38
  • Sir Ny
    #38
    Ez a három p nagyjából csak a világ felére igaz. A világ másik fele másmilyen nemű, és nem kell nekik pina. Evvan.
  • Molnibalage
    #37
    Ezt az UL-t is hallottam. Más gépnek is van utánégetője mégsem okoz RCS problémát. Az F-22 is bír utánégetővel, ahogy mindne más készülő stealth gép.

    Mi van a gázsugárban, ami visszaverő nagy RCS felületet generál? Mert a hajtóműből meleg gáz jön ki, ami gyakorlatilag levegő. A gáturbinák iszonyatos mennyiségű levegőt szívnak és és miniális kerozint égetnek el a levegő tömegéhez képest. A kerozin égésterméker nem tudom, hogy milyen kémiai összetételű, de úgy mégis milyen gázról verődne vissza rádóhullám...?
  • fonak
    #36
    Az SR-71-nél állítólag a hajtóműből kilépő gázsugár keltett akkora jelet a radaron, hogy simán tudták követni.
  • Molnibalage
    #35
    A B-2-es 1976-as demója finom nincs, hogy honnan jön.

    http://www.youtube.com/watch?v=tAw9p-vzj4Y

    Bár a gép fejlesztése titkos volt, de a gép létét nem titkolták, mint az F-117 gépnél. A '80-as évek legvégén készült 'Atomkorszak' című dokufilmben is benne volt az esemény.

    Leszarom a wikit az SR-71-ről, mikor a tények mást mondanak. A VSZ erői nyomon tudtka követni a gépet.

    Az elméleti alapokat többen rakták le - a XB-49-néi is észrevették a kisebb RCS értéket - de orosz csak publikálta. Csoda, hogy engedték neki. Szép dolog az elmélet, de gyakorlati alkalmazásba más rakta át.
  • Irasidus
    #34
    A sok fikázónak írom ez az első Progress teherűrhajó ami odaveszett. 33 év alatt első veszteség (reméljük az utolsó is)! Nem rossz.
  • MacropusRufus
    #33
    Mind az F117-át mind a B2-est 1970-es években fejlesztették (B2-öt 1976-ban mutatták be a közönségnek)

    SR71: képes volt valamelyest elbújni a radar elől!
    "Az SR–71 volt az első lopakodó repülőgépek egyike, melyet kifejezetten alacsony radarhullám visszaverő formára terveztek." - wikipedia

    Egyébként ha már radartükrözés: az alapjait már 1960-ban lefektette egy orosz tudós.
  • kamov
    #32
    Mielőtt teljesen pánikba esnél...

    Ez nem a Shuttle. Megesett már hogy 15 nappal egy kereskedelmi Szojuz-U felrobbanása után Szojuz indult a Mirre. A legutóbb visszatért Szojuz TMA-20-nak meg egy hét alatt cserélték ki a komplett visszatérőkabinját, miután szállításkor odacsapták az egészet a daruzáskor...

    A most fennt lévő Szojuz-TMA-02M szavatossága meg 2012 februárjában jár le.

    Másik. A nyári pályaemelések óta az ISS süllyedési sebessége a harmadára csökkent. Pályaemelés nélkül is két évig fenn biztonságosan fennt tud maradni. A következő ATV meg jövő márciusban esedékes 4,5 tonna üzemanyaggal.
  • kvp
    #31
    Ha nem szedik ossze magukat az oroszok, akkor gond lesz. Kell egy uj progress, foleg tesztelesre, lehetoleg 1 honapon belul. Kell egy uj sojuz, mert ha a fent levo lejar, akkor evakualjak az allomast. Akkor pedig elobb-utobb leesik, mivel a mostani progress-en ment volna a palyan tarto uzemanyag is. Szoval vagy kialalnak valamit az oroszok (esetleg europa vagy japan) vagy oda az iss is.
  • Molnibalage
    #30
    10 m2 az nagyjából az F-15 gépek RCS értéke táján van. Akárhonnan nézem nem stealth a gép geometriai méretének tökéletesen megfelel.
  • Crane
    #29
    Ezt meg honnan vetted? :D ... de egy paródiában tényleg vicces lenne.

