24
  • M2 #24
    Én így saccolom az időket:
    - 10 év múlva lehet kapni az első teljesen önmagát vezető autót,
    - 20 év múlva már nagy többségben lesznek az utakon,
    - 30 év múlva már nem vehet részt a forgalomban emberi sofőr (olyan szintű lesz az automatizáltság, amit egy ember már nem tudna követni, egymást pár centi távolságról követő, együttműködő járművekkel),
    - 40 év múlva csak a nagyon gazdagok tartanak saját autót, ugyanekkor megszűnik a tömegközlekedés (olcsóbb, kényelmesebb, gyorsabb és gazdaságosabb lesz az alkalmanként bérelt jármű).
  • culas25hc
    #23
    Ender Wiggin,
    Nyilván nem egy ezred másodperc alatt ébreszt fel, de mondjuk egy ilyen fékezéstől úgy is felkelsz. Egyébként meg döntsük el, hogy milyen fejlesztésekről beszélnünk, mert a mostaniak nem arra irányulnak, hogy aludni lehessen vezetés közben. De mire odáig eljutunk, hogy aludni is lehet, addigra fel is ébreszthet az autó minket. Az biztos, hogy mindegy ki is vezeti az autót, egy sikeres rablótámadás esélye nem változik.

    "és azt lefogadhatod, hogy ez a rendszer nem lesz kötelező olyan módon, hogy akinek nincs beszerelve, azt kivonják a forgalomból."
    Ezzel meg egyet értek, nem is gondoltam hogy zúzzák be holnap a hagyományos autókat. Nyilván nem lesz kötelező az ilyen rendszer, legalább is nem a következő 30-40 évben, meg a régi autó ritkaságok tetejére sem rakatnak gusztustalan kamerákat. Viszont aki plusz biztonságra és kényelemre vágyik, az vehet majd ilyet.
  • lebenkanal
    #22
    Mindig a betáplált térkép lesz a probléma. Az USA-ban egy-két államban már engedélyezték, de egy széleskörű felmérés szerint a GPS-t használó autósok négyszer (!) többször tévednek el, mint a csak térképet használók. Európában is volt szélsőséges polda, amikor egy belga asszony a 70 km-re lévő repülőtérre akart menni a lányáért és három nap múlva Szlovéniában kötött ki. Mondhatjuk, hogy hülye volt, de az én mobilom a GPS használatával egy egyszerű Margit krt. - Déli p.u. útvonalat sem tudott hibátlanul megoldani. Persze ez is a betáplált térkép hibája, ami Budapesten állandóan változik (utak átkeresztelése, javítása, egyirányúsítása, behajtás tiltása stb.). Nálunk öt percenként adná át az autó az irányítást a sofőrnek, így nyugodtan egy sört sem lehetne meginni.:)
  • AgentKis
    #21
    Egyébként ez oda is elvezet(het) majd végre, hogy nem kell mindenkinek saját autó. Rendelésre a ház elé jön elvisz A-ból, B-be és ennyi. Ha megnézzük, hogy egy átlagos családnál az év 8760 órájából mennyit üzemelnek a járművek, akkor ordító kihasználatlansággal fogunk találkozni. Viszont eközben egész évre minden "szemét" díjat fizetgetni kell rájuk az üzemanyag és a szervízköltségen felül...
    A Taxizás jelenleg a sofőrök bére miatt "drága". Ha az autó üzembentartásának költségeit és az árát kell(ene) csak fizetni, akkor 40-60ft/km köré vihető lenne az ár, egy átlagos személyautónál. Ez pedig 2 "utas" esetén már nagyonsok viszonylatban olcsóbb a jelenlegi tömegközlekedésnél, mindamellett, hogy kényelmesebb és gyorsabb...
    Ugye a sofőr, mint munkakör teljesen megszűnne, a kamionok mindig betartanák a kresszt és a szállítás díjai is jelentősen csökkenhetnének.
    Szóval rengeteg előnye lenne, de a felelősség kérdéskörében a törvényi és jogi megoldások (különösen azt tekintve, hogy mekkora bevételkiesést okozna ez az államnak, amit más néven kellene beszednie a munkanélkülivé váló többtízezer sofőrtől is!!!) szerintem csak úgy 2 generáció múlva jönnek meg. Mondjuk erre jó lenne az unió "húzóereje".
  • AgentKis
    #20
    "A sima műszaki vizsga része lesz, az automatika számítógépes diagnosztikája, és a rendszer esetleges updateelése/felújítása. Nem kell ezt túlbonyolítani." Sőt a kocsi egyedül megy majd oda is, hiszen minek menne Mberrel...
  • Ender Wiggin #19
    @ culas25hc: ez spekuláció. a jelenlegi fejlesztések kizárólag a legegyszerűbb irányba haladnak, és az autó útontartása, parkolása, a többi autó, az útburkolati jelek és a táblák figyelembevételével. azt, hogy gondolod, hogy mikor kiugrik az autó elé valaki, akkor az autó ébreszt? mikor? a pármásodperces fékezés előtt vagy után? egy olyan döntés meghozására, hogy csak egy részeg gyalogos vagy támadó kóvájog-e az úton, maximum egy terminator filmbe illő AI lehet képest, egy KITT. amire taln száz évet is kell még várni. a cikkben pedig arról van szó, hogy csupa hétköznapi része van pl. a Mercedes rendszerének.
    és nem mondtam/írtam, hogy dugó lesz, hanem hogy szépen, végtelen sorban vontoznak majd az autók, ami unalmas, lélekölő. gondolom belátod, hogy autóból mindig csak több lesz. és azt lefogadhatod, hogy ez a rendszer nem lesz kötelező olyan módon, hogy akinek nincs beszerelve, azt kivonják a forgalomból.
  • duke
    #18
    "Minden vágyam lenne egy elkényelmesedett baromarcúval és az autógyártó céggel pereskedni ha az az automata szemetük kárt okozna az én autómban...."

