9
  • psishock
    #9
    Heh, hát igen, mint már mondtam én nagyon máshogy érzem a dolgokat :) próbálok nem a "paper'n pen" RPG stílushoz (BG) hasonlítani mindent, mert annak tényleg semmi köze a Diablóhoz, de ezzel a logikával akkor se a Gothic, se az Elder Scrolls de az RPG-k kb90% mondjuk nem lenne RPG. Ezek 1 Karakterre fókuszált játékok amikben nem egy csapattal taktikázol/hentelsz végig a világon, hanem saját maguknak kell boldogulniuk. Teljesen megvagyok a konzol stílusúakkal is, azokbol is van 1 és több karakteres verzió mindenféle nézetben, és az ég világon semmi közük a BG-hez, de mégis egyes szériáknak nagy multjuk van és büszkén hordják az RPG nevet. Ha a hentelés részét vesszük a dolgoknak akkor nállam legalább is, egy "paper'n pen" RPG ben se merjen egy csapat sem a közelemben jönni, mindég megtalálom azt a kombinációt a csapatfejlesztésben, hogy ne legyen ellenfelem, és végighentelem a pályarészeket (Persze nem az elejétől kezdve, ez később a tapasztalat után alakul ki :), tolvajoknak és a többi "weakling"-eknek nincs helyük a csapatomban, az ellent minél hamarabb kell aratni, nincs idő a zárakkal vacakolni, ott a harcos, az szétüti az ajtókat, vagy a ládákat ha kell, ha meg menet közben összetörik a bennevaló, továbblépek. (van mindég egy újabb láda). Szerintem az ilyen stílusban is annyi az esélyed az életbenmaradásra mind a többiben, ha tudod hogy mit csinálsz/akarsz, jól taktikázol akkor nem pusztul egyik karaktered sem. 2-3-4 harcos (attol függ mennyi a max char limit, 1 healer, 1 varázsló (csak az elementális varázslatok miatt, mert pl néha el kell égetni a troll-okat a lenyesésük után mert visszakelnek IWD 2 pl, vagy fagyasztani kell stb :)

    "7. OK, de egy félméteres imp ne dobjon el egy tápos unique 2 méteres kétkezes baltát."
    Ezen már régebb óta gondolkodom, de alapvetően azt hiszem hogy így jobb mint ha másképp lenne. Pl gondolj bele a karakterek le-le ragadnának egy-egy spawn pointon és csak ott hentelnének amíg fel nem szedik a kívánt cuccaikat. De ezzel az idő amit a játékkal töltenél is lerövidülne, gyorsan összegyüjtöd a cuccaidat ezeken a helyeken utánna csak végigrepülsz a többi helyen. Ellentétben így sohasem tudhatod, hogy mikor repül elébbed egy-egy tápos fegyver. Nem kell leragadnod egyes helyeken, hanem nyugodtan "progress"-olhatsz tovább ugyanolyan esélyed van mindenhol találni cuccokat. Ez így alapvetően jobb megoldás szerintem.

    "Nos összefoglalva, ha szószerint vesszük az RPG (Szerepjáték) jelentését, akkor Diablo is az. De akkor a Doom is az, a Quake is az, stb."
    Whaa?! A QUAKE, DOOM a FPS (First Persion Shooter) stílusnak voltak a fő pillérei és tényleg az ég világon semmi közük sincs az RPG-k hez (ne tagoljam már hogy mennyi közük van egymáshoz). Azért a jegyek közül amiket felsoroltam nem illik rájuk sok igaz? Tudom hogy erőssen próbáltad ferdíteni a dolgokat, de azért tényleg :)

    Btw, ha ezekkel még nem játszottál amúgy akkor ezeket is ajánlom figyelmedbe (igen, ez az évtized ;)
    - Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor, Arx Fatalis, Nox, Temple Of Elemental Evil, Kult: Heretic Kingdoms
  • Kingfisher
    #8
    1. Egyet értek, de ezért nem tartom a Diablot és a Dungeon Sieget (amennyit az 1-el játszottam az alapján) Igazán RPG-nek, mert nálam hozzátartozik a teljes szabadság is, ezeknek meg lássuk be egy vonal mentén halad a története.

    2. Több karakter, de legyen egyénisége. Diabloban nem volt egyénisége a karaktereknek. (Itt nem a skill treere és a fegyverhasználatra gondolok). NPC-k természetesen, de Diabloban eléggé erőltetett feladatuk van az NPC-knek. Mondhatni semmi.

