50
  • Szikorarobi
    #50
    Koszi a linket! Szuper jo volt. Annyit fuznek hozza hogy amirol beszel az mar itt nalunk tortenik. (Canada) Rengeteg uj szel es solar farmot allitottak be mostanaban es meg fognak meg tobbet. Tavaly csokkentettek az aram dijat 20% al es most meg 15 korul fogjak. Minden izzot lecsereltunk kb ket eve LED re mason nem nagyon valtoztattunk es igy olyan alacsony a villany szamlank (nagy hazunk van es 5 en vagyunk) hogy nem erdemes solar panelt feltenni a tetore mert nem terulne meg mostanaban.
    Pedig olcson tudnek venni paneleket. Kb 50 cent (CAD) / Watt. Egy kis rendszert ossze dobtam (600 W solar - MPPT + 4 db ossz 600 AH akksi + 4000 W pure sine wave meg egy 1000 W PSW benzines generator ami tudja tolteni az akksikat. Ez arra jo ha par napig nincs aram akkor elvagyunk. Majd ha esetleg veszunk egy elektromos autot es a tetot is cserelni a kell a hazon akkor talan megeri felrakni a Tesla fele cserepet a Powerwall al egyut. Ahogy Tony mondta talan 2021-22. Az egyeduli ami szerintem lassabb lesz az a lakossag atallasa lesz. Ha elore sokat kell fizetni hogy kesobb kevesebbet kelljen fizetni az sokakat vissza fog tartani. Foleg ugy, hogy a havi villanyod mar most is kevesebb mint a napi fizetesed fele. Az onvezetos autokat en nagyon varom. Ha az Uber tized annyi less mint most akkor tuti hogy nem lesz kocsim. (Evi kb 7-8000 km-t bicajozok.) Csak a rohadt hideg meg eso miatt van autom. (Hybrid) A szuper akksik meg jonni fognak. Ketkedhedtek benne de szerencsere annyi penzt raknak bele mostanaban hogy kizartnak tartom hogy ne legyen valami hatalmas attores az elkovetkezo ket evben. Min dupla teljesitmeny/kg. Szerintem... :D
  • M2 #49
    Persze-persze, azért épül nálunk 300 milliárd forintból akkugyár, hogy a majdani nem működő villanyautókba ne gyártsanak aksikat. Biztos hülyék. Pedig ha megkérdeznének pár ide írogató fotelzsenit... LOL!
  • M2 #48
    Mostantól minden ilyen cikknél meg fognak jelenni a bértrollok és a benzingőztől elvakultak?
    Szánalom.
  • tom_pika
    #47
    Látványos a kép az autókkal és a lovaskocsikkal 13 év alatt. Miért történhetett meg? Mert az autó annyival jobb technológia volt MINDEN szempontból. Jelenleg a villanyautó nem annyival jobb technológia, ezért küszködik évek (sőt évtizedek!!) óta.

    Amint lesz áttörés az aksival gyorsan fog menni a dolog, de addig...
  • CairoJack
    #46
    Ez is csak egy újabb ígéret, amiből nem lesz semmi (egyhamar).
  • gforce9
    #45
    Ne haragudj, de van jogsid? :) Minden belsőégésű motoros kocsi sebességfokozatai úgy vannak belőve, hogy normál esetben szóbajöhető bármiylen emelkedőn felmenjen. Ha nem megy fel, akkor azért, mert a kerék megcsúszik. Ha a kerék megcsúszik, akkor meg tökmindegy mekkora a nyomaték.
  • paragic
    #44
    Nem is csak az, hanem hosszú távon ugyanannyit mész felfelé mint lefelé, amikor is visszatöltesz. Hegynek fel egy BMW i3 fogyasztása 30-40 kWh, ami a városi fogyasztás (12 kWh) bő háromszorosa, az autópályás fogyasztás (kb 25 kWh) másfélszerese, szóval annyira nem vészes.
  • duke
    #43
    "A vellanyos teherautó kb. az első félkomoly dombra nem tud felmászni megrakottan úgy, hogy utána tovább is tudjon haladni... "

    Igzabol felesleges ilyen baromsagra reagalni, ez nem erv hanem agyatlan hulyeseg. Barmilyen belsoegesu motor hamarabb lefulladna, egy emelkedon az alacsony nyomatek miatt, mint a villanymotor.
  • duke
    #42
    "Akinek gondot okoz a váltás, vegyen automatát, de ha még ez is gáz, akkor gondolkodjon el rajta, hogy alkalmas-e egyáltalán gépjármű vezetésére."

