17
  • kvp
    #17
    "Mitől lesz rendesebb valami? Szerintem technológiailag a konzumer drónok között a DJI a vezető, nem tudom melyik másik drón tudja, mondjuk az active track-et."

    Pl. nincs benne semmilyen mesterseges (jogi) tiltas es jobban hozzaferheto a vezerlese, tovabba akar sajat szoftverrel is ellathato. Kb. mint iphone es android. Az utobbi jobban barkacsolhato sajat celra.

    A GSM-es dronok jelentos reszeben nincs GPS, mert olcso par ezer forintos kinai modem van bennuk. Ennek hatalmas elonye, hogy a jarmuvek olcsoak es keves folosleges teher van rajtuk. Hatranya, hogy position hold-ot nem fog tudni, csak egyensulyozni tud a giroszkopok alapjan, de a szel siman elsodorja. Active track-et pedig akkor tud ha az atkuldott kamerajel alapjan az operator oldali vezerloszoftver azt tudja. Letezik persze GPS vevot is tartalmazo dron, de azok nagyobbak dragabbak es sokkal erosebb fedelzeti szamitogep van bennuk. Raadasul varosban hazak kozott vagy epuletben mondjuk a GPS az nem sokat er.

    Az egyik kinai szeriabol (nevet nem irok) letezik gsm, wifi, bluetooth es meg valamiert analog radios valtozat is. Kis meretuek de HD kameraval vannak szerelve, raadasul zsebben elfernek es meretukhoz kepest egesz nagy a teherbirasuk is. (esz az nincs rajtuk, a stabilizalason es a mozgasi parancsok kezelesen kivul csak kommunikalni tudnak, jobb esetben meg aksi statuszt tud kuldeni) GPS hijan jelvesztes eseten megall ahol elvesztette a jelet, merules eseten pedig fuggolegesen leereszkedik. (a korabbi valtozat az utolso parancsot kovetve mozgott tovabb amig neki nem ment valaminek)

    Ezekbol a vezerlesekbol mar kaphato rendes modellrepulos valtozat is, ahol merevszarnyu gepre kerul fel a GSM-es vezerles es onnantol amig van jel, addig oda megy az ember ahova akar. (itt mar foleg a magassaggal van gond, egy ido utan elfogy a terero, de ha a repulogepek alatt maradunk akkor stabil)

    ps: Ha esetleg valaki nem teljesen legalis helyen hasznalja, akkor semmikeppen ne a sajat nevere vett SIM kartyaval repuljon, mert ha nem is kapjak el a dront, a cellainformaciok alapjan bemerheto hogy kinek a SIM-je volt benne.
  • Tetsuo
    #16
    A személyeskedést befelyezheted. ;-) Én is netezek sokszor éjjelente, ki vagy te, hogy beleugass?!
  • ToxiMaxi
    #15
    Már évek óta ígérgetik a szabályzást de valami miatt mindig késik. Jelenleg ha a rendőr szemét akar lenni, akkor minden tilos. Lásd Viktorland-en elkobzott drón esete.

    Jelenleg a Légi Hatóság engedélye és felelősségbiztosítás szükséges. A második része okés, egy felelősségbiztosítás rendben van de egy ha mondjuk éppen nem esik az eső és te reggel ki akarsz menni a közeli erdőről szép videókat fotókat készíteni, akkor ne a hatóságot kelljen hívogatni vagy előre engedélyeztetni, hogy holnap Tokajban a bányató körüli részen repülnél. Egyébként készül a drónszabály, magyar mércével mérve a tervezet egész normális.
  • ToxiMaxi
    #14
    "kozlekedeskor, sorbanallas kozben, meeting-eken"

    Hajnali 1:45-kor mégis melyik volt a fent említettek közül? A stb. kategória gondolom.

    "A rendesebb kinai cuccok viszont nem rendelkeznek semmilyen tiltolistaval es barhol reptethetoek"

    DJI is kínai cég (Dà-Jiāng Innovations Science and Technology Co., Ltd).

    Mitől lesz rendesebb valami? Szerintem technológiailag a konzumer drónok között a DJI a vezető, nem tudom melyik másik drón tudja, mondjuk az active track-et.

