25
  • Macropus Rufus
    #25
    "Normalis esetben latni sem kell a tablat, mert az benne van egy online adatbazisban. "
    ez nem jó út sztem. Példa: reggel csőtörés, út felbontás, lezárások, táblák stb. jelennek meg az úton. Ha ez realtime nem kerül be azonnal abba az adatbázisba akkor az önvezető autó eléggé komoly bajba fog kerülni amikor ide ér, hiszen nem látja a táblákat. A megoldás szerintem az, hogy ő - akár csak te v. én v. bárki - fel fogja ismerni a táblákat. Online rendszerrel a másik bibi, hogy elég azt az adatbázist megtámadni és máris hülyeségeket fognak csinálni a robotautók. Pl. az adatbázisban az M7-re 30km/h-ás korlátozást állít be a vitzes hacker. A rendszer mivel nem a valós táblákat nézi ezért 30-al fog menni 130 helyett. És nincs lehetőség a beavatkozásra ui. se kormány se pedál se semmi. Jobb az ha a kocsik maguk látják és nem valaki megmondja nekik, hogy ő most mit lát.
  • Gabbbbbbbbbbbb
    #24
    Normalis esetben latni sem kell a tablat, mert az benne van egy online adatbazisban.
  • mrzed001
    #23
    Kezdődik, már megint kezdődik ... jön az önjelölt Lidar "szaki" és ossz(t)a(ná) az eszet.
    Te amúgy elolvasod amit belinkelsz? Azt meg se kérdezem utánajársz-e, vagy szimplán bekapod a médiacumit ... mert egyértelműen nem jársz utána.
    Velobit kérlek vízszintesen 60, függőlegesen 10 fokot lát, és azt is csak 100m-re.
    https://velodynelidar.com/products/velabit/
    Ez kb annyira elég, mint amit írtam kocsi elejére-végére, bal-jobb (össz 4 db) 90 fokkal "sarok mögé benéző" kütyü.
    Ezzel ugyan nem fognak önvezetni a kocsik, egy csak egy "kis" kiegészítő szenzor.

    De hogy egy virtuális pofont is kiosszak: EGY NYAVALYÁS KÖZLEKEDÉSI TÁBLÁT SEM FOGNAK LEOLVASNI !
    Merthogy erről szól ugyebár a cikk. Azaz az egész Lidar nyavalygás és rinya itt full totál OFFTOPIC.

    De ha már itt tartunk továbbra is, mond kérlek, hány LIDAR rendszerű szériagyártású önvezető autó közlekedik ma az utakon ? (élesben, buta user által üzemeltetve) ?!??? Egy se ? How pity ...

    Az autóipar nagyjai már sorra belátták, hogy nem "megelőzniük" kell(ene) tudni a Teslát, hanem legalább a lépést tartani tudni vele.

    Ők már felfogták (ok, hát egy kissé intelligensebbek nálad), hogy bakker ez a Musk ... ez bakker ŰRHAJÓT épít.
    Nem az a max amire képes (mint ők), hogy egy 140 éves találmányt csiszolgat és kerekít és designol és reszel (és a hibrid rendszert is "lopja", mivel a Toyota szabadon felhasználhatóvá tette ... azaz még azt kifejleszteni is túl h-lye), hanem bakker önvezető, önmagától visszatérő űrrakétát tervez és épít fele/harmad/negyed idejében.
    That ain't no rocket science ... ja de wazze, AZ pontosan hogy AZ.
    Na igen, majd meglátjuk ha felszáll az első BMW Heavy ... vagy a Mercedes Falcon [és igen, FEKVERÖHÖG !]

    Haters gonna hate ...
  • defiant9
    #22
    "Jajjj, hagyjuk már a Lidar-t !"
    Mondja ezt egy önvezető autó vezető tervező mérnöke. Ja nem egy hozzá nem értő mondja aki okosabbnak hiszi magát ezen mérnököknél, ezzel szemben az önvezető járművet tervezők döntő többsége LIDAR alapú. Elon mindig is különc volt sok mindenben, ez van hogy bejön vagy hogy nem, úgy tűnik ezt most benézte. A LIDAR által adott távolsági információhalmaz olyan mértékben könnyíti meg a szoftveres réteg dolgát ami nem ignorálható. És ahogy az várható is volt szépen elkezdett jelentősen lefelé menni az ára, ami még nem is az a tömegtermelési szintj ami az optika eddigi árelőnyét adja.
    Gopalan thinks Musk is relying on “out of date” information about LIDAR. It’s true that a decade ago LIDAR sensors were too big and too expensive to make them viable for mass consumer application. But things have changed, he argues. “Frankly that ship has sailed,” Gopalan said. “And I think Elon is out of touch.”
  • mrzed001
    #21
    Jajjj, hagyjuk már a Lidar-t !
    A Lidar nem más, mint tudod kapni ilyen buta lézeres távolságmérőt. Ebből tesznek 8-16 darabot egymás alá. Majd megforgatják az egészet és 1-0,5 fokonként kapnak belőle 8-16 távolság adatot. Ritka ponthalmaz.
    "másodpercente kilött több ezer lézer sugárral tapogatja le a környezetét."
    Így már érted, miért h-lyeség amit írsz ? Az egész rendszer annyira bonyolult, annyira macerás, annyira kevés adatot szolgáltat, és annyira drága, hogy soha az életben nem fog elterjedni. Zsákutca.
    És hogy a témánál maradjuk, a Lidar ugyebár NEM OLVAS JELZŐTÁBLÁKAT ! Se jól, se félre ... sehogy ... tehát kell mellé a kamerás rendszer szintén.