    Nem a valtas a problema, hanem hogy a jarmuvek meghajtasara alkalmatlan primitiv elavult technikat eroltetnek mar 100 eve. Nevetseges hogy a motornak valto nelkul nincs eleg nyomateka. Rohejes hogy a forgo fotengelyt probaljak meg osszeeroltetni, az allo kerekkel. Es mindezt katasztrofalis hatasfokkal, iszonyu zaj es legszenyezes kozepette.
  • paragic
    #41
    Bármiért is rendeltek, most már hozzájárultak egy új iparág megszületéséhez.
  • paragic
    #40
    Tessék: https://www.youtube.com/watch?v=2b3ttqYDwF0 :)

    Az előadó, Tony Seba a Stanfordon tartott “Understanding and Leading Market Disruption”, és “Clean Energy and Transportation – Market and Investment Opportunities“ címmel kurzusokat.
    Utoljára szerkesztette: paragic, 2017.12.01. 15:16:48
  • tom_pika
    #39
    "A Walmart 15-öt rendelt
    A kanadai kisker üzletlánc, a Loblaws 25 db-ot
    A JK Moving Services költöztető vállalat 4 db-ot
    Az olasz Fercam fuvarozócég 1 db-ot
    A DHL 10 db-ot."

    Nem azért mert jó fejek akarnak lenni? Mert ez is egy reklám (meglovagolni az aktuális hájpot)??
    (bizonyos helyekre biztos menőbb dolog ilyennel behajtani)
    Utoljára szerkesztette: tom_pika, 2017.12.01. 14:24:59
  • Tetsuo
    #38
    Légy szíves! ;-) Este megnézem.
  • paragic
    #37
    Szerintem meg mindenki eldönti, hogy olyan autót vesz, ami kéziváltós, automata váltós, vagy nincs benne váltó.
    Ez a jó a kapitalizmusban, hogy mindenki maga eldöntheti, milyen terméket akar, nem egy pártbizottság mondja meg neki.
  • paragic
    #36
    Ajánlhatok neked egy angol nyelvű előadást a témáról, ami rácáfol a pesszimizmusodra? Igaz 1 órás, de ha elkezdi nézni az ember nehéz abbahagyni. És nem egy hippi tartja, hanem egy stanfordi közgazdász.
    De csak akkor, ha tényleg megnézed :)
  • Cefet
    #35
    Épp azt akartam írni, amit hozzá szerkesztettél... :)
  • Tetsuo
    #34
    Engem is érdekel a környezetünk és a bioszféra óvása, de az elektromos autózással kétségeim vannak.
    Idővel, (ha nem lesz valami különleges találmány de a feltalálás ebben a léptékben halad azért vagy nem lesz katasztrófa) az emberiség nagyrésze át fog állni elektromos autókra, igen, ez a valószínű, de nem 30 év múlva, hanem legalább 100.
    Bár ennyi idő alatt egy komolyabb katasztrófa is valószínű.

    Utoljára szerkesztette: Tetsuo, 2017.12.01. 12:24:07
  • paragic
    #33
    A ki az a marha aki akksis kamiont vesz kérdésedre a válasz:

    A Walmart 15-öt rendelt
    A kanadai kisker üzletlánc, a Loblaws 25 db-ot
    A JK Moving Services költöztető vállalat 4 db-ot
    Az olasz Fercam fuvarozócég 1 db-ot
    A DHL 10 db-ot.

