MTI

Twitterrel és Facebookkal kampányolnak Afganisztánban

Bár Afganisztánban a lakosság nagy része szegény és sokaknak még elektromos árama sincs, nemhogy internetes kapcsolata, az elnökválasztás jó néhány jelöltje mégis a Twitter, a Facebook és a YouTube segítségét használja fel politikai hadjáratához.

Barack Obama amerikai elnök taktikáját utánozva az egyik afgán politikus például a Twitter közösségi mikroblogon juttatja el üeneteit, illetve létezik egy rendkívül látványos honlapja is, ahol támogatói adományokkal segíthetik politikai karrierjét. A 41 elnökjelölt közül mások a Facebook közösségi honlapon keresztül reklámozzák az általuk esetlegesen bevezetendő törvényeket, míg a YoutTube-on választási videoklipeket is láthatunk arról, hogyan virágoztatná fel a háború által megviselt országot egy-egy jelölt.

Kérdéses, hogy ennek a "hi-tech" választási hadjáratnak mennyi értelme van, amikor pusztán a lakosság 10 százalékának van az otthonában áram. Luke Cholerton-Bozier, a londoni Red Narrative digitális médiákkal foglalkozó ügynökségének vezetője azonban hasznosnak tekinti ezt a hadjáratot. Szerinte ha - optimális esetben - csak a lakosság 5 százalékánál találhatóak meg a megfelelő technológiai paraméterek, hogy a választási üzenet célt érjen, már akkor is 1,5 millió afgánról beszélhetünk.

"Az internetnek a világ fejlődő tájékain éppolyan hatalmas szerepe van a politika szempontjából, mint a gazdagabb országokban. Ugyanis ezekben az elmaradott országokban azon kevesek az igazán befolyásosak, akik olyan kiváltságos helyzetben vannak, hogy internetkapcsolattal rendelkeznek" - magyarázza Cholerton-Bozier. Persze érthető a brit médiaguru pozitív hozzáállása az internetes kampányhoz, hiszen az ő ügynöksége szervezi Asraf Ghani, afgán politikus választási hadjáratát, aki a Twitteren blogol és még saját YouTube oldala is van. Riválisai sem szerénykedhetnek: Abdullah Abdullahnak például saját professzionális honlapja van, fotógalériával és videókkal megspékelve.

Kérdés, hogy a hagyományos televíziós hadjáratnak nincs-e több értelme. A jelenleg nyerésre álló Hamid Karzai államfő honlapján jelenleg "technikai okok miatt nem működik" üzenet fogadja a látogatót, azonban a tévében a legtöbb választási reklámban mégis őt látni, ez pedig nagy előny egy olyan országban, ahol a lakosság 70 százaléka analfabéta. Vahid Omer, a Karzai hadjáratát szervező helyi médiaguru nem is érti, minek erőltetik annyira az internetet riválisai. "A Twitternek, a Youtube-nak és a Facebooknak nagyon korlátozott az országban a befogadó közönsége, úgyhogy egyszerűen nem látom be, hogyan reménykedhet valaki abban, hogy ezzel szerez magának jelentős mennyiségű szavazatokat. Az internet egészen új dolognak számít Afganisztánban" - hangsúlyozta.

A jelöltek jelenlegi online támogatottsága alátámasztja Omer szavait. Karzai Facebook oldalának mindössze 528 követője akad, Ghaninak 824, és mindenkit "messziről" lehagyó Abdullah is mindössze 1216 Facebook támogatóval dicsekedhet. Miközben Barrack Obama amerikai elnöknek 1,8 millió twitteres követője van, addig az ő módszerét utánzó Ghaninak mindössze 64. Az International Telecommunications Union szerint az afgán lakosság 1,5 százaléka használ internetet. Ráadásul még az sem biztos, hogy ez a rendkívül csekély mennyiségű felhasználó egyáltalán látogatja ezeket a nyugaton népszerű közösségi portálokat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sanyix #1
    miért a tripperrel kampányolni? Már betegségeket is népszerűsítenek?