Berta Sándor
A korábbiaknál nagyobb hatalmuk van a felhasználóknak
Csak a Wall Streeten naponta egy terabyte adat keletkezik, míg a Twitteren naponta 200 millió üzenetet jelentetnek meg az emberek. Azonban közel sem mindegy, hogy kik gyakorolhatják az információk felett az ellenőrzést.
Az IT-ágazatban jelenleg tapasztalható digitális adatrobbanásra a "Big Data" kifejezést használják. A drasztikus mértékben növekvő digitális adatmennyiség komoly problémát okoz a cégeknek, ezért napjainkban az adatvédelem az egyik legfontosabb témává vált. Michael Rhodin, az IBM egyik vezetője a CeBIT-en elmondta, hogy ki kell tudni elemezni ezt az adatmennyiséget ahhoz, hogy az ügyfelek viselkedését megérthessék és előrejelezhessék. "A fogyasztóknak ma sokkal több hatalmuk van, mint korábban és sokkal nehezebb őket a hagyományos módon meggyőzni" - tette hozzá a szakember.
Egy aktuális felmérés szerint a felhasználók 78 százaléka nem bízik a cégek reklámüzeneteiben. Az emberek egyre gyakrabban online döntenek a vásárlásaikról, független attól, hogy végül egy webshopban veszik-e meg a kiválasztott terméket vagy sem. Emellett egyre nagyobb szerepet kapnak a döntési folyamatban a közösségi portálokon bejelölt barátok és ismerősök.
"Amennyiben a cégek nem figyelik meg és értékelik ki a közösségi oldalakon, a fórumokon és a saját honlapjaikon lévő adatfolyamokat, akkor teljesen vakok lesznek a márkáik és a termékeik teljesítményével kapcsolatban. A digitális globalizáció miatt véget ért az az idő, amikor egy bizonyos terméket egy meghatározott célcsoport számára egy konkrét helyen lehetett piacra dobni. A Big Data kiértékelése időben megmutathatja a vállalatoknak, hogy a helyes úton járnak-e, vagy egy teljesen más terméket, esetleg stratégiát kell-e követniük. Azok a társaságok, amelyek nem figyelnek az ügyfeleikre eleve elveszítették a küzdelmet. Az új számítástechnikai lehetőségekből azonban az egész társadalom profitálhat" - emelte ki az IBM képviselője.
A szakember végül kitért arra is, hogy vajon az adatok gyűjtése, egyesítése és kielemzése összeegyeztethető-e az adatvédelemmel és a magánszféra védelmével, szerinte minden cégnek és országnak szembe kell néznie ezzel a kihívással. Példaként hozta fel a Facebookot, ahol eddig több mint 750 millió ember regisztrálta magát, akiknek látszólag semmilyen problémát nem okoz az, hogy megosztják a személyes adataikat másokkal. "Az adatvédelemmel kapcsolatos társadalmi normák már most is változnak" - szögezte le.
Az IT-ágazatban jelenleg tapasztalható digitális adatrobbanásra a "Big Data" kifejezést használják. A drasztikus mértékben növekvő digitális adatmennyiség komoly problémát okoz a cégeknek, ezért napjainkban az adatvédelem az egyik legfontosabb témává vált. Michael Rhodin, az IBM egyik vezetője a CeBIT-en elmondta, hogy ki kell tudni elemezni ezt az adatmennyiséget ahhoz, hogy az ügyfelek viselkedését megérthessék és előrejelezhessék. "A fogyasztóknak ma sokkal több hatalmuk van, mint korábban és sokkal nehezebb őket a hagyományos módon meggyőzni" - tette hozzá a szakember.
Egy aktuális felmérés szerint a felhasználók 78 százaléka nem bízik a cégek reklámüzeneteiben. Az emberek egyre gyakrabban online döntenek a vásárlásaikról, független attól, hogy végül egy webshopban veszik-e meg a kiválasztott terméket vagy sem. Emellett egyre nagyobb szerepet kapnak a döntési folyamatban a közösségi portálokon bejelölt barátok és ismerősök.
"Amennyiben a cégek nem figyelik meg és értékelik ki a közösségi oldalakon, a fórumokon és a saját honlapjaikon lévő adatfolyamokat, akkor teljesen vakok lesznek a márkáik és a termékeik teljesítményével kapcsolatban. A digitális globalizáció miatt véget ért az az idő, amikor egy bizonyos terméket egy meghatározott célcsoport számára egy konkrét helyen lehetett piacra dobni. A Big Data kiértékelése időben megmutathatja a vállalatoknak, hogy a helyes úton járnak-e, vagy egy teljesen más terméket, esetleg stratégiát kell-e követniük. Azok a társaságok, amelyek nem figyelnek az ügyfeleikre eleve elveszítették a küzdelmet. Az új számítástechnikai lehetőségekből azonban az egész társadalom profitálhat" - emelte ki az IBM képviselője.
A szakember végül kitért arra is, hogy vajon az adatok gyűjtése, egyesítése és kielemzése összeegyeztethető-e az adatvédelemmel és a magánszféra védelmével, szerinte minden cégnek és országnak szembe kell néznie ezzel a kihívással. Példaként hozta fel a Facebookot, ahol eddig több mint 750 millió ember regisztrálta magát, akiknek látszólag semmilyen problémát nem okoz az, hogy megosztják a személyes adataikat másokkal. "Az adatvédelemmel kapcsolatos társadalmi normák már most is változnak" - szögezte le.