SG.hu
Grand Theft Auto VI: Tizenkét év várakozás után újabb halasztás
Rockstar Games újabb csúszást jelentett be a soron következő Grand Theft Auto-epizóddal kapcsolatban: a sokak által várt GTA VI megjelenését ismét elhalasztották, ezúttal 2026. november 19-re. A játék eredetileg 2025 végére volt ígérve, majd május 26-ra (a következő évre) tették át a premiert, most viszont - bocsánatkérés kíséretében - azt közölték, hogy további hónapokra van szükség ahhoz, hogy „a megszokott szintű csiszoltságot” biztosítsák.
A projektről ismert részletek szerint a GTA VI főszereplői Jason és Lucia, egy bűnözőpár lesznek, akiknek a tevékenységét a Rockstar napfényes, Miami-ihlette Vice City-jében és a tágabb, Floridához hasonló Leonida nevű államban követhetünk majd. A fejlesztés fő helyszíne a skót Rockstar North (Edinburgh), de a munkában részt vesznek a vállalat New York-i és a világ többi stúdiójának csapatai is. A játék fejlesztése 2018 óta folyik; maga a bejelentés közel két éve történt, a megjelenésig eltelt idő - több mint tizenkét év a GTA V megjelenése óta - pedig az iparági átlagot messze meghaladja, még akkor is, ha a nagy „blokkbászter” játékoknál nem ritka a többéves fejlesztési ciklus.
A csúszás hátterében a Rockstar szavai szerint a végső simítások és a minőségbiztosítás szokásos igényei állnak: "Elnézést kérünk, hogy még tovább hosszabbítjuk a már így is hosszú várakozási időt, de ez a néhány hónapos késés lehetővé teszi számunkra, hogy a játékot olyan színvonalon fejezzük be, amilyet az emberek elvárnak és megérdemelnek.” - olvasható a kiadó rövid X-posztjában. A várakozás kulturális és piaci jelentősége nem elhanyagolható: a GTA-sorozat előző része óriási üzleti sikert hozott a kiadónak, a Take-Two pénzügyi jelentései szerint a Grand Theft Auto V a megjelenése (2013) óta mintegy 8,6 milliárd dollár bevételt termelt. Szintén említésre méltó a Rockstar korábbi sikere, a Red Dead Redemption 2, amely 2018-as megjelenésekor az első hétvégéjén 725 millió dolláros eladást produkált.
Sok szakember és iparági szereplő abban reménykedett, hogy a GTA VI katalizátorként hathat az elmúlt évek Covid-időszaka utáni piaci korrekciókat követő fellendülésre; a videojáték-ipar a járvány utáni boomot követően részben konszolidáción ment keresztül, és egy újabb nagy dobás felélénkítheti a szektort. A rajongók számára a késés újabb csalódás: bár a játékosok általában megértik, hogy a csúszások mögött gyakran a minőségbiztosítás áll, a több mint egy évtizedes várakozás és a fejlesztés hosszú időtartama miatt a várakozás mértéke kiemelt figyelmet kap.
A projektről ismert részletek szerint a GTA VI főszereplői Jason és Lucia, egy bűnözőpár lesznek, akiknek a tevékenységét a Rockstar napfényes, Miami-ihlette Vice City-jében és a tágabb, Floridához hasonló Leonida nevű államban követhetünk majd. A fejlesztés fő helyszíne a skót Rockstar North (Edinburgh), de a munkában részt vesznek a vállalat New York-i és a világ többi stúdiójának csapatai is. A játék fejlesztése 2018 óta folyik; maga a bejelentés közel két éve történt, a megjelenésig eltelt idő - több mint tizenkét év a GTA V megjelenése óta - pedig az iparági átlagot messze meghaladja, még akkor is, ha a nagy „blokkbászter” játékoknál nem ritka a többéves fejlesztési ciklus.
Hi everyone,
— Rockstar Games (@RockstarGames) November 6, 2025
Grand Theft Auto VI will now release on Thursday, November 19, 2026.
We are sorry for adding additional time to what we realize has been a long wait, but these extra months will allow us to finish the game with the level of polish you have come to expect and… pic.twitter.com/yLX9KIiDzX
A csúszás hátterében a Rockstar szavai szerint a végső simítások és a minőségbiztosítás szokásos igényei állnak: "Elnézést kérünk, hogy még tovább hosszabbítjuk a már így is hosszú várakozási időt, de ez a néhány hónapos késés lehetővé teszi számunkra, hogy a játékot olyan színvonalon fejezzük be, amilyet az emberek elvárnak és megérdemelnek.” - olvasható a kiadó rövid X-posztjában. A várakozás kulturális és piaci jelentősége nem elhanyagolható: a GTA-sorozat előző része óriási üzleti sikert hozott a kiadónak, a Take-Two pénzügyi jelentései szerint a Grand Theft Auto V a megjelenése (2013) óta mintegy 8,6 milliárd dollár bevételt termelt. Szintén említésre méltó a Rockstar korábbi sikere, a Red Dead Redemption 2, amely 2018-as megjelenésekor az első hétvégéjén 725 millió dolláros eladást produkált.
Sok szakember és iparági szereplő abban reménykedett, hogy a GTA VI katalizátorként hathat az elmúlt évek Covid-időszaka utáni piaci korrekciókat követő fellendülésre; a videojáték-ipar a járvány utáni boomot követően részben konszolidáción ment keresztül, és egy újabb nagy dobás felélénkítheti a szektort. A rajongók számára a késés újabb csalódás: bár a játékosok általában megértik, hogy a csúszások mögött gyakran a minőségbiztosítás áll, a több mint egy évtizedes várakozás és a fejlesztés hosszú időtartama miatt a várakozás mértéke kiemelt figyelmet kap.