    "Tesla ... Igaziból egy meglehetősen béna és primitiv sáv és sebesség tartó automatikával van felszerelve, ami probálja megtalálni a jelzőtáblákat és a forgalmi sávokat."
    Ez jó volt [fekveröhög].
    Öregem, te még egy ennél is sokkal bénább (jó esetben alig hibás) 2 kamerás (szemeid) primitív sávtartó elektronikával vagy felszerelve.
    A sebességet meg max saccolod, mert 2 szemed az úton, és nem vagy kaméleon.
    A Tesla ellenben 8 kamera, +radar +ultrahangos szenzorokkal van felszerelve, és minden adatot egyszerre lát és értelmez.
    Neki nem kell félrenéznie az útról, hogy lássa a sebességét (veled ellentétben).
    Szóval hozzád képest a Tesla érzékelő rendszere fényévekkel fejlettebb. Ami a problémás még, az a feldolgozás-értelmezés.
    Az, hogy az elqrt 3-ast ne 8-asnak lássa, nos ahogy Musk mondani szokta egy apró fejlesztés, következő frissítésben benne lesz (mert volt már több ilyen, hiszen friss fejlesztés, és ők gyorsan javítanak és az autóiparban egyedül egy mobilteló frissítésénél egyszerűbb az új dolgok letöltése)

    "de ahogy letérsz valam 20-ad rangú útra világos egyértelműen felfestett sávok és jelzések nélkül megbolondul"
    Tele a YT videókkal, pl elárasztott úton tesztelték userek önvezetve ... gond nélkül
    Szóval ismét, halovány lila gőzöd sincs miről beszélsz.


    Autóút, autópályán már a Tesla egész jó. Ellenben városi közlekedéshez szerintem még minimum 4 kamerára szükség lenne.
    A kocsi elején és végén két oldalt 90 fokban lévő kamerákkal be tudna nézni szűk városi utcákban a keresztutakba.
    Ez most nincs, és ez gáz.
    Most belvárosban pl 2 oldalt parkolnak, 1 sáv, kereszteződés ... nem tudna átmenni rajta, mivel csak a B oszlopba szerelt kamera látna be keresztező (fő) útra ... ahhoz pedig már eléggé be kell lógni a kereszteződésbe.

  • Archenemy
    #20
    Direkt csináltak a 3-asból 8-ast. Pont ezt írja a cikk is, hogy egy ember _látását_ szintén megtévesztheti a tábla, de egy ember eszét vélhetően akkor sem fogja megtéveszteni, mert rá fog jönni, hogy ezen a terepen, ilyen szituációban nem életszerű a 85-ös sebességkorlát, tehát rossz a tábla.
  • Macropus Rufus
    #19
    ez igaz. De koszos is lehet az a tábla. A leragasztással valami ilyesmit akartak szimulálni, az már másik kérdés, hogy a leragasztás véget az a hármas erősen nyolcasra kezdett hasonlítani, szerintem ez így nem volt korrekt teszt. Ez kb. olyan mind ha a hármast befejezném nyolcasra. Ez már egy normál sofőrt is képes megtéveszteni. Sztem.
  • duke
    #18
    Ha az onvezetok eljutnak oda, hogy mar csak a hibas tablak fognak gondot okozni, akkor minden rendben van, mert az egyszeruen megoldhato problema. Tablakon nem csak az ember szamara olvashato modon, hanem elektronikusan is jelolni kell a tartalmat. Valamilyen vonalkodszeru jeloles kene, ami persze tartalmazna digitalis alairast, vagy egyebb hitelesito kodot is.
  • defiant9
    #17
    Az azért része a képletnek hogyha valaki ilyet tesz az közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény amiért akár 15 év böri is kapható. Jogilag egy kategória azzal mintha olajjal fellocsolnám a kanyart, vagy átkötném a vasúti jelzőt szabadra.
  • gothmog
    #16
    na ez az, az igo (ill. a térkép alatta) tizenévekkel ezelőtt tudta és mutatta hogy milyen tábla van az út szélén, meg hogy mennyi a sebességkorlát. Mindenféle faszom szenzor nélkül, az adatbázis meg a pozíció alapján.
  • M2 #15
    A jövőben az lehet erre megoldás, ha önmagában a tábla nem érvényes, mert egy online adatbázisban is jelezni kell.
    Ezt igazából már most is be lehetne vezetni, hogy a hatóságok kötelezve legyenek erre, mert emberi sofőr+gps esetén is hasznos. EU miért nem ilyenekkel foglalkozik!?
  • Berber
    #14
    Steril körülmények között biztos.... de ha a fedélzeti rendszer összeveti az infót a GPS adatokkal már rájöhet a turpiszságra.
  • Renegade
    #13
    van, hogy kiraknak egy sebességkorlátozást
  • Renegade
    #12
    amúgy itt nem csak az irányról kéne értekezni?