    De meg bizonyára szabotázs volt a 3,5 tonnás ISS szállítmány eltérítése is. Úgy van! Az ISS-en szolgálatot teljesítő orosz csapatot kívánták ezzel jól megbüntetni. :D

    Jahajj... Istenem!
  • MetalWolf
    #28
    Ha már az orosz sem mükődi, akkor eljött a világvége ! O.o
  • harcu
    #27
    Az SR-71 már valamilyen szinten csökkentett észlelhetőségű, de a legfőbb tulajdonsága, hogy gyorsabb volt, mint bármelyik elfogó vadászgép, amivel a lehetséges ellenségek rendelkeztek. De még ez se védte volna meg a légvédelmi rakétáktól, tehát a keresztmetszetét a lehető legkisebbre vették. De még így is 10 m2 volt a felület, tehát messze van egy mai lopakodó radarkeresztmetszetétől.
  • harcu
    #26
    Azért az eléggé paródiába illő szitu, hogy az amcsik az oroszok ellen kémkedő műholdakat az oroszokkal lövetik fel jó pénzért.
  • Thrawn
    #25
    Szerintem elképzelhető. Hasonló lehet a helyzet mint a hatvanas években. Csak akkor a "népünk, pártunk, kommunizmus dicsősége" érdekében hajszolták a mérnököket.
  • Crane
    #24
    Lehet, egyszerűen csak az a gond, hogy iszonyatos sok megrendelésük van mivel jelenleg az oroszoké a legmegbízhatóbb rakétatechnológia. Erre még jön egy kalappal, hogy az amerikai űrsiklók kapacitáskiesését is nekik kell fedezni (ISS küldetések).

    Lényeg: El tudom képzelni, hogy az oroszok "táncoskönyve" csutkára van. A fejesek meg tolják a szakembereket, hogy minél több kilövés legyen, hogy pörögjön a pénzszámláló. Csak hogy az indítópultnál ugyan annyi ember van, mint azelőtt, akik elfáradnak, illetve a túlzott nyomás komoly stresszel is járhat.
    Kipihenten is komoly koncentrációt igényel egy rakéta felkészítése és kilövése, mert ez nem úgy megy, hogy "Igor, pull the switch!", és a rakéta meg elment. :D Mindezt túlhajszoltan elvégezni... egyenesen következik, hogy a hiba eshetősége exponenciálisan nő.
    Ráadásul - gondolom - most még ezekért a hibáért is baztatják őket, hogy nehogy jól érezzék magukat.
  • Doktor Kotász
    #23
    Te miért vagy ilyen rögeszmés?

    Mindenki tisztában van vele, hogy a jelenlegi űrutazás csak párszáz kilométerre enged minket a Föld felsznétől. Ha ennél messzebre akarunk jutni, az roppant erőforrásigényes, és roppant kockázatos.

    Te mit gondolnál arról az emberről, aki a rakparton üvöltözné, hogy emberek, a Dunán van híd, vakok vagytok, hogy nem látjátok, hogy a Dunán van híd? Uristen, világháboú lesz, ha ezek rájönnek, hogy a Dunán van híd. És mindenki furcsán néz rád, miközben áthalad a hídon.
  • Doktor Kotász
    #22
    "Az is lehet hogy az FLT hajtómű is rég megvan csak még vagy 50 évig nem fogjuk megtudni!"

    És milyen okból rejtegetnék?
  • cateran
    #21
    Nagyjabol ezt akartam en is irni:D 3P (penz,pia,pina) A vilagur nincs koztuk....
  • Molnibalage
    #20
    Oszt miért is? Maradjunk annyiban, hogy a mai átlagfiataloknak, de már az én korosztályom nagy részének gőze sincs a világ dolgairól, de nem is érdekli őket. Leszarják ezt, amíg lehet normálisan élni bulizni, stb.
  • Narxis
    #19
    Téged látva én a magyar nyelvtan tanárokat támogatnám, de elég komoly összeggel.
  • gombabácsi
    #18
    vajon milyen hatása lesz a "civilizált" világ fiataljaira amikor rájönnek hogy az emberiség sosem hódítja meg a világűrt?

    nagyobb balhét jósolok mint holmi világháború...
  • Molnibalage
    #17
    Pl: 1967 ben már megvoltak a lopakodó technológiás F117 -es, Blackbird gépek.

    1967-ben az F-117 még kósza gondolat sem volt. A Blackbird éppen csak megkezdte szolgálatát, de az minden volt, de csökkentett észlelhetőségű az tutira nem...

    http://simhq.com/forum/ubbthreads.php/topics/3144840/Re_S_75M3_Volhov_qualification.html

    Vicces történetek az SR-71-gyel és légiirányítással.
    http://www.funnyairlinestories.com/pilot_stuff/tower_chatter.asp

