SG.hu·

Elkészült az ősi anyanyelv "szótára"

Tizenöt ezer évvel ezelőtt az európai és ázsiai népek közös nyelvet beszélhettek - erre jutottak brit kutatók, akik két tucat szót rekonstruáltak is, összeállítva az ősi anyanyelv szűk szótárát.

A szószedet az amerikai tudományos akadémia Proceedings of the National Academy of Sciences című folyóiratának legújabb számában jelent meg. Szakértők úgy vélik: a szótár segíthet az ősi vándorlások történetének feltárásában és a prehisztorikus kultúrák közötti kapcsolat megtalálásában - írta a LiveScience. Az emberiség ősi anyanyelvének gondolata legalább a Bibliáig nyúlik vissza, amelyben az emberek még közös nyelvet beszéltek, ám a Bábel tornyát építőket elbizakodottságuk miatt Isten azzal büntette, hogy összezavarta a nyelvüket, ne értsék egymást többé. Sok szakember kételkedik abban, hogy valaha létezett egy közös eredeti nyelv. A legtöbb nyelvész szerint legfeljebb 3-4 ezer évre visszamenőleg lehet felkutatni a nyelv gyökereit.

Mark Pagel evolúció biológus, a brit Reading Egyetem tudósa és kollégái azonban az utolsó jégkorszak végére, úgy 15 ezer évvel ezelőttre nyúltak vissza a közös nyelv szavainak felkutatásakor. Pagelben felmerült, hogy a nyelv evolúciója esetleg úgy működhet, mint a biológiai evolúció. Amennyiben így van, akkor a legfontosabb szavak, például azok, amelyekkel a társadalmi kapcsolatainkat határozzuk meg, sokkal lassabban változhattak. A jelen kutatás előzményeként Pagel és tudóstársai megvizsgálták, hogy milyen gyorsan változnak a szavak a modern nyelvekben. Ennek során azonosították a legszilárdabb szavakat. Emellett azt is feltérképezték, milyen kapcsolatban állnak egymással a különböző modern nyelvek.


Néhány szó 15 000 évet is túlélhetett

Ezt követően rekonstruálták az ősi szavakat a leggyakoribb hangváltozások figyelembe vételével - mint például, hogy a "p" és az "f" hang sok nyelvben gyakran változott, a latin "pater"-ből így lett az angolban "father" (azaz apa). Ennek alapján találták ki, hogy hogyan hangozhatott 23 szó - köztük az I (én), a mother (anya), a male (férfi), a fire (tűz), a hand (kéz) vagy a to hear (hallani) - 15 ezer évvel ezelőtt. Pagel szerint ez a szókincs elegendő lenne arra, hogy egy mai ember megértesse magát egy-két egyszerű mondattal egy kőkori előddel. A tudós azonban hangsúlyozta, hogy ezzel a kutatási technikával ennél korábbi korszakra nem lehet visszanyúlni a nyelv történetében.

A tanulmány ugyanakkor felveti annak lehetőségét, hogy a nyelvi adatokat összevessék az archeológiai és antropológiai adatokkal "az emberiség prehisztorikus történetének elmesélésére" - mutatott rá William Croft, az Új-Mexikói Egyetem összehasonlító nyelvésze, aki nem vett részt a kutatásban. "Ez még hátravan, hiszen eddig a legtöbb nyelvész úgy vélte, ennyire nem lehet visszanyúlni az időben. Érdekes felvetés, hogy mégis lehetséges" - fűzte hozzá Croft.

Kapcsolódó cikkek és linkek

Hozzászólások

Jelentkezz be a hozzászóláshoz.