    mármint, persze, kijátszható, meg keveseknek van Tesla, de már egy A4-ben is van követés, meg, sávtartás meg tábla figyeléshez sebesség igazítás.
  • dyra
    #11
    Annyira tolják már most ez, átépítik az összes utat az önvezető autóknak.
  • duke
    #10
    Szerintem is eltulozzak a dolog jelentoseget, Olyasmit akarnanak ezektol a felkesz rendszerektol, amire meg az emberek sem kepesek. Az emberek nagyresze egyaltalan nem veszi eszre a tablakat, nem meg hogy mi van rairva. Ez egyenlore meg korai, majd ha elerik az 5-os szintet, akkor majd be lehet hangolni az ilyen finomsagokat, hogy ha a tabla rosszul olvashato, vagy ertelmetlen irrealis informaciot ad.
  • Sequoyah
    #9
    "Nincs megoldas ra"

    Mar hogy a fenebe ne lenne. Ennek az emberek is siman bedolnek, az adott esetben csak azert nem, mert 85 az irrealisan sok es senki sem hitte el. Na hat a szoftvernek sem bonyolult megtanitani (sot meg mesterseges intelligencia sem kell hozza), hogy alapveto sebessegi hatarokat akkor se lepjen at, ha mast lat a tablan.
    A navigacios rendszerek mar ma is ismerik az osszes ut osszes sebesseghatarat. Meg ha nem is teljesen friss is az adat, eleg ha az ismert es a latott kozul az alacsonyabbat hasznalja, es az emberre bizza ha a masikat akarja megis hasznalni.


    Egyebkent ha az igazsagot keresik es nem csak a szenzacios szalagcim a lenyeg, akkor azt kene inkabb megnezni, hogy kis valtoztatast (pl 35->45) mennyire vesznek eszre az emberek es mennyire az autok. Gondolom az eredmeny sokkal unalmasabb lenne es az senkit sem erdekel...
  • kvp
    #8
    "Bár inkább az a jellemző hogy az eladott autónál a Tesla azt is lekapcsolja ami volt"

    Raadasul az EU kotelezte arra, hogy tovabb csokkentse az autok tudasat, mert az EU teruleten belul nincs engedelye magasabb automia szintu szoftver haszalatara.

    Egyebkent az automata vezetes megoldhato jelenleg is. Igaz, hogy a mai biztonsagos szoftverek (pl. a Google fele) egy atlagos hagyomanyos utcaban csak kb. 4-5 km/h-val mer menni es a legtobb magyar mellekutat automatikusan parkolonak vagy offroad teruletnek azonositja, de alapvetoen ez csak azt jelenti, hogy az emberi vezetok sokkal batrabban es vakmerobben vezetnek, mint ami a tenyleg biztonsagos utazosebesseg (4-5 km/h) lenne a jelenlegi rosszallapotu utakon.

    Ket irany van kialakuloban. Az egyik, hogy a butabb autokhoz igazitjak az utakat, tehat biztonsagosabba es jobb minoseguve teszik oket. A masik pedig az emberi vakmeroseg lemodellezese, hogy az auto alkalmazkodjon az emberek nem biztonsagos vezetesi szokasaihoz. Az utobbi szeritem hibas megkozelites, bar nagysagrendekkel olcsobb mint tesztpalya minosegre felhozni minden mai utat. Pedig az lenne a helyes.

