SG.hu
Hiányzik a pénz a MÁV mobilhálózatához
Hiányzik a pénz a MÁV önálló mobilkommunikációs hálózatához: a GSM-R több tízmilliárd forintos uniós támogatását még meg sem pályázták.
A megálmodottnál kisebb és olcsóbb rendszer szállításáért versengő két konzorcium mégis beadhatja végleges ajánlatát. A vasutasok 2010-ben tárcsázhatnak első digitális telefonjaikon - értesült a Népszabadság. A társaság az eredetileg tervezett 85 milliárd helyett 56 milliárd forintból, és nem 4359, hanem csak 3064 kilométeren építtetné meg saját és a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) igényeit egyaránt kiszolgáló mobiltelefon-hálózatát.
Az már 2007-ben kiderült: a MÁV legnagyobb telekommunikációs fejlesztésének megvalósításáért a Kapsch@Nortel Konzorcium és a Nokia-Siemens Networks Kft. szállhat versenybe. A két pályázó tavaly májusban beadott ajánlatai ugyanis a hírek szerint megfeleltek a vasúttársaság elvárásainak. Már az első körben eldőlt, hogy az állami vasút 2456 kilométeren lecseréli meglévő analóg rádiórendszereit, további 308 kilométer vasútvonalon pedig bővíti hálózatát. Új kommunikációs rendszerében két GSM-R központ, és félezer bázisállomás működik majd. A költségek lefaragása érdekében ugyanakkor az eredeti tervekben szereplőnél kevesebb, csupán néhány száz mozdony kap majd GSM-R rádiót. Emellett a vasutasokhoz kerülő kézi rádiókból sem vásárol majd néhány ezernél többet a MÁV.
A GSM-R tenderen a két versenyben lévő szállító előreláthatólag április első napjaiban kapja meg a projekt részletes dokumentációját. Végleges ajánlatukat májusban kell beadniuk. A pályázatok értékelésével párhuzamosan a Stratis és a Price Waterhouse Coopers (PWC) párosa hamarosan elkészül a rádiós rendszer megvalósíthatósági tanulmányával, költséghaszon elemzésével, valamint környezetvédelmi hatásainak összegzésével is. Papírforma szerint a rendszer kiépítésének 2009 márciusában kell megkezdődnie. A nyolc szakaszra bontott beruházás első lépéseként a MÁV adatátviteli hálózatát cserélik le. A második szakaszban kerül sor a Bécs-Budapest-Lőkösháza vasúti korridor rádiórendszereinek leváltására. Ami lehetővé tenné, hogy ezen a vonalon a vasutasok 2010 első felében már az új digitális rádiórendszert használják.
A GSM-R teljes kiépítésével a közbeszerzési eljáráson a legkedvezőbb ajánlatot adó rendszerszállítónak 2012 tavaszára kell végeznie. A rendszer szolgálatba állítása után pedig három évig kell gondoskodnia a digitális rádiórendszer üzemeltetéséről és karbantartásáról - írja a Népszabadság.
A megálmodottnál kisebb és olcsóbb rendszer szállításáért versengő két konzorcium mégis beadhatja végleges ajánlatát. A vasutasok 2010-ben tárcsázhatnak első digitális telefonjaikon - értesült a Népszabadság. A társaság az eredetileg tervezett 85 milliárd helyett 56 milliárd forintból, és nem 4359, hanem csak 3064 kilométeren építtetné meg saját és a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) igényeit egyaránt kiszolgáló mobiltelefon-hálózatát.
Az már 2007-ben kiderült: a MÁV legnagyobb telekommunikációs fejlesztésének megvalósításáért a Kapsch@Nortel Konzorcium és a Nokia-Siemens Networks Kft. szállhat versenybe. A két pályázó tavaly májusban beadott ajánlatai ugyanis a hírek szerint megfeleltek a vasúttársaság elvárásainak. Már az első körben eldőlt, hogy az állami vasút 2456 kilométeren lecseréli meglévő analóg rádiórendszereit, további 308 kilométer vasútvonalon pedig bővíti hálózatát. Új kommunikációs rendszerében két GSM-R központ, és félezer bázisállomás működik majd. A költségek lefaragása érdekében ugyanakkor az eredeti tervekben szereplőnél kevesebb, csupán néhány száz mozdony kap majd GSM-R rádiót. Emellett a vasutasokhoz kerülő kézi rádiókból sem vásárol majd néhány ezernél többet a MÁV.
A GSM-R tenderen a két versenyben lévő szállító előreláthatólag április első napjaiban kapja meg a projekt részletes dokumentációját. Végleges ajánlatukat májusban kell beadniuk. A pályázatok értékelésével párhuzamosan a Stratis és a Price Waterhouse Coopers (PWC) párosa hamarosan elkészül a rádiós rendszer megvalósíthatósági tanulmányával, költséghaszon elemzésével, valamint környezetvédelmi hatásainak összegzésével is. Papírforma szerint a rendszer kiépítésének 2009 márciusában kell megkezdődnie. A nyolc szakaszra bontott beruházás első lépéseként a MÁV adatátviteli hálózatát cserélik le. A második szakaszban kerül sor a Bécs-Budapest-Lőkösháza vasúti korridor rádiórendszereinek leváltására. Ami lehetővé tenné, hogy ezen a vonalon a vasutasok 2010 első felében már az új digitális rádiórendszert használják.
A GSM-R teljes kiépítésével a közbeszerzési eljáráson a legkedvezőbb ajánlatot adó rendszerszállítónak 2012 tavaszára kell végeznie. A rendszer szolgálatba állítása után pedig három évig kell gondoskodnia a digitális rádiórendszer üzemeltetéséről és karbantartásáról - írja a Népszabadság.