13
  • kicsizoz
    #13
    Pl.: sebességfüggő automatikus hangerő szabályzás.
  • Macropus Rufus
    #12
    ez így lenne logikus. Legalább azokat a rendszereket szeparálni amiktől az életünk függ. Az, hogy valami okoska megtöri a multimédia rendszert senkit nem fog érdekelni. A kocsi még használható. De sajnos nem ez lesz. Mert nem. Mert a user élmény. Amikor a panelről vezérled a kocsid vezérlő elektronikáját ez milyen user élmény már mi? Az, hogy egy program ugyan ilyen könnyen tudja manipulálni meg lényegtelen, páran leállnak majd 1-2 falnak megy, aztán jön a program update. (manipulálás: az új cliokba akartak (lehet van is) olyan opciót, hogy a kocsiba menet közben(!) le lehet tölteni új motorvezérlő programokat, és így akár menet közben is lehet variálni azzal, hogy éppen, hogyan viselkedjen a vas)
  • coolpet
    #11
    En azt nem ertem, hogy a multimedia rendszert miert kell barmilyen mas elektronikai rakotni az autoban? Legyen osszekotva max a teloval, hogy lenemitsa magat bejovo hivaskor es kihangosithassa.

    Ugyanigy a klima, gondoskodjon magarol.

    A biztonsagi rendszereket is zart korbe kellene tenni, mint a fek, gaz, ajtonyito zaro....
    Valami kijelzo rendszer lenne egyedul a kozos az allapotok ismeretehez.
  • kvp
    #10
    Az auto okositasanak van egy nagy elonye, megpedig az hogy sokkal olcsobb. Onnantol hogy csak onvezeto autok (es esetleg AR-rel szerelt hagyomanyosak ha engedik) vannak az utakon, akkor csak aszfalt kell. Se tablak, se jelzolampak, se komolyabb felfestes, csak a gyalogosoknak kell jelzes a varosokban. Ezzel gyakorlatilag meg lehetne szabadulni az infrastrukturalis koltsegek nagyreszetol, cserebe az autotulajdonosok fizetnek meg a jarmu araban az onvezetes koltsegeit.

    Europaban, ahol a varosokban majdnem tobb jarmu van mint utfelulet, itt megerne a buta auto es okos ut elrendezes, kb. mint egy AGV/ATG rendszernel. Viszont ott palyat kell karban tartani, szenzorokat, valtokat. Ezt az egeszet elvileg kivalthatjuk par olcso szenzor kepevel es egy netes kapcsolattal, ami az okos utas rendszerhez is kell. A bonyolult palyabol pedig lesz egy barmilyen aszfaltcsik, beton, diszko, salak vagy ami eppen most ott van. Egyszeruen olcsobb, ahogy bizonyos arumennyiseg/emberszam alatt az aszfalt es a kamion/busz/auto is olcsobb a vasutnal. Amerikara ez meg inkabb igaz, ahol vannak olyan utak, ahol 10 percenkent jar egy kamion. Oda okosutat epiteni nem eri meg, annyira nem, hogy meg villamositani se erte meg a vasutvonalakat, mert az infrastruktura dragabb lenne mint a vonatnak magaval cipelnie az energiaforrasat.
  • CsZ
    #9
    Ez azért nem is merül fel komolyan, mert a világ jelenlegi vezető hatalmai (alma, gugli, uber, facebuk stb.) abból lettek hatalmasak (már a kreatív adózáson kívül), hogy a semmit adják el milliárdszor. Valóban külön iparágakat teremtettek, egy közös van bennük: ha kell is hozzá befektetés, azt nem ők teszik meg.
    Az utakba épített eszközöket viszont nem te finanszíroznád, vagyis nem hogy nem támogatják, hanem agyonhallgatják ennek szükségességét.
    Ha az állam tenné meg, akkor először szabványosítani kellene, akkor viszont oda lenne a versenyelőny. Ezért harsogják ezerrel, hogy a fiókban a megoldás, amihez nem kell semmi fejlesztés az utakon, csak mi tudjuk ezt nektek adni, stb. És mivel sokszor mondják, lassan mindenki el is hiszi...
    Amikor viszont bejön (és így vagy úgy, előbb vagy utóbb de be fog jönni), akkor a totális megfigyelési megoldás egy újabb pótolhatatlan eleme lesz valakinek a kezében (ez az egyik valódi tét).
    Folyamatos 3D kép a világ szinte minden pontjáról, áramellátásról te gondoskodsz, mozgatásról te gondoskodsz, javításról te gondoskodsz, adatátvitelről te gondoskodsz. (A járulékos előnyökről ne is beszéljünk: személyek tartózkodási helye folyamatosan, illetve a külön előkészület nélküli "kiiktatás" lehetősége - másodpercek alatt.)