    A Telsa a navigate on autopilot rendszerben kepes sav es sebessegtartason kivul valodi legalabb reszben felautonom modra. Ez viszont csak elozetesen beolvasott utvonalakon lehetseges, ahol semmilyen tabla nem szukseges, mert az auto rendelkezik az osszes tabla es az osszes sav adataival es csak a gps alapjan mert durva koordinakat pontositja a savtarto rendszerbol jovo infokkal. Minden navigacios adat a terkeprol jon es igy az auto elotte emberek altal mar tobbszor levezetett utvonalakat kovet. (kb. mintha a Google street view auto utvonalat kovetne, nagyon pontosan, csak eppen a Tesla sajat terkepezo autoiet) Igy tobb emberek altal kijelolt utvonal drabjaibol mar ossze tudja vagni a pontos utvonalat. Akkor van bajban, ha atepitenek valamit es errol nem szolnak a cegnek vagy valaki beleparkol az elore kijelolt utba, mert kerulni magatol nem fog, csak megallni es dudalni tud. Ez kb. a 3-as onvezeto szint es jopar teszteles alatt levo automata busz is pontosan igy mukodik. Ha kombinaljuk a pontosan kitablazott, jol olvashato jelzesu utakkal, akkor nagyjabol a legtobb feladatra ez eleg is lenne.

    ps: Az onvezeto autoknak sokkal jobb lenne, ha fenyvisszavero csikok lennenek a savok kozepen, bennuk a gepek altal konnyen olvashato kodokkal. Ez megoldana a savok felismereset es azt a kerdest, hogy hol van felfestes az onvezeto autok szamara es hol nincs. Raadasul onnantol a savok szeleit is csak az emberek miatt kellene jelolni, mert az onvezeto kocsik ugyis mindig a vonal kozepen mennenek. Ez a tobb vonalas, neha nem egyertelmuen ket zarovonal kozott halados megoldas sokkal benabb es kevesbe pontos, de abbol alakult ki, hogy az emberi soforok nem lennenek kepesek milimeter pontosan egy vonal kozepen tartani az auto orranak a kozepet, akar orakon at. Egy szamitogepnek meg ez az igazan trivialis feladat.
  • Palinko
    #7
    Azért az nem rossz, főleg úgy ha tényleg minden szükséges hardware benne van az autóban és 10-15 év múlva ezek a régi modellek is egy szoftver frissítéssel elérhetőek lesznek. Bár inkább az a jellemző hogy az eladott autónál a Tesla azt is lekapcsolja ami volt :D
  • Ender Wiggin
    #6
    Az IAmotive szerint (tavaly volt velük egy interjú a totalcaron), a 3 totál zsákutca, a 4 meg az 5 fényévekre van.
  • pakeszke
    #5
    az eredeti cikkben 2016os Teslarol volt szo, akkor az ugy tunik, hogy 0.5 os osztalyzatot kapott csak :)
  • t_robert
    #4
    Úgy szokták meghatározni egy 5 fokozatú skálán, ahol 5-ös érték a teljesen önvezető autó hogy egy tesla kb. 2-es értéknél tart. Egyéb kisérleti autok meg úgy 3-mas értéknél tartanak. Néhány típus esetleg már közelebb esik a 4-es értékhez, mint a 3-mashoz.
    Ezért is becslik még a megbízható 5-ös szint elérését legalább 10-15 évre.
  • t_robert
    #3
    A tesla esetében nem.... Tulajdon képpen az nem lidar szerű rendszert használ Tehát nem másodpercente kilött több ezer lézer sugárral tapogatja le a környezetét. vagy nem teljes kép elemzéssel próbálja meg meghatározni, hogy mi van körülötte. Igaziból egy meglehetősen béna és primitiv sáv és sebesség tartó automatikával van felszerelve, ami probálja megtalálni a jelzőtáblákat és a forgalmi sávokat. illetve van benne egy ütközés elhárító radar. Nem igazán őnvezető autó pusztán fejlett vezetés támogató rendszerrel van felszerelve. Addig müködik rendsen, amíg megfelelően kiépített infrastrukturájú úton halad, mondjuk egy autóút vagy pálya. Vagyis világos egyéretlműen látszó jelzések közt. Mondjuk szépen lemegy Budapestről balatonig, úgy, hogy csak párszor kell bele avatkozni 100 km alatt a vezetésbe, de ahogy letérsz valam 20-ad rangú útra világos egyértelműen felfestett sávok és jelzések nélkül megbolondul Simán átronygolny a körforgalmakon, záróvonal és egyértelmű sávok nélkül neki menne a útszélen parkoló autoknak vagy rosszabb esetben a szembe közeledő járműnek. Egyszerüen nem tudja világosan egyértelmű jelzések nélkül, hogy HOL megy az ÚT!!!!!!!
  • bigjoe
    #2
    Egy adott útszakaszon megengedett maximum sebesség nem a GPS / térkép komboból jön?
  • tom_pika
    #1
    AI