Gyurkity Péter
Száműznék az internetes pornót a repülőkről
Az American Airlines egyes járatain augusztusban bevezetett internetelérés számos kritikát váltott ki az utasok és az utaskísérők részéről, mivel a szolgáltatást igénybe vevők egy része nem bír magával.
Az amerikai légitársaság augusztus végén engedélyezte néhány belföldi járatán az internetelérési (Wi-Fi) lehetőséget, hogy minél több utas érdeklődését keltsék fel és növeljék a kihasználtságot. A kezdeményezés talán túlzottan is jól sikerült, ám ez újabb vitákra ad okot, az utasok egy része ugyanis szokásainak engedve a repülőn is olyan oldalakat látogat, amelyeket finoman szólva nem illik nyilvános helyen nézegetni.
Ennek eredményeként az amerikai utaskísérőket tömörítő szövetség, az Association of Professional Flight Attendants vezetői nemtetszésüket fejezték ki, és felvették a kapcsolatot a légitársasággal annak érdekében, hogy az valamilyen formában korlátozza az internetelérést. Szóba került egyes oldalak és tartalmak letiltása, ami viszont újabb kérdéseket vet fel - ezek a kérdések nem újak, ám megnyugtató megoldás a korábbi hasonló esetekben sem született. A fő probléma, hogy milyen alapon vezessenek be korlátozásokat egy olyan szolgáltatás esetében, amelyért az utasok előre fizetnek. Egy ilyen lépés az utasok kritikáját válthatja ki, és akár bírósági perekhez is vezethet.
Elemzők a denveri repülőtér esetét hozzák fel példának, amelynek illetékesei arra hivatkozva vezették be a korlátozásokat, hogy a vezetéknélküli elérés a reptér területén belül teljesen ingyenes.
Ennek alapján szerintük teljesen jogosan jártak el, egy hasonló lépés viszont problémás lehet az American esetében, amely pénzt kér az elérésért: a rövidebb utakon (New York - Miami) 10, a hosszabb, a keleti és nyugati partot összekötő járatokon pedig 13 dollárba kerül a szolgáltatás. A korlátlan internetezés viszont szintén nem megoldás, tekintettel arra, hogy az utasok igen közel ülnek egymáshoz, így elkerülhetetlen, hogy ne pillantsanak a szomszéd laptopjára - arról nem is beszélve, hogy az utaskísérőket munkájukban zavarhatja a jelenség.
A légitársaság egyébként első körben hat hónapos tesztidőszakot tervez, ennek végén kiértékelik az addigi eredményeket és problémákat - a fentire nem lesz könnyű megoldást találni.
Az amerikai légitársaság augusztus végén engedélyezte néhány belföldi járatán az internetelérési (Wi-Fi) lehetőséget, hogy minél több utas érdeklődését keltsék fel és növeljék a kihasználtságot. A kezdeményezés talán túlzottan is jól sikerült, ám ez újabb vitákra ad okot, az utasok egy része ugyanis szokásainak engedve a repülőn is olyan oldalakat látogat, amelyeket finoman szólva nem illik nyilvános helyen nézegetni.
Ennek eredményeként az amerikai utaskísérőket tömörítő szövetség, az Association of Professional Flight Attendants vezetői nemtetszésüket fejezték ki, és felvették a kapcsolatot a légitársasággal annak érdekében, hogy az valamilyen formában korlátozza az internetelérést. Szóba került egyes oldalak és tartalmak letiltása, ami viszont újabb kérdéseket vet fel - ezek a kérdések nem újak, ám megnyugtató megoldás a korábbi hasonló esetekben sem született. A fő probléma, hogy milyen alapon vezessenek be korlátozásokat egy olyan szolgáltatás esetében, amelyért az utasok előre fizetnek. Egy ilyen lépés az utasok kritikáját válthatja ki, és akár bírósági perekhez is vezethet.
Elemzők a denveri repülőtér esetét hozzák fel példának, amelynek illetékesei arra hivatkozva vezették be a korlátozásokat, hogy a vezetéknélküli elérés a reptér területén belül teljesen ingyenes.
Ennek alapján szerintük teljesen jogosan jártak el, egy hasonló lépés viszont problémás lehet az American esetében, amely pénzt kér az elérésért: a rövidebb utakon (New York - Miami) 10, a hosszabb, a keleti és nyugati partot összekötő járatokon pedig 13 dollárba kerül a szolgáltatás. A korlátlan internetezés viszont szintén nem megoldás, tekintettel arra, hogy az utasok igen közel ülnek egymáshoz, így elkerülhetetlen, hogy ne pillantsanak a szomszéd laptopjára - arról nem is beszélve, hogy az utaskísérőket munkájukban zavarhatja a jelenség.
A légitársaság egyébként első körben hat hónapos tesztidőszakot tervez, ennek végén kiértékelik az addigi eredményeket és problémákat - a fentire nem lesz könnyű megoldást találni.