    Vagyis pont a korábbi receptnek megfelelően, néhány ezer emberrel mehet a buli.
    Csak a kasszát kell felállítani.
  • NEXUS6
    #7
    Látva, hogy egy egyszerű mobil telót hogy elbaxnak a letölthető appok, az egy központú jármű nagyon veszélyes megközelítés. Csak mert valami mobil telóként képzelik el egyesek a jövő autóját is. Remélem a fejlesztők azért időben észbe kapnak.
  • kvp
    #6
    Az egy kozponti egyseg sokkal olcsobb. Ellenben kevesbe biztonsagos mint ha fizikailag szeparalt alrendszerek vannak. Pl. az eletkritikus alrendszereket (kormanyzas, motor, fek, onvezeto) egy kulon halozatba helyezve es a szorakoztatoelektronika es a gui fele csak egy szigoruan ellenorzott interface-en at osszekotve csak a kritikus rendszereket kell fokozottan biztonsagosra kialakitani. Ez persze ket vagy tobb parhizamos halozatot jelent, mert nem keveredhetnek a jelei az ajtonyito, ovfeszito, legzsak, fek rendszernek a fejtamlaban levo kijelzojevel es extra komponens a ket halozat kozi interface is. Ez a fenti domain alapu megkozelites es kb. megfelel a repulogepeken megszokott elrendezesnek. Ott is csak a kritikus rendszerek futnak haromszorosan sokszorozott hardveren, mig a szorakoztatoelektronika nem redundans. Ennel sokkal olcsobb lenne egy szamitogep es hibatlanra megcsinalni az osszes programot rajta tovabba hardver redundancia nelkul hibatlan mukodest varni tole, de ezek nem realis celok.

    A szeparalt halozatos domain struktura, redundans eletkritikus rendszerekkel sokkal jobb lenne. Csak 2-4-szeresere emelne az elektronika koltseget es kabelezesben se lenne csak 3 bonyolultabb. Ellenben biztosan sokkal ellenallobb lenne a rendszer mit most vagy egy darab kozponti egyseg eseten. Raadasul meg reszben kompromittalodott fedelzeti rendszerrel is biztonsagos maradna a jarmu.
  • _svd_
    #5
    "Szóval megeshet, hogy ha fikázod ... , felkenődsz egy falra vagy fára."
    A tengerentúlon már ma is be tudnak avatkozni a hiteles illetve lízing autók használatába. Távolról. Nem régiben volt egy hír. Az idő előtt kifizetett járműből a szerviz, csak külön fizetség ellenében szerelte volna ki a kontroll eszközt. A tulajdonos azt mondta, hogy őt nem zavarja, ha ingyen van, kiveteti. Válaszul letiltották az önindító működését. A szerviz pert vesztett és rengeteg kérdést generált az ügy.
  • ZenMillitia
    #4
    sok kicsi,egy kozponti ez meg kerdes????
  • Senkhy
    #3
    Ilyen lesz beépítve?
    http://vignette3.wikia.nocookie.net/starwars/images/9/95/Lucrehulk_battleship_TCW.jpg/revision/latest/scale-to-width-down/2000?cb=20090311015214
  • CairoJack
    #2
    Az első felvetés nem feltétlen igaz. A központosítás nem feltétlen jelent egy chipet, lehet ez egy PC szerű valami alaplappal, és külön vezérlőkkel. Nvidia live előadást láttam 1-2 éve, ott azt nyilatkozták, hogy ők az önvezető autók jövőjét kezdetben 10-15, majd később 5-8 speciális, az adott célra tervezett, de olcsón, sorozatban gyártott chip-ben látják.

    Az utóbb viszont nagyon igaz. Már most át lehet venni egy modern autó felett az irányítást távolról, elég egy kritikus pillanatban felpörgetni a motort, vagy kikapcsolni a féket, és hopp... valaki máris balesetet szenvedett. Ez a jövőben még durvább lesz. Lényegében más kezében lesz az életed. Egy cégében, vagy állambácsiéban.

    Szóval megeshet, hogy ha fikázod és beperled a google-t, vagy más nagy gyártót, felkenődsz egy falra vagy fára.
    Utoljára szerkesztette: CairoJack, 2017.12.09. 14:50:34
  • NEXUS6
    #1
    Szerintem meg nem jó ötlet az egy számítógép mind fölött. Kevesebb párhuzamos műveletre van lehetőség egyrészt (erősebb hw kell), másrészt elég csak a központi programot támadni, akár egy hülye szkript szintű kártevővel és nem a gazdihoz megy haza, hanem az én garázsomba.