Napi Online
Kínvan: új gazdasági nagyhatalom születik
Sok szakértő Kína és Tajvan nevének összevonásával Kínvanról beszél, amikor azt akarja érzékeltetni, hogy a két ország szorosabbá váló gazdasági kapcsolatai átszabják Ázsia technológiai iparát.
Az óriási ázsiai ország piacáért főként tajvani riválisokkal versenyző dél-koreai vállalatok máris veszítenek pozícióikból, míg a japán elektronikai társaságok, amelyek hagyományosan Tajvanra helyezik ki az alkatrészgyártást, illetve kifutó technológiáikat, hasznot húznak a változásból. A legnagyobb nyertesek ugyanakkor a kínai vállalatok, amelyek tajvani partnereiken keresztül hozzájutnak azokhoz a fejlett technológiákhoz, amelyekre régóta vágynak.
A tajvani vállalatok megerősödő vagy új üzleti kapcsolataiknak köszönhetően hozzáférhetnek azokhoz az értékesítési hálózatokhoz, amelyek hiánya minden Kínába exportáló cég legfőbb problémája, a gyártás áttelepítésével pedig kihasználhatják az olcsó munkaerőt, ennek köszönhetően csökkenthetik termékeik árát, amelyek így versenyképessé válnak a helyi cégek áruival.
A változások első nyertesei a szigetország lapostévé-gyártói, amelyek együttes kínai piaci részesedése az első negyedévben 57 százalékra nőtt az egy évvel korábbi 36-ról. Ehhez csak annyit kellett tenniük, hogy szoros kapcsolatba léptek ismert, helyi tévémárkák gyártóival. Ezzel egyidejűleg koreai versenytársaik piaci súlya 46-ról 30 százalékra csökkent. Még a Sony és a Panasonic is hasznot tudott húzni abból, hogy sok termékét Tajvanon gyártatja.
Kína jövőre csökkentheti a tajvani termékekre kivetett vámtételeket, ha a kormány elfogadja a javasolt változtatásokat, Tajvan pedig félreteszi aggodalmait amiatt, hogy a befektetéseken keresztül a kommunista párt irányítása alatt álló Kína megszerezheti a legmodernebb technológiákat. A befektetési tanácsadók ezt látva úgy vélik, hogy a legjobb üzlet ma olyan tajvani cégek részvényeit vásárolni, amelyek erős kínai kapcsolatokat építettek ki.
Az óriási ázsiai ország piacáért főként tajvani riválisokkal versenyző dél-koreai vállalatok máris veszítenek pozícióikból, míg a japán elektronikai társaságok, amelyek hagyományosan Tajvanra helyezik ki az alkatrészgyártást, illetve kifutó technológiáikat, hasznot húznak a változásból. A legnagyobb nyertesek ugyanakkor a kínai vállalatok, amelyek tajvani partnereiken keresztül hozzájutnak azokhoz a fejlett technológiákhoz, amelyekre régóta vágynak.
A tajvani vállalatok megerősödő vagy új üzleti kapcsolataiknak köszönhetően hozzáférhetnek azokhoz az értékesítési hálózatokhoz, amelyek hiánya minden Kínába exportáló cég legfőbb problémája, a gyártás áttelepítésével pedig kihasználhatják az olcsó munkaerőt, ennek köszönhetően csökkenthetik termékeik árát, amelyek így versenyképessé válnak a helyi cégek áruival.
A változások első nyertesei a szigetország lapostévé-gyártói, amelyek együttes kínai piaci részesedése az első negyedévben 57 százalékra nőtt az egy évvel korábbi 36-ról. Ehhez csak annyit kellett tenniük, hogy szoros kapcsolatba léptek ismert, helyi tévémárkák gyártóival. Ezzel egyidejűleg koreai versenytársaik piaci súlya 46-ról 30 százalékra csökkent. Még a Sony és a Panasonic is hasznot tudott húzni abból, hogy sok termékét Tajvanon gyártatja.
Kína jövőre csökkentheti a tajvani termékekre kivetett vámtételeket, ha a kormány elfogadja a javasolt változtatásokat, Tajvan pedig félreteszi aggodalmait amiatt, hogy a befektetéseken keresztül a kommunista párt irányítása alatt álló Kína megszerezheti a legmodernebb technológiákat. A befektetési tanácsadók ezt látva úgy vélik, hogy a legjobb üzlet ma olyan tajvani cégek részvényeit vásárolni, amelyek erős kínai kapcsolatokat építettek ki.