23
  • torreadorz
    #23
    +1.

    Száz éven belül (hacsak nem történik valami nagy gebasz) a munkák 90% gépekkel lesz kiváltva. Még az orvoslás is, 100 év múlva már simán lehet hogy egy gép műt meg full automatában.

    Innentől kezdve az emberiség 90%-ra nem lesz szükség és viszonylag könnyen belátható hogy nem fog teremtődni semmilyen új munkahely. Ami elég nagy problémát fog okozni.

    Az ipari forradalmat meg nem szabad idekeverni, ott létrejött egy új ágazat a szolgáltatóipar ami felszivta az iparból kieső embereket miközben a szükséges tudásmennyiség lényegesen nem változott. Napjainkban azonban semmiféle ilyen alternativa nincs.
  • Tetsuo
    #22
    Nagyon egyszerű világképed van. :-)
    Szerinted a magasabb intelligencia a jobb pozíciók és magasabb jövedelem egyetlen követelménye, valójában ez még Nyugaton sincs így, ahol talán mégis igazságosabb a rendszer e-tekintetben...
  • bdzsana
    #21
    Tehát akkor gondoltak rá csak még nincs rá megoldás. Bár nagyon nem követem a dolgokat, de eddig minden robotpilóta tesztet amit néztem éles forgalomban végeztek emberi sofőrök között.
  • NEXUS6
    #20
    "Most őszintén.. Szerinted ha ezt a hozzászólást elolvassák a fejlesztők, majd a fejükhöz kapnak, hogy te jó ég erre miért nem gondoltunk? :)

    Gondolom van annyi sütnivalójuk, hogy ilyen alapvető problémákra is gondolnak. "

    Most írják, hogy Musk azon sopánkodik, hogy miértnem tilcsák be a vezetést, merígy nemterjed a robotkocsi, meg még mindig nem tudnak mit kezdeni a városi forgalommal. Köcsög sofőrök!
    Szal naggyából igaza van.
    XD
  • NEXUS6
    #19
    Jelenleg is minden melósra négy eltartott jut. Ha a melóst még tovább szűkítjük a reálgazdaságban dolgozókra (kommunikációs "szakemberek," markecingesek, jogászok hobbiszinten csinálják már a kavarást szerintem), akkor ez a szám még ellent mondásosabb.

    Gyak a 60-as évektől a nyugati országokban többet termelnek bármiből, mint amennyit a lakosság el tud fogyasztani. Más kérdés, hogy a kapitalizmus néven ismert roppant igazságos elosztási rencer az egyik-gyíkembernek 10 Ferrarit ad, nagyjából hobbimelóért, a másik meg a nekik kitalált alacsonypadlós 4-6-os villamoson moleszterálja az utasokat némi apróért, meg gondoskodik hogy mindennap új illatélményekkel legyenek gazdagabbak.
  • M2 #18
    "a fejlett allamok jelentos reszenek sincs ra penze"

    Ez meg szimplán nem igaz. Magyarországi viszonylatban egy havi 100 ezer forintos alapjövedelem (állampolgári alapon, tehát mindenkinek juttatva) kijönne 12 ezer milliárd forintból. A költségvetés éves kiadása 17 ezer milliárd fölötti. Természetesen az alapjövedelem kiváltana minden szociális kiadást is (nyugdíj, segélyek, gyes, gyed és ezek adminisztrációs terhei).
  • M2 #17
    "masreszt ha bevezetik, akkor a tobbseg nem fog tobbet dolgozni, azok sem akik tudnanak hasznos munkat vegezni"

    Erre nincs semmilyen bizonyíték. Senkinek nem célja a közpénzen vegetálás, mindig akar valami többet (új autót, tévét, mobilt stb.) amiért érdemes dolgozni.
    De ha az alapjövedelemmel biztosított anyagi biztonság csak annyit ér el valakinél, hogy nem megy el koldulni és lopni, már az is hasznos társadalmi szempontból. A gyerekekkel foglalkozás szintén.
  • dyra
    #16
    Csak idő kérdése, hogy a szoftverek és gépek kiváltsák a mérnököket, könyvelőket, pénzügyeseket, diszpécsereket és még nyugodtan fel lehet sorolni jó néhány szellemi munkakört. Tehát itt már nem arról van szó, hogy a tanulatlan parasztok nem fognak munkát találni 10 - 20 év múlva hanem elkezdődik a folyamat a jól képzett munkaerőnél is. A gazdag országokban nyilván később ér oda mert van pénzük mindenféle szolgáltatásra, de a perem vidékek az ilyen országok mint Magyarország 30 - 40 vagy nagyobb munkanélküliséggel fog szembe nézni. Feltéve ha marad ez a gazdasági rendszer. De remélem egyszer megjön az emberiség esze és rájön, hogy a gépek által megtermelt javak nem csak azt az 1% illeti aki most is kapja.
  • Sir Quno Jedi
    #15
    Én úgy vélem, hogy aki képtelen olyan munkát végezni, amire a társdalomnak szüksége van (eladható) és oktatással sem lehet kiépezni rá, de más, primitívebb feladatokat (amire gépesítés, vagy egyébb miatt már nincs szükség egyáltalán) el tudna azért látni (tehát nem szefós), azoknak lehetne biztosítani önfenntartó gazdaságokat, amikben hagyományos módszerekkel termelnék meg a létfentartásukhoz szükséges javakat, mint élelem, fűtőanyag stb. (ugyanis földterület van bőven, nagy része műveletlen, vagy már ma is szükségtelen a nagyüzemi termeléshez)

