt garanciaidő meg hogy legyen benne a felhasználó számára is láható szabadalmaztatott üzemóramérőd :)

    Mert az tényleg rossz vicc hogy mostmár atartós fgyasztási cikkek jó ha 5-6 évig működnek, és hogy a szerelés lassan már minden esetben gazdasági totálkárt jelent.
  • kvp
    #17
    Sokan felreertik a fenti javaslatot. Ez arrol szol, hogy a gyartonak meg kell hatarozni egy garantalt elettartalmat es azt irni a termekre garanciaidokent. Ez nallunk pl. az ar fuggvenyeben kotelezon fel vagy egy ev, mig a fenti javaslat ezt sem tenne kotelezove. A gyartonak ezen idoszakon belul vallalnia kell a javitast vagy a cseret.

    Arra szamitanak, hogy igy valamivel tarsosabb termekeket terveznek majd a gyartok, de valojaban ra fogjak irni az eddigi garanciaidot. Az emberek meg megertik, hogy a termek elettartalma az egyenlo a garanciaidovel es utanna valoszinuleg le kell majd cserelniuk. Ha valaki utal evente uj tevet venni, akkor nem 1 eves garanciajut vesz, hanem olyat amire ra van irva, hogy 10 ev. (csere eseten regen kotelezo volt az uj garancia idoszak, ma mar sok helyen nem indul ujra, ahogy azt mar irtak korabban)

    Szoval szep az otlet, de max. annyi fog tortenni, hogy a gyartok kenytelenek lesznek rairini a termek tenyleges elettartalmat a termekre, mint garancia ido. Plusz az elhasznalodasra hajlamos keszulekek eseten megadni az uzemorat vagy egyeb merheto parametert. Mint ahogy uj autoknal is atlag 200 ezer kilomoter utan a gyarto szemszogebol mar gazdasagi totalkarosnak szamitanak. Az emberek meg meggondoljak, hogy ha az van rairva egy uj tv-re hogy 1 ev garancia, akkor tenyleg akarnak-e jovore venni egy ujat. (a gyartoknak igazabol mar most sem erdekuk a garanciaidon tul uzemkepes termekeket gyartani, a fenti torveny is ezt erositi meg)

    A Teslak (model 3) eseten ez egyebkent 1500 teljes ciklus vagy 300 ezer merfold. Ha naponta kell tolteni a kocsit 0-rol 100%-ra, akkor ez pontosan 4 ev vagy 10 even at napi 132 kilometer, de ez utobbi esetben naponta csak max. 40%-at szabad az aksinak lemeriteni es ha tobb mint 10 percre leparkoljuk akkor tolton kell hagyni. (az automatikus aksi hutes/futes kulso energiaellatasa miatt)

