SG.hu
Electroworld: büntetés az akciós LCD tévé hiánya miatt
Nem minden árkedvezménnyel kínált terméket lehetett megvásárolni az akció ideje alatt az elmúlt év őszén az Electro World egyes áruházaiban, így a társaság hirdetési újságjai megtévesztették a fogyasztókat - állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). Az áruházláncnak emiatt 5 millió forint bírságot kell fizetnie.
Az Electro World két, tavaly ősszel tartott akcióját vizsgálta a GVH. A 2007. augusztus 21-től szeptember 2-ig illetve a 2007. szeptember 3-tól szeptember 16-ig tartó leárazásokról a vállalkozás reklámújságjaiban tájékoztatta a fogyasztókat. A vizsgált országosan terjesztett reklámújságok utolsó oldalának alján apró betűs szedéssel az Electro World általánosságban felhívja a fogyasztók figyelmét, hogy adott termékre vonatkozó akció csak a készlet erejéig érvényes. Kiderült, hogy a két akció során több olyan meghirdetett termék (LCD televízió, mobiltelefon, nyomtató) is akadt, amelyek nem voltak kaphatóak és voltak olyan cikkek is, amelyeket nem a meghirdetett kedvezmény alapján lehetett megvásárolni.
A versenyhatóság álláspontja szerint annak ellenére, hogy az Electro World a "készlet erejéig" hirdette meg akcióját, felhívása ellenére az akciós időszakban az akció keretében meghirdetett áruból fennálló készlethiány jogsértő lehet, ha: az adott akció kezdetén nem érhető el a termék adott áruházban,
az adott áruház irreálisan alacsony induló készlettel készült fel akcióra.
A GVH gyakorlata szerint megtévesztő magatartást tanúsít a vállalkozás, ha a tájékoztatásában ugyan meghirdeti, hogy adott termék elérhető lesz, ugyanakkor még a várható fogyasztásra sem felkészülve kínálja akciós termékét "a készlet erejéig". A GVH az induló készlet megfelelőségének vizsgálata során abból indul ki, hogy nem várható el a kereskedelmi vállalkozásoktól a várható kereslet teljesen pontos előrejelzése. Elvárt ugyanakkor, hogy az adott vállalkozás - amennyiben meghirdet valamely terméket egy adott akciós időszakra vonatkozóan - a számára előre látható és nyilvánvaló körülményekkel számolva készüljön fel a majdani keresletre.
Mivel az Electro World hirdetési újságjában több ízben is megtévesztette a fogyasztókat, a GVH 5 millió forintra bírságolta az áruházláncot. A bírság összegének meghatározásakor a versenyhatóság tekintetbe vette, hogy a jogsértés az akcióval érintett termékek és áruházak kis hányadát érintette, az Electro World pedig a felmerülő készlethiányt utánszállítással orvosolta.
Az Electro World két, tavaly ősszel tartott akcióját vizsgálta a GVH. A 2007. augusztus 21-től szeptember 2-ig illetve a 2007. szeptember 3-tól szeptember 16-ig tartó leárazásokról a vállalkozás reklámújságjaiban tájékoztatta a fogyasztókat. A vizsgált országosan terjesztett reklámújságok utolsó oldalának alján apró betűs szedéssel az Electro World általánosságban felhívja a fogyasztók figyelmét, hogy adott termékre vonatkozó akció csak a készlet erejéig érvényes. Kiderült, hogy a két akció során több olyan meghirdetett termék (LCD televízió, mobiltelefon, nyomtató) is akadt, amelyek nem voltak kaphatóak és voltak olyan cikkek is, amelyeket nem a meghirdetett kedvezmény alapján lehetett megvásárolni.
A versenyhatóság álláspontja szerint annak ellenére, hogy az Electro World a "készlet erejéig" hirdette meg akcióját, felhívása ellenére az akciós időszakban az akció keretében meghirdetett áruból fennálló készlethiány jogsértő lehet, ha:
A GVH gyakorlata szerint megtévesztő magatartást tanúsít a vállalkozás, ha a tájékoztatásában ugyan meghirdeti, hogy adott termék elérhető lesz, ugyanakkor még a várható fogyasztásra sem felkészülve kínálja akciós termékét "a készlet erejéig". A GVH az induló készlet megfelelőségének vizsgálata során abból indul ki, hogy nem várható el a kereskedelmi vállalkozásoktól a várható kereslet teljesen pontos előrejelzése. Elvárt ugyanakkor, hogy az adott vállalkozás - amennyiben meghirdet valamely terméket egy adott akciós időszakra vonatkozóan - a számára előre látható és nyilvánvaló körülményekkel számolva készüljön fel a majdani keresletre.
Mivel az Electro World hirdetési újságjában több ízben is megtévesztette a fogyasztókat, a GVH 5 millió forintra bírságolta az áruházláncot. A bírság összegének meghatározásakor a versenyhatóság tekintetbe vette, hogy a jogsértés az akcióval érintett termékek és áruházak kis hányadát érintette, az Electro World pedig a felmerülő készlethiányt utánszállítással orvosolta.