    Nopersze a gyermekeiket meg meg kell próbálni felmérni, képezni, okítani és ha nem megy, ők is maradnak a szüleik szintjén és helyén, ha megy, akkor pedig vállalhatnak munkát a "modern" társadalomban. Persze a rendszernek átjárhatónak kell lennie, hogy aki tényleg akar és tud is tenni (értsd. képes lehet rá egyáltalán) azért hogy kiemelkedjen az adott helyzetéből, annak segítsenek ebben, oktassák és mindenben alányúljanak, ha érdemes rá.

    Sajnos bármilyen kegyetlenül hangzik is, de gyakorlatilag ez az jelenti, hogy lesznek állampolgárok és másodrendű állampolgárok. Randa dolog, de mégis mit lehetne ezen kívül tenni, ami korrekt és működik?! Az alap polgárok adóznak és dolgoznak, ők tartják életben az államot, a többiek csak saját magukat és családjukat (vagy szűk közösségüket) kell eltartsák és adózniuk sem kell, hiszen nyilvánvalóan nem képződik jövedelmük. Az átjárhatóság megvan azoknak akik képesek rá, de csodákat azért nem kell várni.


    Amúgy az új módszer, amin vitatkoznak mostanában, ez a képesség-felmérés a gyerkőcöknek, hogy milyen pályára lesznek alkalmasak, ez igazándiból ilyesféle rendszehez vezet hosszútávon, afféle modern kasztrendszer alakulhat ki.
  • kvp
    #14
    Konvojban haladasra mar van megbizhato szoftver, a demo jarmuvek meg az ut szelen hagyott kiegett autoroncsot is megfelelo ivben kerultek (hatha bomba van benne). Ha a katonai felhasznalasnal stabilnak tunik a rendszer, akkor ugyanez egy biztonsagos autopalyan gond nelkul hasznalhato. A konvojban haladas (tempomat es savtarto + p2p kommunikacio) egyebkent csak egy lepcso es a cel a teljesen automata jarmuvek letrehozasa. Ez a technologia a balesetek szamat nagyban csokkentene es a hatekonysag is megnone vele.

    A mi lesz a soforokkel kerdesre azt tudom mondani, hogy az ami a szovomunkasokkal lett amikor feltalaltak az automata szovoszeket. Egy reszukbol technikus lett, a tobbiek elmentek mashova dolgozni. Egy tarsadalomban mindig lesz olyan reteg aki fogyaszt es ki is tudja fizetni a termekeket. A hasznos munkara alkalmas emberek aranya viszont a technologiai fejlettseg es az oktatasi szint fuggvenye. Ezek az emberek es csaladtagjaik jelentik a tarsadalom hasznos reszet, akik szamara erdemes termelni. (mind anyagi, mind tarsadalmi szempontbol)

