29
  • Archenemy
    #29
    "A tengeri fúrótornyokon dolgozók a gravitációtól eltekintve már mintha a Marson lennének"

    Úgy érted eltekintve a gravitációtól, ééééés (nagy levegő) oxigéntől, légnyomástól, ózonpajzstól, internettől, mentőhelikoptertől, sugárzásmentességtől, néhány órányi távolságra a családjuktól, meg attól a tudattól hogy ha nagyon elegük van csinálhatnak mást, (kifúj) na ha mindezektől eltekintünk, akkor ja, tényleg mintha a Marson lennének.
  • Archenemy
    #28
    "Régi vadnyugati módi: aki odamegy, letelepszik, azé a terület."

    Kb. ugyanezt megkapod Oroszországban is, és ott még levegő is van.
    http://www.bbc.com/news/blogs-news-from-elsewhere-36193242

    De Alaszkától kezdve egy csomó helyen vehetsz óriási területeket baromi olcsón. Persze villany, víz, közlekedés nincs, van viszont oxigén, atmoszféra, elérhető közelségben emberek, földi gravitáció, miegyéb, ami meg a Marson nincs.
  • Szuna
    #27
    Igazából az optimális az lenne, ha létesítenének egy nagy űrállomást a Föld körül, létesítenének egyet a Holdon és a Hold köré plusz egy űrhajó összeszerelő üzemet helyeznének el, ez költség hatékonyabb lenne, mert az űrben közvetlen lehetne összerakni vagy 3ds nyomtatással, vagy más módszerrel egy űrállomást és a szállító hajót, amit mivel az űrben építettek, kevesebbe kerülne és nem kellene bajlódni a nagy gravitációval, vagyis könnyebb lenne elindítani, meg megspórolnák a macerás dolgokat, csak a hajó állapotára és hogy sérülések nélkül csinálják meg kellene rá figyelni.

    A Mars per pillanat még távol van, de félúton lehetne egy megállóhelyet létesíteni, hogy az odautazást és a későbbi kolonizációs utakat könnyebb lenne lebonyolítani, egyelőre a költségeket nem tudjuk, meg hogy mekkora állomás kellene, de lényegesen nagyobb, mint az ISS. Olyan űrállomásokat kellene létesíteni, ahol legalább 1000-10000 ember lehetne eltartható.

    Ezeknek az építési költsége még jelentős lenne, de hasznot hozhatna és segítené az űrturizmust, plusz elérhetővé válna a Hold, Mars és idővel a Vénusz, meg más égitestek kolonizálása még ha jelenleg nem beszélünk terraformálásról, de legalább az utazáson tudnánk spórolni.
  • bunny
    #26
    Nem korai ez a kiválasztás egy kicsit? De.
  • felemelő
    #25
    Szerintem a terület (a Mars adott km2-e) az az érték, amiért a vállalkozók pénz tennének bele.
    Régi vadnyugati módi: aki odamegy, letelepszik, azé a terület.
    Eddig senki földje, de onnan, hogy ember lakik ott, tekintheti a sajátjának.

    Persze a politikusok szétbarmolhatják az egészet, pedig inkább szabályozni kellene, hogy optimális legyen a "kihozat".
  • felemelő
    #24
    Marhaság visszatérő egységekben gondolkodni.
    Egyszerűen egy nagyságrenddel drágább a visszatérő űrhajó és űrhajósok utazása.
    Helyette az ütemezett-rendszeres odaút és kolónia létrehozása a logikus.
    Az a teher, amit azért kell odavinni, hogy visszatérhessen az űrhajó és a személyzet, az bőven elég lenne egy kolónia alakítására.

    Szerintem inkább pár évvel-évtizeddel később, de két űrállomást kell létrehozni. Egyet a Föld, egyet a Mars körül.
    Ezek között közlekedhet egy nagy űrhajó. Ide viszik fel a Marsra szánt terhet és embereket, és ha összegyültek, mehetnek a marsi űrállomásra, ahonnan leszállnak a marsi kolóniára.

