MTI
Műholddal ellenőrzik a veszélyes anyagok szállítását
Veszélyes vegyi anyagok szállítását is figyelemmel kíséri a Nagymedve (Beidou) elnevezésű kínai műholdas navigációs rendszer.
A kínai fejlesztésű regionális rendszer a veszélyes anyagokat szállító járművek számára 24 órás megfigyelést tesz lehetővé, miközben a földi irányítóközpont a járműben elhelyezett szenzorok segítségével kapja a járműről és az útviszonyokról gyűjtött információkat. A szállítmány biztonsága és a környezetvédelem érdekében fontos adatokat a jármű feketedoboza rögzíti és a műholdrendszer segítségével küldi az irányítóközpontba. Ha baleset éri a szállítmányt, már 0,01 másodperc múlva már értesítést kap az irányítás, amely a hagyományos globális helyzetmeghatározó rendszerekkel (GPS) kiegészített nyomkövető rendszerekhez képest sokkal fejlettebb és kevésbé időigényes - közölte a rendszer fejlesztését végző központ vezetője.
A vezetőfülkébe elhelyezett érzékelők segítségével még azt is meg tudják állapítani, hogy a sofőr ittas-e vagy sem. Ha a teszt határérték feletti alkoholszintet érzékel, a szállítmány és a vezető érdekében a rendszer leállítja az üzemanyag-ellátást. A Nagymedve regionális navigációs és időjárás-megfigyelő rendszer első három műholdját 2000 és 2003 között állították Föld körüli pályára, ezekhez idén februárban egy újabb műhold csatlakozott.
A kínai fejlesztésű regionális rendszer a veszélyes anyagokat szállító járművek számára 24 órás megfigyelést tesz lehetővé, miközben a földi irányítóközpont a járműben elhelyezett szenzorok segítségével kapja a járműről és az útviszonyokról gyűjtött információkat. A szállítmány biztonsága és a környezetvédelem érdekében fontos adatokat a jármű feketedoboza rögzíti és a műholdrendszer segítségével küldi az irányítóközpontba. Ha baleset éri a szállítmányt, már 0,01 másodperc múlva már értesítést kap az irányítás, amely a hagyományos globális helyzetmeghatározó rendszerekkel (GPS) kiegészített nyomkövető rendszerekhez képest sokkal fejlettebb és kevésbé időigényes - közölte a rendszer fejlesztését végző központ vezetője.
A vezetőfülkébe elhelyezett érzékelők segítségével még azt is meg tudják állapítani, hogy a sofőr ittas-e vagy sem. Ha a teszt határérték feletti alkoholszintet érzékel, a szállítmány és a vezető érdekében a rendszer leállítja az üzemanyag-ellátást. A Nagymedve regionális navigációs és időjárás-megfigyelő rendszer első három műholdját 2000 és 2003 között állították Föld körüli pályára, ezekhez idén februárban egy újabb műhold csatlakozott.