    Ezeken kívül vannak még további meg nem nevezett vállalatok, a teljes rendelési állomány kb 200 db.
  • Tetsuo
    #32
    Az jó, hogy az ember tanulmányokat olvas a témában, de a felsorolt pontok kb. evidenciák, illetve pusztán logikai úton kikövetkeztethetők.
    Tehát az úgynevezett sötétzöldeknek az sem mentség, ha nem olvasnak...
  • Cefet
    #31
    Azért nincs mindenben igazad...
    Rövid távokon egy elektromos teherautó is lehet gazdságosabb, praktikusabb, mint egy dízel.
    Pl. 30 km-es körzetben naponta egyszer kihordani a kenyeret.
    Nekem 30 km-re van a munkahely. Napi bejárásra már most erősen elgondolkodtató egy Leaf beszerzése. Van 2,5 kW napelemem, ami évente kb. 3000 kWh áramot termel. Ez a Leaf-be 30000km-re lenne elég.
    Olyan hülyeséget meg ne írjál, hogy villamos hajtású autó nem tud felmenni a dombra...
    Az sem teljesen igaz, hogy nem lehet a benzin energia sűrűségét elérni villamos energia tárolásban. A lítium-levegő akku elméleti energia sűrűsége 13kWh/kg. 100 kg ilyen akku elvinne több mint 10000km-re. Nem holnap lesz az biztos, de kategorikusan kijelenteni, hogy marhaság, én nem merném...
    A hosszú utakkal kapcsolatban: ha 30km-enként lennének villamos töltőállomások, (mint benzinkutak) akkor azért vidámabb lenne a helyzet.
    Utoljára szerkesztette: Cefet, 2017.12.01. 12:15:08
  • paragic
    #30
    Itt van Horváth András, autós vlogger videója, ahol elmondja, hogy neki miért érte meg BMW i3-asra váltani.

    Az ő igényeinek ez felel meg, másnak meg nem. Azt ő is elmondja egyébként, hogy nyilván nem mindenkinek való, de neki ez volt a racionális döntés.
  • molnibalage83
    #29
    Miféle igényeiknek? Ha télen csak egyszer van olyan, hogy hosszú útról térsz haza és másnap 5-6 óra múlva mész máshova a villanyautód félúon le fog rohadni...

    Ezen felül messzire menni velük elve reménytelen főleg, ha nem sík terepről van szó.

    A villanyautó ma kb. a luxus kategóriás autók árfekvésében van úgy, hogy semmivel sem kényelmeseb és felszereltebb eg 5 millás kocsinál, cserébe 3-4-szer többe kerül.

    Ha ez neked praktikum...
  • NEXUS6
    #28
    Majd ha mindenkinek EV-je lesz akkor te is fogsz!
  • NEXUS6
    #27
    Akinek gondot okoz a váltás, vegyen automatát, de ha még ez is gáz, akkor gondolkodjon el rajta, hogy alkalmas-e egyáltalán gépjármű vezetésére. Persze ott lesz majd az önvezérlő villlanykocsi, de tartok tőle pont akkor, amikor megvalósul a Hold bázis, a fúziós erőmű és az ember is a Marsra lép. Ezektől mindíg valahogy 20-30 év távolságra vagyunk érdekes módon. Ja és pont akkor fogy el a fosszilis energia is természetesen.

    Gyakorlatilag meg ott tartunk, hogy vannak ezek a Moduló kisbuszok, amelyek nagyon jópofa kis elektromos jószágok. Amikor viszont jön a rossz idő szépen bekapcsolják a kis gázolaj kályhájukat, és tök jó, mert ezeken mindíg jó meleg van. Amikor meg leesik az első hó akkor meg kitiltják őket a forgalomból. Mert baszott nehezek és a kis nyomorék kerekeikkel nem tudnak felmenni a dombon és nem akarják, hogy ott gyűljenek össze tehetertlenül az aljában, mint tavaly. ;)

    A villanykocsi maxhatótáv sebessége 40 km/h a belsőégésűé meg 100 körüli. Melyikkel ideálisabb elmenni vidékre szerinted? Tudom vonattal.

    A többi tecxhnikai kihívás, amivel a júzer is találkozik meg nem biztos, hogy jobb használati tárgyá teszik, mint a belsőégésűt.
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2017.12.01. 10:26:49
  • molnibalage83
    #26
    Amennyiben csak gyáudravon belül akarsz mozgatni bármit, akkor igen. Teljesen reménytelen az, hogy te akksis teherautót vagy kamiont készíts, ami univerzálisan használható. Nincs elég akkukapacitás ahhoz.

    1 l benzin / gázolaj kb. 10 kWh energiatartalommal bír. Hába 90% körüli a villamos hajtáslánc hatásfoka a belső égésű 30% tájával, ha többszörös tömegben röhejesen kevés energiát viszel magaddal. Ráadásuk úgy, hogy az össztömeget durván növeli. A Teslában koszos 85 kWh kapacitás az 540 kg. Ugyanennyi benzinben meg kb. 5 kg. Izé...