    Hat persze mert az emberekkel sokkal konyebb. Mai hirekben volt, hogy egy amokfutot megallitottak a rendorok, miutan mar tobb autot osszetort, majd azonnal ratamadt a rendorokre. Megneznem, hogyan egyezkednel, egy ilyen elmebeteggel, aki egy masodpercnyi gondolkodas nelkul ratamad a felfegyverzett rendorre. Ehhez kepest ezerszer tobb az eselyed, egy autogyartoval, akinek elemi erdeke, hogy hibatlanul mukodjon a rendszere, meg egy olyan autoval, ami milimeter es ezred masodperc pontosaggal rogzitette a baleset minden korulmenyet.
  • barret
    #17
    Remélem csak 1 típusú személyautó marad forgalomban,a kompatibilitási problémák kiküszöbölése érdekében! Továbbá minden autó legyen egyforma,ez is csökkenti a gyártási költségeket.
    És ha a legkisebb gyanú is felmerül bármely alkatrész működésével kapcsolatban,az autó azonnali
    szervíz látogatást ír elő,és addig megtagad bárminemű használatot!(Csak is a balesetveszély elkerülése érdekében) És még sorolhatnám órákig!
    Remélem én ezt nem érem meg,mert bűnös vagyok! Szeretek autót vezetni...
  • culas25hc
    #16
    Na és valami csak most jutott eszembe. Ha az autók az álló más járműveknek is tudnánk utasítást adni (korlátozott módon) akkor gondoljunk bele, hogy milyen sűrűn lehetne parkolni. Ha fél autónyi hely van, akkor megkéri a sort, hogy húzzák összébb magukat, és máris befér még egy. Kiállásnál szintén ezt csinálnák. Akár 10cm-re állhatnának egymástól az autók, kevesebb parkolóhely, több zöldterület.
    Lehet én vagyok túlpörögve, de én csak a jót látom ebben a fejlesztésben :D:D Ha nem ront el valamit az ember.
  • culas25hc
    #15
    "Ha nem álarcos".. helyett "ha MEG álarcos"
    így értelmesebb :D sorry
  • culas25hc
    #14
    Ender Wiggin, az a baj, hogy a te jövőképedben csak az autó fejlődik, más nem. A valóságban az autó nyilván fel fog ébreszteni, hogy hé valaki itt van előttünk. Onnantól meg mindegy, hogy én állok meg, vagy az autó, nyilván elütni egyikünk sem fogja. De egy ilyen bekamerázott autót kár lenne megtámadni, mert nyilván vesz mindent a kamera. Ha nem álarcos emberek fognak körül, akkor nyomsz egy ESCAPE gombot, és az autó lerázza őket. Ez kb ilyen lesz.
    Robotok végtelen sora azért nem lesz, mert az egymással okosan kommunikáló autók nem fognak dugókat csinálni. Ugyebár akárhány autó is van az úton, elméletben mindegyik tudna akármekkora sebességgel menni, ha 0 reakcióidővel követi a másikat. Na erre az ember nem képes, egy megtervezett rendszer viszont megközelítheti ezt. Tehát a dugók, sorok is megszűnnek.
    A városban, dugóban állni pedig igen is szükséges rossz, nem hinném hogy bárki élvezi, tehát nem lenne baj, ha ezt átvenné a robotpilóta.
    Élvezkedni meg lehet a városon kívüli utakon, ott ugyan úgy mehetünk, a hegyek között, kietlen tájakon, azt senki nem veszi el tőlünk. Csak ha a nagy élvezetben hülyeséget csinálnánk, legfeljebb közbe szól, hogy "hééé te nem látod, de én igen hogy a kanyar mögött jönnek, úgyhogy most lassítunk" és máris megmenekült pár élet.

