Napi Online
Ma már elfogadhatatlan az adatvesztés
Azt látjuk a természetben, hogy elképzelhetetlenül lassú, de rendületlen a fejlődés, és többnyire a leghatékonyabb egyed marad életben. Jobban megnézve, felgyorsult világunkban ez az adott szervezetekkel, cégekkel sincs másként.
Ha leülünk öt percre és visszaemlékezünk arra, hogyan is dolgoztunk öt éve és most, megdöbbentő kontrasztot tapasztalunk. Amikor leülünk az asztalunkhoz, megnézzük az e-mailjeinket, RSS-híreket kapunk a telefonunkra. Már elkezdtünk virtuális megbeszélésekre járni, BlackBerry-készülékeken olvassuk és írjuk e-mailjeinket és kezeljük a Facebookot, talán már nincsenek valóságos szervereink sem, csak virtuálisak, és ötször annyi munkát vagyunk képesek elvégezni, mint öt éve.
Arra azonban kevesen gondolunk, hogy mi is mozgatja ezt a felgyorsult IT-evolúciót. A minden területen egyre éleződő verseny hatására ma már nem vagyunk képesek elviselni egy gépleállást, adatvesztést, adatlopást, szándékos vagy véletlen szabotázs hatásait. Ha ezek következményeként tönkremegy egy-egy eszköz, helyettük bármikor újat lehet vásárolni. Ha azonban az adatainkról vagy az időnkről van szó, azt már nem lehet visszaforgatni. Az elsődlegesen védeni kívánt értékeink tehát az adataink és az időnk. Minden új technológia csak akkor lehet hosszú távon életképes, ha ezekre az igényekre megoldást ad.
Ma már képesek vagyunk akár a vállalkozásunkban működő szerverek adatparkokban történő archiválására, ezzel biztosítva egy esetleges adatvesztés esetén történő gyors visszaállást. Azok a szerverek, amelyek működéséhez szükséges a magas rendelkezésre állás, nagy sávszélesség vagy biztonságos, katasztrófatűrő környezet, már elkezdtek átcsorogni a nagy megbízhatóságú adatparkokba. Mind a cégvezetők, mind a rendszergazdák egyre nagyobb része látja be, hogy például az egyszerre it- és telco-szolgáltatók, az ict-szolgáltatók a méretnagyságból adódóan kedvezőbb körülményeket tudnak biztosítani a háttér-infrastruktúráknak.
Ezekben a létesítményekben már nemcsak az üzembiztos működésekre léteznek folyamatok, hanem a felmerülő kritikus helyzetekben is előre elkészített és követendő forgatókönyvek alapján járnak el. Virtualizált környezetben egy esetleges leállás hatására a cég rendszergazdája sms-értesítést kap, majd a másodperc tört része alatt például az adott cég honlapja egy új kiszolgálón, külső beavatkozás nélkül elindul. Az esetleges hűtéssel, generátorokkal, oltórendszerekkel biztonsággal, internet-sávszélességgel kapcsolatos üzemeltetési, garanciális munkálatokat már az it-szolgáltató vállalja magára.
Az it-evolúció eljutott arra a pontjára, amikor a költséghatékonyság és technológiai megfontolások miatt az alapinfrastruktúrák üzemeltetését az ict-cégek végzik. A rendszergazdai üzemeltetésben pedig olyan lehetőségeket nyújtanak a betelepülteknek, mint a távmenedzsment, szerver-, tűzfal-, szoftverbérlet. Ma már az sem utópisztikus gondolat, hogy az üzemeltetéssel megbízott kolléga azonnal értesüljön egy hibáról, majd okos telefonnal belépve azonnal, utazás nélkül el is hárítsa.
Egyre elfogadottabb az a tény, hogy miként a céges autókban is szervizek cserélnek olajat, úgy a szerverek hűtése is az adatparkok feladata. Mindezek hatására azok a cégek, amelyek ilyen szervertermekben helyezik el eszközeiket, már egyre több időt tudnak fordítani a saját vállalkozásukra - azaz az evolúció folytatódik.