    3. XP, skill, stb, persze, de Diabloban ez mindmind tápolásra megy rá, ez meg közel sincs az RPG szellemiségéhez. BG-ben pl szépen meg lehettett oldalni egy vegyes partit, erősebb harcosokkal, fizikailag gyenge varázshasználókkal, értékes tolvajjal, stb. Diabloban sorcress agyontápolva áll 500 monster között és gyalulja a pályát...ez nem RPG

    4. Életerő/Mana OK, de Diabloban ez is ismét csak táp. Egy RPG-ben ez is legyen viszonylagosan "realisztikus" tehát tudjon az a karakter meghalni, ezáltal kelljen taktikázni, kelljen az egy nyílvesszőtől kifekvő mágusokat védeni a háttérben védővarázslatokkal, stb. A rezisztanciákra ugyanez. Nem ilyen megyek, aztán néha bedobok egy potiont.

    5. Shopok persze.

    6. Igen, de RPG nem csak hentelésről szól. Diabloban 1 karakter végez egy olyan feladatot, amit egy hadseregnek kellene. Ez nem RPG. Bár már NWN-nál is mondjuk úgy túl sok ellenfél jut a főkarakterre, de még pont nincs eltúlozva. Ez még a BG, Fallout esetén volt nagyon reális.

    7. OK, de egy félméteres imp ne dobjon el egy tápos unique 2 méteres kétkezes baltát.

    Nos összefoglalva, ha szószerint vesszük az RPG (Szerepjáték) jelentését, akkor Diablo is az. De akkor a Doom is az, a Quake is az, stb. Nekem az RPG a fentebb érzékeltetett szellemiséget jelenti. Természetesen ez nem jelenti azt, ne szőhetnénk egy akciójátékba RPG-ből vett elemeket, lsd. Diablo.

    És nem jelenti azt, egy RPG világra nem építhetük Stratégiai játékot, lást FOT:BOS. Vagy RPG-s elemekre, lsd. Jagged Alliance.

    És mindez nem jelenti azt ne tápoltam volna végig ezerszer Diablot, és ne taktikáztam volna végig a FOT:BOS-t :) Azt hiszem mindezekhez hozzájátszig a papíros RPG múltam, és nyilván ez vezet a konzervativizmusomhoz. De szvsz nem vagyok ezzel egyedül.
  • psishock
    #7
    Tényleg érdekesen gondolkozol, de ha van kedved leírhatod, hogy szerinted mit is takar az RPG kifejezés.

    Szerintem egy "Role Playing Game" azaz egy Szerepjátszó játék ezekből kell hogy tevődjön össze:
    - Van sztorija: alapquestek, esetleg mellékek és ezeket boncolgatod a játék alatt, ezeket teljesítgeted (vagy nem ha úgy tetszik :), én szeretem ha lehet bóklászni, felfedezni új tájakat, területeket, esetleg találok valami érdekes "ittemet" magamnak.

    - Egy vagy több karakterrel nyomhatod

    - Vannak NPC-k akikkel párbeszéded folytatsz és infókak, feladatokat tudsz meg tőlük. (van aki segít is bizonyos feladatoknál, akadályoknál)

    - Vannak tapasztalatpontok/szintek/skillek/perkek/powerok/attributok (játéktol függ, ez hogy van megoldva) és ezeket fejlesztgeted. Persze a tapasztalatpontokat vagy a legyőzött ellenél kapod vagy ha az aktuális questet megoldod. De ezt méllyebben/másként is megoldották egyes helyeken pl ha valamit bizonyos skill használatával vagy technikával oldassz meg akkor +tapasztalat vagy +pont arra a skillcsoportra stb... rettentően variálható ez a rész és ez a jó, hogy változatos. Nekem pl minél összetettebb annál jobb ;)

    - Van életerőd ami nyilvánvaló mit takar, és esetleg egy másik "csík :D" is ami az energiád, speciális erőd, manád jelentheti. De ez nem feltétlen van mindenhol jelen ilyen formában. Valahol pl lőfegyverekkel oldották meg a harcot és ott a töltényre kellett figyelned hogy el ne fodjon, és ha igen akkor utántölteni.

    - Vannak "shop"-ok ahol vásárolhatsz vagy eladhatod a cuccaidat (fegyverek, védelmi felszerelések, varázs italok, + a többi segédezköz ami kellhet).

    - Ellenségek! xD Igen, itt jön a hentelés része is a dolognak, lehetnek emberek, állatok, vagy akár kitalált szörnyek/lények. Ezeket a vásárolt fegyverekkel, a megszerzett tapasztalattal, és a kifejlesztett technikákkal gyûröd le. Esetleg vannak "főnök/al főnök" szörnyek akikbe jó pár csapás is kell, vagy csak speciális mozdulatokkal tudol leteríteni őket.