    Simán észlelték a távolfelderítő radarok több száz km-ről.
    Az SR-71 fejlesztése titkos volt, de a létezése egyáltalán nem volt az...
    A skandináv államok gépei többször is végeztek ellene már hazatérőben elfogási gyakorlatot.
  • Alfa Of NS
    #16
    Nincs semmi csodahajtómű a tarsolyban. Egyszerűen a hagyományos rakéta annyira egyszerű megoldás, hogy így olcsóbb is. Létezik repülőgépről fellövés is, de az sem olcsóbb. Más megoldás meg egyelőre túl sok fejlesztésbe kerülne és úgy sem biztos hogy jó lenne. Amúgy minden technika a legvégén rakétahajtóművet használ.
  • Thrawn
    #15
    Több százmilliós gépeknél hiba? Miért ne? Az ára garancia a hibamentességre? A több tízmilliárd EU-s LHC is bedöglött, amikor is a kiömlő hélium csinált némi galibát. Csak ugye az nem tud leesni, lévén az egész cucc a föld alatt.
    Az ilyen bonyolulut szerkezetek akár több millió alkatrészt is tartalmazhatnak, a hibalehetőség fenáll.
  • alien47
    #14
    Több százmilliós gépeknél hiba? Nem hiszem. Politikai érdekek miatt egyes ügynökségek szabotálják a fellövést. Évekig 100% volt a rendszer most hirtelen beüt a gebasz? hahaha
  • alien47
    #13
    Ezzel azért vitába szállnék. Van jobb csak nem tárják a nagyközönség elé.

    Pl: 1967 ben már megvoltak a lopakodó technológiás F117 -es, Blackbird gépek. Aki a levegőben látta őket azokat hülyének állították be. Majd a 1980 as évek végen mutatták be a nagyközönségnek, hogy ja van ám egy olyan gépünk amit a radar nem érzékel és a földről háromszögalakunak látszik.
    Szóval nem tudhatod milyen járműveket rejtegetnek.
    Az is lehet hogy az FLT hajtómű is rég megvan csak még vagy 50 évig nem fogjuk megtudni!

  • wraithLord
    #12
    Vagy inkább nem éri meg... De lehet, hogy az ugyanaz. :)
  • llax
    #11
    Ugyanilyen hiba esetén a személyzet ép bőrrel ér földet.
  • kissssss
    #10
    ugyan már ennek előbb utóbb be kellet következnie, semmi sem tökéletes mindig becsuszik egy hiba van amikor előbb van amikor később.
  • llax
    #9
    Vagy csak kezdik lazán venni a dolgokat a sok siker után...

    Azért az elég "érdekes" hiba volt tavaly decemberben, amikor egyszerűen "túltankolták" a Proton utolsó fokozatát és mindez senkinek nem tűnt fel, csak utólagos vizsgálat során derült ki...
  • T0nk
    #8
    Szerintem valaki szabotálja az oroszok rakétafellövéseit az utóbbi időben. Kizárt dolog, hogy hirtelen elfelejtettek rakétát építeni.
  • NEXUS6
    #7
    "Régi technológia, de lényegében tekintve egyelőre nincs jobb."-ra pénz.
  • Thrawn
    #6
    Ott ez nem lenne probléma - már azon túl, hogy sikertelen a küldetés - mert van mentőrakéta a tetején, ami kis magasságból a biztonságos ejtőernyős visszatéréshez szükséges magasságba emeli. Ha ilyen magaságban történik a hiba, mint most, akkor már leválasztották a mentőrakétát, mert ballisztikus pályán vissza tud térni a leszállóegység.
  • wraithLord
    #5
    Hát ja, gondolom a jövő hónapban fellövésre kerülő legénység sem szeretne majd a Progresszhez hasonlóan ballisztikus pályán becsapódni Eurázsiába.
  • Alfa Of NS
    #4
    Régi technológia, de lényegében tekintve egyelőre nincs jobb.
  • Lollerka
    #3
    am ez van ha nem technikai fosulikat ajrnak az emberek, en tamogatnam h legyenek jobban tamogatva azok az iskolak amik valos eletu kezzelfoghato hasznot hoznak a tarsadalomnak

    pl egy ugyved nem fogja senkinek sem az eletet megmenteei ahogy egy regesz sem vagy egy muveszlelek

    de tanitok orvosok es akarmilyen technikus tobbet erhet el

    szal summa summarum valtoztassanak tanrendszert es probaljunk meg kcisit tobbet tenni a kozert
  • josIP
    #2
    Látom szabadidődben te is impulzusmeghajtású űrkompokat építesz a garázsban amivel hétvégente kiugrasz a Merkúrra egy kis napozásra...
    Éppen én is hasonló projektbe vágtam bele, FTL motort akarok szerelni a Galaxy-osztályú hajóm vacak térgörbületi hajtóműve helyett. De még a mostani vacak is jobban megy mint ezek a mai vacak rakéták, meg selejtes űrsiklók...
  • endrev
    #1
    Gratulálok nekik. De azért totojázzunk még ezzel a kezdetleges technológiával.