    Pont így működtek régen a teherhajók, amikor még nem voltak kiépített kikötők és csónakkal szállították az embereket és az árukat a teherhajó és a part között.
  • Kara kán
    #23
    Navigare necesse est!
    A Hókirálynak igaza van!

    http://index.hu/tudomany/2017/06/21/hawking_az_embereknek_el_kell_hagyni_a_foldet/
  • cylontoaster
    #22
    Nem is a vállalkozók létezését kérdőjeleztem meg. De amí a vállalkozók nem tudnak jelentős lóvét is beletenni, addig bazi nehezen mennek oda.
    A kereskedelme felhozhatod más szavakkal újra meg újra, ettől meg nem lesz igaz. Amíg nem olcsó az oda-vissza út, addig SEMMIT nem éri meg ott kitermelni és hazahozni. Addig pedig nincs se ottani bányászat, se kereskedelem. Addig pedig nincs méretes kolónia sem.
    Mint írtam, a tudományos kutatások más kérdés, ahogy az is, ha valami ok miatt politikai hangsúlyt kap. De ezekből se lesz cserebogár.

    Az Antarktiszra is ment expedíció 100 éve. Azóta élnek ott tudósok, amit kolonizációnak lehet nevezni, de új vadDélnek bazi nehezen. És te nem állandóan ott lakó 10-50-100 tudóst vízionálsz, mert ez nem indukál kereskedelmet. Hasonlóan nem fog egy expedíció belendíteni semmit, mert legjobb esetben is az állandó bázis ameddig el lehet jutni.
  • dzsagon
    #21
    Suicide Squad
  • jovokutato
    #20
    láva-alagutakhoz
  • jovokutato
    #19
    A Space X-nek megéri,mert ha később beindul a Mars-Föld kereskedelem,akkor megtérül..
    A hawaii lávaagutakhoz hasonló alagutak lehetséges marsi előfordulásáról http://index.hu/tudomany/urkutatas/2010/06/23/rejtelyes_barlangot_talaltak_a_marson/ vagy a permafrost metánrobbanásos krátreihez hasonló kráterek http://index.hu/tudomany/2017/06/14/gondolkodoba_estek_a_nasa_tudosai_a_most_felfedezett_marsi_lyuk_lattan/ szintén lehetséges előfordulása a bolygón megadja az esélyt arra,hogy túlélhetőbb legyen az ott-tartózkodás..
    A holland médiahack-re,a Mars One-ra kb 250 000-en jelentkeztek..
    Ebből arra lehet következtetni,hogy vállalkozókban nem lenne hiány..


    Musk egyből emberes!!Hold-kerülésről-ezt jövőre!!tervezi- és robotos Mars-expedícióról beszél,majd utána 2025-ben!! már emberes Mars-expedíciót szeretne és ezt már a kolonizálás követné...

  • cylontoaster
    #18
    És csak kutatók élnek ott. Hol mond ez ellent az általam írtnak?
  • Cat #17
    Miért, az Antarktiszon mit bányásznak? Milyen bevételt termelnek? Semmit. Fél éven át a Napot se látják, gyakorlatilag ki se tudnak mozdulni a bázisaikról (-20 fok alatti a hőmérséklet, és nincs is hova menni).
  • cylontoaster
    #16
    Ha saját magamtól rendelek, attól nehezen lesz több pénzem..
    És mi a manót fognak ott bányászni?

    Ha valami rejtélyes ok miatt az oda való út és az ottani telep létesítése filléres lesz (és kissé túlélhetőbb), akkor elképzelhető hogy különböző okok miatt vezérelt emberek marsmeghódiccsát kezdenek, de előbb nehezen. Az olcsósághoz viszont kellene a fejlődés amit az igény dobna meg, és mivel olcsóság nélkül nincs igény, így hamar körbe is ért a történet.

