SG.hu·

Felelős lehet a letöltést nem blokkoló internetszolgáltató Ausztráliában

Benyújtotta fellebbezési kérelmét az ausztrál jogvédő AFACT abban a perben, amelyben első fokon alulmaradt a helyi internetszolgáltató iiNet-tel szemben. Az első fokú bírósági döntés a megvalósult jogsértések tényét nem, de a szolgáltató felelősségét ezekre vonatkozóan kétségbe vonta.

Benyújtotta fellebbezési kérelmét a bíróságra a 34 filmstúdiót képviselő ausztrál jogvédő szervezet, az AFACT (Australian Federation of Copyright Theft) abban a perben, amelyet az év elején első fokon elveszített egy helyi internetszolgáltató ellen. Az iiNet ellen még 2008-ban benyújtott keresetében az AFACT úgy érvelt, a szolgáltató nem lép fel a jogvédett tartalmakat illegálisan megosztó előfizetőivel szemben, ilyenformán közvetve támogatja a hálózatán keresztül elkövetett jogsértéseket. Az ügyben többek között a Village Roadshow, a Universal, a Warner, a Paramount, a Sony, a Fox és a Disney stúdiókat képviselő AFACT a szolgáltató felelősségének megállapítását, és a jogsértő felhasználók elleni fellépésre kötelezését kérte a bíróságtól.

A február elején megszületett döntésében a bíróság elutasította az AFACT követelését. Határozata szerint a benyújtott bizonyítékok nem utalnak arra, hogy az iiNet valóban támogatná a jogsértő magatartást, emellett úgy ítélte meg, az előfizetők által elkövetett jogsértések utáni felelősségvállalás nem hárítható rá a szolgáltatóra, mivel annak nem állnak rendelkezésére az illegális letöltést hatékonyan akadályozó eszközök. Az ítélet ismertetése során az ügyben ítélkező Dennis Cowdroy bíró ugyanakkor kiemelte, a döntés nem vitatja azt a tényt, hogy a szolgáltató hálózatán tetten érhető kalózkodás valós, sőt jelentős mértékű.

A fellebbezéssel kapcsolatban, Neil Gane az AFACT ügyvezetője kiemelte, a szervezet szakértői szerint a bírósági ítélet nincs összhangban az ausztrál szerzői jogi jogszabályokkal. Hangsúlyozta, meglátásuk szerint nem hagyható annyiban az a tény, hogy az iiNet tud a bíróság által is elismert, jelentős arányú jogsértésekről, de annak ellenére, hogy mind a jogi, mind a technikai kapacitása megvan ennek akadályozására, nem tesz ellene.

A fellebbezés hírére reagáló közleményében az iiNet sajnálatosnak nevezte az AFACT döntését. Véleményük szerint ugyanis a hosszú távú pereskedés nem fogja a kívánt cél, vagyis az illegális letöltés arányának csökkenését eredményezni. A szolgáltató képviseletében nyilatkozó Micheal Malone, az iiNet vezérigazgatója hozzátette, meglátása szerint a stúdióknak legalább részben felelősséget kellene vállalniuk a kalózkodás elterjedéséért, mivel kínálatukkal nem tudták követni a fogyasztói igények megváltozását. Malone szerint a jogsértéseknek azzal lehetne elejét venni, ha a médiacégek minél nagyobb mennyiségű tartalmat tennének közzé gyorsan és olcsón az interneten.

A bíróság első fokú ítélete precedens értékűnek számít Ausztráliában, mivel az országban ez volt az első eset, hogy szerzői jogi jogsértéssel kapcsolatban, felelősség megállapítása érdekében internetszolgáltató ellen indult eljárás.

Kapcsolódó cikkek és linkek

Hozzászólások

Jelentkezz be a hozzászóláshoz.