    Az akksis kaminok lényegében szarra sem jók, nem tudom ki az a marha, aki megveszi őket. Mikor pár éve utoljára még BKV-ztam buszon, akkor a 103-as busz kb. 1 km-e és felmászást a Lágymányosi hídra (kb. 15 méter magasság) 1 liter gázolajból tudta le fullra megrakva. A vellanyos teherautó kb. az első félkomoly dombra nem tud felmászni megrakottan úgy, hogy utána tovább is tudjon haladni...
  • prometheus13
    #25
    engem érdekel :P :D Nem mindenki szarja le a jövőt, mint te... ;)
  • paragic
    #24
    Na és a tanulmányt ki rendelte? Az Exxon vagy Szaud Arábia?
    Én már csak röhögni szoktam az IEA tanulmányain, amiben mindig azt írják, hogy nem várt mértékban nőtt a napenergia aránya, de most már eskü, becsületszó, hogy jövőre vissza fog esni a növekedés. Ezt minden évben eljátszák, mintha csak megrendelésre írnák.
  • paragic
    #23
    Ne legyél már ilyen sötétzöld. Senkit nem érdekel a környezetvédelem, az emberek azért vesznek elektromos autót, mert az felel meg jobban az igényeiknek.
    Hamarabb adsz el egy EV-t azzal, hogy nem kell cégautó adót fizetni, mint azzal, hogy zéró emissziós.
  • muerte2
    #22
    Ott a pont.
    Nehany honapja talalkoztam a neten egy tanulmannyal. vagyis inkabb egy kivonattal. Nem tudom mar hogy ki keszitette, de erdekes volt, ravilagitott a legnagyobb kerdesekre a temaban. /miert nem lehettseges a teljes atallas legalabb 2030-ig./
    - Nincs megoldva a megfelelö mennyisegü elektromos aram környezet barat elöallitasa es megujulo eröforrasokbol pillanatnyilag nem is igazan elkepzelhetö.
    - Nincs megfelelö infrastruktura a keletkezett veszelyes hulladek (Akkumulatorok) kezelesere, ujrahasznositasara
    - Nincs megfelelöen kiepitett töltö allomas halozat. Ami van azok egy resze sem rendelkezik megfelelö kapacitassal a mai akkumulatorok egy reszehez. Ezen fellül kompatibilitas beli problemak vannak töltök es autok között. (Sok esetben szoftveres)
    Mindemellett nagyon erdekes kerdeskör, hogy a mindenkori orszagok hogyan kezelik a megnövekedett igenyt az elektromos aramra es hogyan potoljak azt a kiesett bevetelt amit most a fosszilis üzemanyagokon levö vaskos ado mennyiseg garantal.
    Tegyük fel a maihoz kepest 300% - al megnö az aram egysegenkenti ara, akkor azok is ezt az arat fizetik majd, akik csak a TV-t kapcsoljak be. Ellenben ha differencialunk es a töltökön fogyasztott mennyisegen lesz csak jövedeki ado es tarsai, akkor maris ott leszünk anyagilag mint most.
    Persze tipikus erv, hogy a villany motor kevesbe szervizigenyes, ami igaz is.
    DE: Az autogyartok most sem az eladasokbol szedik össze a bevetel nagy reszet, hanem az ahhoz kapcsolt alkatreszgyartasbol es szervizböl. Tehat mindenki megnyugodhat, legalabb ugyan annyit fogunk szervizbe jarni mint most, csak mas problemakkal. (Itt jegytem meg az utobbi idök egyik legnagyobb erdeklödest kivalto talalmanya a kiegni kepes (szabalyozottan) elettartam limitalt led, gyanitom sok autogyartot erdekel)
    Csak neany pont.
  • duke
    #21
    A tarsadalmi nyomas eleg jelentos, ezenkivul nem tehetik meg hogy kimaradjanak, mert a belsoegesu motor abszolut versenykeptelen az elektromos meghajtashoz kepest. Az uzemanyag olcsobb, a fenntartas olcsobb, es par ev mulva az akkumlatorok arak drasztikussan csokkenek, es akkor mar az auto beszerzesi ara is alacsonyabb lesz a belsoegesueknel. Idaig is kizarolag azert tudott elonyben lenni a belsoegesu motor, mert az akumlatorokat egyaltalan nem fejlesztettek, mikozben a fosszilis technikara esz nelkul ontottek a penzt. Ha 60 evvel ezelott kezdtek volna fejleszteni az akukat, akkor mar 50 eve elektromos autoval jarnank.
  • Tetsuo
    #20
    OKé, de ez miféle anyagi haszonnal jár az iparági befektetőknek? Szerintem őket érdekli legkevésbé, hogy környezetbarátabb, ami egyelőre nem is evidens...
  • duke
    #19
    "Az elektromos autózásnak nem sok haszna van a benzineshez képest."
    Hat leginkabb az hogy vegre lesz, a jarmuvek vontatasara valoban alkalmas technika, nem ilyen szerencsetlen benazas a kuplunggal, valtoval, alapjarattal, nyomatekhiannyal, mint a belsoegesu motoroknal. Radasul meg kornyezetbarat is, nem fustol, nincs zajszennyezes.
  • duke
    #18
    Azert vonatnal, nem kerulnek az emberek ilyen kozvetlen kapcsolatba a vezetekkel. Persze az auto tolto feszultsege csak 480 volt, de az 1000 amper koruli aram az akkor is durva. Kivancsi volnek mekkora a magneses ter keletkezik. Par szaz ampernel szerintem mar siman magahoz huzza a kisebb megnesezheto targyakat. :)
  • molnibalage83
    #17
    Ameddig a villamosenergia 60-70%-át fosszilis adja addig a difi csak annyi, hogy máshol pöfögöd ki, a koncentráció picit javítod a városban.