    ps: Szabadalmaztatnom kellene a beepitett elettartam szamlalot, ami vasarlaskor aktivalodik es mutatja a garanciabol hatralevo idot. Utanna a keszulek mondjuk adhatna meg 30 napot uj keszulek vasarlasara, majd magatol orokre kikapcsol. Ezzel parhuzamosan a vilaggazdasagi forum ajanlasa szerint lehetne inditani egy ujfajta termek elofizesi rendszert, ahol az ugyfel csak berli a keszuleket es amikor lejar a garancia, akkor automatikusan kuldik neki az ujat. (amennyiben tovabbra is fizeti az elofizetesi dijat) Mivel mindenre lenne elofizetesi dij, az okosmosogeptol az okossepruig, ezert letre lehetne hozni ra egy uj fintech platformot, ami egyetlen helyen kezelne az elofizetesek havidijainak automatikus befizeteset, legyen az net elofizetes vagy az okos kenyerpirito vagy az okos esernyo havidija. Viccesnek hangzik, de szerintem meg fogjak probalni ezt bevezetni...
  • Palinko
    #16
    Ha új terméket adnak a garancia biztosan újraindul. Javítás esetén meg elvileg annyival kell meghosszabodjon ahány napig a javítás tartott szóval az szinte semmi. Viszont az jó kérdés hogy valószínűleg egy teljesen más (szériaszám) monitort kaptál amit korábban adtak le és megjavítottak, de gondolom ez még olyan mintha sajátot javítottak volna.
  • Cat #15
    "Szerintem a garanciaidőket kellene inkább jelentősen kitolni"
    Három éves felültöltős whirlpool mosogépemnek elkezdett rozsdásodni a teteje. Felhívom az ügyfélszolgálatot, azt mondják, hogy a garancia rozsdásodásra nem vonatkozik. Mondom hogyhogy, a víztől rozsdásodik, egy mosógépnél teljesen természetes, hogy vizes. Asszondja a nő, hogy ez van a szerződésben, panaszt tehetek, ha akarok. Kurva anyjukat.
  • barret
    #14
    Ez nagyon kétértelmű húzás lenne...Például ki akar 10+ éves mobiltelefont használni?
    Viszont hűtőszekrénynél előnyös a hosszú élettartam.Szerintem a garanciaidőket kellene inkább jelentősen kitolni,ahol indokolt,és betarttatni a cserét! Nem lesz ez sehogyan sem jó... Én is élettartam párti vagyok,mégis ellene szavazok részben. Mert nem elég a hardver élettartam garancia,ha SZOFTVER frissités hiányában működés képtelen lesz.
  • oli314
    #13
    Nekem más tapasztalatom van a témában. Dell monitorom 3éves gari lejárta előtt kb. 3hónappal megadta magát. Írtam a supportnak, kiküldtek egy kinézetre teljesen azonos darabot, amire hátul a széria szám mellett a "REFURBISHED" matrica szerepelt és egy perccel sem hosszabodott a garim, az eredeti monitorra szóló élt még a maradék időre.
    Ennek 1,5éve, azóta is működik a csere darab, de az biztos hogy egyik nagy gyártó sem olyan hülye hogy a folyamatos gari hosszabbítással ingyen adjon neked bármit is. :)
  • dyra
    #12
    A cikkben írják ez egy komplex változtatás. Tehát valószínűleg a cégeknek is inkább megéri majd javíthatóra tervezni az eszközöket. Elromlik a cuccod megy a szervizbe ahol megjavítják. A VGA kártyád és a monitorod is. Tehát az a fajta helyzet ami most van mindenképp megszűnne ami amúgy sok szempontból üdvös lenne főleg azért mert lecsökkenne a szemét mennyisége jobban vigyázna mindenki a cuccára stb..

    Persze tovább gondolva ez vélhetőleg jelentős áremelkedést hozna. Induljunk ki a fairphone-ból amik javítható telefonok mind tervezés mind alkatrész ellátottság szempontjából. Cserébe, meglehetősen borsos árúak és hát a hardver sem valami acélos. (a csere cuccok sem olcsóak hozzá)

    Szóval ez az egész alaposan átrendezné a fogyasztási szokásokat. A probléma, hogy most egyszerűen nem erre vagyunk szocializálódva.

    És ha ezt így bevezetik a "nép" felfog lázadni.

    Személyesen nekem tetszik remélem elindulunk ebbe az irányba.
    Utoljára szerkesztette: dyra, 2022.01.19. 20:21:35
  • Gabbbbbbbbbbbb
    #11
    " VGA vagy egy HDD esetében mekkora upgrade lehetne egy ilyen helyzet ingyen ha modositják a garit. " HDD árak mit változtak elmúlt 5 évben? VGA árak pedig hehe.

    GTX 1060 5,5 éve jelent meg. Most inkább többet ér, mint akkor.
    Utoljára szerkesztette: Gabbbbbbbbbbbb, 2022.01.19. 19:26:13
  • repvez
    #10
    nem haragszom, de nem kötelező sem ha zavar.
  • rebekakocsis
    #9
    Ne haragudj, de egyszerűen félelmetes az írásodat olvasni.
  • repvez
    #8
    ez elég bonyolult téma, ha ezt bevezetik akkor lesz már akár jogalapjzk a cégeknek arra, hogyha 2 év jótálást válal akkor 2 év és egy nap mulva tényleg meghibásodjon.
    Meg attól, hogy most csak 1-2 év garit adnak a termékre nem mindegyik megy tönkre és akár joval tövább is használható.
    Ha viszont a teljes élettartamára vonatkozik a garancia akkor a mostani törvény szerint ha meghibásodik a termék garanciálisan akkor ugyan olyan tipusra kötelesek kicserélni ha már nem lehet beszerezni akkor a vételkori árat kötelesek megtériteni . és a csere idópontjátol ijra él a garancia az uj termélkre is.
    Tehát ha ezt bevezetik akkor csak egyszer kell mindent megvenni utána meg ingyen cserélik életunk végéig.

    Én voltam ilyen helyzetben egy 17"os CRT monitorra 5 év gari volt 4,5 év után képcsoves lett visszavittem mondták, hogy már nincs az a fajta sót már CRT sincs, mondom semmi gond kérem vissz a pénzt. ki akarták szurni a szemem a töredék árral amiért akkoriba mentek a használt CRT-k. mondom, hogy az ugy nem lesz jó kérem a vételkori árat. erre felhávorodott, hogy hát az rengeteg, mert az akkori árbol joval nagyobb LCD monitort kapok, mondom az se bak és igy ingyen elhoztam akkor egy 20"os LCD-t.