Ha leülünk öt percre és visszaemlékezünk arra, hogyan is dolgoztunk öt éve és most, megdöbbentő kontrasztot tapasztalunk. Amikor leülünk az asztalunkhoz, megnézzük az e-mailjeinket, RSS-híreket kapunk a telefonunkra. Már elkezdtünk virtuális megbeszélésekre járni, BlackBerry-készülékeken olvassuk és írjuk e-mailjeinket és kezeljük a Facebookot, talán már nincsenek valóságos szervereink sem, csak virtuálisak, és ötször annyi munkát vagyunk képesek elvégezni, mint öt éve.
Arra azonban kevesen gondolunk, hogy mi is mozgatja ezt a felgyorsult IT-evolúciót. A minden területen egyre éleződő verseny hatására ma már nem vagyunk képesek elviselni egy gépleállást, adatvesztést, adatlopást, szándékos vagy véletlen szabotázs hatásait. Ha ezek következményeként tönkremegy egy-egy eszköz, helyettük bármikor újat lehet vásárolni. Ha azonban az adatainkról vagy az időnkről van szó, azt már nem lehet visszaforgatni. Az elsődlegesen védeni kívánt értékeink tehát az adataink és az időnk. Minden új technológia csak akkor lehet hosszú távon életképes, ha ezekre az igényekre megoldást ad.
Ma már képesek vagyunk akár a vállalkozásunkban működő szerverek adatparkokban történő archiválására, ezzel biztosítva egy esetleges adatvesztés esetén történő gyors visszaállást. Azok a szerverek, amelyek működéséhez szükséges a magas rendelkezésre állás, nagy sávszélesség vagy biztonságos, katasztrófatűrő környezet, már elkezdtek átcsorogni a nagy megbízhatóságú adatparkokba. Mind a cégvezetők, mind a rendszergazdák egyre nagyobb része látja be, hogy például az egyszerre it- és telco-szolgáltatók, az ict-szolgáltatók a méretnagyságból adódóan kedvezőbb körülményeket tudnak biztosítani a háttér-infrastruktúráknak.
Ezekben a létesítményekben már nemcsak az üzembiztos működésekre léteznek folyamatok, hanem a felmerülő kritikus helyzetekben is előre elkészített és követendő forgatókönyvek alapján járnak el. Virtualizált környezetben egy esetleges leállás hatására a cég rendszergazdája sms-értesítést kap, majd a másodperc tört része alatt például az adott cég honlapja egy új kiszolgálón, külső beavatkozás nélkül elindul. Az esetleges hűtéssel, generátorokkal, oltórendszerekkel biztonsággal, internet-sávszélességgel kapcsolatos üzemeltetési, garanciális munkálatokat már az it-szolgáltató vállalja magára.
Az it-evolúció eljutott arra a pontjára, amikor a költséghatékonyság és technológiai megfontolások miatt az alapinfrastruktúrák üzemeltetését az ict-cégek végzik. A rendszergazdai üzemeltetésben pedig olyan lehetőségeket nyújtanak a betelepülteknek, mint a távmenedzsment, szerver-, tűzfal-, szoftverbérlet. Ma már az sem utópisztikus gondolat, hogy az üzemeltetéssel megbízott kolléga azonnal értesüljön egy hibáról, majd okos telefonnal belépve azonnal, utazás nélkül el is hárítsa.
Egyre elfogadottabb az a tény, hogy miként a céges autókban is szervizek cserélnek olajat, úgy a szerverek hűtése is az adatparkok feladata. Mindezek hatására azok a cégek, amelyek ilyen szervertermekben helyezik el eszközeiket, már egyre több időt tudnak fordítani a saját vállalkozásukra - azaz az evolúció folytatódik.