36
  • [NST]Cifu
    #36
    Sajnos ezzel egyetértek. Egyre inkább úgy tünik, hogy a hagyományos értelembe vett űrturizmus nem fog a közeljövőben megvalósulni...
  • [NST]Cifu
    #35
    Dehogy fikázom én az SSO-t :))
    Egyszerűen arról van szó, hogy az X-15 teljesen más dimenzió. :)
  • Cat #33
    ezzel az x15öt dicsérted vagy a spaceshipone t fikáztad? :)
    ok, tudom, nem összehasonlítható egy katonaság által pénzelt projekt és egy microsoft alelnök fizette üzleti vállalkozás
  • [NST]Cifu
    #32
    Éppen most olvastam, hogy Spaceshipone égésvégi sebessége Mach 3.3, tehát azért az X-15-től azért messze van...
  • Cat #31
    a hírhez kapcsolódva: azért azt se feledjük el, hogy az X-15 már több mint 40 éve, 1964ben 105 kilométeres magasságba jutott, és rekordjai között szerepel a Mach 4, 5, és 6 áttörése is. Szóval a spaceshipone nak minden esélye megvan ugyanazt megcsinálni - majd fél évszázados késéssel ismét
  • cifuatwork
    #30
    A Haditechnikai Topicba pár napja dobtam össze egy SR-71A ismertetőt, idézet ebből:

    ".... E hőtágulás miatt pedig a "hideg" gépen bizony méretes rések tátonganak a boritás lemezei között, amelyek még egy, a gép jellegzetességévé vált dolgot is okoznak: mivel a szárnyakban és a törzsben kialakított üzemanyagtartályok falát magának a gépnek a szerkezetei elemei adják, az üzemanyag folyamatosan szivárog egészen addig, amíg a megfelelő hőtágulás után a rések eltünnek..."

    Szóval az SR-71A esetén éppen akkor nem szivárog az üzemanyag, amikor gyorsan megy a gép.
  • cifuatwork
    #28
    Hmmm... Most látom, hogy az a csapat már nincs is felsorolva az X-prize.org-on, akik korábban MAch 4-es sebességgel kacérkodkat, a legtöbb csapat 2-3 Mach közötti csúcssebességet ír...
  • cifuatwork
    #27
    Nagy-nagy tévedés. Ezek az űrugrások gyakorlatilag annyik, hogy függőlegesen felgyorsítanak a hangsebesség 3x-4x-ésre (eközben a hajtóművűk csak egy-két pedig működik), aztán a lendület által feljutnak kb. 100km magasra, majd aztán a gravitáció visszahúzza őket. Mivel a visszatérési sebességük nem haladja meg ismét a hangsebesség 2x, nincs szükség hőpajzsra.

    A valódi űrutazáshoz el kell érni az első kozmikus sebességet, hogy legyőzzük a föld gravitációját, ez a sebesség pedig 7,9km/s vagyis több, mint 28.000km/h. Visszatéréskor pedig a nagy sebességgel való légkörbe lépés miatt hőpajzsra van szükség, mivel több, mint ezer celsius fokosra is felhevülthet a jármű külső burkolata.

    Szóval a SpaceShipOne-hoz hasonló űrugrók sose fognak a világűrbe valóban kijutni, mivel egyfelől nagyságrendekkel több üzemanyagra lenne szükségük, hogy ne 2.000-3.000km/h-s, hanem 28.000km/h-s sebességet elérjenek, másfelől a visszatérésnél szükségük lenne hőpajzsra.
  • cifuatwork
    #26
    Kb. ilyen árakkal számolnak.
  • Ph03niXx
    #25
    Az International Space Station (ISS) 355 és 365 km közötti magasságban kering a Föld körül, 27700 km/h-val.