    Gyanítom az általad említett GSM drónok is használnak GPS/Glonass lehetőségeit mondjuk position hold-ra de itt a cikkben gondolom quadkopterekről van szó, míg az általad említett, inkább nagyobb UAV-k lehetnek.
  • xyl
    #13
    Ez még jogilag egy nem kellő mértékben szabályozott terület. Mindenesetre, horgászáshoz is kell horgászengedély. Valószínű, hogy lesz majd valami ilyesmi.
  • Tetsuo
    #12
    Köszi, így már értem.
    Toxi, azt nem hiszem, hogy kvp fizetett hozzászóló lenne, ugyanis nem reklámoz semmit. :-D
  • kvp
    #11
    "kvp szerintem egy fizetett kommentelő mindenhez hozzászól, mindenhol azt a látszatot kelti mintha ő a téma szakértője lenne,"

    Vicces, de unalomuzeskeppen olvasom az oldalt, foleg akkor amikor van ra ido (kozlekedeskor, sorbanallas kozben, meeting-eken, stb.). Penzt nem adnak erte, bar sok cikk szeroje is hasonlo ingyenes hozzaszolo lehet (vagy szemelyesen a google translate). Egyebkent a szakertelem max. abbol all, hogy az ember elolvassa az eredeti cikket (ha van es meg van adva) meg rakeres. Van par dolog amihez ertek, de jellemzoen inkabb csak a hobbijaim miatt. (meg egyebkent amugy mernok vagyok, ipari automatizalas, telekommunikacio es beagyazott rendszerek szakteruleten, ujabban IoT-nek hivjak)

    A temahoz visszaterve, a gps alapu iranyitast hasznalja sok katonai rendszer is. Ezekben jobb vevo van es ha valami fent repul, akkor kisebb esellyel kerul arnyekba, mint a hazak kozott vagy az aluljaroban halado ember. A gps mellett sok rendszer (pl. telefonok) hasznal gsm es wifi alapu pozicionalast is, azaz a mobilhalozati cellainformaciok, a lathato, de nem kapcsolodott egyeb cellak es a kornyeken lathato wifi hotspotok azonositoja es terereje alapjan is pontositanak a hely adatokon. Az a jo, hogy ezt a mai google android alapu telefonokban mar nagyon nehez kikapcsolni, tehat minden ember akinek van gps, gsm es wifi a telefonjaban folyamatosan ponositja a google adatbazisat (kiveve ha repulos modban van a telefon, egyebkent offline is folyamatosan scan-nelnek es netre kerulve feltoltik amit addig gyujtottek)

    Mire jo ez egy dron eseten? Egyreszt megadhato merre repuljon, masreszt a dron rendelkezhet egy tilalmi listaval, hogy hol ne legyen hajlando repulni, pl. repterek kornyeken, vedett intezmenyeknel es hasonlok. A rendesebb kinai cuccok viszont nem rendelkeznek semmilyen tiltolistaval es barhol reptethetoek, jellemzoen ilyenekre szereltek ledobhato kezigranatokat az isis-esek. (raadasul meg olcsobbak is mint az okos dji-k)

    ps: Egyebkent en GSM es nem GPS alapu iranyitast irtam, a GSM alapu iranyitasnal egy mobilnetes dronrol van szo, amire be lehet lepni a netrol es kvazi webkamerakent iranyitani baronnan a vilagbol. Ennek muholdas valtozatat hasznaljak az amerikai katonai dronok is, szoval egesz jo technologia, csak eppen itthon illegalis a hasznalata.
  • ToxiMaxi
    #10
    giroszkóp alapján nem talál vissza, az max arra jó, hogy viszonylagosan egyhelyben legyen de ha fúj egy kis enyhe szél az már nem jó, mert elviszi, ezért kellenek a különböző GPS rendszerek. Telóval nem érdemes összehasonlítani.

    kvp szerintem egy fizetett kommentelő mindenhez hozzászól, mindenhol azt a látszatot kelti mintha ő a téma szakértője lenne, felesleges vele foglalkozni, hsz-ei tele vannak pontatlanságokkal tévedésekkel és többnyire mellébeszél, kb. olyan, mint amikor az index tech cikkeit olvasod, az alap felvetés jó de tele van baromságokkal.