© primavis2013. 05. 18.. 12:37||#118
igen, arról szól, csak éppen azt sugallja, mintha akkor Európa lakatlan lett volna, ami távolról sem igaz! Ergo, milyen alapon von le általános következtetést? Amúgy, ez az Anatólia mint a mezolitikus kultúra õshazája dogma pont olyan mint az ember afrikai származásának mindenáron való erõltetése.
Az ugyanis az õslénytanban és a régészetben régi és bevált szabály, hogy egy bizonyos helyen megtalált lelet csak azt igazolja, hogy ott és akkor élt/halt az a bizonyos élõlény, létezett az a bizonyos tárgy. De azt már korántsem, hogy máshol és máskor nem élhetett/létezhetett volna!
Az meg, hogy mi és hol marad fenn az utókorra az számtalan kedvezõ tényezõ egybeesésének köszönhetõ!
© primavis2013. 05. 18.. 12:19||#117
tévedés, mert ez a pont fordítottja annak ami a kinainál van: õk egyformán írják le de teljesen másként ejtik ki tartományonként, az általad betett szövegeket meg teljesen egyformán ejtenénk ki 1000 vagy 500 éve élt eleinkkel, csak másképpen írjuk le, a korok megfelelõ irásmódja miatt!
© primavis2013. 05. 18.. 12:13||#116
Az angolok meg a németek tényleg nem értik, sõt mai dialektusait is nehezen! Mi viszont az elrománosodott csángókat is megértjük s a legrégebbi irásos hagyatékainkat is, még ha azt magyarul írni nem tudó valszeg idegen szerzetesek is írták le. mert azt csak egy hülye képzeli el, hogy az eleink tényleg úgy ejtették a hangokat/szavakat, ahogy azok leírva fennmaradtak.
© primavis2013. 05. 18.. 12:05||#115
bocsi, de a Kárpát-medencében nem volt jégtakaró 800 m alatt, márpedig ez a magasság csak a terület peremén vagy szigetszerûen található meg! Végig lakott terület volt az élõvilág számára! Ezt igazolják a leghidegebb stadiálisokban itt élt növények és állatok maradványai is! Amúgy az emberi jelenlét is folyamatos volt ezen a területen! Szintén leletek által igazolva.
© primavis2013. 05. 18.. 11:59||#114
Amúgy, a biológiai evolúciónak semmi közös vonása sincs a nyelv evolúciójával! Az evolúció biológusok sajnos gyakran igencsak félreértik azt amibõl élnek! Viszont a közös nevezõre hozás szándéka megmutatkozik a kevenc visszakövetkeztetései módszerük átvételében! A genetikai számitásokon alapuló filogénia, rendszertan pont ilyen alapon mûködik: mai DNS jellegekbõl próbál visszakövetkeztetni a régmúlt idõkre! Csak arról feledkeznek meg, hogy egy olyan könyvbõl akarják kiolvasni a múltat, amelyben csak az utolsó lapok örzõdtek meg! Bár ez õket nemigen zavarja: szerintük az utolsó lapokon levõ betûk statisztikai elemzése alapján rekonstruálni lehet az egész könyvet! Na ez az amit a józan ész már nem tud elfogadni!
© primavis2013. 05. 18.. 11:47||#113
Milyen érdekes, hogy pont az ellenkezõjére jutnak annak, amit a józan ész diktál!
15.000 éve, de pláne korábban az emberek egészen kis csoportokban (családi közösségekben) éltek és nyilvánvaló, hogy minél távolabb voltak egymástól, annál inkább eltérõ volt a kommunikációjuk, nyelvük is. Csere természetesen volt, ho hiszen pl. a nõket is cserélték/rabolták s ezáltal sok közös szóra is szert tehettek, de kis nyelvek egybeolvadása csak a mezozoikumtól kezdõdött s tk. a neolitikumban történt meg. Ez a visszafele való kalkulálásnak csak egy hibája van, de az alapvetõ: semmiféle bízonyíték sincs rá! Viszont az ellenkezõjét csak a józan ész alapozza meg, az meg számukra nem jelent bizonyitékot.
© Tetsuo2013. 05. 17.. 17:11||#112
Szánom-bánom :), de Papichulót kell megvédenem. Valószínuleg a felháborodás és egyéb érzelmek miatt nevezel itt vkit egybol butának, mert mást gondol, mint te. Ebben hasonlítasz Vol Jinra.
Papichulonak igaza van abban, hogy miért higgyen neked? Mi a kulonbség a boszniai piramisok magyar vonatkozását bizonyító leletek és mondjuk UFO-bizonyítékok kozott? Semmi. Egyik sem komoly bizonyíték.

A mai világban néhány elmosódott Jpeg kép nem bizonyíték semmire. A beszámolók pedig sajnos mind (legalábbis amit én hallottam) hiteltelenek. Lehetnek igazak, de egyelore nem hitelesek számomra. Azért, mert részrehajlóak, érzelemmel futottek és nem szakmeberek.
Az pedig hogy utazzak el oda és nézzem meg, nem érv. Mert a világban millió hely van, ahova el kellene utaznom, már csak ilyen alapon is.
Én el is szeretnék oda is, meg máshova is, de nem a Te érveid miatt.

Engem érdekel a magyarság múltja. Tudom, hogy hivatalos torténelmunk hamis és a mai napig komoly érdekek vannak azirányban, hogy az is maradjon.
De ez nem azt jelenti, hogy minden ami alternatív, igaz.
Az eddigi tudásom és tapasztalatom szerint a boszniai piramisokkal kapcsolatban lehet, hogy igazad van. De valószínubb, hogy nem.
Én is szeretném rámondani, hogy ejjha! De ahhoz tényleges bizonyíték kéne.

Azok a kutatók, akik ott munkálkodnak, remélem hamarosan igazi bizonyítékokkal is eloállnak legalább azért, hogy finanszírozókat találjanak.
Ahogy Papichulo írta, már csak az hiányzik. Mi is arra várunk. ;)
+1
© Papichulo2013. 05. 17.. 13:06||#111
Semmivel sem tamasztottad ala a kijelentesedet... eddig kizarolag szemelyeskedesre futotta.
© Rapid812013. 05. 17.. 08:22||#110
Ha a fotók, beszámolók, leírások neked nem elegek, akkor igen, csak úgy, ha letolod oda a segged. Nem én tehetek óla, hogy ennyire buta vagy, aki mindenféle idegen szavakat használ, miközben fogalma sincs, mit jelentenek.
© Papichulo2013. 05. 16.. 15:30||#109
Magyarul te semmi mas modon nem tudod bizonyitani az allitasodat, csak ha en szemelyesen elmegyek Boszniaba... de en vagyok a buta... te meg a retorika vilagbajnoka...

ps: Media eleve pluralis... ;)