    100km-től az még azért messze van, de igazad van Cat, ott ez már nem hajtóanyag kérdése.
  • Cat #24
    az űrállomáson 1-2 helyet tudnak eladni évente, itt - ha bejön a dolog - tucatnyi gépet épithetnek, és megindulhat a nagyobb - több férőhelyes - gépek fejlesztése is, mivel a technológia már megvan hozzá, szóval az árak biztos hogy gyorsan (értsd: pár éven belül) a kezdeti töredékére fognak esni.

    Ha tényleg igy lesz, akkor egyébként azt is elképzelhetőnek tartom, hogy nem 100, hanem 250 kmre mennek fel (ez már nem akkora különbség hajtóanyag tekintetében) - ugyemlékszem kb. ezen a magasságon van a nemzetközi űrállomás
  • [NST]Cifu
    #22
    Az X-Prize egyik kitétele, hogy három embert kell szállítson a jármű -> így aztán bizonyos pénzmagért aztán két utast vihet fel rövid turistaútra. A cikkben is szerepel, hogy személyszállításra vonatkozó engedélyt kapott a Scaled, éppen emiatt.

    Szóval hamarosan x összegért felugorhatsz a világűr peremére, ahol néhány percig élvezheted a nagyszerű látványt és a mikrogravitációt. Mielött valaki nekiáll fikázni, hogy ki olyan hülye, hogy sokezer dollárt áldozzon ilyesmire, elárulom, hogy nem is kevés ilyen van. Az Space Adventures nevű cég pont ezzel foglalkozik, jó pénzért repülhetsz Mach 2.8-al 25km magasan egy MiG-25-ösben, vagy átélheted az ideiglenes súlytalanságot egy parabolapályán repülő IL-76MD speciálisan kiképzett rakterében, ahol az űrhajósokat is először találkoznak a súlytalansággal. Ha pedig van 20 millió $-od, akkor elintézik, hogy felkerülj egy Szojuzra.

    Egy űrugrás nyilván sokkal olcsóbb lesz, olyan 10.000-30.000$ körüli összeg.
  • valaé valaé ná
    #21
    Nyugi, lesz majd fapados járat is.
  • Pakosz
    #18
    es ennek a kis cuccnak az urrepulesen kivul mi ertelme? Szallit valamit, embert vagy kajat? Az jo hogy urrepul de minek ha nincs belole haszon csak penzkidobas!
  • cifuatwork
    #17
    Álmodj csak...
    A NASA-nak a CEV kapcsán is csak évekre lebontva adott a Bush-kormányzat 1 milliárd pluszt, és a CEV nem több, mint a már 60-as években felvetett lehetőségek finomított változata...
    Szóval a NASA sajnos egyenlőre ott van, ahol a part szakad, és sajnos a civil szféra is elég messze van még a valódi űrutazástól, hiszen jelenleg nem folyik ilyen fejlesztés civil vállalatoknál...
  • Bond 007
    #14
    tök gáz, az enyém csak **** :)
  • Csatti
    #13
    Jé, az enyém is ez.
  • NEXUS6
    #12
    lele!

    honnan tudtad meg a pinkódomat?
  • Easy Rider
    #10
    pontosan, a jövő elkezdődött, és ma kezdődik életed hátralvő része is ;]
  • [NST]Cifu
    #9
    Igen, az Armadillo Aerospace-el.
  • Runo
    #8
    nekem speciel teccik a fehér lovag! olyan futurisztikus
    de ne felejtsétek el, a jövő már elkezdődött.....
    a kérdés, hogy használjuk ki a lehetőségeket!!!
  • An-Dee
    #5
    John Carmack is erre nevezett be, nem?
  • _Vegeta_
    #4
    Ez tok jo lesz ha a magancegek raharapnak az urbemenesre es nemcsak a nasa fog foglalkozni vele.
  • cifuatwork
    #3
    Azért azt tegyük hozzá, hogy ez nem annyira űrrepülés, mint inkább "űrugrás", hiszen nem állnak földkörüli pályára.

    Amúgy nagyon úgy tünik, hogy Rutan ezzel megnyeri az Ansari X-Prize-t... :)
  • Bond 007
    #2
    Anettka is ezzel megy? :)))