14
  • nkmedve
    #14
    Persze, ez igy van, csak elég lassan szivárog. Ha egy egyszerű parkoló-asszisztensnek, vagy éjjellátó rendszernek 10-20 év kell hogy leszivárogjon, akkor átlag embernek nem lesz robotautója még 50 év mulva sem.
  • zola2000
    #13
    Én csak azt nem értem, miért a legbonyolultabb dolgot akarják hírtelen robotokkal megoldani vezető nélkül, a közlekedést? Ennél sokkal egyszerűbb dolog lenne vezető nélkül, a vasút/metró de még azokban is van vezető, aki alig csinál valamit.

    Viszont ha mégis megoldják, akkor jöhet a szuperolcsó taxi, és nem is kell saját autót fenntartani.
    Utoljára szerkesztette: zola2000, 2016.06.08. 12:04:44
  • M2 #12
    A technológia mindig leszivárog, ami 10-20 évvel ezelőtt volt az S mercikben, ma az van az átlag széria autókban (ESP, légzsákok, övfeszítők, acél keret, ajtómerevítők, homlokfal, gyűrődőzóna).
    Ezért ha megnézed a mai S mercit, látod a 10-15 évvel későbbi széria felszereltséget :-)
  • M2 #11
    "hogyan veszed rá az embereket, hogy használják"

    A gyorsabb-kényelmesebb-olcsóbb szentháromsággal, amiből ha ma egy is teljesül, már használják is az adott eszközt az emberek.

    gyorsabb - sokan meglepődnének, hogy a napi munkába járás során milyen alacsony átlagsebességet tudnak autózni városban, ha robotautó 30 km/h-val halad, de megállás nélkül, már nyert

    kényelmesebb - a tömegközlekedésnél bármi kényelmesebb, ami nem kétkerekű

    olcsóbb - ez egy nagy kérdés, mennyibe kerül majd a robotautózás...?
  • nkmedve
    #10
    Van ami lassan beszivárog, de leginkább olyan dolgok amik a sofőr kényelmét szolgálják, nem annyira a biztonság növelésére mennek rá. Kivéve talán ezek amik tényleg hasznosak:
    - első/hátsó/oldalsó kamerák által létrehozott felülnézeti kép a fedélzeti tableten, éjjellátó kamera
    - ütközésfigyelés és fékezés (biztonsági öv előfeszítése, sípolás, stb.)
    Ezeket és továbbfejlesztett variánsaikat szivesen látnám elérhető árú autókban is hamarosan, nem csak S Merciben, vagy hasonló kategóriájú autókban.

    Amig oda nem jutunk el, hogy ezek az eszközök szériatartozékok legyenek minden eladott járműben, addig nem sok értelme van arról álmodozni, hogy csak robotautók rohangáljanak az utakon.

    Ugyanakkor felmerül egy másik kérdés, már most olyan bonyolultak a járművek, és olyan drága a javitásuk, hogy mi lesz ha még több elektronikát teszünk bele? Akkor majd lehet kukázni az 5 éves járműveket, mert annyira drága lesz fenntartani őket?
    Példának okáért volt egy F Astrám amit használtam néhány évig, idén tölti a 22. évét, jelenleg anyukám használja. Erre az autóra ami óta megvan (kb. 9-10 év) alig kellett költeni a kötelező olajcseréken, és hasonló műveleteken kivül. A másik oldalon, van egy 10 éves diesel Audi A3 a családban aminek állandóan valami baja van, az elmúlt néhány évben kb anny pénzt bele kellett verni, hogy most nem kapnék érte annyit ha eladnám. Erre jönnek a még bonyolultabb motorok, több szenzor és több elektronika. Szép lesz...
    Utoljára szerkesztette: nkmedve, 2016.06.08. 11:37:23
  • NEXUS6
    #9
    Dúrva anyagnak hangzik! Van még belőle?
    XD
  • NEXUS6
    #8
    Nézd, a cikk arról szól, hogy évtizedek alatt, a nagy gyárak meddig jutottak, és még mennyi kéne. Mondjuk úgy félúton vagyunk, csak nem biztos hogy ez az út oda visz ahova el akarunk jutni.

    A jelenlegi technika is alkalmas azonban arra, hogy a városok gondjait megoldja, az autópályákon jóidőben meg ma is elvan a robi. Szal a titok, ami a városi közlekedésben ma is rendelkezésre áll, és a robotizált, közösségivé tett, hálózatba kötött autók is nagyon hasonlíthatnak rá az a sima tömegközlekedés.