    Szóval marad a tudományos (esetleg kicsit politikai) ok, abból meg nem lesz új vadnyugat. Valami teljesen érthetetlen ok miatt nemhogy a Holdon, de még alacsony pályán sincs nagy mozgás, turizmus és hasonlók.
  • jovokutato
    #15
    De van megrendelő,méghozzá saját maga..
    Jelentkezők pedig lesznek,mert a Mars lesz az új Vadnyugat,egy meghódítandó terület..
    Először tudományos céllal fognak odamenni,de a következő lépcső az már az űrbányászat lesz..
    A tengeri fúrótornyokon dolgozók a gravitációtól eltekintve már mintha a Marson lennének...-mások is dolgoznak hasonló elszigeteltségben,de ők nem kereskedelmi tevékenységet végeznek,ezért nem említem meg őket-.
  • molnibalage83
    #14
    Tök mindegy, hogy mit fejleszt a Space X, ha a marsutazásra nincs megrendelő...
  • kvp
    #13
    Elso korben fisszios energiaforras es viz mint plazmaforras reakcios tomegnek. Kesobb lehetne Bussard kollektort is hasznalni a napszel begyujtesehez, ez mar alapbol plazma allapotu. Ha lesz egyszer fuzio, akkor pedig hidrogen a fuzios reaktorba, majd a keletkezo helium plazmat kell gyorsitani a magneses fuvokaval (vasimr hajtomuvel). A teljes Bussard ramjet elol gyujti a napszel hidrogenjet, kozepen fuzionalja, majd hatul gyorsitja a termelt arammal a keletkezo heliumot.

    Nem tul eros, de hatekony meg a napelem altal hajtott Bussard kollektorra kotott ugyancsak napelem altal hajtott vasimr. Itt is megsporolhato az ionizacios energia, tehat csak a magneses napszel kollektor es a magneses hajtomu igenyel energiat. Hatalmas elonye, hogy pont annyi tomeget fuj ki, mint amennyit begyujt, tehat a hajo semmilyen uzemanyagot nem visz magaval, viszont a hatekonysag a Naptol valo tavolsag fuggvenye, mivel mind a feny, mind a napszel mennyisege csokken a Naptol valo tavolsag novekedesevel.

    (A Bussard kollektorok nagy elonye meg, hogy mellekhataskent navigacios pajzsot biztositanak a polaritassal rendelkezo reszecskek ellen. Egyebkent meg pont jok a napszelben levo szabad plazma felporszivozasara.)
  • gaszton421
    #12
    A plazma hajtóművel tényleg el lehetne menni a Marsra 2 hét alatt ha fele úton gyorsul de ehhez hová tesik a reakciótömeget illetve az energiaforrást, mindkettő egyszerre nem fér el rá. Olyan megoldás még nincs ami hajtóanyag illetve energiaforrás nélkül működne.
  • kvp
    #11
    Mar a 70-es evek ota kepeznek a NASA-nal olyan urhajosokat akik kozzul elvileg kikerulhet az elso Marsra lepo ember. Ez pont olyan kozel van mint a fuzios eromu kereskedelmi bevezetese, azaz mindig kb. meg 10 evre. Viszont jol hangzik mint reklamszoveg.

    Jelenleg tenyleg nagyobb az esely arra, hogy par kalandvagyo nagytokes es a kiszolgalo szemelyzetuk jusson el hamarabb a Marsra, mint a jelenleg sajat urhajoval nem is rendelkezo NASA. Ez persze valtozat, de jelenleg nem erre mutatnak a politikai celok.

