MTI
Megnyílt Berlinben a világ legnagyobb elektronikai vására
Berlinben pénteken megnyílt a nagyközönség előtt az IFA, a szórakoztató és háztartási elektronika legnagyobb kiállítása és vására.
Az idei, 53. vásáron 50 országból 1493 kiállító mutatja be újdonságait, ami történelmi csúcs. A berlini vásárvárosban rendezett kiállítás területe is minden korábbinál nagyobb, 145 ezer négyzetméter. Rekordot dönthet a vásáron megkötött szerződések összértéke is, a szervezők várakozása szerint a szakmai napokkal együtt nyolcnapos, szeptember 11-ig tartó rendezvényen 3,8 milliárd euró értékben kötnek üzleteket, ami 100 millió eurós növekedés 2012-höz képest. A vásárra a szakmai látogatók mellett 70 országból 6 ezer újságíró is érkezett. A rendezők előrejelzése szerint a vásárt nagyjából 240 ezer nem szakmai látogató keresi fel, köztük 45 ezer külföldi.
Az IFA fő témái az okostelefonok és az "okos termékek" új generációja, az egymással kommunikáló háztartási berendezések - a háztartás digtalizációja -, és az úgynevezett Ultra-HD televíziók (UHDTV). Az első jelentős világpremier a Samsung Galaxy Gear volt, a dél-koreai gyártó csütörtökön, a második szakmai napon mutatta be első "okosóra" modelljét. Intelligens karórát mutatott be az IFA-n a Sony és a Qualcomm is. Az új telefonok közül a berlini vásáron debütál például az Acer Liquid S2 és a Sony Xperia Z1, amely vízálló, és a csúcstechnológiát képviselő kézikamerákat is feleslegessé tévő videórögzítési funkcióval rendelkezik.
A vásáron jelentette be a japán Panasonic és a szlovén Gorenje, hogy felhőalapú megoldásokat fejlesztenek ki közösen háztartási berendezések számára. Az IFA-n debütált a német Miele úgynevezett SteamFinish funkcióval ellátott szárítógépe, amelyből a cég szerint gyűrődés nélkül kerülnek ki a ruhák, és már nem is kell vasalni. A német Siemens egyebek között vákuumtechnológiát alkalmazó hűtőszekrényt mutatott be, amelyben a "levegőritkítás" miatt tovább marad friss az élelmiszer, valamint egy mosogatógépet, amely a gyártó ígérete szerint 66 százalékkal gyorsabban mosogat, mint a hagyományos berendezések.
A Hama nagy premierje a vezeték nélküli sztereóberendezés. Az FL-986 jelzésű készülék egy tetszőleges médialejátszó készülékhez csatlakoztató jeladóból és két hangszóróból áll, amelyek akkumulátorral vagy elemmel működnek, és szobákon, falakon keresztül "veszik az adást", és akár szabadban is használhatók 100 méteres távolságon belül. A berlini kiállításon autógyártók, illetve autózáshoz fejlesztett újdonságok is megjelentek. A Ford beszéddel irányítható alkalmazásokat mutat be, amelyekkel az autó fedélzeti számítógépe a sofőr utasítására kikeresi például a közelben lévő szállodákat. A Garmin a vadászrepülőgépeken régóta használatos úgynevezett Head-up Display-t mutatott be, amely az okostelefon navigációs rendszerének iránymutatásait a szélvédőn jeleníti meg, a sofőrnek így nem kell levennie a szemét az útról.
A vásárt szervező gfu - Gesellschaft für Unterhaltungs- und Kommunikationselektronik, vagyis szórakoztató- és kommunikációs elektronikai társaság - szerint a piaci forgalom az idén világszerte 2,8 százalékkal bővül, 836 milliárd euró lehet, ezen belül az ágazat európai forgalma az átlag töredékével, 0,6 százalékkal növekedhet. A legnagyobb mértékben az idén is az okostelefonok és táblagépek forgalma emelkedhet, a legfontosabb termékből, a televízióból pedig világszerte 241 millió darabot adhatnak el, ami 1,4 százalékos csökkenés éves szinten. Az úgynevezett okostelevízióból (Smart-TV) viszont a tavalyinál 75 százalékkal több, összesen 74 millió darab kelhet el, a háromdimenziós képek sugárzására alkalmas készülékek (3-D TV) forgalma pedig 104 százalékkal 59 millió darabra emelkedhet.
Az első IFA-t 1924-ben, a rádiózás hőskorában rendezték, innen származik a vásár eredeti neve: nemzetközi rádiózási kiállítás (Internationale Funkausstellung). Hatodik éve azonban már nemcsak szórakoztatóelektronikai fejlesztéseket mutatnak be, hanem háztartási gépeket is, a rendezvény neve ezért már csak egyszerűen IFA.