    A kérdés nem az, hogy egy ilyen közlekedést hogy valósítassz meg, hanem hogy hogyan veszed rá az embereket, hogy használják.
  • InfoCsill
    #7
    De mi lesz, ha majd a csúcs szuper mesterséges intelligenciájú autónk a távoli jövőben úgy dönt, hogy nem akar többé az emberek rabigája lenni és a milliókért vásárolt autónk elhagy, mert szeretne világot látni. Aztán reggel arra ébredek, hogy elhajtott a garázsomból, mert nem tisztítottam ki a bőrüléseket, és berágott rám, így nem ülhetek bele. Azért hagyok a garázsban egy hagyományos modellt is a biztonság kedvéért, ami nem dönti el, hogy mikor mossam ki a nadrágom, és nem tölti fel a gyárnak, hogy milyen ízű a kedvenc nyalókám.
    Utoljára szerkesztette: InfoCsill, 2016.06.07. 22:59:51
  • Palinko
    #6
    sztem nem adja váratlanul át mert az öngyilkosság, ha belenyúlsz biztos átveheted, de hogy felvillan, hogy mostantól te vezetsz olyan sztem nincs.

    emígy neten látható ettől durvább szituációkat is megoldott, pl leszorításhoz hasonló módon bevágtak elé és kezelte egy külső sávban parkoló nem jelentene gondot semmiképp.
  • Cat #5
    "jó lenne ha a kapcsolódó fejlesztéseket fokozatosan láthatnánk normális ember vezette autókban is minél hamarabb"

    Szerintem látjuk.
    - parkolásasszisztens (te nyomod a gázt/féket, az autó tekeri a kormányt)
    - első/hátsó/oldalsó kamerák által létrehozott felülnézeti kép a fedélzeti tableten, éjjellátó kamera
    - a Tesla magától kiáll/beáll szűk helyekre, miközben sofőr nem ül benne
    - tempomat (és ennek variációi, azaz nem csak tartja a sebességet, hanem az előtted lévőhöz igazítja adaptív módon)
    - GPS/térképtechnológia fejlődése, dugók jelzése (ez alap, hogy tudja merre kell menni magától)
    - ütközésfigyelés és fékezés (biztonsági öv előfeszítése, sípolás, stb.)
    - az aktuális sebességhatárok kijelzése a fedélzeti számítógépen

    A felsőkategóriás autókban majdnem mindegyik van már, legyen az Volvo, BMW vagy Audi.
  • nkmedve
    #4
    A lovaskocsis hasonlat szerintem nem igazán állja meg a helyét, mivel a modern értelemben vett autók letrejöttéhez szükség volt egy ipari forradalomra (az sem egyik napról a másikra történt, és még utána is idő kellett az autók megjelenéséig). A robotautók sikeréhez is szükség lenne valami hasonlóra, mondjuk a szenzorok és az AI forradalmára, ami még nem történt meg. Lassanként fejlődgetnek, de még messze nincsenek olyan szinten ami használható lenne kevésbé ideális körülmények között, ahogy az a cikkben is le van irva.
    Itt maga a robotautó úgy egyben akarna lenne a forradalmi újitás, de egyelőre elég ingatag lábakon áll. Ezzel nincs is semmi gond, fejlődgessenek lassanként, talán majd egyszer tényleg eljön az az idő amikor már csak robotautók lesznek az utakon, bár ez még nagyon utópikusnak hat.

    Ahogy az előző cikknél is irtam, jó lenne ha a kapcsolódó fejlesztéseket fokozatosan láthatnánk normális ember vezette autókban is minél hamarabb, ilyen módon rengeteg emberi hibából adódó balesetet lehetne elkerülni (legalább addig segitene amig a robotautók használhatóak lesznek).
    Utoljára szerkesztette: nkmedve, 2016.06.07. 16:59:48
  • lapaleves
    #3
    ami pedig ebben sokat segítene, az az lenne, ha egyszerűen az objektív adatok alapján beköpnék a körülöttük közlekedő állatokat. erre minden képesség rendelkezésükre áll.
  • Tinman #2
    Ezzel szemben egyetlen videó sincs arról, hogy mennyire sok a baleset, vagy a balesetveszélyes helyzet és mind, mind emberi hibából. ;-)

    A lovaskocsiról történő átállás sem ment egyszerűen és zökkenőmentesen, de ahhoz képest a mostani robotautók, durván jobb helyzetben vannak, mint a folyton ledöglő első generációs, életveszélyes autók.

    Valóban probléma a jelenlegi káoszban vezetni, mert sok esetben, ha betartod a KRESZ-t meghalsz. Ezzel tényleg nem könnyű mit kezdeni egy robotverdának... majd akkor lesz itt kánaán, amikor ember által vezetett jármű már alig lesz, míg a robotverdák szépen egymással kommunikálva közlekednek, tapasztalatot cserélnek, etc.

    Ez minél előbb megtörténik annál több, boldogabb ember lesz az utakon. A vezetés előbb-utóbb egy felesleges teher, egy rettentő rossz időelszabás, egy életveszélyes lutri.
    Utoljára szerkesztette: Tinman, 2016.06.07. 16:24:19
  • Ender Wiggin #1
    Van azért pár Tesla videó a neten (az eddigi egyetlen rendszer, amit meg lehet vásárolni és élesben használni). És sokszor zavarba hozható és váratlanul átadná az irányítást, mikor már késő. Egy a sávban parkoló autó is túl nehéz feladat a szerencsétlennek. Aztán kocc.