    Most képzelt el ugyan ezt egy VGA vagy egy HDD esetében mekkora upgrade lehetne egy ilyen helyzet ingyen ha modositják a garit.

    Persze a mostani helyzet sem jo, mert nincs meghatározva, hogy mi mennyire degradálódik az idóvel. az olyan tárgyakra is csak 1-2 év gari van amiket 10 évekig használ az ember csere szugségessége nélkül , ide igen is lehyen hosszabb a gari, de az olyan terméknek ami tényleg elavil vagy rendszeresn elhasználodik a nortmális használat során annak nem kellene a teljes élettartamra, mert vannak kivételek , hogy valaki 5-10 évig használ egy VGA-t ,de nem ez a jellemző
  • Palinko
    #7
    Igen nehéz ebben az egyensúlyt megtalálni. Iparágakra szakértők bevonásával pontosan meg kéne határozni, mert akárhogy nézem a PC-t nem lehet a hűtővel egy kalap alá venni. Még egy hűtőnél tényleg elfogadható érv hogy legyen 10 de akár 20 év terméktámogatás, meg nem kell évente új modellel előállni, addig PC alkatrészeit tekintve a használt piac megoldja az alkatrészeket és teljesen felesleges lenne támogatni egy 10 éves hardwaret az átlagfelhasználói piacon.
  • duke
    #6
    Nem hiszem, hogy ez olyan bonyolult lenne. Azert azt mindenki erti, hogy nem erdeke a gyartoknak orokeletu berendezeseket gyartani. Reszben mert eladhatatlanul draga lenne, és mert a gyarto a sajat fennmaradasat veszelyeztetne.
    Az persze a minimum lenne, hogy a szandekos, a cikkben is emlitett kondenzator melegiteses aljasagokat tenyleg tiltani kene.
  • NEXUS6
    #5
    Na itt fog bebukni a piacgazdaság. XD
    Bizonyos technikáknál a jelenlegi szinten biztosítható lenne az örök élet +10 év, ezért kell beléjük tervezni olyan megoldásokat, amelyek belátható időn belül biztosítják az elhasználódásukat, sérülésüket.
    Más eszközöknél ugyan a hosszű élettartam szintén biztosítható extra tömeg és költségnövekedéssel, amit nyilván a fogyasztóra lehet hárítani.
    És vannak olyan csúcstechnikás eszközök, ahol még nem tart ott a tudomány, hogy bármilyen megoldással is lehetne adott paraméterek mellett a hosszú élettartamot garantálni.
    Ha a cikkben szereplő szabályozást megvalósítják ez a 3 kategória szépen el fog egymástól különülni és nem biztos, hogy a csúcsparamétereket hozó lesz a legdrágább. Kb ennyi lesz a változás rövid távon.
  • Sydra
    #4
    Szerintem az emberek 90%-a nem tudja mit jelent a tervezett elavulás, csak hőbörögnek rajta.
  • Kissssss0 #3
    most így karácsony környékén sikerült az elektromos sütőnknek, a mosógépünknek és a PC-mnek a tápegysége tönkre mennie néhány hetes szünetekkel.

    jó lenne ha végre már megfizethető árban lennének a javítások, mert ezt pénzel bírni nemigen lehet, + a hercehurca a pakolással és az elromlott készülékektől is megszabadulni szintén + költség.
  • Sippie
    #2
    ideje volna már valamit kezdeni ezen a területen valóban. Nem csak az autógyártókat kellene szopatni a CO kibocsátás miatt hivatkozva a környezetvédelemre, hanem mondjuk a többi elektronikai kütyü is jó lenne ha nem fél évet bírna ki... akkor el is hinném, hogy valóban környezetvédelem a cél.
  • M2 #1
    Az is sokat segítene, ha egy gyártó csak úgy forgalmazhatna valamit ez EU-ban, ha tíz évre garantálja annak szervizelését és alkatrészellátását.
    Alkatrészeknél meg előírni , hogy bármilyen kis egység utánrendelhető legyen, bárkinek, szabályozott árképzéssel (például ne kerülhessen egy műanyag fogaskerék annyiba, mint egy egész mosógép).

    Mondjuk vásárlói oldalról meg azt kellene elfogadni, hogy a fentiek háromszoros újkori készülékárakat jelentenek.