© drakesberg2010. 03. 02.. 15:11||#10
Úgyértem a torrentezést magát nem szabad tiltani, mert nem csak illegális letöltés folyik rajtuk.
© drakesberg2010. 03. 02.. 15:09||#9
És a fegyvergyárakat ki szokta elõvenni, hogy a jenki katonák lelõhetnek bárkit Irakban, vagy a gyerekek az USA-ban az iskolában lövöldöznek? Szerintem ez komolyabb gond, mint a torrentezés. Én is szoktam torrentezni, amikor kijön az Ubuntu új változata, vagy a Debian DVD-t. Arról meg nem is beszélve, hogy a számítógépgyártók is felelõsek, ha megszedik magukat a torrent játékokat futtató játékosok gépújításain. Kötve hiszem, hogy ennyi videokártya fogyna, ha csak azok vennék õket, akik legális játékokat futtatnak.
© Omega2010. 03. 02.. 14:59||#8
Van egy olyan gyanúm, hogy ezek a kiadók a jelenlegi formában el fognak tûnni, és ezt érzik már õk is.
© Merces2010. 03. 02.. 13:12||#7
BOJKOTT<#banplz><#banplz><#help>
© Lame2010. 03. 02.. 11:40||#6
Igen, de a kiadok alapvetoen ugy allnak a dologhoz, hogy ugyis az lesz amit ok akarnak es kesz. Ezert meg is tesznek mindent.
Nehogy mar ok alkalmazkodjanak a korulmenyekhez.
© Crane2010. 03. 02.. 10:34||#5
Igen, jól mondod sathinel. De a szolgálató is rámutatott a lényegre: "stúdióknak legalább részben felelõsséget kellene vállalniuk a kalózkodás elterjedéséért, mivel kínálatukkal nem tudták követni a fogyasztói igények megváltozását".
Pontosan ez a lényeg. És az ilyen perekkel csak maguk alatt vágják a fát, hiszen pont a netszolgáltatók teremtettek és tartanak fent egy új piacot, amit a maradi cégek nem tudnak kihasználni.
© sathinel2010. 03. 02.. 10:13||#4
Nemcsak a póstást, hanem a családját is rokonostól. Mert hát példát kell mutatni a többi bûnözõnek.

Készült már arról felmérés hogy milyen jótékony hatása volt a letöltéseknek a játékokra, stb? Csak mert eleinte én is letöltöttem és amint megtehettem meg is vettem már a játékokat. Ha nem így csinálom akkor valsz nem váltam volna kockává, és leszarnám hogy vegyek játékot, gépet, stb.

A másik fele hogy a zinternet azért fejlõdött gyorsan, és még fejlõdik, mert használják. Ha nem lenne letöltés akkor szerintem még mindíg alig lenne sávszél a szolgáltatóknál. Meglepõen pl Magyarországon fejletebb a vezetékes net mint UK, igaz mobil részleg fordítva. És az othoni net valsz pont a letöltések miatt fejlõdött ekkorát, és hogy mindenki gyorsabb netet akar hogy hamar megnézhesse a filmet, játékot amit épp letölt....
© endrev2010. 03. 02.. 10:09||#3
Crane,
... vagy az autópályaüzemeltetõ, amiért valaki lopott árut szállított rajta. Vagy önkormányzat, miután az illetõ beér egy településre.

PERELJÜNK BE MINDENKIT! 😄
© Szemjuel2010. 03. 02.. 09:14||#2
Ráadásul ha a posta még gyorsítja is a folyamatot az azonnal csomagküldéssel, akkor pláne 😄
© Crane2010. 03. 02.. 08:50||#1
Most nem azért, de ha valaki telefonon lebeszél valakivel egy bûncselekményt, akkor a telefonszolgáltató ellen is eljárás indul, mert "bûnrészes" volt?
Vagy: Valaki kiír jogvédett MP3-akat egy DVD-re, és Postán elküldi, akkor a Postát is bilincsbe fogják verni, mert továbbította a csomagot?