MTI

Nehezen értik a magyar diákok a digitális szövegeket

Gyengébbek a magyar diákok digitális szövegértési képességei, mint a nyomtatottszöveg-értésük, ennek okai pedig egyebek mellett a családi háttérben és az internethez való hozzáférésben keresendők - mondta Gloviczki Zoltán közoktatásért felelős helyettes államtitkár kedden a 2009-es PISA-eredményeket ismertetve.

A 16 OECD-országban végzett felmérés szerint Magyarország a 12-14. helyen áll a digitális szövegértést tekintve, Spanyolországgal, Lengyelországgal és Ausztriával hasonló helyen. A helyettes államtitkár felidézte, hogy a korábbi eredmények szerint Magyarország utolsók között szerepel a szélessávú internethozzáférés tekintetében, s ennek nyilvánvaló kapcsolata van a mostani eredménnyel. A helyettes államtitkár fontosnak nevezte, hogy az eszközközpontú informatikai fejlesztéseket a tudás, elsősorban a pedagógusok digitális íráskészségének fejlesztése kövesse. Megjegyezte, hogy Magyarországon a jobb szociális háttérrel rendelkező fiatalok nem feltétlenül az iskolának köszönhetik eredményüket, hanem az otthoni, magánéletben megszerzett gyakorlatnak.

Balázsi Ildikó, az Oktatási Hivatal mérési és értékelési osztály vezetője a feladatok kapcsán arról számolt be: a diákoknak egy tipikus keresőoldalon kapott találatok alapján kellett kérdésekre válaszolniuk, az olvasott cikkek fő gondolatait meghatározniuk, oldalak között lépkedniük, elektronikus levelezést és fórumot használniuk. Az osztályvezető ismertette: az érintett országok átlagpontszáma 499 volt, ami megegyezik a nyomtatott szövegértés vizsgálatakor kapott eredménnyel. Ez Magyarországon gyengébb volt, 468 pont, szemben az írott szövegeknél mért 494-gyel - tette hozzá.

Balázsi Ildikó közölte, hogy a képességi szintek kapcsán a magyar diákok 73 százaléka érte el a minimális szintet, míg más OECD országokban ez 83 százalék volt. A kiemelkedő szintet a magyar diákok 5 százaléka érte el, a más országokban mért 8 százalékkal szemben. Magyarország egyébként 1996 óta tagja az OECD-nek. Az oktatási ágazatot tekintve eddig három témában (szövegértés, matematikai kompetenciák, természettudományos tudás) háromévente publikáltak adatokat. A digitális szövegértést most először, kísérleti jelleggel mérték.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #8
    Diakolimpia. Az ilyen pozitiv hirek valahogy kimaradnak itt is, ott is. ;)
  • hangulati #7
    ez a "digitalis szovegertes" olyan, mint pl.: az "egyszeru zenehallgatas" a digitalis szovegertes nem azt jelenti, amit az, hogy "a digitalis szoveg (meg)ertese" , csakugy, mint az "egyszeru zenehallgatas" sem egyenlo az egyszeru zene (meg)hallgatasaval. Jo. Vissza a kezdetekhez: mitol digitalis a kepernyon megjeleno betu? mar a cimenek sem volt ertelme...
  • sad1976 #6
    "Gyengébbek a magyar diákok digitális szövegértési képességei, mint a nyomtatottszöveg-értésük, ennek okai pedig egyebek mellett a családi háttérben és az internethez való hozzáférésben keresendők"
    ugyan már!aki nem tud olvasni és azt értelmezni.már az első is kizárja a másodikat annak aztán tök mindegy,hogy könyv van előtte vagy monitor. a betű az betű könyvben is monitoron is!
  • endrev #5
    És azt vajon vizsgálták hogy milyen szövegekről van szó? Pl. van-e mellette menürendszer vagy reklám vagy más irreleváns információ, ami elvonná a figyelmét. A könyv az elmét csak a könyvre emlékezteti, de egy monitor már millió más dolgot is idéz: játékokat, képeket, zenéket... Pszichológiailag is meg kellene a dolgot nézni.
  • Komolytalan #4
    "Nehezen értik a magyar diákok a digitális szövegeket"
    Nem vagyok már diák, de még mindig gyengén olvasok hexában :-)

  • Cat #3
    Egyes kommenteket elnézve én egyáltalán nem lepődök meg. Pl. naponta látok olyat, hogy olyan dolgokra kérdeznek rá, amik egyértelműen le vannak írva néhány sorral feljebb, a hírben. (És SG még ilyen szempontból istenes, mert más helyeken még fogalmazni sem tudnak.)
  • shade88 #2
    Az ilyen felmérések Magyarországon mindig is vicc kategóriába tartoztak. Nem tudom miért érdekelné bármelyik diákot is egy hülye teszt, amire nem kap jegyet. Ez a tipikus öt perc alatt megírom az egy órás tesztet kategória.
  • Tetsuo #1
    Ezeket az adatokat nem hiszem el. Egyszeruen keptelenseg.
    Vagy a teszt, vagy a megirasi korulmenyek, vagy a kiertekeles santit...