Berta Sándor

Bírálják az osztrák vasút mobilos döntéseit

Az Osztrák Számvevőszék jelentésében élesen bírálta az ÖBB nemzeti vasúttársaságot, amiért az túl drágán építette ki mobilhálózatát, és számos megvásárolt készüléket meg sem kapott.

A dokumentumból kiderült: az ÖBB 2005 és 2006 között összesen 4,36 millió eurót költött arra, hogy a vonalhálózatán jelentős mértékben javítsa a mobiltelefon hívások vételi lehetőségeit. Ennek ellenére a kitűzött cél csak a Bécs és Salzburg közötti vonal mintegy 300 kilométeres szakaszán valósult meg. Ráadásul a szolgáltatás csupán egyetlen mobilszolgáltató és annak ügyfelei számára elérhető.

Emellett az Osztrák Számvevőszék azért is elmarasztalta a vasúttársaságot, mert összesen 26 657 mobiltelefont rendelt meg, amelyeknek közel egyharmada, 8600 készülék soha nem érkezett meg a konszernhez. Azt már egy 2005-ös belső ÖBB-vizsgálat is kimutatta, hogy csak a készülékvásárlások kétharmadát lehetett nyomon követni a vállalat könyvelésében. Azt nem sikerült kideríteni, hogy a 8600 mobil miért nem érkezett meg soha az ÖBB-hez. A felesleges beruházás potom 2,59 millió euróba került az adófizetőknek.

A vasúttársaság két szerződést is kötött az A1 mobilszolgáltató viszonteladóival, mindegyik megállapodásban - a kedvező percdíjakért cserébe - két év hűségidőt vállalt. A visszaélések elsősorban az ÖBB infrastruktúraépítési részlegén belül, a keleti regionális igazgatóságon történtek, ahol egy dolgozó manipulált aláírásokkal adott le telefonmegrendeléseket. A cég csupán öt hónappal a botrány kirobbanása után indított vizsgálatot az illető ellen, de feljelentést nem tett és az ügyészséget sem értesítette.

"A kiszámolt számadatok rosszak" - utasította vissza a számvevőszék jelentését Alfred Ruhaltinger, az ÖBB szóvivője. A szakember hozzátette, amennyiben fel is mondták volna a szerződéseket - ami egyébként nem történt meg - úgy is csak legfeljebb 8906 euró kár keletkezett volna, de semmiképpen sem 2,59 millió euró. Nem igaz az sem, hogy a cég vezetői öt hónapon át nem tettek semmit, az illetőt ugyanis a belső vizsgálatok lezárulta után azonnal kirúgták.

De nem csak a mobiltelefon-beszerzések miatt került a kritikák kereszttüzébe az osztrák vasúttársaság. A számvevőszék ugyanis jelentésében kifogásolta, hogy 2003 és 2007 között a csökkenő piaci árak ellenére 20 százalékkal, 6,82 millió euróra nőttek a cég távközlési költségei. A számvevőszék rámutatott: csak a szerződések módosításával a vállalat évente 1,47 millió eurót takaríthatott volna meg. "Továbbra is hiányzik a stratégia az 5702 kilométer hosszú osztrák vasútvonal-hálózat megfelelő minőségű és szintű mobil ellátásának biztosítására" - olvasható továbbá a dokumentumban.

A mobiltelefon-hívások vételi minőségének javítására a vállalat 4,36 millió eurót fordított, ami 74 százalékkal nagyobb az előzetes tervekben szereplő összegnél. A számvevőszék kifogásolta, hogy először csak a mobilkom austriát (A1) vonták be programba és azt csak 2007-ben nyitották meg a többi mobilszolgáltató előtt. A számvevőszék tavaly június és augusztus között végezte el a vizsgálatát, amelynek során az osztrák vasúttársaság 2003 és 2008 közötti gazdálkodását, illetve beszerzéseit és programjait vette górcső alá.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!