    Fel lehet fogni ezt pozitívan.
  • Ender Wiggin #13
    én egy ilyen szitut el tudok képzelni a vliágon bárhol: éjjel a semmi közepén szunyokál az arc a vorlán mögött, mert az autó viszi. eléugrik egy csúnya bácsi, mire a jó öreg számítogépes autó szépen megáll. a csúnya bácsi beveri a sofőr ablakot, kirántja a még félálomban lévő sofőrt és innen mindenféle csúnyaságokat el lehet képzelni. ez nem történhetne meg ilyen egyszerűen, ha az ember lenne az autó ura és nem fordítva.
    ami engem illet nem akarok olyan világban élni, ahol 50-nel tötymörgő robotok végtelen sora a közlekedés. autót vezetni - már, ha az autó érdemes rá - élvezet, nem csak szükséges rossz.
  • culas25hc
    #12
    Csak megélem, hogy saját KIT-em legyen. Ehhez hozzákötjük a Google asszisztenst meg a Sony okos óráját (a samsungé ronda, azt nem) és hoppá kész is :D
  • TomecK
    #11
    Ez a jövő, lehet próbálni ellenállni, de az ellenállás hasztalan. 10 év múlva, bizony lehet majd venni olyan autót amiben nem lesz még kormánykerék sem, vagy csak valami pótkormány, vész esetére.

    A baleseteket sokkal egyszerűbb lesz végre rendezni, mert kiveheted belőle a legbizonytalanabb tényezőt, az embert.

    A sima műszaki vizsga része lesz, az automatika számítógépes diagnosztikája, és a rendszer esetleges updateelése/felújítása. Nem kell ezt túlbonyolítani.

    Hál Isten, nem ilyen kötött gondolkodású, fejlődésre nem vagy csak kis mértékben hajlandó emberek alkotják a mai társadalom feltalálóit/fejlesztőit/mérnökeit.

    Én 30 év múlva a saját űrsiklómmal akarok menni a Marsra, szóval remélem nem ilyen apróságokon fogunk fennakadni, hogy autopilóta az autóba . . .
  • M2 #10
    Mellesleg az "okosautó" (gyk. ami magát vezeti) ugyanolyan gyorsan fog terjedni, mint az okostelefon. Kijönnek drágán az első fecskék és nem telik el tíz év, már mindenki azzal rohangál.

    Csak néhány önjelölt szabadságharcos garázdálkodik majd az utakon, amíg le nem tiltják őket onnan.
  • M2 #9
    A prejudikációban meg az a szép, hogy többet elárul a véleményező személyről, mint a vélemény célpontjáról. :-)
  • Serutekin
    #8
    NEXUS6

    Vagy peren kívül megegyeznek veled? De ha ennyire félsz akkor ott helyben rendőrt hívsz....
  • NEXUS6
    #7
    "Pont fordítva: perekre nem is lesz szükség, annyira durván minden dokumentálva lesz. Videó, radar, gps adatok..."

    Pontosan! Mert ha nekiállnál vitatni a cég álláspontját, hiszen ettől kezdve nem egy másik emberrel fogsz pereskedni, hanem a világegyetem leggazdagabb cégével, pl a gúglival, akkor az ő sztárügyvédje félrehív és aztmondja, hogy: tudja, hogy mi történt, de vagy elállsz a keresettől, vagy még a macskád bolhája is megfizeti azt, hogy hőbörögni mertél. Esetleg felrakják a tecsőre néhány aranyos videódat, amit a mobilodról, gépedről, postaládádból kukáztak össze..

    Welcome to the brave new world!
    ;)
  • torreadorz
    #6
    "Csak ezt semmi pillanat alatt bizonyítod és nem kell majd hadilábon állni a tulajjal vagy az autót gyártó céggel aki váltig állítani fogja hogy a "robotpilótájuk" nem hibázhatott..."

    Ez ezután sem lesz másképp, a KRESZ szabályok nem változnak. Ha pl. hátulról beléd jön egy ilyen autó, akkor nem tartott követési távolságot, tehát ő a hibás (tökmindegy hogy szoftver hiba vagy te nem tartottad karban müszakilag).

    Biztosítás pedig továbbra is lesz a kocsira, tehát a biztosító neked fizet.
    Ilyen egyszerű.
  • M2 #5
    Pont fordítva: perekre nem is lesz szükség, annyira durván minden dokumentálva lesz. Videó, radar, gps adatok...
  • Skyline
    #4
    "Jah mert most sokkal jobb, ha egy álmos/részeg/figyelmetlen/agresszív stb. ember zuhantja össze a kocsid."

    Csak ezt semmi pillanat alatt bizonyítod és nem kell majd hadilábon állni a tulajjal vagy az autót gyártó céggel aki váltig állítani fogja hogy a "robotpilótájuk" nem hibázhatott...
    Kösz de kössz nem.
  • Darth Sith
    #3
    most látatlanban kimerem jelenteni, ennek illetve a google tesztautójának az eredményeiből, hogy már most sokkal jobban és megbízhatóbban vezetnek mint a városban közelekdő emberek nagy része, kiemelve a SUV-os anyukákat és vezetés közben mobilozó majmokat.
  • tomazin
    #2
    "egy elkényelmesedett baromarcúval és az autógyártó céggel pereskedni"
    Jah mert most sokkal jobb, ha egy álmos/részeg/figyelmetlen/agresszív stb. ember zuhantja össze a kocsid.
  • Skyline
    #1
    Minden vágyam lenne egy elkényelmesedett baromarcúval és az autógyártó céggel pereskedni ha az az automata szemetük kárt okozna az én autómban....