Teljes siker a napvitorla első küldetése

Több rekordot is megdöntöttek, miután először sikerült igazolni a napvitorla üzemelését.

Néhány nappal ezelőtt számoltunk be arról, hogy a The Planetary Society által kifejlesztett, közösségi alapokra helyezett Lightsail 2 kibontotta vitorláját. Nem sokkal ezt követően, július legvégén futott be a hír, miszerint az illetékesek visszaigazolták az eszköz sikeres üzembe helyezését, így megvalósult a napvitorlával való közlekedés.

A közlemény szerint itt egészen pontosan a Föld körüli pálya módosításáról van szó, ennek legmagasabb, illetve legalacsonyabb pontja változott ugyanis meg, ahogy a napvitorla befogta a Napból érkező fotonokat, ezekre támaszkodva pedig némi lendületet biztosított az érdekes járműnek. A magyarázat szerint az elkövetkező hetekben ezen pontokat tovább módosítják, egészen addig, amíg a legalacsonyabb ponton a légkör által jelentett súrlódás már teljes mértékben ellensúlyozza, sőt meghaladja a meghajtás által biztosított lendületet, bár ez nagyjából egy teljes hónap múlva következik majd csak be. Addig folyamatosan figyelik a pálya alakulását, illetve további módosításokat terveznek végrehajtani.


A csapat a siker révén több rekordot is megdöntött, hiszen ez az első olyan eszköz, amely ilyen meghajtással mozog a Föld körül (a 2010-ben elindult japán IKAROS azóta igencsak eltávolodott tőlünk), ennek finanszírozását közösségi alapokra helyezve, jóval kisebb megoldásként igazolva az elmélet helyességét. Az ötlet egészen a hetvenes évekig nyúlik vissza, amikor a társaság alapítója, Carl Sagan, még egyetemi óráin beszélt erről, bár Kepler 1607-ben szintén megemlítette, hogy az üstökösök csóváit valószínűleg a Napból érkező energia táplálja. A napokban további képek is befutottak, amelyek egy teljes mértékben kinyílt vitorlát mutatnak meg nekünk, ezalatt pedig a reakciós kerekek kapcsán is szoftvermódosítást hajtottak végre, hogy megnöveljék azok hatékonyságát.

Ezen kerekek naponta többször beleütköznek a kialakításuk által felállított korlátokba, amelynek révén nem tudnak további forgást biztosítani az eszközön. Ezen forgásra szükség van ahhoz, hogy leállítsák, illetve újból beindítsák a vitorla üzemelését, a további optimalizáció révén így magát a meghajtást is hatékonyabbá tehetik.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sequoyah #4
    Mire nem megoldas?
  • bmw #3
    Napvitorla nem igazan jo megoldas csak a kozelben hasznalhato..volt is errol nemreg egy musor valamelyik adon...
  • Szefmester #2
    Ezek szerint egy db kamion méretű szuperfoton sem talált el... sajnálatos, pedig az adhatott volna igazán nagy lendületet habtestednek.
  • Venator #1
    Kipróbáltam. Kiálltam az úttestre, kitártam a karomat. Vártam, hogy a fotonok arréb toljanak de nem sikerült. Az elméletet hivatalosan is cáfolom :-)