    A Spacex elvileg hasznalhatna nuklearis hajtomuvet, egesz pontosan fisszios energiaforrasu vasimr-t, ami egy plazmahajtomu valtozat.

    ps: Ha kesobb sikerulne fissziosrol fuziosra valtani, akkor kvazi megkapjak a star trek Bussard impulzus hajtomuvet. Ami nagyjabol megegyezik a most futo expanse sorozat epstein drive-javal, annyi kulonbseggel, hogy Bussard letezo tudos volt es meg is epitettek a hajomuveit, amibol volt ami mukodott is. Aztan az egesz kutatas tamogatasat elkaszaltak, a fuzios reaktorral es a tobbi komponensel egyutt, majd evtizedekkel kesobb ujrainditottak, de csak nagyon takarekon es katonai fejleszteskent. A vegul maganpenzbol elkeszult vasimr ennek a Bussard ramjet rendszernek a hajtomu komponense, egy magneses gyorsitasu plazma hajtomu. Egy ilyennel egyebkent 2 het a Mars, ha tartosan 1 G fole mennek az ut soran (fele tavon gyorsitanak, masikon lassitanak), akkor meg akar hamarabb is ott lehetne lenni.
  • esztyopa
    #10
    ...addig is keresik ...az *örök ifjúság forrását*...
    /Ha megtalálták,már mehetnek is !/
  • jovokutato
    #9
    A Tesla mögött mérnöki munka is van.
    A nukleáris meghajtásnál pedig egyedül az állam mondhat neki nemet,de az meg nem fog,mert az előnyei miatt engedélyezni fogja.
    Tudom,hogy anno megtiltották nukleáris hajtóművek tervezését,de csak államoknak,nem magáncégeknek,mert senki sem gondolta,hogy lesz olyan magáncég,amelynek meglesz mind az anyagi,mind a szellemi kapacitása a nukleáris hajtómű kifejlesztéséhez.
    Most úgy tűnik,hogy a SpaceX- és más cégek-Lockhead-Martin,Boeing- képesek lehetnek megcsinálni.
  • cylontoaster
    #8
    Szerintem pont a sötétzöldekkel lesz kisebb gondja. Az elektromos autó, napelemes háztető, stb dolgokkal kézből eteti őket..
  • fonak
    #7
    Musk sok nagyra törő tervet indított el, pl. Tesla (lehet, hogy kipukkad majd lufiként, nevetségesen fel van értékelve a piacon), Hyperloop.
    A nukleáris hajtást nem fogják engedni a sötétzöldek miatt nekik.
    Szerintem előbb fogunk Bp-Bécs Hyperloopon utazni, de majd meglátjuk.
  • jovokutato
    #6
    Ez hamarabb be fog következni,mint gondolja.
    A SpaceX komoly rakétákat fejleszt és gyorsabban,mint a NASA.
    Pár év és lesz olyan rakétája,amivel már a Marsot célozza meg.
    Sőt,nukleáris meghajtáson is gondolkodik,ami kisebb tömeg mellett nagyobb sebességet jelent,így nagyobb hasznos terhet rövidebb idő alatt tud eljuttatni a Marsra.
  • fonak
    #5
    Szerintem közülünk a többség meg sem éri az első ember Marsra lépését.
  • Tinman #4
    Pontosan! Könnyen lehet, hogy lesz olyan első Marsra lépő, aki még meg sem született.
  • gaszton421
    #3
    Mindkét előttem szólóval egyetértek, a NASA valószínűtlen hogy a 2030-as vége előtt készen áll majd a feladatra, az még több mint 20 év, ezek a jelöltek 29-41 év közöttiek, valószínűtlen hogy a Marsra 50-60 évesekből álló legénységet küldenének. Másrészt ha lesz egyéb cég aki hamarébb menne, (úgy néz ki hogy igen) akkor könnyen lehet hogy azok a már kiképzett NASA űrhajósok között toboroznak majd. Így még lehet esélyük rá.
  • jovokutato
    #2
    Pontosítanék:Lehet,hogy közülük megy vki először a Marsra,de nem NASA rakétával,hanem SpaceX -el.
  • Tinman #1
    "Közülük valaki megy majd először a Marsra"

    Viccen kívül: Fogadjunk, hogy nem!