Az idei, 53. vásáron 50 országból 1493 kiállító mutatja be újdonságait, ami történelmi csúcs. A berlini vásárvárosban rendezett kiállítás területe is minden korábbinál nagyobb, 145 ezer négyzetméter. Rekordot dönthet a vásáron megkötött szerződések összértéke is, a szervezők várakozása szerint a szakmai napokkal együtt nyolcnapos, szeptember 11-ig tartó rendezvényen 3,8 milliárd euró értékben kötnek üzleteket, ami 100 millió eurós növekedés 2012-höz képest. A vásárra a szakmai látogatók mellett 70 országból 6 ezer újságíró is érkezett. A rendezők előrejelzése szerint a vásárt nagyjából 240 ezer nem szakmai látogató keresi fel, köztük 45 ezer külföldi.
Az IFA fő témái az okostelefonok és az "okos termékek" új generációja, az egymással kommunikáló háztartási berendezések - a háztartás digtalizációja -, és az úgynevezett Ultra-HD televíziók (UHDTV). Az első jelentős világpremier a Samsung Galaxy Gear volt, a dél-koreai gyártó csütörtökön, a második szakmai napon mutatta be első "okosóra" modelljét. Intelligens karórát mutatott be az IFA-n a Sony és a Qualcomm is. Az új telefonok közül a berlini vásáron debütál például az Acer Liquid S2 és a Sony Xperia Z1, amely vízálló, és a csúcstechnológiát képviselő kézikamerákat is feleslegessé tévő videórögzítési funkcióval rendelkezik.
A vásáron jelentette be a japán Panasonic és a szlovén Gorenje, hogy felhőalapú megoldásokat fejlesztenek ki közösen háztartási berendezések számára. Az IFA-n debütált a német Miele úgynevezett SteamFinish funkcióval ellátott szárítógépe, amelyből a cég szerint gyűrődés nélkül kerülnek ki a ruhák, és már nem is kell vasalni. A német Siemens egyebek között vákuumtechnológiát alkalmazó hűtőszekrényt mutatott be, amelyben a "levegőritkítás" miatt tovább marad friss az élelmiszer, valamint egy mosogatógépet, amely a gyártó ígérete szerint 66 százalékkal gyorsabban mosogat, mint a hagyományos berendezések.
A Hama nagy premierje a vezeték nélküli sztereóberendezés. Az FL-986 jelzésű készülék egy tetszőleges médialejátszó készülékhez csatlakoztató jeladóból és két hangszóróból áll, amelyek akkumulátorral vagy elemmel működnek, és szobákon, falakon keresztül "veszik az adást", és akár szabadban is használhatók 100 méteres távolságon belül. A berlini kiállításon autógyártók, illetve autózáshoz fejlesztett újdonságok is megjelentek. A Ford beszéddel irányítható alkalmazásokat mutat be, amelyekkel az autó fedélzeti számítógépe a sofőr utasítására kikeresi például a közelben lévő szállodákat. A Garmin a vadászrepülőgépeken régóta használatos úgynevezett Head-up Display-t mutatott be, amely az okostelefon navigációs rendszerének iránymutatásait a szélvédőn jeleníti meg, a sofőrnek így nem kell levennie a szemét az útról.
A vásárt szervező gfu - Gesellschaft für Unterhaltungs- und Kommunikationselektronik, vagyis szórakoztató- és kommunikációs elektronikai társaság - szerint a piaci forgalom az idén világszerte 2,8 százalékkal bővül, 836 milliárd euró lehet, ezen belül az ágazat európai forgalma az átlag töredékével, 0,6 százalékkal növekedhet. A legnagyobb mértékben az idén is az okostelefonok és táblagépek forgalma emelkedhet, a legfontosabb termékből, a televízióból pedig világszerte 241 millió darabot adhatnak el, ami 1,4 százalékos csökkenés éves szinten. Az úgynevezett okostelevízióból (Smart-TV) viszont a tavalyinál 75 százalékkal több, összesen 74 millió darab kelhet el, a háromdimenziós képek sugárzására alkalmas készülékek (3-D TV) forgalma pedig 104 százalékkal 59 millió darabra emelkedhet.
Az első IFA-t 1924-ben, a rádiózás hőskorában rendezték, innen származik a vásár eredeti neve: nemzetközi rádiózási kiállítás (Internationale Funkausstellung). Hatodik éve azonban már nemcsak szórakoztatóelektronikai fejlesztéseket mutatnak be, hanem háztartási gépeket is, a rendezvény neve ezért már csak egyszerűen IFA.