    Az, hogy akksiból nem környezetszennyezőn nem sikerült eddig csinálni egy pillanatra se zavarjon meg a környezetvédelmi ábrándokban. Az életciklus szennyezése ma egy villanyautónak szarabb...
  • molnibalage83
    #16
    Még a hasonlat is röhejesen rossz.
  • molnibalage83
    #15
    Én is ilyeneket szoktam kérdezni. Ha elérhető lenne a gyorsan tölthető csodaaksi, akkor a grind átalakítása röhejesen sokba kerülne arról nem is beszélve, hogy 99%-os töltési hatásfok mellett is kigyulladnának...
  • paragic
    #14
    Nem igaz, hogy nincs előnye, kezdjük pl ott, hogy erőlködés nélkül képes megfelelni a szigorodó környezetvédelmi előírásoknak, olcsóbb fenntartani, maga az autó is olcsóbb lesz éveken belül az akksitechnológia fejlődése miatt és a sort még folytathatnám.
    Amellett se menjünk el, hogy Franciaország és az UK 2040-től, India 2030-tól akarja betiltani a belsőégésű új autók eladását, Kína 2019-től 10%-os kvótát ír elő, ami tovább fog nőni.
    Egyszerűen nincs más kimenete a jelenlegi folyamatoknak, mint az lektromos autók gyors elterjedése.
  • Tetsuo
    #13
    A robbanómotoros autóknak óriási haszna volt a lovasszekérhez, illetve a gőzhajtású autókhoz képest.
    Az elektromos autózásnak nem sok haszna van a benzineshez képest. Ki fog ebbe invesztálni? Kinek térülne meg a lentebb felvázolt infrastruktúra kiépítése? Senkinek.
  • tom_pika
    #12
    "mennyit vesz fel egy mozdony? Aztán azt is lekezeli valahogy a hálózat..."

    Nem nagyságrendileg nagyobb feszültségek szaladgálnak ott véletlenül? (ezért kevesebb az amper...)
  • Cefet
    #11
    Látom értesz a vasúthoz... :)
    Voltál már vasúti alállomáson, ahonnan betáplálnak? Akkor tudhatod, hogy milyen biztonsági rendszabályok vannak érvényben. Persze, 25kV a betáp, de a teljesítmény sem piskóta. A fogyasztásmérő műszerek MW-ban mérnek... És személyautóból kicsit több van, mint mozdonyból, a teljesítmény igény pedig kis túlzással hasonló. Szóval érdekes lesz.