    Visszatérve a cikkre, szerintem ez egy jó irány. Nyilván nem azt fogja kérdezni, hogy akarsz-e repülni de ha kiegészítik egy kötelező repülés előtti ellenőrző lista kitöltésével, akkor már egy nagyot lépünk a jó irányba. DJI ebben vezető szerepet tölt be az ő termékeiknél volt először no-fly zone és jól láthatóan érdekelt a drónozás biztonságossá/legálissá tételében.
    Utoljára szerkesztette: ToxiMaxi, 2017.12.27. 11:29:24
  • Ender Wiggin #9
    a legtöbb fitnesz alkalmazás nem csak a gps-t használja, hanem a teló egyéb mozgásszenzorainak adatait is. ami miatt ha egyhelyben ülsz, de mondjuk fészkelődsz a széken, vagy akár kézben mozgatod a telót, azt is "lépésnek" számolja. nem a GPS-sel van a baj!
  • Tetsuo
    #8
    Nincs szükségem rá. :-) Csak nem értem. A DJI drón egy jobbféle cucc, abban biztos megbízhatóbb, mint egy átlagos mobiltelefonban, de amiről kvp ír, számomra érthetetlen, hogy hogy működik.
    Tudom, sokféle szenzor van, meg simán giroszkóp alapján is visszatalál, no de pusztán a GPS? Erre gondoltam.
  • ToxiMaxi
    #7
    Vegyél egy DJI drónt és meglátod. Nekem 2 is van és sohasem volt gond vele. Aki tudja, hogyan kell használni, kalibrálni és betartja az általános szabályokat annak nem okoz gondot. GPS hold gyönyörűen egy helyben tartja de lehet waypoint-ot is repülni. GPS alapján talál vissza is ha megszakadna a jel, persze ez is csak olyannal fordulhat elő, aki nem tartja be a szabályokat pl: LOS repülés.
    Utoljára szerkesztette: ToxiMaxi, 2017.12.26. 20:45:41
  • Tetsuo
    #6
    Nem értem a GPS alapú irányítást. Amikor letöltöttem egy-egy fitnessz-alkalmazást, a GPS adatok alapján számolta ki a megtett távot stb. Nos, SOHA nem működött rendesen, többszáz százalékos eltéréseket mutatott, mert rendszeres volt a kapcsolatvesztés.
    Egy gagyi drónban nem hiszem, hogy annyival jobb lenne a navi-rendszer.
  • kvp
    #5
    Ez alapvetoen a jogi problemak kezeleserol szol. Mint a suti figyelmeztetesek es az EULA-k. Valoszinuleg az EULA-t telepiteskor/uzembehelyezeskor kell elfogadni, mig a jogi nyilatkozatot minden egyes felszallas elott az adott foldrajzi helyzetnek megfelelo jogi szoveggel. Innentol a dron operatora elismeri, hogy tudataban van a helyi szabalyozasnak es ennek ismereteben uzemelteti a szerkezetet. (mondjuk ez foleg turistak eseten lehet fontos, ahol mas a szabalyozas otthon es a felhasznalasi orszagban)

    Tenyleges visszatarto ereje ennek nincs, max. a gps alapu nofly zone-oknak, de legalabb a jogi kornyezetet probaljak kezelni, ami a teljes betiltas elkerulesere lehet jo.

    ps: Itthon pl. szinte semmilyen modon nem lehet egy rendes gsm alapu dront reptetni, mert egy ilyen kameras netre kotott jarmunek pont az a lenyege, hogy az operator latotavolsagan kivulrol is vezetheto. (mind repulesi tavolsag, mind telepresence felhasznalasban) Ezek a keszulekek ugyan beszerezhetoek kinabol, de hasznalni nem igazan lehet oket legalisan, pedig sokkal olcsobbak mint a dji fele jogilag is megfelelo, de egyebkent jo draga dronok.

    Telepresence-re pelda: onleoldos dokkolon hagyott dron egy hazteton vagy erkelyen, amivel a gsm kapcsolatnak hala a Fold barmelyik sarkabol fel lehet szallni es barhova el lehet repulni ami az aksik es a gsm lefedettseg hatokoreben van, szoval egy europai varosban szinte barhova, akar tobb dokkolo kozott egy tavolabbi celhoz is. Itthon mar egy ilyen dron birtoklasa is kapasbol torvenyserto.
  • Sith
    #4
    nem feltétlenül csak az ellenőrzés a cél hanem a tanítas is.
  • Alien69
    #3
    De minden felszállás előtt kérdeznének 10-t, vagy csak az üzembe helyezésnél? Amúgy, egyiknek sincsen értelme... Kb, mint amikor felteszi a kérdést, elmúltál-e 18 éves? Mintha egy 14 (vagy egy 6-7) éves nem tudna rá bökni a yes feliratra.
  • bunny
    #2
    Te hogy oldanád meg? Mert azt biztos te se tartanád viccesnek,amikor egy drón miatt kényszerleszállnia kell a repülőnek amin rajta ülsz.
  • flashpointer2
    #1
    Problem solved :D
    röhej