    Az alapjovedelemmel viszont ket gond van. Az egyik, hogy meg a fejlett allamok jelentos reszenek sincs ra penze (a magyarnak sem), masreszt ha bevezetik, akkor a tobbseg nem fog tobbet dolgozni, azok sem akik tudnanak hasznos munkat vegezni. Ettol fuggetlenul viszont egyre nagyobb gond az, hogy a lakossag jelentos hanyada ertelmileg nem kepes kovetni a modern vilagot, tehat nem tudnak olyan eladhato tudast elsajatitani, amivel barmilyen hasznos munkat tudnanak vegezni. Ezen reszben oktatassal lehet segiteni, viszont kerdes, hogy mi legyen azokkal akik tenyleg nem alkalmasak magasabb szintu tudast es intelligenciat igenylo munkara? Ebben benne vannak az orvosi szempontbol fogyatekosak, de sajnos egyre nagyobb szamban az egyszeruen csak szuletesileg tul butak is. Erre jelentene megoldast a szellemi leszazalekolas, viszont ezt gazdasagilag meg nehezebb lenne finanszirozni, hiszen ki adna oda a penzet onket (kisember vagy nagytokes), hogy olyanokat tarson el belole, akik tul butak a munkahoz. Mindehhez jon hozza, hogy gyermeket foleg azok valallnak, akik nem alkalmasak a munkara (aki igen, az jellemzoen inkabb dolgozik) es a statisztikak szerint a gyermekeik sem lesznek alkalmasak, tehat egyre no a lakossag azon reszenek aranya, akik nem alkalmasak a munkara. Erre jelenleg nincs eleg humanus es demokratikus megoldas, azon kivul, hogy allami es nagytokes szinten is hagyjak ehenhalni oket, mivel a megsemmisitesuk jelenleg meg nem menne at a tarsadalmon. A jovobeni megoldasok kozott szerepelhet az, hogy mindenkit oktatnak es aki tul buta hogy nyereseges munkat vegezzen, azt vagy ertelmetlenul dolgoztatjak valmi kis hatekonysagu munkan (pl. kezi szerszamos foldmuveles, banyaszat, kubikos munka, takaritas) vagy ha eleg gazdag az orszag, akkor ingyen kap ellatast, esetleg ha az elozo ketto kozzul eppen egyikre sincs keret, akkor megsemmisitik. Jelenleg Magyarorszag nem tul jo anyagi helyzete, de humanus felfogasa miatt az elso megoldast alkalmazza, viszont ez nagymerteku penzpazarlassal jar ahhoz kepes ha ezen emberek egyaltalan nem leteznenek. Van ra esely, hogy a nagytokesek altal iranyitott vilag elobb utobb egy gazdasagilag optimalisabb megoldast valaszt es a hasznos munkara alkalmatlan emberek pont ugy jarnak mint az igavono lovak a gepek elterjese utan.
  • bdzsana
    #13
    "ugyanmár ez egy hatalmas baromság. erre csak akkor lehetne reális esély, ha az utakon minden autót számítógép vezetne és nem volt se gyalogos, se ember által vezetett autó az utakon. sőt, akkor is elég necces, mert millió egy szitu van, amikor a számítógép nem tud segíteni, a ember meg igen, a jel véletlen vagy szándékos zavarásából adódó kalamajkáról nem is beszélve..."

    Most őszintén.. Szerinted ha ezt a hozzászólást elolvassák a fejlesztők, majd a fejükhöz kapnak, hogy te jó ég erre miért nem gondoltunk? :)

    Gondolom van annyi sütnivalójuk, hogy ilyen alapvető problémákra is gondolnak.
  • Sir Quno Jedi
    #12
    Meg az elülső cuccos értesíti a többit, hogy baze fékeznem kell baze. Ez a lényege az egésznek. Hogy az egész hülye konvoj 1xrre kezd el fékezni látatlanba, még a leghátsó is, pont akkor, mikor az első. És így szépen megállnak, jó útviszonyok között. Ha meg nem jó, akkor nyilván jobban lemaradnak, ahogy mr biztonságos.
  • M2 #11
    Amire az emberi reakcióidő miatt szükség is van. De mennyi egy gép "reakcióideje"? Pár ezredmásodperc? Arányaiban az 5 méter még sok is.
  • BoneDragon
    #10
    ...és ki fogja eltartani az országokat? Már mindenhova robotokat akarnak tenni 10-20 év múlva. Tök jó, hogy ilyen nagyban gondolkodnak, csak éppen a legfontosabb dologról feledkeznek meg. Gratulálok.
  • Glutamin
    #9
    Fél Magyarország már most is azért munkanélküli mert nincs piacképes szaktudása. Kemény idők jönnek ilyen téren.
  • norbre
    #8
    azért nem egészen.. kicsit nagyobbak a követési távolságok 5m-nél
  • M2 #7
    Szerintem is ez a legfőbb gond. Mert a megvalósítás már itt kopogtat az ajtón és rengetegen élnek az áruszállításból. Egy újabb gépek által kiváltott munkalehetőség (láttunk már ilyeneket, például a mezőgazdaságban is).

    Valószínűleg az alanyi jogon járó alapjövedelem lesz a hosszútávú megoldás.
  • M2 #6
    Pont annyira, mint most.
  • norbre
    #5
    és milyen fasza lesz egy durrdefekt az elől haladó járműnél, vagy a konvoj közepén 5m-es követési távolságnál
  • NEXUS6
    #4
    Sok kocsi egymás mögött? Király!
    De miért nem rakják fel őket vonatra?
  • Myers
    #3
    Milyen jó is lesz, amikor majd az ukránok menet közben fejtik át az üzemanyagot a kamionból. :)
  • Ender Wiggin #2
    ugyanmár ez egy hatalmas baromság. erre csak akkor lehetne reális esély, ha az utakon minden autót számítógép vezetne és nem volt se gyalogos, se ember által vezetett autó az utakon. sőt, akkor is elég necces, mert millió egy szitu van, amikor a számítógép nem tud segíteni, a ember meg igen, a jel véletlen vagy szándékos zavarásából adódó kalamajkáról nem is beszélve...
  • kamionosjoe
    #1
    Ez nagyon szépen hangzik, de mihez kezdjen a sok sofőr aki emiatt elveszti az állását?