    - A legyőzött ellenek véletlenszerûen ejtenek tárgyakat.

    - A cuccok "elhelyezkedése" (nincs rá jobb szavam :(, tulajdonságai amikre bóklászás közben bukkansz, vagy az ellenek ejtenek véletlenszerû.

    na azt hiszem kb ennyi. nekem ha ezek egy játékban benne vannak akkor az RPG. annak még örülök is ha "más kaptafára" oldják meg és nem csak a "régi rendszerről" hántanak egy újabb bőrt modern graffal.

    Szerintem ezeknek a feltételeknek a Diablo, Dungeon Siege, de még a FOT:BOS is eleget tesz! Sajnállak, hogy ennyire konzervatív vagy az RPG-k terén. Boldogabb lenne az életed az újabb játékokkal ha nem így lenne.
  • Kingfisher
    #6
    Nos nekem elég behatárolt elképzeléseim vannak az RPG-ről, és ebbe a Diablo nem fér bele, a Dungeon Siege is elég nehezen, a FOT:BOS meg egyértelműen nem. Ennyi erővel a Transport tycoon is RPG, mert egy iparmágnás szerepét kell felvennünk. HnS nekem nem RPG, hanem HnS, nekem az RPG, ami hozza a nemPC RPG feelingjét. Persze ez mindmind szubjektív magánvélemény. Az egyik szó már ott volt, amikor én olvastam, tényleg tiszességes lenne közölni szerkesztett, főleg ha egy user hozzászólása is szerkesztve lesz, már ha egyáltalán most történt ilyen.
  • psishock
    #5
    A Diablo nagyons is RPG, csak lehet hogy nem a te mexokott "paper'n pen" vagy "D&D" Stílusra épül, hanem "Hack'n Slash"-re ami szintén nagyon élvezhető, lehet, hogy neked speciel nem, de hidd el rengeteteg fan-ja van.

    Fallout 1 => 97, Fallout 2 => 98, BOS => 2001, szerintem ezek még 10 éven belül vannak, na de ok, legyenek csak a 2000+ os játékok, ott is lehet bőven válogatni.

    az "egyik" szót még amikor írtam a hozzászólást nem láttam, de lehete hogy csak én bénáztam el... másnem ezután teszek egy copy-paste másolatot is a cikkekről, hogy össze lehessen hasonlítani ha már nem szeretik a "szerkesztve" szócskát használni. Mindegy nem is olyan fontos.

    Persze hogy voltak, ott vannak pl a: "Star Wars - Knights of the Old Republic" szériák vagy a "Dungeon Siege" szériák, hogy a kisebbeket már ne is említsem (mellesleg azok is nagyon szórakoztatóak voltak).

    Szerintem nem kell mindent a BG-hez hasonlítani/összevetni persze, hogy nagyszerû RPG volt de létezik más út is a boldogsághoz. Ha minden ugyan arra a kaptafára menne akkor lenne csak igazán unalmas szerintem. (szerencsére nem így van)

    Malosh: xD igen Deekin egy nagyon őrült gyík volt és persze nagyszerû support karakter. Mindég is imádtam amikor a bárdszülött ;) fölpumpálta az amúgy is kegyetlen tápos Black Guard-om statjait.

    "Doom doom doom" - jaja, emléxek
  • Marlosh
    #4
    Deekin volt az NWN-ben a legjobb npc akit valaha is lattam:)
    Doom doom doom,doom doom doom........rulez
  • Kingfisher
    #3
    Diablo nem RPG, Fallout meg nem ez az évtized. ÉS ott a mondatban az "egyik", ez elég objektívvé teszi. Olyan sok jó RPG nem született ebben az évtizedben, BG2, Elder Scrolls, Gothic, NWN. Esetleg még IWD, bár nem ütötte meg a BG színvonalát közelsem. Volt még valami egyáltalán?
  • psishock
    #2
    "A Neverwinter Nights szinte ellenvetés nélkül az évtized egyik legjobb játéka a maga kategóriájában, azaz az RPG-k között" ...
    Márhogy veri... a Gothic , Diabló vagy modjuk a Fallout szériákat, hogy csak 3at említsek? a NWN igen jó volt, sőt ott volt a legjobbak között, de szerintem azért nem ő volt a "legjobb".
  • szurka
    #1
    juhhhhéééééé