Médiainfó
Játék tanítja az újságírást
A Minnesotai Egyetem tanárai oknyomozó játékokat fejlesztettek ki, mivel azok segítségével szerintük jól alakíthatóak az újságíráshoz szükséges készségek.
Kíváncsiság, nyitottság, a tényekre épülő, rövid, tömör fogalmazásmód, és nem utolsó sorban jó kérdezési technika. Csak néhány olyan tulajdonság, amivel minden újságírónak illik rendelkeznie. A nagy kérdés azonban az, hogy ezeket a képességeket, hogyan lehet kifejleszteni, vagy a már meglévőket tovább fejleszteni. A Minnesota egyetem tanárai egy egészen egyszerű módszert alkalmaztak, hogy az újságírást tanuló diákok minél jobban elsajátíthassák a szakmához nélkülözhetetlen képességeket: videójátékok játszására bíztatták őket.
Az persze nem volt mindegy, hogy milyen játékkal játszottak a diákok, ugyanis ahhoz nem férhet kétség: a szörnyek gyilkolása vagy az aranypénzek gyűjtése és az újságírás között nincsen összefüggés. A tanárok ezért olyan speciális játékokat fejlesztettek ki, amelyekben a játékos célja az, hogy - mint számos esetben az újságíróké is - egy adott témával kapcsolatban minél több információt szerezzen meg, a rendelkezésére álló források felhasználásával.
A játék ezért egy kisvárosban, a valóságban nem létező Harperville-ben játszódik. A pályaudvaron nem várt katasztrófa történik. Az egyik vonat kisiklik, és a tartályokból mérgező ammónia kezd el szivárogni. A játékosnak, mint vérbeli újságírónak pedig az a feladata, hogy az esetről minél többet, minél több forrásból megtudjon, azaz kiderítse, hogy pontosan ki a felelős a balesetért, mi okozta, stb. Elmehet könyvtárba, beszélhet az eset kapcsán az összes érintett szervezet képviselőivel, ide értve a különböző kormányzati hivatalokat is.
A játék azonban a beszélgetések során kezd csak igazán izgalmassá válni. A kérdező ugyanis mindig kiválaszthatja, hogy pontosan milyen stílusban, és milyen tartalommal kérdezzen az adott személytől. Ha a játékos például túl durva lenne, akkor a személy egyszerűen lezárja a beszélgetést, és a a kérdező nem juthat hozzá a számára olyannyira fontos adatokhoz. A játékos így megtanulhatja, hogy az egyes személyekkel milyen módon és formában kell beszélnie. Nem mellékes persze az a szempont sem, hogy a végére kiderüljön: ki a felelős a balesetért.
Kíváncsiság, nyitottság, a tényekre épülő, rövid, tömör fogalmazásmód, és nem utolsó sorban jó kérdezési technika. Csak néhány olyan tulajdonság, amivel minden újságírónak illik rendelkeznie. A nagy kérdés azonban az, hogy ezeket a képességeket, hogyan lehet kifejleszteni, vagy a már meglévőket tovább fejleszteni. A Minnesota egyetem tanárai egy egészen egyszerű módszert alkalmaztak, hogy az újságírást tanuló diákok minél jobban elsajátíthassák a szakmához nélkülözhetetlen képességeket: videójátékok játszására bíztatták őket.
Az persze nem volt mindegy, hogy milyen játékkal játszottak a diákok, ugyanis ahhoz nem férhet kétség: a szörnyek gyilkolása vagy az aranypénzek gyűjtése és az újságírás között nincsen összefüggés. A tanárok ezért olyan speciális játékokat fejlesztettek ki, amelyekben a játékos célja az, hogy - mint számos esetben az újságíróké is - egy adott témával kapcsolatban minél több információt szerezzen meg, a rendelkezésére álló források felhasználásával.
A játék ezért egy kisvárosban, a valóságban nem létező Harperville-ben játszódik. A pályaudvaron nem várt katasztrófa történik. Az egyik vonat kisiklik, és a tartályokból mérgező ammónia kezd el szivárogni. A játékosnak, mint vérbeli újságírónak pedig az a feladata, hogy az esetről minél többet, minél több forrásból megtudjon, azaz kiderítse, hogy pontosan ki a felelős a balesetért, mi okozta, stb. Elmehet könyvtárba, beszélhet az eset kapcsán az összes érintett szervezet képviselőivel, ide értve a különböző kormányzati hivatalokat is.
A játék azonban a beszélgetések során kezd csak igazán izgalmassá válni. A kérdező ugyanis mindig kiválaszthatja, hogy pontosan milyen stílusban, és milyen tartalommal kérdezzen az adott személytől. Ha a játékos például túl durva lenne, akkor a személy egyszerűen lezárja a beszélgetést, és a a kérdező nem juthat hozzá a számára olyannyira fontos adatokhoz. A játékos így megtanulhatja, hogy az egyes személyekkel milyen módon és formában kell beszélnie. Nem mellékes persze az a szempont sem, hogy a végére kiderüljön: ki a felelős a balesetért.