14
  • Merces
    #14
    a légiirányitókat gyakran cserélik, igy megspórolják a végkielégitést..........
  • Vorpal
    #13
    jól megmondtad!
  • endrev
    #12
    Ráadásul a "légi irányító" egybeírandó (ahogy a "repülőgép" sem külön-), az "észak-atlanti" pedig "Észak-atlanti"-nak. Mi van az MTI-nél, valami szakmunkást vettek fel cikkírónak, a lektort meg leépítették?
  • kvp
    #11
    Ez tipikus angol tudosos cikk. Europaban (marmint a kontinensen) mar regota szamitogepes legiiranyitas van, automata utkozeselkerulo rendszerrel. Amiota a rendszer mukodik lehetoseg van arra, hogy felszallastol leszallasig a robotpilota vezessen es ezt egyre gyakrabban hasznaljak is. Az emberi szemelyzet csak felugyeleti celbol van mind a kozpontban, mind a reptereken, mind a repulogepek fedelzeten. (ma mar sokan kozzuluk tenylegesen nem is tudnak kezi vezerlessel repulni, vagy papiron, radar nelkul, csak radioval legiforgalmat iranyitani)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Central_Flow_Management_Unit
    http://www.cfmu.eurocontrol.int/cfmu/public/subsite_homepage/homepage.html
    http://en.wikipedia.org/wiki/Traffic_collision_avoidance_system
    Az eu-n belul az utobbi evek osszes utkozeses balesetet TCAS nelkuli vagy a TCAS-t eppen nem hasznalo hagyo gepek okoztak. Azota kotelezo hasznalni es mindig felulbiralja a legiiranyitas utasitasait.
  • Ender Wiggin #10
    Egyébiránt a wiki szerint Dánia CO2 kibácsátása 46 millió tonna. Egy apró, hat nullás szorzó lemaradt, kedves cikkíró.
  • kisemlős
    #9
    ja, ezen kuncogok én is, a humán légiirányítók is kibocsájtanak ennyit...
  • Ender Wiggin #8
    40 tonna megtakarítás? Ez kb 10 személyautó éves CO2 kibocsátása. Lófütty! Ettől lenne hú de jó a levegő? Valaki itt nem sokat gondolkodott, mielőtt cikket írt.
  • Rigya
    #7
    Az ilyen mérnökök lazán eldöntik az íróasztal mellett, hogy milyen legyen az időjárás. Gondolkodás nélkül belevezetnének a zivatarfelhőbe és utána a jól végzett munka örömével hazamennének.
  • attes
    #6
    Ha így megy tovább, alig lesz pilóta, akit kézzel tud utasszállítót vezetni, és élő forgalomirányítók.
  • HuAn82
    #5
    Hurrá!
  • finizlik
    #4
    A repülés jelentős részében nem.
  • Rigya
    #3
    Tök mindegy, a kormányál még mindig pilóták ülnek.
  • gosub
    #2
    A profi légiirányítók hülyék lennének lelkesedni egy ilyen rendszerért, hogy munkanélkül maradjanak. A légiirányítással foglalkozó cégek meg vállalják olcsóbban?
  • finizlik
    #1
    Húha, mindjárt jön a flame, hogy na akkor most vírus meg minden :D